Smerteterskel

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Smerteterskel

Innlegg Frode Tellevik » Søn Jun 07, 2009 11:33

Hvor mye skal vi tåle? Hvor mye logikk skal vi lukke øynene for? Hvor lenge skal vi akseptere at veien er en offentlig godkjent jaktarena, der samfunnet har rett til å drepe?

Dagen forleden var en merkelig dag. Preget av triste nyheter om flystyrten i Atlanterhavet, der også nordmenn var involvert.
Jeg er ikke bedre enn andre. Jeg satt og ventet på nyheten om hvem de var, disse menneskene som var med Air France fra Rio og endte sine liv det i store havet.
Far og sønn, eiere i en tradisjonsrik bergensbedrift som også jeg har et forhold til fra min tidligere yrkeskarriere. Det kommer tett på. Ordfører Bakke sender ut pressemelding på vegne av alle oss som bor i Bergen kommune og uttrykker vår medfølelse. Det hører liksom med når slike katastrofer rammer samfunnet.

Jeg var for noen år siden og hørte på et innlegg av daværende vegdirektør, Olav Søfteland. Husker ikke helt anledningen, men noe han sa, har bitt seg fast i hjernebarken min.
”Det gir status å dø kollektivt”, sa han. Det han siktet til var samfunnets reaksjon i forbindelse med ulykker.
Dette var ikke så lenge etter at ”Sleipner” hadde forlist og mange hadde omkommet i den kalde sjøen nord for Haugesund.
”I trafikken skjer det mange Sleipner-ulykker i året, uten at vi reagerer”, fortsatte Søfteland.
Om han hadde et poeng? I aller høyeste grad. Debatten er fortsatt aktuell og bør vel snart tas tak i. Det er jo valgår i år.

Samme dag som alvoret synker inn over oss og hovedsakene i media er flyulykken i Atlanterhavet, kjører en mobilkran utfor E39 i Stigedalen og føreren omkommer. En lastebil frontkolliderer med en personbil i Østerdalen og to mennesker omkommer. I Tomrefjord skjer det samme og et menneske omkommer.
Fire menneskeliv går tapt på veiene våre denne dagen. Like mange som det var nordmenn om bord i Air France-flyet. Det eneste media bryr seg om, er å finne årsaken til flystyrten.

Da Partnair-ulykken ble etterforsket for mange år siden, ble det oppdaget at årsaken var bruk av uoriginale deler på vitale steder i skroget. Dette førte til en verdensomspennende aksjon, der fly ble ettergått i sømmene og piratdeler byttet ut. Etter det har ikke en lignende flyulykke skjedd.

I Stigedalen ble veien utbedret for noen år siden. En etterlengtet oppgradering som ble behørig feiret av politikere og myndigheter. Det manglet tre millioner kroner den gangen, så den siste ulykkessvingen ble aldri rettet ut. I går kjørte en mobilkran utfor i den svingen og en mann omkom. Regnestykket kommer aldri til å gå opp.
For tre millioner kroner, kunne det beryktede ulykkespunktet blitt utbedret samtidig med resten av strekningen, men pengene tok slutt.
Lurer på hvor mange som hadde flydd med Air France og de andre selskapene om noen av dem hadde sagt at de dessverre ikke hadde budsjett til å sjekke flyene sine for piratdeler?

En januarkveld i 2004 satt jeg hjemme og kikket på nyhetene. ”Rocknes” hadde nettopp seilt forbi utenfor stuevinduet mitt, som så mange ganger før. Nå var den på tv-skjermen min, med bunnen i været. Vi fikk være med på den dramatiske redningsaksjonen via tv-kameraene. Mennesker omkom, årsaken skulle finnes. Det var samfunnets krav til myndigheter og politikere.

Nå har forsikringsselskap og rederiet nylig vunnet erstatningssaken mot staten.
I dommen slår Oslo tingrett fast at staten ved Fiskeri- og kystdepartementet og Miljøverndepartementet må betale til sammen nærmere 22 millioner kroner i erstatning til forsikringsselskapet Gard og tolv andre forsikringsselskaper etter ”Rocknes”-forliset. Forsikringsselskapene krevde i utgangspunktet 580 millioner kroner.
Forliset kunne vært unngått dersom Sjøkartverket hadde gjort jobben sin og merket grunnen ”Rocknes” grunnstøtte på, mente forsikringsselskapet Gard. Sjøkartverket hadde visst om grunnen siden 1995.

I Stigedalen har vi visst om at ulykkessvingen ikke ble utbedret siden arbeidene ble avsluttet høsten 2004. Tre manglende veimillioner, har nå blitt til flere titalls millioner i samfunnskostnader, et tapt menneskeliv, en hardt rammet familie.
Om en av våre nærmeste dør i en flystyrt eller i en trafikkulykke, er smerten like stor for dem det gjelder.
Men så var det dette med å dø kollektivt da. Trykket mot ansvarlige politikere hadde nok blitt vesentlig større om en buss med 50 mennesker hadde rast ned den samme skråningen i Stigedalen, eller møtt vogntoget i Østerdalen for den del.

Jeg vet ikke om jeg har noen konklusjon på denne bloggen. Dette er bare tanker jeg gjør meg hver gang en katastrofe rammer samfunnet rundt meg. Det skjer med jevne mellomrom, men det triste er at i min bransje, transportbransjen, skjer det lignende katastrofer ukentlig, enten yrkessjåføren overlever eller ikke.
Jeg tror jeg vet litt om hvordan de må ha det, sjåførene på ulykkesbilene i Tomrefjord og i Østerdalen. Jeg har vært med på det jeg også, selv om mannen i personbilen overlevde i mitt tilfelle. Det var likevel så nære at jeg fikk kjenne på følelsen av å ha forårsaket at et menneske og en familie ble rammet hardt og brutalt. Jeg var der akkurat i det øyeblikket personbilen mistet kontrollen og traff mine 48 tonn i fronten.

Jo, konklusjonen må bli at jeg ikke skjønner.
Når mange dør, må vi finne en årsak og politikerne må stå skolerett og si at de skal ta grep og at dette må ikke skje igjen.
Når man dør en og en, ute på veien, vet vi ofte årsaken. Likevel aksepterer vi at det bare er slik.
Hvordan kan en ulykke på sjøen føre til at staten må betale, fordi man visste om faren, mens nesten samme situasjon i Stigedalen er til å leve med.
Kanskje blir jeg beskyldt for etterpåklokskap, men jeg tenker bare høyt her.
Vi vet at dårlig vei krever menneskeliv, så hvorfor aksepterer vi det?
Hadde de hatt like små marginer i flytrafikken, hadde det blitt langt å kjøre til Rio…
Brukerens avatar
Frode Tellevik
- Journalist, tungt.no -
 
Innlegg: 15
Registrert: Ons Nov 05, 2008 21:32
Bosted: Bergen

Innlegg Rockeren » Søn Jun 07, 2009 11:43

Meget bra skrevet,Frode. Jeg er så enig med deg som jeg kan få blitt! :tommel:
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier
 
Innlegg: 2243
Registrert: Søn Nov 11, 2007 23:20
Bosted: Fjerdingby

Innlegg jvsandem » Søn Jun 07, 2009 12:06

Utrolig godt skrevet. Send den som mail til Liv Signe, og ta gjerne med resten av politikerene fra ytterste høyre til ytterste venstre i samme slengen.

De ordførererene som dengang sa nei til å få ferdig den siste svingen burde egentlig vært anmeldt for uaktsomt drap på samme måte som vi risikerer å bli dersom noe går galt. For vi burde jo visst bedre, og vært mer aktsomme.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -
 
Innlegg: 3024
Registrert: Søn Feb 01, 2009 15:33
Bosted: Oslo

Innlegg Stuttjukken » Tir Jun 09, 2009 08:59

Staten "tek faktisk ansvar" for vegnettet med tanke på dødsulukker, men Staten gjer det på sitt underlege og tragiske vis som ingen yrkessjåfør har bedt om. Det Staten gjer er og stilla yrkessjåførane til ansvar kvar gong, for og få dømt så mange yrkessjåførar som mogleg, med ruinerte yrkessjåførliv utan jobb og med stor skuldkjensle som resultat, og ofte ryk både heim og familie også i slike høve. Når Staten er ferdig med og knekkja yrkessjåførane er mange av dei ikkje menneske att etterpå, med fare for at dei begår sjølvmord for og sleppa frå denne ubarmhjarta verda. Vegnettet, nei, den let Staten på det næraste liggja i fred og gå i oppløysing, eller gå attende til naturen om ein vil. Høgsterett har vedteke at ulukker er forbode, så på vegane i Norge er me vår eiga lukkas smed, og kun det.

Så klarar Frode Tellevik og leggja dette fram på ein enkel og utmerka måte.
Stuttjukken
- på norske vegar -
 
Innlegg: 4821
Registrert: Fre Des 09, 2005 20:01
Bosted: Arna, Bergen.

Innlegg Torkjel » Tir Jun 09, 2009 11:27

Fantastisk godt skrevet Frode!!
Det er påfallende at liv langs veien ikke er like mye verdt som andre steder..... :shock:
Save a horse, ride a cowboy
Torkjel
Sykkelbud
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Mai 26, 2009 11:52
Bosted: Harstad


Innlegg Stuttjukken » Tir Jun 09, 2009 19:43

Arbeidsmiljølova gjeld i praksis ikkje på vegen, når det ber til stykket. Yrkessjåførane kjem inn under Arbeidsmiljølova kun på laste- og losse-plassar, garasjeanlegg, verkstader, o.l.
Stuttjukken
- på norske vegar -
 
Innlegg: 4821
Registrert: Fre Des 09, 2005 20:01
Bosted: Arna, Bergen.

Re: Smerteterskel

Innlegg Dennis » Lør Aug 29, 2009 13:53

Frode Tellevik skrev:[b]


Du har på mange måter klart å formulere meg på en utrolig fin måte.

Du vet at med mange år med indoktrinering om at belte, mobiltelefonforbud og nedsatte fartsgrenser samt det enkle faktum at det bare er å kjøre etter forholdene og gjeldende regelverk, skjer det ikke ulykker.
Dennis
Bileier
 
Innlegg: 2863
Registrert: Fre Jun 06, 2008 17:06


Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest