Feil ressursbruk

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Innlegg Tom » Søn Mar 07, 2010 14:27

Må korrigere deg litt MB1113:-)...

Du vet vel like godt som meg at alle trailerbyggene som er levert med de 3 nummerskiltlysene etter at regelendringene kom om 60 cm mørkt felt, ble levert med glassene svarlakkert. Det første som ble gjort etter at disse hengerne ble registert, var å skifte glass. Ergo så ble de ulovlige tvert!

At det er "hull" i regelverket, levnes det ingen tvil om. Det samme gjelder SVV`s rutiner for oppdatering av sine kontrollører. Det har nok vist seg gang på gang at vi andre har fått oppdateringene lenge før at de når fram til kontrollørene. Vegdirektoratet har enda ikke kalr å definere hva som er lastbærer på ei trekkvogn. Er det svingskiva, eller er det hele trekkvogna?

Venter spent på resulatet av Norges henvendelse til ESA ang de 3 lysene som de ønsker å påby,..som nå er forbudt.

Før var det slik at dersom det var høringer ute, så ble det ikke skrevet mangelapper før saken var avklart. En mangelapp er ihht forvaltningsloven et enkeltvedtak, og kan påklages. Dersom man klager innen for fristen, så vil eventuell mangelapp utsettes til klagen er behandlet. Om det funker slik i dag, er jeg litt usikker på,...ihht EØS.

At det finnes sjåfører og bileiere som regelrett "driter" i lovverket, og leter med lys og lykte etter argumenter for å rettferdigjøre sine "lovbrudd" levnes det heller ingen tvil om....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg MB 4154 » Søn Mar 07, 2010 15:16

Joda,men like fordømt så mener jeg at det blir feil å lage et problem av en sånn bagatell,når man ser på en del av utstyret som ruller rundt på vegene ellers...Jeg mener at tilsynet kunne bruke mer av ressursene på det som handler om sikkerhet.

Ikke bruker jeg "lys og lykte" for å ha den oppfatningen heller ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg erling » Søn Mar 07, 2010 17:56

MB 4154, I teorien kan det høres enkelt ut..... Og sikkert trivielt både for bransjen og Statens Vegvesen. Men hvordan skal dette styres i så fall?

Hva skal man med regelverk, hvis ikke det skal håndheves?
Bare så det er sakt, så er det etter min meing utopi at ethvert regelverk blir 100% håndhevet i praksis. Det er umulig grunnet kompleksiteten i regelverk, samt kapasiteten til utøvende myndighet. Uansett myndighetsutøver, og uansett felt... Man vil alltids få "urettferdigheter" og tilfeller av han som fikk kontrollseddel for parklys i ekstralysene, og han som ikke fikk det... osv.

Er tildels enig i det Tom sier, at kompetansen blant kontrollører har vært kritikkverdig og ulikhetene mellom distrikter og landsdeler har vært likeså. Tolkning og praksis har vært alt for ulik. Dette er noe det må jobbes med.

La oss si da at et snilt anslag kan være at over 50% av kjøretøy over 12tonn her i landet er ulovlig på ett eller annet vis. Det skulle tilsi at bransjen selv bruker ganske mange ressurser selv på å skape seg et problem i forhold til kontroll og regelverk. Kanskje det er å kaste litt stein i glasshus å skylde på ressursbruken til Statens vegvesen da....?

;) :scania:
erling
Veteran

Innlegg rolfjohnsen » Søn Mar 14, 2010 12:51

Kan vel ikke si anna enn at det er en merkelig form for trafikksikkerhetsfremmende innsats når en blir stoppa i Larvik med NY bil,og ei GAMMAL DFDS tralle,som ser ut som den har gjennomgått tre verdenskriger og tapt alle,og det eneste de er opptatt av er å skrive mangellapp på parklys i ekstralysa....
Jeg ble forbanna som f&%¤ selvfølgelig,og sa til fyren at se heller å pelle deg innunder tralla og mål litt slaglengder du,hvis du først skal sjekke noe her,men da fikk jeg spørsmål om jeg prøvde å lære han jobben hans.... :roll:
Imponert.....?....Ikke spesielt.
På Krossmoen lurte de på hvorfor jeg ikke snart demonterte de fire lysa på taket ei gang for alle. Men da sa jeg at,jeg kan jo ikke det,for da begynner dere jo bare å sjekke skiver og surringer og andre seriøse ting her,og da ryker det jo til helv%¤#... Så spurte de om jeg fleipa,og da sa jeg ,ja forsåvidt så gjør jeg det men det kunne vært sant,for etter at jeg fikk bil med lys på taket så har dere jo vært grisefornøyd med å skrive lapp på det og har aldri sjekka noe av det andre.
da hang de litt med haka gitt..... :flire:

Og JA,jeg forstår at de ikke kan velge hvilken del av regelverket de vil håndheve. Men det er jo nettopp det de gjør,de velger bort det viktige,og henger seg opp i filletinga. :idea:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg Alltid Blid » Søn Mar 14, 2010 15:59

Ny Mercedes med orginalmontert lys i stjerna!!!!!!!!!!
Det er vel sikkert lov det da????? :roll:
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Forrige

Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest