Oppfordrer til mindre gods vestover - Heia Norge

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Oppfordrer til mindre gods vestover - Heia Norge

Innlegg Svein-Ove Arnesen » Ons Mar 17, 2010 12:14

Statens vegvesen er redd for veiene og ber næringen frakte mindre gods vestover. Men hvordan skal det gå til, da?

- Etter en spesiell vinter med mye frost, er det én til to meter tele i veiene. Før det blir stabilt, vil veiene være sårbare for skader ved stor belastning, sier Kristian Rognskog, som har koordineringsansvar for dispensasjoner og spesialtransport i Statens vegvesen Region vest.
Inntil for noen år tilbake, var det innført telerestriksjoner på enkelte vegstrekninger hvert år, og veiene ble skiltet ned fra f.eks 10 tonns aksellast til 8 tonn. Dette gjaldt også på Vestlandet, men fordi det så sjeldent var langvarige kuldeperioder, ble dette tiltaket opphevet. Telerestriksjoner kan imidlertid innføres igjen ved behov, noe som i år er svært aktuelt, heter det fra vegvesenet.

Statens vegvesen vil derfor i første omgang oppfordre transportnæringen til å ta hensyn til veiene og kjøre med mindre last slik at ødeleggelser unngås. Tilstanden på veiene er ikke optimal i utgangspunktet, fortelles det i en felles oppfordring til transportbransjen.
- Vi oppfordrer også til å kjøre aktsomt fordi telehiv og endret struktur i vegdekket kan ha innvirkning på adferden til kjøretøyet og dermed føre til farlige situasjoner, forteller Øyvind Haaland, leder for Byggherreseksjonen på Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen Region vest.

Tja, hva skal man si?

Slutte å frakte gods vestover? Skal bergenserne slanke seg eller skal alle flytte? Toget går jo ikke. Både Posten og Schenker har flyttet gods fra bane til bil for å få godset frem i vinter. Kanskje man bare kan kjøre halve veien. Det blir jo halve slitasjen?
Det er fristende å la tankene spinne videre rundt denne tankegangen. Hvordan kan man f.eks begrense togproblemene? Dersom NSB hadde hatt halvparten så mange tog, ville de bare vært halvparten så forsinket. Dersom de ikke hadde hatt tog i det hele tatt, ville de ikke vært forsinket overhodet.

Tar du tegningen?
Brukerens avatar
Svein-Ove Arnesen
- Nettredaktør, tungt.no -
 
Innlegg: 30
Registrert: Ons Aug 27, 2008 17:47
Bosted: Ullerøy

Re: Oppfordrer til mindre gods vestover - Heia Norge

Innlegg domain » Lør Mar 20, 2010 08:17

Svein-Ove Arnesen skrev:
Tja, hva skal man si?

Slutte å frakte gods vestover? Skal bergenserne slanke seg eller skal alle flytte? Toget går jo ikke. Både Posten og Schenker har flyttet gods fra bane til bil for å få godset frem i vinter. Kanskje man bare kan kjøre halve veien. Det blir jo halve slitasjen?
Det er fristende å la tankene spinne videre rundt denne tankegangen. Hvordan kan man f.eks begrense togproblemene? Dersom NSB hadde hatt halvparten så mange tog, ville de bare vært halvparten så forsinket. Dersom de ikke hadde hatt tog i det hele tatt, ville de ikke vært forsinket overhodet.

Tar du tegningen?


Nei jeg tar ikke tegningen.

Dette var jo helt vanlig før når vi hadde vinter om vinteren. Det var ofte 6 tonns vei over Hardangervidden og 8 tonn over andre fjelloverganger.
Leste igjennom artikkelen fra Kristian Rognskog, og dette hørtes veldig fornuftigt ut. Jeg er sikker på at det er flere som husker tilbake til den tiden da hvor dette var helt naturligt og gjøre pga hensyn til veiene. Hvorfor skal ikke dette også kunne gjøres idag? Greit nok at veiene i Norge ikke har blitt utbedret ,slik de burde, de siste 20 årene, men vi kan ikke forvente at vi ikke skal være med å bidra, ved å kreve maks akseltrykk hele året.
Det at de setter ned akseltrykket på endel veier er også litt sjarmerende. Hvem husker ikke biltilsynet når de stod på Haugastøl og hadde kontroll når det var 6 tonns vei over vidden? Da hadde de folk oppe i lien som sjekket om boggien var oppe eller nede. Nå du kom ned og ble stoppet så sjekket de snøen rundt boggien og du måtte ikke nekte på om boogien var oppe viss de sa for det hadde de sett opp i lien.
domain
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 392
Registrert: Fre Mai 30, 2008 21:34

Re: Oppfordrer til mindre gods vestover - Heia Norge

Innlegg The Cowboy » Lør Mar 20, 2010 08:37

domain skrev:Det at de setter ned akseltrykket på endel veier er også litt sjarmerende. Hvem husker ikke biltilsynet når de stod på Haugastøl og hadde kontroll når det var 6 tonns vei over vidden? Da hadde de folk oppe i lien som sjekket om boggien var oppe eller nede. Nå du kom ned og ble stoppet så sjekket de snøen rundt boggien og du måtte ikke nekte på om boogien var oppe viss de sa for det hadde de sett opp i lien.



Hva med oss stakkars jævler som liker å kjøre med boggien nede da??
Har selv kjørt lette last med boggien nede, kun pga komfort og stabilitet! Hadde blitt huka rett inn jeg da! hehe :D

Hadde vel hvert enklere å sjekke lastelista/fraktbrevet enn å foreta en kontroll vedrørende om boggien hadde friluft eller ikke..
Men, det er vegvesnet det er snakk om så.. Der har jo evolusjonen stått rimelig stille de siste 100 åra! hehe..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*
 
Innlegg: 6311
Registrert: Man Des 03, 2007 14:20
Bosted: Skien

Re: Oppfordrer til mindre gods vestover - Heia Norge

Innlegg domain » Lør Mar 20, 2010 08:58

The Cowboy skrev:

Hva med oss stakkars jævler som liker å kjøre med boggien nede da??
Har selv kjørt lette last med boggien nede, kun pga komfort og stabilitet! Hadde blitt huka rett inn jeg da! hehe :D

Hadde vel hvert enklere å sjekke lastelista/fraktbrevet enn å foreta en kontroll vedrørende om boggien hadde friluft eller ikke..
Men, det er vegvesnet det er snakk om så.. Der har jo evolusjonen stått rimelig stille de siste 100 åra! hehe..


På 6 tonns vei har du 9 tonns boggi trykk så det skulle vell ikke være noe problem. De var stort sett grei når de hadde kontroll. Spurte som regel om hvordan en var lastet og når en sa at en hadde vært innom vekten på Vågsbotten eller andre steder får en kjørte så var det som regel greit.
domain
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 392
Registrert: Fre Mai 30, 2008 21:34

Innlegg Charlzhen » Lør Mar 20, 2010 09:00

domain, Synes du har et godt poeng.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier
 
Innlegg: 4842
Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
Bosted: Indre Enfold


Innlegg Desperado » Lør Mar 20, 2010 11:39

Hvorfor ikke bare senke akseltrykket generelt på norske veier? Da tar det jo enda lengre tid før de må begynne å gjennreise landet... Eventuelt forby vogntog på veiene i teleløsingen.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg domain » Lør Mar 20, 2010 13:42

Desperado skrev:Hvorfor ikke bare senke akseltrykket generelt på norske veier? Da tar det jo enda lengre tid før de må begynne å gjennreise landet... Eventuelt forby vogntog på veiene i teleløsingen.


Hvorfor senke akseltrykket? Kan jo bare fjerne isen i fiskekassene du kjører på så er du nede på "lovligt" akseltrykk. Hvorfor drasse rundt på frossent vann når det kan produseres der fisken skal leveres. :D :D
domain
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 392
Registrert: Fre Mai 30, 2008 21:34

Innlegg rolfjohnsen » Man Mar 22, 2010 12:27

Evt hvorfor ikke bare selge dette nedslarva drittlandet til noen som har penger til å vedlikeholde det..... Galskapen i det offentlige her i landet kjenner ingen grenser! :evil:

Sitat: "Ikke optimal".......... Det er jo årets understatement,når en vet hva etterslepet på vedlikehold og nybygging ligger på. :roll:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran
 
Innlegg: 1743
Registrert: Søn Jan 06, 2008 20:24
Bosted: Søgne


Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest