Norges Lastebileier Forbund oppfordrer til angiveri

Moderatorer: Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen, Knut Viggen

Innlegg DeLutte » Ons Des 03, 2008 23:34

Forhendværende kusk skrev:
Men, huff og huff, jeg glemte jo at du er supporter av gutteklubben grei. :shock:

Det gjør da ingenting. Eldre personer har det ofte med å glemme :D

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Adriver » Man Des 08, 2008 12:32

Forhendværende kusk skrev:Ja, hva da? Det er vel ikke sjåførene som skal stå på barikadene som angivere når de som er arbeidsgivere ikke gjør noe? Og attpåtil skal arbeidsgivernes organisasjon be sjåføren foreta en så lavtsående handling som å angi kollegaer?
Nei, det finnes ganske gode muligheter til å komme ulovlig kjøring til livs, dersom lastebileierne og deres organisasjon vil gjøre noe! Det er bare det at da ville det bli "uro" i transportbransjen, kanskje til og med aksjoner eller transportstreiker og det vil absolutt ikke NLF være med på! Nei da er det bedre å ofre noen sjåfører!

Jeg skjøner ikke problemet med å angi det utenlanske sjåførene som kjører ulovlig. For det første jeg er ikke tenkt å jobbe for deres luseløn jeg er ikke tenkt å jobbe for deres firma og jeg har ikke tenkt å ha det som kompiser. for det stjeler kjeringene jeg har hengene på bilen, disseln jeg har på tanken , markeringslys, og speiler. så desto flere vi kan få satt en stopper for å kjøre her til lands desto bedre.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 08, 2008 15:17

Adriver skrev:Jeg skjøner ikke problemet med å angi det utenlanske sjåførene som kjører ulovlig. For det første jeg er ikke tenkt å jobbe for deres luseløn jeg er ikke tenkt å jobbe for deres firma og jeg har ikke tenkt å ha det som kompiser. for det stjeler kjeringene jeg har hengene på bilen, disseln jeg har på tanken , markeringslys, og speiler. så desto flere vi kan få satt en stopper for å kjøre her til lands desto bedre.

Nei, der er nok mange som (så vidt jeg forstår) som ikke forstår det. Det jeg har sagt er at NLF bruker sjåførene til en drittjobb som de selv ikke tørr gjøre, av frykt for represalier. Skyver ansvaret og eventuelle represalier bort fra seg selv. De driter jo i at de norske sjåførene generelt kan bli tatt for å være angivere hele gjengen og da blir det ikke hyggelig å være utenlandssjåfør. Du har jo såpass fartstid (tror jeg) at det ikke skulle være vanskelig å forstå. Hvis du tenker etter!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Adriver » Tir Des 09, 2008 02:05

Det har vært brent norske biler før i spania og biler er blitt kapret i italia så det er sånt som har skjed før å. Hvis en er så drit red for at det skal skje noen neå en kjører utenlans så fårn holde seg til innen lands. Å du har ret i det jeg har vært ute en stormnatt før, både blit skut på å andre ting i lastebilen men det har ikke skremt meg.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg DeLutte » Tir Des 09, 2008 16:59

Adriver skrev:Hvis en er så drit red for at det skal skje noen når en kjører utenlans så fårn holde seg til innen lands.

Eller pensjonere seg i Spania. :)
Slapp av der nede, du Kusken, og la oss ordne dette. Vi gjør da iallefall noe !
Noen utlendinger er alt rapportert og flere vil bli det.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Tir Des 09, 2008 21:06

Ja, De Lutte, det blir jo i allefall dere som fortsatt er i yrket som legger opp til det systemet dere ønsker i fremtiden. Dere må ha lykke til.
Adriver og jeg sammen var på konvoikjøring i Bosnia, han kjørte i Nor Aid og jeg kjørte på flere av de andre. Forskjellen er at jeg hadde mer flaks enn Adriver.
Som Adriver sier, noen har vært med på litt av hvert, og noen har lært av det...... :shock:
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Stuttjukken » Ons Des 10, 2008 00:05

Det eg nemner no har ingenting med angjeveriet og gjera, men apropos det som handlar om det og gjera noko, veit eg at Forhendværende kusk både har gjort og gjer ein kjempeinnsats den dag i dag, noko som kanskje ikkje er så godt kjent for dei fleste på Bergli. Etter at eg vart kjent med Forhendværende kusk på nettet, har det han har drive med for yrkessjåførane imponert meg stort. Han følgjer med og har fått gjort mykje, også det siste året. At han oppheld seg i Spania er hans ynskje, men innsatsen hans har ikkje gått ned, snarare tvert imot, og at han er i Spania har ingenting og sei for kva han framleis får til av engasjement. Det er nok me som er dagens yrkessjåførar som har mykje og læra av kampgløden og innsatsen Forhendværende kusk har lagt og framleis legg for dagen. Slik sett er det bra at han har pensjonert seg, for dermed finn han tid til og engasjera seg, og det har gjeve mange gode resultat allereie. Så lenge som han har vore i gamet veit han nok kva han snakkar om, også i denne saka.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Adriver » Ons Des 10, 2008 21:15

Forhendværende kusk skrev:Ja, De Lutte, det blir jo i allefall dere som fortsatt er i yrket som legger opp til det systemet dere ønsker i fremtiden. Dere må ha lykke til.
Adriver og jeg sammen var på konvoikjøring i Bosnia, han kjørte i Nor Aid og jeg kjørte på flere av de andre. Forskjellen er at jeg hadde mer flaks enn Adriver.
Som Adriver sier, noen har vært med på litt av hvert, og noen har lært av det...... :shock:

Eg var ikkej så heldig den gongen men eg overlevde og hadde dratt i gjen om eg fikk anedninga men eg har nok lært mit opp gjenom åra . har nok blit en del slipere. men eg er ikke red for å ta en konfrontasjon hvis anledninga byr seg. :D
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Forhendværende kusk » Ons Des 10, 2008 22:43

Adriver skrev:Eg var ikkej så heldig den gongen men eg overlevde og hadde dratt i gjen om eg fikk anedninga men eg har nok lært mit opp gjenom åra . har nok blit en del slipere. men eg er ikke red for å ta en konfrontasjon hvis anledninga byr seg. :D

Ja, du var uheldig. Som jeg sa, jeg var heldigere enn deg. Plukket bare ut noen granatsplinter her og der og var en tur innom "Mash" i Sarajeveo i 1994. Lappet et bein og sydde noen sting i ræva! Jeg kunne fortsette i jobben som konvoisjåfør!

Bjarne, den danske sjåføren, som vi var i begravelse til i Split var max uheldig! Det var bare en liten .222 kaliber stålkule som hadde hans navn der og da. Vi var på vei fra Zenica og hjem til Gradac, da det skjedde. Dette ga vel de fleste av oss en "opplevelse" av hvor lite et liv er verd! De aller fleste av oss fortsatte.

Dermed er det ikke sagt at jeg unner noen av de yngre sjåførene å komme ut for den volden vi gjennom mange år har sett langs veiene i Europa. Jeg har selv stått på autohofen i Stuttgart og sett en svenske hengt fra takgrinnen sin når vi våknet en morgen! Hvorfor det skjedde, vet til dags dato ingen!
Jeg frykter bare at noen av dagens eller morgendagens sjåfører skal risikere liv og helse for å tilfredsstille lastebileiernes ønske om å få slutt på ulovelig kjøring i Norge.

Det å være angiver, eller bil sett på som angiver, bare fordi en er norsk sjåfør, det liker jeg ikke.
I tidligere tider (gamle dager, 60 og 70-tallet) klarte firmaene selv å stoppe slike ting uten at sjåførene skulle bli brukt som angivere eller bli bli sett på som angivere.

Jeg er som Adriver, ikke det minste betenkt på å reise ut på nye oppdrag i krigssoner, men å reise ut fra Norge og bli tatt som angiver, det har jeg liten lyst til at noen av våre yngre sjåfører skal oppleve.

Det er derfor, Adriver, at jeg reagerer som jeg gjør. At NLF skal sende sjåfører ut som angivere og dermed risikere liv og helse for at lastebilnæringen selv skal slippe den belastningen dette vil kunne bli og fortsatt kunne tjene sine penger. De, lastebileierne, driter vel i hva sjåførene eventuelt skulle oppleve. Husk bare på at det sitter noen hjemme og venter på dem!
Tro ikke at du unner disse unge og nye sjåførene et slikt risikofylt liv på europeiske veier.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Adriver » Fre Des 12, 2008 23:55

Forhendværende kusk skrev:Jeg er som Adriver, ikke det minste betenkt på å reise ut på nye oppdrag i krigssoner, men å reise ut fra Norge og bli tatt som angiver, det har jeg liten lyst til at noen av våre yngre sjåfører skal oppleve.

Det er derfor, Adriver, at jeg reagerer som jeg gjør. At NLF skal sende sjåfører ut som angivere og dermed risikere liv og helse for at lastebilnæringen selv skal slippe den belastningen dette vil kunne bli og fortsatt kunne tjene sine penger. De, lastebileierne, driter vel i hva sjåførene eventuelt skulle oppleve. Husk bare på at det sitter noen hjemme og venter på dem!
Tro ikke at du unner disse unge og nye sjåførene et slikt risikofylt liv på europeiske veier.

Kjøpe den der når du legger frem argumenten på den måten så kjper jeg den. å innser at jeg ikke hadde ful innsikt i konsekvensene av det en blir bet om å gjøre. No forstår jeg hva du meiner og innser at mit stanpunkt ikke holder mål i en støre samenheng. En må kunne ta innover seg det andre sier og vurdere det, å da ser jeg at jeg kommer til kort denne gangen og må bare støte dine argumenter. :)
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Stuttjukken » Lør Des 13, 2008 09:47

I verste fall vil det for enkelte tvilsame folk på kontinentet halda at vogntoget og bussen kjem frå "Norge - landet med angjevarar" i enkelte sine auge.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Adriver » Lør Des 13, 2008 09:50

Stuttjukken skrev:I verste fall vil det for enkelte tvilsame folk på kontinentet halda at vogntoget og bussen kjem frå "Norge - landet med angjevarar" i enkelte sine auge.

Så vit jeg veit gjeller ikke dete biler fra kontinente men biler fra tidligere østblokk land som polen, romania, litauen, estland, latvia, og rusland. eller har jeg misforståt?
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Stuttjukken » Lør Des 13, 2008 14:21

No ligg både Austblokk-land og Vestblokk-land på kontinentet, då. Jaudå, eg kan ha misforstått eg óg, Adriver.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Ole-H » Lør Des 13, 2008 14:48

Skjønner ikke hvordan utlendingene skal få vite om det er en norsk sjåfør eller en norsk arbeidsgiver/organisasjon/politi som har anmeldt dem.
Trur ikke de gir dem et skjema med navn og adresse på hvem som har anmeldt dem.
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Lør Des 13, 2008 18:13

Ole-H skrev:Skjønner ikke hvordan utlendingene skal få vite om det er en norsk sjåfør eller en norsk arbeidsgiver/organisasjon/politi som har anmeldt dem.
Trur ikke de gir dem et skjema med navn og adresse på hvem som har anmeldt dem.

Skal få vite? Er det noe som går fort, er det rykter. Her må vi huske på at det tross alt ikke lar seg gjøre å hindre at slike ting kommer ut. Det har vist seg opp gjennom tidene. Ikke at det har vært slike typer angiverier tidligere sjåfører i mellom, men på andre plan.
Og det finnes, eller burde finnes, såpass lojalitet sjåfører imellom at den enkelte ikke begynner som angiver!
Det har jo helt klart kommet fram at det er noen ytterst få som synes dette er OK og akseptabelt, og at noen alerede skal være anngitt, men jeg tror ikke norske sjåfører generelt vil ha slike angivere blandt seg!

Det ville i så fall overraske meg meget om moralen blandt norske sjåfører har kommet ned på et slikt lavmål, noe jeg ikke kan få meg til å tro. Uansett har vi jo alltid hatt noen få innom, som har prøvd seg med angiveri for å sko seg selv, men de har ikke hatt noen fremtid i transportyrket.
Det er vel kanskje på tide å merke seg de som går inn for angiveriet! Slike folk kan man aldri stole på! Disse bør fryses ut umiddelbart!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest