Mønstring

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Mønstring

Innlegg Frode Tellevik » Fre Feb 27, 2009 20:30

”Det må være et mønster et sted…”
De sier det alle sammen. Mora mi sier det når hun står på hodet i syskrinet. Kriminaletterforskerne på tv sier det når de jakter på seriemordere.
Om ikke jeg tar helt feil, kan det rett og slett hende at jeg har et liggende foran meg her. Det ligner i hvert fall…

De sa så, KLM også, da de herjet på radioen i min ungdom:
”Er det ikke ligningssjefen som sitter der borte?”,
”Nei, jeg tror ikke det…”,
”Han ligner i hvert fall.”

Nok om det. Tilbake til mønsteret.
Jeg har nettopp vært en tur nordpå.
Det handler mye om mønster der oppe også for tiden. Dekkmønster.
Myndighetene har funnet ut at 130 pigger er nok for et hjul i nordnorsk terreng. Transportbedriftene har i årevis hatt piggene ute i vinterhalvåret, men nå er det slutt.
Får de ikke lov til å ha sine minst 300 pigg i hvert hjul, truer de med å kjøre uten. 130 pigger har ingen hensikt, mener de. Ikke på det føret som er der nord.

Grunnen til at de skor seg så godt, er åpenbar. Et vintervedlikehold som ikke svarer til forventningene. Også her dukker det opp et mønster.
Etter at vintervedlikeholdet ble satt ut på anbud, forteller de fleste transportører om en nedgang i kvaliteten.
”Kompetansen har blitt borte fordi de ikke får betalt nok til å holde på de erfarne mannskapene”, hevder noen.
Alt handler om penger. På vinterveiene holder vi på å spare oss fattige.
Jeg møtte en dansk yrkessjåfør da jeg var der nord. En uke etter at kollegaen hans mistet livet i en utforkjøring, satt jeg på med ham forbi ulykkesstedet.
”Strøbilen kommer alltid etter at det har skjedd en ulykke”, sa han. Så også etter denne ulykken.
Er det et mønster her også?

Vi opplever relativt ofte at så er tilfelle.
Etter en alvorlig ulykke, går det ikke så lang tid før en strøbil passerer stedet. Hvordan er det å sitte bak rattet på den strøbilen da? Jeg håper vedkommende er kommandert ut og ikke selv har tatt vurderingen om og ikke strø i forkant av ulykken.
Men bevares, alle de gangene de strør og dermed hindrer en ulykke, får vi aldri vite om.
Uansett strøs det en gang for lite når ulykken først skjer.
Og man treffer alltid på noen som har ringt og varslet om forholdene i forkant, og som er fulle av frustrasjon fordi ingen gjorde noe og et menneskeliv gikk tapt.

Jeg beklager å måtte si det, men vegvesenets friksjonsmåling stoler jeg ikke på lenger. Da må de i så fall stille måleren inn etter sundt folkevett og ikke matematiske utregninger som vi ikke forstår.
Det jeg forstår, er at jeg går på trynet når det blir glatt nok, eller jeg seiler av gårde med bilen min. Da hjelper det lite at en friksjonsmåler har en dårlig dag og skal krangle med meg om det er glatt eller ikke.
Når ti yrkessjåfører ringer 175 og sier det er glatt, så er det glatt. Når myndighetene velger å måle friksjonen i stedet for å strø, bare for å komme til at det ikke er glatt nok, så holder ikke det for meg.
Da er det bare dekkmønster som redder dagen for yrkessjåførene. Og piggene, selvsagt.
Sistnevnte skal nå ut, ettersom de kontoransatte i vegdirektoratet har funnet ut at det er riktig.
Jeg håper de tar telefonen den dagen en fullastet tankbil med bensin glir av veien i Lofoten. Jeg har allerede skrevet ned spørsmålene.
Jeg har sett en del krim på tv, så det kommer til å handle mye om mønster i min journalistiske etterforskning hvis den dagen kommer.
Ikke dekkmønster, men statens undergraving av sikker fremkommelighet for yrkestransporten i nord. For det er et mønster her.
Jeg kommer ikke til å gi meg før de ansvarlige mønstrer av.
Brukerens avatar
Frode Tellevik
- Journalist, tungt.no -

Re: Mønstring

Innlegg Dennis » Fre Feb 27, 2009 20:32

Svaret på alle dine problemer kan vel sammenfattes i ett ord:

Privatisering, eller var det "delprivatisering" eller var det OPS, offentlig - privat samarbeid?

Noen steder koster det å strø/salte/brøyte, andre steder så får man betalt
Dennis
Bileier

Innlegg formann » Fre Feb 27, 2009 21:45

Stoler heller ikke på denne friksjonsmålingen, men allikevel ble det slått stort opp i media her en dag at data fra vegvesenets friksjonsmåler skulle sendes til personbiler via satelitt, og dermed avgjøre hva slags fart denne personbilen trygt kunne ferdes gjennom svingene??? Jeg gruer meg, er det på tide å slutte å kjøre kanskje?

Håper virkelig du tar tak i statens undergraving av sikker fremkommelighet Frode, for som du påpeker så er det mønsteret ganske tydelig, og skulle være lett å følge!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Desperado » Fre Feb 27, 2009 22:05

I Hordaland tar de i hvertfall friksjonsmåling grav alvorlig. På toppen av Skjervet, utenfor Voss, tok jeg igjen en vegvesen-bil. Før hver sving, og noen ganger på rettstrekkene, bremset den kraftig. Så kraftig at det kom bremsespor på isen/snøen. Denne handlingen ble gjentatt sikkert 30 ganger fra toppen på Skjervet til Øvre Granvin. En strekning på noen km. Friksjonsmåling :shock: :shock: :shock:
Bilde
Bilde
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg formann » Fre Feb 27, 2009 22:08

Og siden han ikke gikk rett av veien så var det vel ikke glatt nok til å strø den dagen da????

Godt dokumentert Desperado!
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Dennis » Fre Feb 27, 2009 22:09

formann skrev:Og siden han ikke gikk rett av veien så var det vel ikke glatt nok til å strø den dagen da????

Godt dokumentert Desperado!

Har man ikke hørt sesongtapen til VV?

Snø og isføre fare for glatte partier?

Og standardkommentarene?
Har ikke fått noen klager?
Du er den første som har problemer?
Dennis
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Feb 28, 2009 03:08

Desperado: De har faktisk et instrument i bilen som gjør at de kan måle friksjon på den måten der.Er ganske vanlig for de entrepenørene som har funksjonskontraktene rundt om kring.
Men er helt enig ja,ser helt kårny ut ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Feb 28, 2009 03:54

Når det gjelder pigger i nord så har jeg kun ETT spørsmål: Hvor er NLF og forsikrings selkapene i denne saken????
Jeg kjører selv rundt med en mangellapp i bilen som går på for mange pigger i drivhjulene.Kontrollørene som ga meg den nærmest beklaget og skammet seg over at de var pålagt å holde på med sånt tøv. Jeg hadde faktisk en rimelig seriøs diskusjon med karene.(Så det går an)."Alle" som holder på med transport i de nordligste fylkene vet at det nærmest er et "must" med 250-300 pigg i hvert hjul for å kunne ferdes trygt under de forholdene som råder. Og argumentet med kjetting blir nærmest som pisspreik å regne.
I firmaet jeg kjører så laster vi i Oslo og Trondheim til stort sett hele nord Norge.Vi leverer i Sandnessjøen,Bodø,Harstad,Narvik,Tromsø,Alta og Tana bru.Og vi kjører stort sett med full tonnasje nordover.
Vegvedlikeholdet OG klimaet forandrer seg fra middels til null allerede ved Asp,og i beste fall Snåsa.Noen må da greie og få disse miljøfreakene på Østlandet til og forstå at det ikke går an og holde på med kjettinger fra Snåsa til Alta???
Også er det sikkert noen som sier"ja men,vi kjører da til Bodø uten pigg,går helt fint det". Til det har jeg bare og si:Prøv og laste bilen med full tonnasje og sving til høyre på Fauske,for så og kjøre E6'n nesten til endes.
En annen ting er at jeg er rimelig sikker på at forsikringsselskapene sitter på tall på hvem som er godt skodd,og hvem som ikke er riktig så godt skodd.
Jeg legger ved et bilde som jeg tok en kveld like nord for Majavatn.Og jeg presiserer at dette ikke er noe engangstilfelle,til tider har vi faktisk sånn føre hele vegen sørover.Ja til Snåsa da,vel og merke....Så da er vel ikke mer en sånn ca.1500 km. med elendighet.....
Bilde
Og jeg har MANGE bilder som forteller hvor "svært" det står til med vegvedlikeholdet nordover.Men jeg vil legge ti:Klimaforholdene får ingen gjort noe med,så det går ikke bare på vedlikehold.Været skifter så fort at det finnes ikke strøbiler nok til og rekke over allt til enhver tid.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg formann » Lør Feb 28, 2009 11:05

Noen som har info om hvor jeg kan finne disse nye kjetting/pikkdekkreglene?
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Tom » Lør Feb 28, 2009 11:08

formann skrev:Noen som har info om hvor jeg kan finne disse nye kjetting/pikkdekkreglene?

Forskrift om bruk av kjøretøy.....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg erling » Lør Feb 28, 2009 11:30

I et land der friksjon går fra tilfredstillende til avsindig glatt på under en halvtime, går det ikke an at en skal rase rundt i en "friksjonsbil". Når han har kjørt 5mil av runda si kan det være pisseglatt der han for han halvtime rapporterte at det ikke var glatt.
Det må det dyktige folk, som har lokalkjennskap til forholdene! OG som faktisk får betalt for den jobben dem gjør!

Den såkalte nullvisjonen til politikere, Vegdirektorat og Statens Vegvesen blir ikke noe annet enn latterlig når det skal "spares" penger på en sånn måte.

Men hva gjør vel det, når dem alltids har en yrkessjåfør å henge skylden på....?

Hvor har det blitt av alle pengene som skulle så svært spares på omorganiseringen til Mesta osv? Det har ikke gått til asfalt i ettertid i alle fall....
Kanskje det er her belysningen på, rettelse: RUNDT E6 kommer inn i bildet...?
erling
Veteran

Innlegg Desperado » Lør Feb 28, 2009 15:03

Vet ikke om dette er tilfelle. Men noen fortalte meg en gang, at det måtte bli glattere enn det var i vikingskipet på Hamar under OL i -94, for at det skulle bli glatt nok til å strø...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Dennis » Lør Feb 28, 2009 15:11

Desperado skrev:Vet ikke om dette er tilfelle. Men noen fortalte meg en gang, at det måtte bli glattere enn det var i vikingskipet på Hamar under OL i -94, for at det skulle bli glatt nok til å strø...

Bare å flytte 10.000 meteren på skøyter ut på E6 da!
Tenker nok Kramer ville fått problemer med å slå Bøkko da ja!

Problemet er vel egentlig at deler av vintervedlikeholdet er gått på anbud hvor private har overtatt.

Man merker fort forskjellene hvor man kan gå fra isvuller til knallføre
Dennis
Bileier

Innlegg The King of Plaza » Lør Feb 28, 2009 15:22

Jeg å Lux har en teori om den der NULL-visjonen til disse etatene......
Feks, Hvis dem IKKE brøyter i det heletatt, så blir det jo UANTE SNØ DYBDER og DA er det jo INGEN som FÅR TIL Å KJØRE PÅ VEIENE...........
ergo: Ingen trafikk.... INGEN ULYKKER.......!!!!

Er det SLIK de tenker kansje? :-? :-?

Å det samme er det jo med strøing også..... ingen sand på veiene, så blir det jo heller ikke fremmkommelig..... får da står jo mange på kryss å tvers av veien...... eller ligger i grøfta... :evil: :evil:

Jeg hadde en tur fra Namsos til Steinkjer for noen årsia hvor det var spessiellt glatt i en bakke... Jeg var obs på føre.. tok ned fartn før jeg rulla uttafor Almlia (RV17) i Sprova.. hadde vell en 25kmt på toppen... For å si det slik..... jeg hadde 90 i bånn......!!!! fullt lass, 19tonn på tandemmen.. men låste drivhjula på motorbremsa på FM'en å bare glei... så det var bare å "sleppe'n" litt løs..... :-? :-? Jeg kunne selfølgelig stoppa å lagt på kjetting... MEN.... syntes dette var "litt" unødvenndig der å da.... Men det gikk da bra.... Å når jeg ringte 175 for å varsle at de måtte ha seg ut å strø, ja da svarte damestemmen i andre enden: Vi må ut å ta en friksjonstest FØR det settes igang strøing! Jaha sa jeg da.... DEN FRIKSJONSTESTEN HAR JEG NETTOPP TATT FOR DERE!!!!

Det hører med til historien at:
Det ble faktisk ikke strødd før dagen etter...!!!
tlf priv 95156332..

"knights of thunder"

My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
Brukerens avatar
The King of Plaza
Veteran

Innlegg scaniaV8power » Lør Feb 28, 2009 21:00

Vi bor jo i Norge, kan vi forvente noe annet? :zz:
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Neste

Gå til Blogger

Hvem er i forumet