Norges Lastebileier Forbund oppfordrer til angiveri

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Innlegg JvhScania » Man Des 01, 2008 22:44

Forstår ikke hvor du vil hen jeg.... Virker som om du synes det er flott at bileiere fra lavkostland skal få boltre seg i norge med billig arbeidskraft og billige biler og vi norske sjåfører skal godta å ha samma betalinga som dem eller finne seg en annen jobb...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg royalflush » Man Des 01, 2008 22:58

Uansett så vil forbudet om kabotasje bli opphevet i 2009/2010 og hva da? Er det virkelig noe vits med og angi andre sjåfører? Hva tjener man på det? Og dessuten så er det vel ikke noe bedre at norske transportører dumper prisene for å få kjøring?

Les og grin:
• Estland: Forbud inntil 1. mai 2009
• Latvia: Forbud inntil 1. mai 2009
• Litauen: Forbud inntil 1. mai 2009
• Den tsjekkiske republikk: Forbud inntil 1. mai 2009
• Slovakia: Forbud inntil 1. mai 2009
• Polen: Forbud inntil 1. mai 2009
• Ungarn: Forbud inntil 1. mai 2009
• Bulgaria: Forbud inntil tidligst 1. januar 2010
• Romania: Forbud inntil tidligst 1. januar 2010
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 22:58

Hmmm.... det virker som om du er ute for å kverulere, JvhScania?
JEG ønsker NORSKE sjåfører i NORSKE biler!
Det som er saken er jo ganske enkelt at DIN og andre sjåførers jobb er i faresonen uanset, slik det ser ut til å bli når/hvis kabotasje blir lovlig om få år. Som jeg sa, uvennskap mellom sjåfører vil bli resultatet av angiveri. Ingen vil ansette en angiver i fremtiden. Da får vel lastebileierne det som de vil, ansette lavkostsjåfører. Nei, samhold sjåførene i mellom og organiserte sjåfører er den beste garanti for fremtidige jobber for norske sjåfører, hvis det i det hele tatt går an å snakke om denslags garantier. Så hvis vi skal følge "din" linje, vil det være en masse norske angiversjåfører som vil bli arbeidsledige.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Dennis » Man Des 01, 2008 23:01

Forhendværende kusk skrev:Hmmm.... det virker som om du er ute for å kverulere?
JEG ønsker NORSKE sjåfører i NORSKE biler!
Det som er saken er jo ganske enkelt at DIN og andre sjåførers jobb er i faresonen uanset, slik det ser ut til å bli når/hvis kabotasje blir lovlig om få år. Som jeg sa, uvennskap mellom sjåfører vil bli resultatet av angiveri. Ingen vil ansette en angiver i fremtiden. Da får vel lastebileierne det som de vil, ansette lavkostsjåfører. Nei, samhold sjåførene i mellom og organiserte sjåfører er den beste garanti for fremtidige jobber for norske sjåfører, hvis det i det hele tatt går an å snakke om denslags garantier. Så hvis vi skal følge "din" linje, vil det være en masse norske angiversjåfører som vil bli arbeidsledige.

Så lenge pris og penger styrer markedet så spiller det liten rolle hva man velger å kalle det ene og det andre, ganske enkelt fordi dess mer man skreller av dess mindre blir det igjen til lønn og sosiale kostnader.
Så det beste er vel egentlig å forby de store speditørene i Norge å bruke utenlandske firma på innenlandsturer på fast basis.
Dennis
Bileier

Innlegg royalflush » Man Des 01, 2008 23:07

Vabisdoktorn, Mulig jeg tar feil her, men hvis man skal forby slikt, så bryter vi vel EØS avtalen og Schenken avtalen som vi er forpliktet til?
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:09

Vabisdoktorn skrev:
Så lenge pris og penger styrer markedet så spiller det liten rolle hva man velger å kalle det ene og det andre, ganske enkelt fordi dess mer man skreller av dess mindre blir det igjen til lønn og sosiale kostnader.
Så det beste er vel egentlig å forby de store speditørene i Norge å bruke utenlandske firma på innenlandsturer på fast basis.

Det er her dette med innenlands forbud blir vanskelig. Det er jo EU som bestemmer uansett. Norge sitter jo utenfor og bare ser på, mens de store sitter inne i varmen og lager lover som Norge bare må finne seg i å følge. Norge har ingen påvirkningsmulighet så lenge Norge ikke tilhører fellesskapet.
Så et kameratskap og samhold sjåførene i mellom, vil ikke forringe klimaet. Skal man derimot følge oppfordringene fra NLF, blir det nok usundt å kalle seg norsk sjåfør om noen år. Se bare i dag hvordan franskmenn og spanjoler klarer å holde sammen og hva de gjør med de som går imot!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg Dennis » Man Des 01, 2008 23:09

royalflush skrev:Vabisdoktorn, Mulig jeg tar feil her, men hvis man skal forby slikt, så bryter vi vel EØS avtalen og Schenken avtalen som vi er forpliktet til?

Jeg vet forlite om innholdet i EØS avtalen, det eneste jeg vet er at man uansett garantert kan ha særregler, så umulig er det neppe.

Uansett hva man mener om å angi en polsk semi for DHL som går fast Oslo - Bergen, så står det 100 til som er klar for å overta.

Så løsningen ligger nok ikke i å gå på sjåførene, uansett hvor dem kommer fra.
Dennis
Bileier

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:15

Vabisdoktorn skrev:

Så løsningen ligger nok ikke i å gå på sjåførene, uansett hvor dem kommer fra.

Nei, der er de andre europeiske sjåførene tøffere i virkeligheten! Tror ikke det er lurt å få disse som fiender. Behold kameratskapet og lev lenger! Har stått sammen med de der nede i noen streiker i Frankrike og da er det "fellesskapet" som er sterke og ikke en storkjefta og tøff norsk sjåfør! Da blir vi ganske små!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg DeLutte » Man Des 01, 2008 23:25

Forhendværende kusk skrev:Angiveri var noe som nasistene brukte under krigen! Angivere ble jo også meget strengt straffet! Så akkurat dette med å be sjåfører bli angivere, det er pokker så langt under alle sømmelighetens grenser!

Det virker som du har fått angivere aldeles på hjernen :D
Blitt angitt selv, i en eller annen forbindelse ??

Fra spøk til alvor.
F.eks vi sjåfører har i lengre tid blitt oppfordret til å angi folk som smugler narkotika, dersom vi ser eller kommer over noe slikt. Gjerne anonymt til tollvesenet.

Er det også under sømmelighetens grenser ??

Kan ikke sammenlignes, hører jeg noen si.
Vel, begge deler er for tiden ulovlig. :)

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:37

De Lutte, ja kansje. :flire: Nei, ikke angitt.... :shock:

Så til alvåret. Jeg prøver å se hva som venter en eventuell norsk sjåfør i fremtiden dersom de følger oppfordringen til NLF. Vi vet at kabotasje vil bli lovlig, men hvor lenge vet vi jo ikke. I den tiden det vil være lovlig, vil norske sjåfører kunne utsette seg for represalier fra andre lands sjåfører dersom utlendingene får grunn til å tro at noen norske sjåfører har angitt dem. Det er som tidligere sagt, tøffe folk i andre deler av europa, ikke minst i tidligere østblokken. Hadde jeg vært sjåfør dersom angiveriet skulle begynne, ville jeg ikke føle meg trygg. Ville du?
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg DeLutte » Man Des 01, 2008 23:40

Så vi skal la tøffe folk fra Østblokken styre vår daglige dont ??
Nei, ellers takk.

Lover og regler er til for å følges.
Ser jeg noen som bryter seg inn i en butikk, så melder jeg fra.
Ser jeg en person som åpenbart kjører i fylla, så melder jeg fra.
Ser jeg en sjåfør, som driver kabotasje, så melder jeg fra.

Hvorfor skal ikke andre lands sjåfører følge de gjeldene lover og regler ??
Vel, vi vet jo at slikt blir vesentlig mindre respektert i de aktuelle land.
Men, la dem begå sine ulovligheter andre steder.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg royalflush » Man Des 01, 2008 23:43

DeLutte, Nå er vel narkotika mer allvorligere enn kabotasje trafikk mellom Bergen og Oslo f.eks. Har vel aldri hørt at man risikerer livet sitt i den grad som narkotika ved og drive med kabotasje trafikk? Og bidra til å spre den dritten som narkotika fører med seg er vel noe helt annet enn og se en stakkars polakk fryser ræva si mellom Bergen og Oslo. Dessuten har jeg ennå ikke hørt at narkotika er iferd med og bli lovlig?

Men NLF bør vel satse på og finne andre løsninger enn og oppfordre sjåfører med og bli angivere ovenfor hverandre? Eller er angiver den eneste løsningen til og løse et problemet som snart blir lovlig?
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:44

DeLutte skrev:Så vi skal la tøffe folk fra Østblokken styre vår daglige dont ??
Nei, ellers takk.

Lover og regler er til for å følges.
Ser jeg noen som bryter seg inn i en butikk, så melder jeg fra.
Ser jeg en person som åpenbart kjører i fylla, så melder jeg fra.
Ser jeg en sjåfør, som driver kabotasje, så melder jeg fra.

De Lutte

Lykke til! Det er sikkert flere som er like "tøffe" som deg. Jeg ville vært dritredd for å være norsk sjåfør alene i europa en plass. På mørke parkeringsplasser har det vist seg før at loven ikke har reddet liv!
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

Innlegg DeLutte » Man Des 01, 2008 23:45

Hehe, du er ikke den eneste med erfaring fra Europa, ei heller fra Østblokken.
Snakk om å lage storm i et vannglass. :)

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Forhendværende kusk » Man Des 01, 2008 23:47

DeLutte skrev:Hehe, du er ikke den eneste med erfaring fra Europa, ei heller fra Østblokken :)

De Lutte

Vet da det, men jeg er ikke så tøff og uredd som enkelte andre... Sett nok til å forstå at det er bedre med venner enn uvenner.
Torgeir Abrahamsen
Brukerens avatar
Forhendværende kusk
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest