Gjett hvorfor..

Moderatorer: Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen, Knut Viggen

Gjett hvorfor..

Innlegg The Cowboy » Fre Des 19, 2008 13:13

utenlendingene ikke kontrolleres mer enn det gjør..

saken: http://www.tungt.no/transport/article1401.ece

et lite spørsmål til dette er jo, hvorfor ikke kontrollere utenlandske sjåfører i norske biler?? bilen er jo sikkert grei den, men sjåføren er jo nødvendig ikke det!!

GTI har et hav med biler i nord nå.. jeg hørte at 2 av de hadde kjørt ut.. og dette er snakk om 2 helt kliss nye biler, på nye fine vinterdekk!
kjetting har de og.. teoretisk skulle de ikke ha kunnet kjørt ut, utenom ved sjåfør feil!

jeg syns det skulle hvert obligatorisk med glattkjøringskurs for utenlandske sjåfører før de fikk bevege seg ut på våre veier!
kan jo bli et problem siden ingen skjønner hva den andre sier men.. da har vi norsk/engelsk kurs føre det igjen!!

ska de først komme hit og jobbe her, bør de være oppdatert på språk og føre! så får man ta lønna i etterkant! (mange som kjører for slikk og ingen ting.. greit nok, de er konger i hjemlandet men..)
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg rolfjohnsen » Lør Jan 10, 2009 05:20

Dette kan jeg være HELT enig med deg i "Cowboy" :!: Til tross for "meningsutvekslinger" oss i mellom før på forumet. :flire:

Norske føreforhold,og veier(les:GEITESTIER) er såpass spesielle,at ingen burde kunne slippe helt uforberedt ut på dette. Aller minst for deres egen del,da de jo (worst case scenario) risikerer å komme opp i situasjoner som de aldri hadde drømt om,langt mindre har forutsetninger for å avklare(betale seg ut av,eller sone for).
Da er det jo litt for JÆ%&¤!,å være den som blir hengt etterpå,for det blir de :!:
Og det er jo helt forkastelig,at dette skal kunne være resultatet av at "en eller anna fyr i ei LEID Moelvenbrakke i Oslo,som har fått kreditt på telefon og skrivemateriell" skulle spare sjåførlønn,og tilfeldigvis fant det for godt å hyre "Zlatan" eller "Marek" for en tilfeldig tur på Nord Norge,fordi de var så billige(Ikke hadde fått lønn fra forrige arb.giver) :evil:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg Skripis » Tor Jan 29, 2009 12:04

Rolf: det er ikke bare Nord-Norge som er skummelt, vi har en sjåfør som to ganger ikke har klart å komme seg opp fra Eydehavn igjen...med 3-akslet trekker.
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg rolfjohnsen » Ons Apr 08, 2009 21:05

He he..... For lite fart!!!! :mrgreen: :cowboy:
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg scandriver » Man Okt 05, 2009 12:21

rolfjohnsen: Problemet er ikke som du sier:

"en eller anna fyr i ei LEID Moelvenbrakke i Oslo,som har fått kreditt på telefon og skrivemateriell" skulle spare sjåførlønn,og tilfeldigvis fant det for godt å hyre "Zlatan" eller "Marek" for en tilfeldig tur på Nord Norge,fordi de var så billige(Ikke hadde fått lønn fra forrige arb.giver)"

Dette er store transportfirma som har holdt på i Norge i mange år, og de holder ikke til i noen brakke, men i eget kontorbygg. (Men jeg sa IKKE at de er mer seriøse av den grunn) :evil:
CB#6365
Brukerens avatar
scandriver
Lærling

Innlegg rolfjohnsen » Man Nov 16, 2009 09:43

For all del,jeg er klar over det. Det med brakka,var mer et sleivspark til hvor altfor lett det er å bli "speditør" idag.
Det gjør jo forsåvidt saken bare enda verre,for disse store skulle jo ihvertfall ha et system for å lære opp sjåførene,evt. kontrollere deres kunnskaper.
Poenget mitt var at det ikke burde være mulig å slippe folk ut på veien under den slags forhold,uten at de til en viss grad var forberedt. Vi som er født her vet hvordan norsk vinter arter seg,og ser nok lettere det potensialet for jævelskap som en tur over f.eks Båtsfjordfjellet eller Hamarøya kan medføre,hvis man ikke tar sine forholdsregler. Dessuten har vi fått et minimum av opplæring i glattkjøring og kjettingbruk.
Endel av disse folka ANER ikke hva de gir seg i kast med,rett og slett fordi at de kommer fra steder der slikt ikke forekommer,og hvor veier med E nummer på kartet stort sett har både midtstripe og fast dekke....
Da synes jeg faktisk at offentligheten bør se til at det ikke er mulig å sende disse avgårde på geitestiene våre,før de har et minstemål av kunnskap om hva de kan komme ut for,og hvordan de skal løse problemene. Ikke minst av hensyn til sjåførene sjøl,som nok stort sett gjør det de blir bedt om,for å beholde jobben. I verste fall ender de jo opp som "drapsmenn",fordi de ble satt til å gjøre noe de ikke hadde forutsetninger for å gjennomføre på forsvarlig vis.
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg The Cowboy » Man Nov 16, 2009 10:00

Kan jo ta med et til spark oppover her jeg! En kopmis av meg snakket med en sjåfør fra gamle GTI, som nå går under navnet Blomquist..
Denne sjåføren er en av de mer oppvakte som er der nede for tiden..
Han hadde spurt om å få nye vinterdekk.. Siden de hjul han hadde på var langt under fornuftig stand, han fikk et kort og konkret svar "NEI"..
Det finnes i dag ikke en norsk sjåfør i dette firma så langt meg bekjent.. Og når kun 2-3 utav x antall blosterfinn har i stallen sin, spør om dekk, og får nei, da gir det ikke bedre forutsettninger for at de skal kunne klare å gjennomføre sin daglige jobb uten problemer!

Hvorfor er det gjerne slike firmaer, som har masse penger på bok, men fortsatt sparer alt de kan på å bruke "udugelige" (sier ikke alle er dette, men i forhold til norsk vinter føre er mange det!) sjåfører, og nekte de tilgang til skikkelig utstyr når de først blir satt til å kjøre her, som er de som tjener mest og får lov å drive på slik de gjør??

Det kom en lov for en stund tilbake, som tilegner befrakteren skyld og, vist en ulykke skjer som følge av befrakterens mas om at "varen MÅ fram....", hva med å kunne droppe den regla som finnes nå, om at uansett hva med bilen, så er det sjåførens ansvar! Og heller kunne sende denne mer over til bileieren, som i dette tilfellet, tydelig ikke løfter en finger for å holde sine egne sjåfører trygge, og ikke bryr seg 5 øre om de andre som ferdes på veien her i landet!

Jeg merker jeg selv blir ufattelig irritert og forbannet når jeg høre ting som dette.. Og syns det ikke skulle hvert mulig å kunne drive på den måten..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Mr.Crowley » Man Nov 16, 2009 11:32

Kan det være fordi det ofte er sjåfør som må ta smekken i etterhånd og at firmaet går fri?
Brukerens avatar
Mr.Crowley
Bileier

Innlegg Ludvig » Man Nov 16, 2009 22:31

Om bilen er norskregistrert burde det være norsk kaptein, slik det er på skip som reiser langs kysten.....
Hadde vi alle vært organisert i en arbeidstakerorganisasjon kunne vi kansje fått til noe slikt, om ikke annet enn at de som er fra lavkostland fikk samme betaling som oss. Da hadde det ikke blitt like lukrativt å måtte kunne slovakisk for å kommunisere med egne ansatte....
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest