Norges Lastebileier Forbund oppfordrer til angiveri

Moderatorer: Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen, Knut Viggen

Norges Lastebileier Forbund oppfordrer til angiveri

Innlegg Forhendværende kusk » Lør Nov 29, 2008 22:58

På hjemmesiden til NLF - Norges Lastebileier Forbund kan man finne en oppfordring til angiveri. Dette med å rapportere "misstenkt" ulovelig kabotasjekjøring, blir det vel sjåførene som skal gjøre. Kan liksom ikke se for meg at noen andre har en eventuell slik mulighet.

Det NLF her oppfordrer til, synes jeg går over alle grenser for sømmelighet! NLF vil at sjåførene skal gjøre en en skitten og uakseptabel ting: Angiveri. Det er visst ingen grenser for hva NLF kan finne på! Bruke sjåfører til slikt, når NLF ikke gjør det aller minste for sine medlemmes sjåfører ellers! Fy fanden!!!
Hva synes dere om dette?
Les nedenfor.
---------------------------------------------------------------------
(klippet fra NLF's hjemmeside)
Har du mistanke om ulovlig kabotasjekjøring?
torsdag 27. november 2008
http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_venstre/nyheter

NLF har nå laget et skjema du kan bruke ved rapportering av slik kjøring. For å få gjort noe med dette problemet, er vi avhengig av skriftlig dokumentasjon.
Det er viktig at flest mulig felter i skjemaet blir fylt ut. Bruk gjerne mobiltelefonen til å ta bilder av kjøretøyene og registreringsnummer.
Her er skjemaet:
http://www.lastebil.no/sentralt/xp/pub/ ... 389676.pdf
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg King V8 » Lør Nov 29, 2008 23:15

Har sett to russera som kjører ofte over Haukeli.. Sto i Haugesund annankvar kveld ein periode.. Kjørte visst fisk mellom Bømlo og Oslo...
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 12:27

Er det greit med angiveri, eller et annet navn: tysting?
Dette er absolutt ikke sjåførenes oppgave! Det skaper bere mer uvennskap sjåførene i mellom og har derfor kun et resultat og det er enda mindre kameratskap og samhold.
Hvordan skal det bli i fremtiden dersom slikt angiveri skal bli satt i system av en organisasjon som kaller seg seriøse? La arbeidsgiverene ta seg av dette uten "hjelp" fra sjåførene!
Er det ikke ille nok at sjåførene blir stemplet som promillekjørere, rusmissbruker og potensielle drapsmenn? Hvorfor skal sjåførene få enda en merkelapp: Angivere! Nei til angiveri!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg royalflush » Man Des 01, 2008 13:16

Det er noe som heter splitt og hersk teknikk. Og i denne teknikken, ligger angiveri som punkt 1. :evil:

Samhold får man ikke ved å bruke splitt og hersk teknikk! ;)

I utgangspunktet så forstår jeg ikke NLF i det hele tatt her. De land som har forbudt om kabotasje, vil få forbudet opphevet i 2009 og 2010. Så her er det altså snakk om maks 2 år igjen før samtlige land i europa får lov til og drive kabotasje trafikk i Norge. :roll:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg adri » Man Des 01, 2008 13:29

Mulig jeg spør dumt nå: Hva er kabotasjekjøring?
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Dennis » Man Des 01, 2008 13:32

adri skrev:Mulig jeg spør dumt nå: Hva er kabotasjekjøring?

Innenlandskjøring med utenlandsk registrert kjøretøy mot vederlag.
Noen som kan rette de værste feilene mine?
Dennis
Bileier

Innlegg adri » Man Des 01, 2008 14:12

Takk for svar

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 16:02

Du kan lese mer om dette her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/tem ... ?id=485244
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg adri » Man Des 01, 2008 16:28

Forhendværende kusk skrev:

Du kan lese mer om dette her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/tem ... ?id=485244

Takk igjen. Forhåpentligvis noe jeg kan briljere med på en eller annen eksamen ;)

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg JvhScania » Man Des 01, 2008 22:02

Synes dette er helt på sin plass jeg... Hva trur dere de får betalt da? En østeuropeer får mellom 200 og 500 kr pr dag for å kjøre i norge så en bileier fra f.eks litauen eller romania eller tyskland for den saks skyld kan ligge på milpriser ned mot 60-70 kr mila. Hvilke norske selskaper kan konkurrere mot dette? Veit om Hollendere som kjører i Norge for 80 kroner mila og tjener bra på det.

Greit nok at de må ha Diesel men hva med kostnader på bil, forsikringer og lønn? De kan ikke sammenlignes mot de norske. Vern om arbeidsplassen din og sørg for at kabotasje ikke forekommer i Norge. Hvis du ikke har lyst på undermotorisert billig drittbil med homsetrotterhytte osv...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 22:10

JvhScania skrev:Synes dette er helt på sin plass jeg... .

Angiveri? Beklager, jeg tror du bare spøker....

JvhScania skrev:Vern om arbeidsplassen din og sørg for at kabotasje ikke forekommer i Norge. Hvis du ikke har lyst på undermotorisert billig drittbil med homsetrotterhytte osv...

Joda, værne arbeidsplassen kan man gjøre ved å organisere seg. Både Transportarbeiderforbundet og Yrkestrafikkforbundet er de rette til å sikre norske arbeidsplasser!
Men uansett så er det NLF oppfordrer til, angiveri! Angiveri var noe som nasistene brukte under krigen! Angivere ble jo også meget strengt straffet! Så akkurat dette med å be sjåfører bli angivere, det er pokker så langt under alle sømmelighetens grenser!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg JvhScania » Man Des 01, 2008 22:22

Hva skjer når alle norske bileiere må kaste inn håndkleet fordi de som får oppdraga kan klare seg med halvparten? De store som DSV/Tollpost/DFDS, Schenker, DHL osv kan fråtse i billige transporter fra lavkostland med sjåfører som kjører for knapper og glansbilder mens norske sjåfører og bileiere sitter igjen med skjegget fullt av postkasser. Da hjelper det ikke om man er organisert i alle sammen til sammen... Det er markedet som styrer desverre.
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 22:31

Ja, hva da? Det er vel ikke sjåførene som skal stå på barikadene som angivere når de som er arbeidsgivere ikke gjør noe? Og attpåtil skal arbeidsgivernes organisasjon be sjåføren foreta en så lavtsående handling som å angi kollegaer?
Nei, det finnes ganske gode muligheter til å komme ulovlig kjøring til livs, dersom lastebileierne og deres organisasjon vil gjøre noe! Det er bare det at da ville det bli "uro" i transportbransjen, kanskje til og med aksjoner eller transportstreiker og det vil absolutt ikke NLF være med på! Nei da er det bedre å ofre noen sjåfører!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg JvhScania » Man Des 01, 2008 22:34

Jeg for min del synes ikke det hadde vært noe særlig gøy om en eller annen piotr kom og gjorde jobben min for 1/4 av prisen og jeg ble sittende arbeidsløs... Og åssen skal bileiera få sett hva som skjer ute på veien hvis dem sitter på et kontor og delegerer?
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 22:41

JvhScania skrev:Jeg for min del synes ikke det hadde vært noe særlig gøy om en eller annen piotr kom og gjorde jobben min for 1/4 av prisen og jeg ble sittende arbeidsløs... Og åssen skal bileiera få sett hva som skjer ute på veien hvis dem sitter på et kontor og delegerer?

Riktig. Men de har som sagt alle muligheter til å gjøre noe uten å bruke en sjåfør som angiver!

Din arbeidsplass er i fare uansett. Forbudet mot kabotasje går snart ut i alle fall. Se linken jeg la ut lenger oppe. Så nå forsøker noen å få satt alle norske sjåfører i et så dårlig lys at det i fremtiden kan bli vanskelig å få jobb. Det vil nok ikke være mange som er villige til å ansette angivere når slik kjøring blir lovelig. Hva da?
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Neste

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest