Norges Lastebileier Forbund oppfordrer til angiveri

Moderatorer: Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen, Knut Viggen

Innlegg Dennis » Man Des 01, 2008 23:49

Delutte og kusken:
Spørsmålet er vel om østblokksjåføren husker deg på en mørk parkplass i Tyskland en vindfull novembernatt:

Åja, der er jævelen som meldte meg på hemsedalen for 6 mnd siden, nå skal faenskapet få!!!

Royalflush:
Løsningen er nok neppe i gå på enkeltsjåfører. Her må nok NLF tenke litt annerledes enn noe statestikk om beltebruk, eller andre ting som ikke er relevant for tema overhodet.
Her må det nok legges retningslinjer for firmaene, ganske enkelt fordi dette ikke løses ved å angripe enkeltpersoner.
Ett enkelt grep ville vel vært å hatt noen krav om lønn kanskje?
Utlendinger skal ha samme lønn som nordmenn?
Dennis
Bileier

Innlegg DeLutte » Man Des 01, 2008 23:50

Forhendværende kusk skrev:Vet da det, men jeg er ikke så tøff og uredd som enkelte andre... Sett nok til å forstå at det er bedre med venner enn uvenner.

Venner er bedre enn uvenner i de aller fleste tilfeller. Men ikke for enhver pris.

De Lutte - det var da voldsomt så travelt dere har det med å ta døgnhvil på mørke parkplasser :)
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:56

Vabisdoktorn skrev:Delutte og kusken:
Spørsmålet er vel om østblokksjåføren husker deg på en mørk parkplass i Tyskland en vindfull novembernatt:

Åja, der er jævelen som meldte meg på hemsedalen for 6 mnd siden, nå skal faenskapet få!!!

Så enkelt er det nok ikke. Det er størst sansynlighet at alle norske sjåfører vil bli tatt "over en kam" og derfor tror jeg det er viktig å tå litt varsomt.
Vi bør ikke gå langt for å se hvilken "generell" oppfatning det er om østblokksjåfører. Det blir den ene tatt for å være en like stor kjeltring som den andre. Det finnes nok flere ærlige enn uærlige der også.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg royalflush » Tir Des 02, 2008 00:00

Bare ser for meg en tur til Polen og stanser på en "trygg" truck stopp for og ta en matbit. Første jeg møter i kro døra er øyner som stirrer stygt på meg for så og vende ryggen til. Og prøver man og oppnå kontakt med en eller annen, så reiser alle sammen seg og setter seg et helt annet sted. Så spiser man seg ferdig og går ut mot bilen hvor noen har tagget ned bilen med "tyster" på polsk! Blir artig og transportere varer til Polen! :roll:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Dennis » Tir Des 02, 2008 00:00

Kusken:

Joda, det er jo forsåvidt ett poeng, selv om det på mange måter biter seg selv i halen, fordi Jvh er ikke så langt unna sannheten:

Hvorfor i all verden skal østblokksjåfører gi seg på norske (som forøvrig snart ikke kjører utenfor Norge) når det eneste dem gjør er å verne om sine egne arbeidsplasser, slik dem gjør når dem stiller seg opp og setter fyr på hele verden?

Hvis prisdumping og illojal konkuranse skal være godtatt er ikke disse sjåførene kompiser av meg ihvertfall, så det slår vel litt begge veier dette her....

Og igjen, enkeltsjåførene er ikke problemet...
Dennis
Bileier

Innlegg DeLutte » Tir Des 02, 2008 00:09

royalflush skrev:bla bla bla

Nok en eventuell bekreftelse på mitt inntrykk av polakker :)

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Charlzhen » Tir Des 02, 2008 10:18

Uten å kunne bidra med noe fornuftig i denne samtalen vil jeg bare si at jeg er glad jeg har slutta.

Ps: Samholdet blandt norske sjåfører er vel nokså oppskrytt... ds.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg JvhScania » Ons Des 03, 2008 20:30

Mennehhh... Trur dere har misforstått litt her jeg.... Det er ikke enkeltsjåfører som det blir oppfordra til å gi beskjed om. Blir de angitt og funnet av SVV blir bilen avskilta og BILEIER må koste eventuelle kostnader for å få bilen ut av landet igjen og få på skilter. I tillegg til dette vil OPPDRAGSGIVER anmeldt for å drive ulovlig virksomhet.

Dette har med konkurranse å gjøre ikke å sverte utlendinger. Siden Norske BILEIERE ikke kan drive for samme pris som lavkostlanda... Sånn er saken...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Ons Des 03, 2008 20:45

JvhScania skrev:Mennehhh... Trur dere har misforstått litt her jeg.... Det er ikke enkeltsjåfører som det blir oppfordra til å gi beskjed om. Blir de angitt og funnet av SVV blir bilen avskilta og BILEIER må koste eventuelle kostnader for å få bilen ut av landet igjen og få på skilter. I tillegg til dette vil OPPDRAGSGIVER anmeldt for å drive ulovlig virksomhet.

Dette har med konkurranse å gjøre ikke å sverte utlendinger. Siden Norske BILEIERE ikke kan drive for samme pris som lavkostlanda... Sånn er saken...

Du har noe rett. Det at det ikke er enkeltsjåfører som skal "rapporteres", jeg kaller det angiveri.

Jeg er sint og forbannet og det er fordi det er sjåfører som blir oppfordret til å foreta denne skitne og uakseptable jobben for de som egentlig skal gjøre den. De som skal gjøre jobben er sjåførenes arbeidsgiver og/eller deres organisasjon og eventuelle samarbeidspartnere.
Ved å oppfordre sjåfører til denne oppgaven, kan de "andre" sitte der med ren samvittighet. Nei og atter nei til denne oppfordring til angiveri.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg JvhScania » Ons Des 03, 2008 22:04

Men åssen skal de bileiera og oppdragsgivera som er seriøse og har reint mjøl i posen så dem som driver ulovlig når dem sitter på et kontor? Det er vi som ratter doninga som ser tinga langs veien. Hvis vi kommer over noe mistenkelig melder vi fra til bileier som igjen kontakter NLF/SVV/polti...

Mener du at bileiera skal løpe rundt og sjekke lasta og papirene til enhver utenlandsk bil da?

Nei slike ting oppdages på ramper og lasteplasser etc. Hvis du ser en litauer laste gods det står Bergen på på ei rampe i Oslo burde bjellene ringe. Gi da beskjed om det til nærmeste oveordnede, neste gang kan det være ditt gods han henter. Åssen er situasjonen din da? Du kommer til tom rampe fordi en Litauer har tatt med seg godset for 2/3 av prisen. Hvis du prøver å sette deg inn i den situasjonen så kanskje du forstår alvoret. Problemet med Norge er at vi sitter og ruger aller høyest på prisstigen. Ingen har høyere priser enn norge, derfor kommer utlendinga som sultne ulver for å tjene seg rike i landet her. Eller å dumpe prisa for å sikre seg markedsandeler.

Jeg har i hele mitt voksne liv ment Norge for Normenn, ikke fordi jeg er rasehater, rasist eller noe slikt men fordi de som styrer landet er så æresjuke og naive og deler ut penger i øst og vest, spesielt til utlendinger. Tro hva som hadde skjedd hvis vi hadde prøvd oss på samma greiene i østblokk eller balkan som de gjør her? Med å ta jobber, dumpe priser og stæle alt de ser av verdi? Vi hadde blitt tatt med til ei mørk bakgate, rævkjørt med en lyktestolpe, grisejult og tilslutt senka i en strisekk i sjøen...

Men en fin løsning hadde vært veiskatt i for utenlandske storbiler i Norge.
Dem måtte vært så høy at de utenlandske bila stiller likt med norske og SAFTIGE bøter ala tyskland for de som driter i å betale ved grensepassering. Dette ville gagne landet i stor grad. Øremerket de til vegutbygging og sikringtiltak. Da ville staten gjordt sine avgiftskroner uten at vi som faktisk bor her lider av det og det ville sørge for at det ikke var like intressant for utlendinger. Åffer skal vi betale for å kjøre på Svenske, Tyske og Hollandske veier når de får kjøre gratis her? Urettferdig!!!

Dette ble langt men føler jeg bare må få ut dette, for er MEGET bekymra for framtida mi. Har storbil som både hobby, største interessefelt og jobb, synd å se at noen bare rapper det foran øya mine.
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Ons Des 03, 2008 22:23

"Tro hva som hadde skjedd hvis vi hadde prøvd oss på samma greiene i østblokk eller balkan som de gjør her? Med å ta jobber, dumpe priser og stæle alt de ser av verdi? Vi hadde blitt tatt med til ei mørk bakgate, rævkjørt med en lyktestolpe, grisejult og tilslutt senka i en strisekk i sjøen..."

Det er akkurat det jeg er litt redd for skal skje her i Norge, dersom angiveri blir satt i system.

"Men åssen skal de bileiera og oppdragsgivera som er seriøse og har reint mjøl i posen så dem som driver ulovlig når dem sitter på et kontor?"

Det er nettop det som de kan gjøre, dersom de vil. Sjekke slikt via de muligheter de har og de er pokker ikke få! Og i dag i 2008 med alle moderne hjelpemiddel burde de absolutt klare det når de klarte det på 60 og 70-tallet!! Hvis de vil og gidder. Så jeg vet at du tar litt feil der.

Det er bare det at dersom "svarkjørerfirmaene" finner ut hvilket firma det er som har rapportert disse, blir det nok satt i verk "straffetiltak" mot dem. Hittil har ikke noen sjåfører blitt straffet for det et firma har gjort. Sjåførene kunne bli litt trakasert for dette, men det var alt. Nå har klimaet hardnet og skulle det komme ut at det er sjåfører og dermed kollegaer som gjør drittjobben, kan du være sikker på at noe skjer med norske sjåfører. Håper de som tenker på å følge oppfordringen fra NLF om angiveri tenker seg grundig om! Skal dere være årsaken til at kollegaer og kamerater blir banket opp og kanskje drept? Kanskje dere driter i det, for det finnes vel snart ikke "kollegaer og kamerater" igjen i den norske sjåførstanden.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg DeLutte » Ons Des 03, 2008 22:49

Forhendværende kusk skrev:Håper de som tenker på å følge oppfordringen fra NLF om angiveri tenker seg grundig om! Skal dere være årsaken til at kollegaer og kamerater blir banket opp og kanskje drept? Kanskje dere driter i det, for det finnes vel snart ikke "kollegaer og kamerater" igjen i den norske sjåførstanden.

Kan du snart slutte å syte om dette her ??
Det er synsing fra ende til annen, uten noe som helst rot i virkeligheten.
Kort sagt storm i et vannglass.

Jeg skjønner at det er lite å finne på i Spania for tiden.

De Lutte - man blir lei etterhvert.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Ons Des 03, 2008 22:58

De Lutte, tar jeg ikke helt feil, er du mer enn gammel nok til å forstå hvilken risiko norske sjåfører kan bli utsatt for. Det er nok mange yngre som ikke har de nødvendige kunnskaper om hva som kan skje norske sjåfører som en enhet, dersom de blir med på angiveriet. Da blir fort alle tatt for å være angivere.

Det å skape denne "stormen i vannglasset" får kanskje noen til å tenke seg om noen ganger.

Er det slik at du plutselig driter i hva som skjer norske sjåfører? Det tror jeg ikke om deg.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg DeLutte » Ons Des 03, 2008 23:13

Disse såkalte "reaksjonene" på dette "angiveriet" ditt har ingen rot i virkeligheten.
Virker som det er en vond drøm du ikke blir kvitt.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Ons Des 03, 2008 23:18

DeLutte skrev:Disse såkalte "reaksjonene" på dette "angiveriet" ditt har ingen rot i virkeligheten.
Virker som det er en vond drøm du ikke blir kvitt.

De Lutte

Takker for at du deltar og får fler til å interessere seg for denne tråden. :D

Men, huff og huff, jeg glemte jo at du er supporter av gutteklubben grei. :shock:
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest