”EU-mopeder”

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

”EU-mopeder”

Innlegg Tormod Magelssen » Tor Nov 05, 2009 12:26

Vinteren er over oss og for de som ikke er så overvettes begeistret for snø kan jeg anbefale mitt hjemfylke Østfold. Jo da, det hender jo at selv vi som bor i et fylke som grenser mot Øst-Europa får vinter, men det går som oftest år mellom hver gang vi opplever en skikkelig vinter. Det er selvsagt plusser og minuser ved dette. Småbarnsforeldre opplever ikke så ofte at ungene kommer inn med snøtyngde klær, derimot er leire og søle mer vanlig. Husker selv da ungene var små. Vaskemaskinen gikk på høygear hver eneste dag for å holde unna de nedklinte barneklærne.

Når det kommer snø i Østfold roper alle barna etter ski, akebrett og kjelker. Men hvor befinner nå de seg? Det er jo flere år siden sist de var i bruk og når far endelig har fått rotet ferdig i garasjen, på loftet og i bodene, viser det seg som oftest at utstyret for vinterlige aktiviteter er ødelagt, skistøvlene er for små og det blir utrykning til nærmeste sportsbutikk. Skolene våre kan ikke sies å være av de mest reaksjonsdyktige. Når det endelig kommer litt snø som blir liggende, finner skolen ut at det er på tide med en skidag. Ikke i morra, ikke dagen etter der igjen, men som oftest en uke fram i tiden. Dagen etter høljer regnet ned og vinteren er borte igjen. Og tilbake sitter familiene med nyinnkjøpte ski og akebrett.

En annen utfordring med vinteren er veiene. Vinterstid setter de fleste inn sine sykler og mopeder for sin årlige vinterdvale, men slett ikke alle. ”EU-mopedene” fortsetter å kjøre rundt på det norske veinettet. Hva jeg mener med EU-mopeder, sier du? Jo her i redaksjonen er det en fellesbetegnelse for toakslede trekkvogner med en standard semitrailer på slep, utstyrt med eksotiske registeringsskilt. Hvis man i tillegg utstyrer denne ”EU-mopeden” med en ”mopedist” som har null erfaring med snøføre, blir kaoset komplett.

Jeg vet at det ikke er forbudt med toakslede trekkvogner på norske veier. Det finnes også norske transportører som har slike i parken, men de sistnevnte vet stort sett hva vinterføre er. De har gode vinterdekk på bilen, de har med seg egnede kjettinger, mange har også automatiske kjettinger, strøkasser og andre hjelpemidler. Verre er det med våre kontinentale venner.

Her om dagen falt det litt snø i mitt ellers så snøfattige hjemfylke. Jeg bor såpass nær havet at snøen ikke la seg på veiene, men det ble da litt vinterstemning på gressplenene rundt omkring. I de indre strøk av Østfold kom det derimot mer snø, snø som også la seg på veien. Faktisk flere centimeter. Dermed var moroa i gang. Ved grensa mot Sverige på Ørje, stod flere ”EU-mopeder” og forsøkte fortvilet å få grep på bakhjula – uten å lykkes spesielt godt. Dermed ble det kaos! Dette fenomenet er like årvisst som julestria, og man kan trygt si at ”snøen kom som julekvelden på kjerringa”.

En ting er at utenlandske vogntog får problemer med å komme opp en bakke på Ørje, noe ganske annet er det å møte en utlending i fristil ned en fjellovergang på vinterføre. Og som en bilberger sa til meg for en tid tilbake: ”90% av jobbene er å berge utenlandske vogntog på vinterføre. Det kommer til å fortsette inntil alle veien i Norge er helt flate”.

Ta det pent i vinter. Selv om du mestrer forholdene er det ikke sikkert alle andre gjør det samme.
Brukerens avatar
Tormod Magelssen
- Journalist, tungt.no -

Innlegg The Cowboy » Tor Nov 05, 2009 12:45

Syns du var litt vel hyggelig mot norske transportører som har EU-mopeder her i bakgården..
Har selv kjørt slik for et norsk firma (som forøvrig ikke eksisterer lenger!)..

Der hadde jeg 5 styre kjettinger, og 2 ødelagte drivhjuls kjettinger på bilen!! Det gjorde ikke meg mye godt når jeg sto fast i en bakke med tom tralle oppi notodden! Da fikk sjefen gjennomgå av meg.. Hjalp det? nope.. Fikk ikke noen nye kjettinger, bare beskjed om at "det er jo ditt ansvar som sjåfør!"
Er vel ikke jeg som skal kjøpe de sakene med egne penger vel? hehe..

Men ja, dere får ta det med ro på snøføret i vinter.. Jeg selv skal til trondheim på søndag så.. Blir morro å se hvordan min andre tur dit går, nå som snøen ligger flat der oppe over fjellet.. hehe :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg MB 4154 » Tor Nov 05, 2009 14:41

Bilbergeren har nok dessverre rett...Myndighetene burde vært voksne nok til å sette geografiske begrensninger på hvor disse "EU-mopedene" kan kjøre. De folka der påfører oss utrolig mange,og TOTALT unødvendige problemer i vinterhalvåret.

Dessuten er det bare ett spørsmål om NÅR en av fristilsjåførene treffer en fullastet buss på sin vannvittige ferd nedover fjellsidene... HVA DA??

Er ett gammelt ordtak som sier: Det er for sent og snyte seg når nesa er borte...
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Ludvig » Søn Nov 08, 2009 16:56

Disse "EU-mopedene" er en godkjent kjøretøykombinasjon på lik linje med våre kjøretøy. Om myndighetene skulle finne på og forby disse adgang til kongeriket ville det skapt kraftige protester fra halve verden. At en embetsmann fra en eller annen statlig etat står frem offentlig og legger skylden på kjøretøyene og sjåførene viser en ansvarsfraskrivelse som ikke ligner noe. Vi er ikke det eneste landet i Europa som har bakker og snø, men vi er det eneste landet som ikke prioriterer vedlikehold og veibygging slik at Europas mest benyttede kjøretøykombinasjon kan ferdes her..
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg jyppe » Søn Nov 08, 2009 17:29

Ludvig, her kunne jeg ikke vært mer enig i det du skriver. Hadde staten visst litt interesse i å bruke noen av de millionene de drar inn på bensin/dieselavigift, veiavgift o.l. kunne kanskje veistandaren vært oppjustert opptil mange ganger.

Ser bare her i trøndelag og veiene utover til f.eks. Hitra/Frøya hvor mye av den norske laksen går ut fra. Hvor mange slike EU-mopeder har stått i bakkene opp fra Orkanger å til Gangsåsvatnet eller videre mot Våvatnet. Når skal den norske stat gi igjen litt for alle de millionene av kroner de drar inn fra fiskenæringen der ute. (greit de ordna tunell fra Sunde å til Sandstad å likeså mellom Hitra/Frøya men det koster jo flesk i bomavgift), men det er resten av veien der ute som er problemet.

Nå skal ikke jeg dra alle øyner dit, for det finnes mye værre veier rundt om i landet vårt som hadde trengt en god runde oppussing. Det er bare det at vi er 30 år for sent ut
Don´t follow my tracks, you might get killed

Tlf. jobb 908 56 899, priv 924 82 080
Brukerens avatar
jyppe
Bileier

Innlegg Rockeren » Søn Nov 08, 2009 20:52

30 år for sent ute? Jeg ville sagt minst 50 år...MINST...kanskje 60 også på enkelte strekninger... :-?
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg MB 4154 » Søn Nov 08, 2009 23:15

Når en ser på "pedalføringen" til de fleste av disse sjåførene,så tviler jeg sterkt på at de er så fryktelig vant med snø,altså....

Og hadde de i det minste hatt vett til å sko seg,så hadde vel problematikken vært sånn ca.halvert.

Rockeren, Tror du skal ta en prat med noen av de som kjørte for 50-60 år siden ;) ,LITT har det nå skjedd med vegnettet da.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Torenord » Søn Nov 08, 2009 23:55

Enig med flere her...... men vi må ikke kaste stein i glasshus nå..... Vi kan vel være enig i at vi har en GOD del norske utøvere av yrket vårt.. som faktisk burde hatt et annet yrke, og sånn er det nok hos våre naboer EU-landene også...
Jeg må jo ærlig talt si at når jeg ser utstyret enkelte utenlandske kolleger har..... da tenker jeg at han faktisk er en ganske mye dyktigere sjåfør enn jeg er, for jeg hadde IKKE kjørt med sånt utstyr.. Eller???
Blind, døv og stum....
Tlf:91337728
Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=5694
Brukerens avatar
Torenord
Distribusjonssjåfør

Innlegg royalflush » Man Nov 09, 2009 00:05

Selv hadde ikke jeg våget meg med 25,25 meter som var 4,30 høy fra Norge til Spania heller. Tror en eller annen franskmann eller spanjol hadde fliret av seg hvis de hadde sett en nordmann stående fast på grunn av regler med et slik sett. Men med respekt for lovverk i disse landene, så kjører vi heller ikke med slik fartøy. Det var for å snu litt på flisen her. ;) Men ellers har jeg god forståelse for poengene som kommer frem her.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Ludvig » Man Nov 09, 2009 20:28

MB: Skal være enig i at det er mange EU-sjåfører som har lite erfaring med kjøring på vinterføre. Det kommer av at de ikke kjører på vinterføre til daglig, for i de landene som har snø og fjell der fjerner de snøen fra veiene med ploger, salt og koster. De bygger heller ikke veier med 12% stigning med en sving i bunn og en tunell på toppen. De støper heller en bro over dalførene og bygger tunnel gjenom fjellet uten stigning.
Og som Tore sier: vi har mange egne sjåfører som ikke takler vinterføre, muligens flere enn det er utenlandske...
Det jeg vil frem til med mitt innlegg er at det blir feil fokus når det bare vinkles mot kjøretøyene og sjåførene når disse faktisk kan kjøre lovlig rundt i hele Europa. Ta å koble på plass akseltrykkbegrenseren på boggiløftet på alle våre biler en vinter slik at det blir like vilkår for alle, så får vi se hvem som kommer lengst av oss og en "EU-moped"...

Royalflush: En 25,25 kombinasjon skal i utgangspunktet være bare 4 meter høyt. Om du har sett noen av disse over hos søta bror når det blir glatt, så får du en oppvisning som er Bambi verdig. Det er slett ikke alle innenriksbilene og sjåfører som er skapt for vinterbruk...
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest