Sosial dumping

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Innlegg SST Jo » Ons Jan 27, 2010 09:25

rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:
Kenusz skrev:Kom over denne artikkelen på nrk i dag http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6961417

Geir Hellem som er avbildet i slutten av artikkelen driver IKKE SST, som det står der.

Vet ikke om de har retta det,men det står at han driver TLT,som gjør oppdrag for SST ;)

Ellers fint å se at folk engasjerer seg her,bra initiativ Stoffi! :)

Ser at de har rettet det nå. Men reagerte på at det sto at han driver SST, er selv sjåfør i SST, så jeg syntes at jeg måtte si ifra.
Men synes forøvrig at det er fint at det settes fokus på sosial dumping. Er mange stakkarer ute på veien som er sterkt underbetalte.
Ikke nok med at de er underbetalte, men de må kjøre i et land som det er stooor fordel å være kjent fra før. Mange har ikke peiling på hva som venter dem av smale , bratte og svingete veier, når de blir sendt av gårde på oppdrag.
Vi har som regel fått med oss hvor vi bør legge på kjettinger og ta andre forholdsregler vi.
SST Jo
Hjelpemann

Innlegg rolfjohnsen » Tor Jan 28, 2010 03:25

SST Jo skrev:
rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:
Kenusz skrev:Kom over denne artikkelen på nrk i dag http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6961417

Geir Hellem som er avbildet i slutten av artikkelen driver IKKE SST, som det står der.

Vet ikke om de har retta det,men det står at han driver TLT,som gjør oppdrag for SST ;)

Ser at de har rettet det nå. Men reagerte på at det sto at han driver SST, er selv sjåfør i SST, så jeg syntes at jeg måtte si ifra.
Men synes forøvrig at det er fint at det settes fokus på sosial dumping. Er mange stakkarer ute på veien som er sterkt underbetalte.
Ikke nok med at de er underbetalte, men de må kjøre i et land som det er stooor fordel å være kjent fra før. Mange har ikke peiling på hva som venter dem av smale , bratte og svingete veier, når de blir sendt av gårde på oppdrag.
Vi har som regel fått med oss hvor vi bør legge på kjettinger og ta andre forholdsregler vi.

Er helt enig med deg! Det er jo ikke så lett for disse folka å vite at det som er merket som en Europavei på kartet,mest av alt minner om en litt dårlig skogsbilvei i praksis.... :roll:
Og når de da strander i et land som er så dyrt at de ikke har råd til å kjøpe mat her en gang,så blir de overlatt til seg selv av arbeidsgiver og oppdragsgiver... HÅPLØST!
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg SST Jo » Tor Jan 28, 2010 11:11

rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:
rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:

Er helt enig med deg! Det er jo ikke så lett for disse folka å vite at det som er merket som en Europavei på kartet,mest av alt minner om en litt dårlig skogsbilvei i praksis.... :roll:
Og når de da strander i et land som er så dyrt at de ikke har råd til å kjøpe mat her en gang,så blir de overlatt til seg selv av arbeidsgiver og oppdragsgiver... HÅPLØST!
Prisene er en ting, men at arbeidsgivere har samvittighet til å vite at de har sjåfører som jobber for slikk og ingenting skjønner jeg ikke. Hvis firmaet går så dårlig at de ikke har råd til å betale norsk tariff lønn, så bør de kaste inn håndkleet.
Hjalp en stakkars utlending på Tyin i fjor vinter, han sto med to poser ny innkjøpte kjettinger av norsk fabrikat foran seg. Men han hadde vel aldri sett noe så rart før kanskje ? Men det var jeg som la de på for han, så det var dagens gode gjerning den dagen. Så vi har det vel ikke så aller værst vi heller kanskje.?
SST Jo
Hjelpemann

Innlegg speed45 » Tor Jan 28, 2010 23:32

SST Jo skrev:
rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:
rolfjohnsen skrev:
SST Jo skrev:

Prisene er en ting, men at arbeidsgivere har samvittighet til å vite at de har sjåfører som jobber for slikk og ingenting skjønner jeg ikke. Hvis firmaet går så dårlig at de ikke har råd til å betale norsk tariff lønn, så bør de kaste inn håndkleet.
Hjalp en stakkars utlending på Tyin i fjor vinter, han sto med to poser ny innkjøpte kjettinger av norsk fabrikat foran seg. Men han hadde vel aldri sett noe så rart før kanskje ? Men det var jeg som la de på for han, så det var dagens gode gjerning den dagen. Så vi har det vel ikke så aller værst vi heller kanskje.?

Hvor ble det forresten av denne ? http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Traf ... 8Lbi0La3f0

En nyttig liten sak som ble utgitt , eller jeg vet jo ikke om den finnes lenger heller -
Kan vel og være nyttig å plukke med seg å ha i bilen , både en russisk og polsk utgave .. kan jo bli lettere å komunisere om man har litt å vise til på deres eget språk..

Порядок
установки
цепей
противо-
скольжения

kan du fortelle sjaføren som står å sliter å ikke vet opp ned på kjettingene DETTE så regner jeg med at mange får en venn for livet ;)
Brukerens avatar
speed45
Lærling

Innlegg Kenusz » Fre Jan 29, 2010 15:05

uttales slik om noen lurer:

Порядок - Poryadok
установки - ustanovki
цепей - tsepey
противо-
скольжения - protivo skolzheniya
Jestem zawsze niewinny!
Brukerens avatar
Kenusz
Hjelpemann

Innlegg Stoffi » Fre Jan 29, 2010 19:30

Jeg tenkte på en ting.
Hadde det ikke vært en mulighet å lage et brev, som er ferdig skrevet.
Alle bare skriver det ut og setter sin signatur på det. Så blir dette sendt samlet til
samferdselsdepartementet. Så kunne man også hørt med transportmagasinet, så kanskje dem ta med brevet i magasinet også, så mange blir oppmerksom på det.
Det var en liknende aksjon i Tyskland pga mangel på parkeringsplasser. Det endte med 2 europaller med brev til samferdselsministeren og nå driver dem å bygge en haug med parkeringsplasser.
Lurer på hva dere mener om dette :?:
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg reidars » Lør Jan 30, 2010 15:22

Lag en side på http://www.underskrift.no/ og bruk gruppen på facebook for å få folk til å skrive under på siden.
reidars
Lærling

Innlegg Stoffi » Lør Jan 30, 2010 15:37

Joa det er en mulighet, men jeg vil tro at det er mer oppsiktsvekkende hvis man hadde fått til et dokument som enhver hadde skrevet under og sendt. Blir kanskje lagt mer merke tell en ei liste med navn?
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg speed45 » Man Feb 01, 2010 00:42

Om TM eller T.I.A (allerhelst begge i fellesskap) lager et slikt dokument i pdf å legger ut på sidene sine så kan jo dette være en mulighet

Men så finner man jo ikke alle sjafører på nett da.
Brukerens avatar
speed45
Lærling

Innlegg The Cowboy » Man Feb 01, 2010 09:28

Nå har tema kommet seg inn på VGDebatt.no også!
Greit nok, her var det et annet utfall som avgjorde saken men, alt i alt, så er det sosial dumping som er saken!

Så alle som føler for å diskutere litt og komme med noen sannhets ord, føl dere fri til å melde dere inn og si deres mening! :)
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Stoffi » Man Feb 01, 2010 18:38

Tenkte på at kanskje TM kunne henvist til brevet i magasinet.

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg speed45 » Tor Feb 04, 2010 18:27

- Nå skal vi ha et styremøte i TIA nå i helgen og dette med Sosial dumping har bli satt på timeplanen , i gjennom diskusjonene her -på facebook og også i truckstop på Nettby har det jo kommet frem en masse sider å se på saken på .

Når vi ser ute i media ellers også så har jo og myndighetene tatt tak i dette på sin måte å bøtelegger sjaførene - å slipper heller ikke disse videre før bot er betalt , men om dette hjelper noe mot det som er det virkelige problemet er jo usagt - nettop dette med sosial dumping og total negisjering av selve sjaføren som egentlig er saken her.

Men mye har kommet frem og mye har blitt belyst å da er det jo bare å kikke vedere på dette..

Send en mail til post@tianorge.com om dere har noe å tillegge i saken også om det er andre steder saken diskuteres på ..

Mvh Tom Holshagen
Brukerens avatar
speed45
Lærling

Innlegg rolfjohnsen » Tir Feb 09, 2010 12:35

Da har jeg fått svar fra TIA

Sitat:

Vi i TIA ønsker å takke for tipset om Sosial Dumping. Styret i TIA har lest og følger videre med i debatten på Bergli Truckstop.

På styremøte lørdag 6 februar, ble det enstemmig vedtatt at TIA sender et brev til samferdsesministeren, samferdselskomiteen og transportkomiteen om tema.

Med vennlig hilsen

May Torill Svelgen
sekretær for TIA

Fra avisene og NRK er det ingenting å høre..... :evil:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg r1morten » Tir Feb 09, 2010 14:48

:applaus: :applaus:
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg rolfjohnsen » Søn Mai 02, 2010 22:56

Fant denne i dag! Har sant og si glemt saken litt :rødme: ,da jeg sjøl ikke har fått svar fra NOEN av de jeg sendte mail til,bortsett fra nettopp TIA....

http://tianorge.ning.com/group/tianorge ... -dumping-i
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Forrige

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest