Omdømme

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Omdømme

Innlegg Frode Tellevik » Fre Feb 26, 2010 09:18

Norges Lastebileier Forbund satser hardt på omdømmebygging om dagen.
Det trengs, om vi skal tolke signalene fra samfunnet rundt oss slik vi tror de er ment.


NLF har som mål at transportbransjen skal bli oppfattet som en uunnværlig næring.
De kan starte med å ta med seg det de måtte ha av materiell og rusle over til Stortinget og banke på den døra det står Samferdselsminister Kleppa på.
Holdningen til transportbransjen som kom frem i uttalelsene hennes her om dagen, er på linje med dem jeg instinktivt får inn i hodet når en veps havner i glasset idet jeg skal til å drikke forfriskninger på terrassen en varm sommerdag.

- Jeg vil i løpet av kort tid endre ferjeforskriften. Da kan vi gjøre det så enkelt at farlig gods må kjøre tilsides når det er stor trafikk over fjorden, sa Kleppa og mente hun hadde løst et verdensproblem. Bli kvitt de plagsomme vogntogene.
Så enkelt og så lett.

Bakgrunnen for uttalelsen er ganske sikkert press fra egne rekker, i form av lokalpolitikere som har måttet stå i kø ved Boknafjorden på grunn av de nye restriksjonene på farlig gods. Etter nyttår er dispensasjoner trukket tilbake og passasjerantallet for ferjetransporter med farlig gods om bord er satt til et minimum.
Klart det blir kø av slikt.

Kleppa vil altså endre ferjeforskriften. Gode venner og kolleger i hjemfylket vil ikke stå i kø på grunn av at ferja tar med seg en gassbil i stedet for 20 personbiler.
Det forstår vi da godt, alle som en.
Det er reaksjonen og løsningen vi ikke forstår.
Og det er her jeg får veps i hodet. Uønsket og på feil sted og tid, plukker jeg den instinktivt ut av glasset og knipser den av gårde før katten kaster seg over den og gir den nådestøtet.
Mens den ser livet passere revy, skal den vite at den ikke lenger er alene.
Transportører av gass, drivstoff, oljeutstyr, kjemikalier og andre ting som holder oljebransjen, sykehus, fabrikker og resten av samfunnet i gang, blir nå behandlet på samme måte. Og det av den personen i landet som er transportbransjens øverste sjef.

Hva jeg gjør på terrassen om sommeren, tilhører hjemmets private sfære. Vel har jeg registrert tendenser til opprør fra vepsekollegene om jeg har gått for hardt til i kampens hete, men jeg har som regel fått det som jeg vil.
Men slik aksjonsmåte bør vel forbli hjemme på terrassen og ikke praktiseres i resten av samfunnet. Slikt blir i hvert fall jeg litt engstelig av.
I verste fall henter jeg sentralstøvsugeren og sitter og venter ved inngangen til vepsebolet. I løpet av en halvtime er protestene ytterst få fra beboerne som er igjen.
Kjære NLF, løp over til Stortinget før Kleppa får tak i den store støvsugeren.
Når et samfunnsproblem kan løses så enkelt som at farlig gods må kjøre tilsides når det er stor trafikk over fjorden, er den like rundt hjørnet!
Jeg sto selv på kaien ved Boknafjorden en søndag morgen i 1996 og opplevde å få beskjed fra kapteinen om at jeg fikk prøve igjen til kvelden. Jeg hadde med meg 25 tonn oksygen til sykehuset. Det er 15 år siden og dagens trafikkbilde er ikke blitt enklere.
Kleppa er på farlige veier her, for å si det mildt.

Derfor haster det for NLF.
2009 og 2010 er satt av til dette prosjektet og senere i år skal status gjøres opp.
Kleppa har i mine øyne sagt klart ifra om hva hun syns om kampanjen. Noe samfunnsnytte knyttet til lastebiltransport vil hun ikke høre snakk om.
Jeg vil tro det svir langt inn i NLF’s lokaler i St. Olavsgate.

Kan ikke noen tipse henne om å gjøre noe med dispensasjonene som ble fjernet fra ferjene ved nyttår i stedet? Sjøfartsdirektoratet sitter med bukten og begge ferjeleiene her. Om det er så enkelt som Kleppa gir uttrykk for å endre på ferjeforskriften, må det vel være mer samfunnsnyttig å gjeninnføre dispensasjonene vi har hatt i en årrekke?

Dessverre er ikke Kleppa alene om sitt enkle syn på den veibaserte transportbransjen. Media er kanskje en enda større trussel mot forsøk på omdømmebygging. Her ser vi daglige ballespark på trykk og påfølgende nikking fra den jevne nordmanns etter hvert så hjernevaskete hoder.
I et slikt lys fortoner NLF’s selvpålagte omdømmekampanje seg som en umenneskelig stor oppgave.

Jeg tenkte på det senest i går, etter å ha lest litt i bt.no på nettet.
Et stort oppslag i vår regionsavis, gjorde i mine øyne narr av en yrkessjåfør som hadde skarpe meninger om vintervedlikehold.
”Her klikker det for trailersjåføren” er overskriften.
I videoen på nettsiden sier han sin hjertens mening om brøyting og strøing, før han må legge på kjetting på en av innfartsveiene til Bergen.
Nå skal ikke vi forsvare sløve yrkessjåfører som venter litt for lenge med å legge på kjetting, for all del, de finnes det mange av.
Men det slo meg at om en samfunnstopp hadde sveivet ned sideruten og sagt sin hjertens mening til journalisten i snøkavet, ville han da kunnet lese i avisen at han klikket? At han var en hissigpropp? Eller hadde det vært vinklet på en annen måte?
”Kritisk til brøyteberedskapen” tenker jeg det hadde stått da.
Er jeg for hårsår på bransjens vegne?
Brukerens avatar
Frode Tellevik
- Journalist, tungt.no -
 
Innlegg: 15
Registrert: Ons Nov 05, 2008 21:32
Bosted: Bergen

Innlegg speed45 » Tir Mar 02, 2010 19:44

Bra Frode ! :applaus:
Brukerens avatar
speed45
Lærling
 
Innlegg: 161
Registrert: Tir Jun 26, 2007 12:55
Bosted: Drammen

Innlegg MB 4154 » Fre Mar 05, 2010 15:47

Min mening er at NLF burde ha klatret mye høyere opp på barrikadene,og forklart våre styrende myndigheter om viktigheten av jobben vi gjør,for LENGE siden.

Ikke hadde det skadet og forklart folket på tinget viktigheten av at nettopp samferdselsministeren har et noenlunde innblikk i hvordan ting fungerer utenfor tingets fire vegger heller.
Kleppa er jo slett ikke den første inkompetente samferdselsministeren vi har....

Og mens NLF tar for seg den politiske biten,så kunne jo hver enkelt av oss sjåfører prøve og sørge for at vi ikke skal bli sammenlignet med vepsen i saftglasset.

Men det har blitt en vanskeligere jobb å bevise nettopp det også,med medias vinkling så har det jo blitt slik at et vogntog er jo bare et vogntog.At det kanskje er en spanjol som knappt har sett snø som står og sperrer veien er likssom ikke tema....Og det er jo i ferd med å bli mannen i gata sin jobb og vurdere når vi skal legge på kjetting også,som om at kjettinger er en helt ny oppfinnelse....
At norske lastebiler og sjåfører har satt liv,helse og familieliv på spill for å frakte folks daglige brød på en sikker og ærefull måte,både på langs og på tvers av landet i snart 100år,er det vel et fåtall som tenker på.

Og verden har blitt så liten,at pionerene på utenlandstrafikk er det vel ikke en kjeft som tenker på lenger.Nå hopper jo folk bare inn i F.eks.Audien,stiller inn GPS'n, og cruiser ned til rivieraen om de har to ukers ferie til gode.Vært jævlig artig og sett de samme folka stående på Halluin med en bunke tollpapirer for noen år siden...

Driver og lurer på om jeg skal få tak i meg noen klistremerker.Med f.eks skriften:Her kjører en stolt Norsk sjåfør :D

Jeg mener ikke at vi skal se på oss selv som noen helter,men vi bør ihvertfall begynne å jobbe litt for ikke å bli hengende som ei kvise på samfunnets rumpe :roll:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2626
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg Pekka » Fre Mar 05, 2010 17:55

På tide vi står med hevet hode og med stolthet sier vi er sjåfører, yrkesstolthet...
Skulle gjerne vært snill og hjelpsom men jeg vil heller være full og slitsom.
Brukerens avatar
Pekka
- DAF POWER -
 
Innlegg: 860
Registrert: Ons Aug 20, 2008 18:41
Bosted: Drøbak

Innlegg The Cowboy » Fre Mar 05, 2010 18:36

Synd å si det men, jeg er der alt! Jeg er faen så stolt av å være yrkessjåfør.. ikke bare pga at jeg kjører stor bil, men og pga at jeg i heletatt klarte å ta lappen på dette! Og jeg har fagbrevet i det, så ja, jeg er stolt som pokker av å jobbe i den type jobb jeg gjør!

Men så er jeg av det unaturlige slaget og da, jeg er stolt av nesten alt jeg bedriver med så.. Enten det er å kjøre god gammel amerikansk bil, vise mitt blide åsyns landet rundt eller kjøre en semitrailer..

Men jeg skulle så gjerne ønske at flere kunne se på oss som kjøre disse store bilane i samme øyne! Ikke nødvendig med stolthet, men med respekt! Men man må nok se seg slått av et par idioter som ikke overholder noen form for trafikk lov, være seg det være norsk eller utelandsk, og desverre buss yrket, der hvor alle som ikke snakker norsk har fått innpass.. Dette kan gjøre at allmenskapet har fått det for seg at det er alt for lett for gud og hvermann å få lappen på større biler (noe det fra tid til annen kan virke som..), og man av den grunn har mistet mye av den respekten man før hadde for store biler som ikke kjørte like fort pga vekt, ikke stoppet like fort pga vek og ikke minst, ikke kom seg like fort ut av kryss/rundkjøringer pga vekt!

Det norske folk trenger en skikkelig spark i baken, for å virkelig forstå at vi som kjører store biler ser både mer og mindre ann hva de gjør! Mer framover, og mindre på sidene! Vi er der på veien for dem, ikke oss selv (vel, vi er jo det og, da vi og handler på samme butikk som de men dog..)
Vi er nødvendig ikke så raske opp bakken, men vi prøver å holde veien sikker rundt oss!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*
 
Innlegg: 6311
Registrert: Man Des 03, 2007 14:20
Bosted: Skien



Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest