Risikerer 20 dagers fengsel etter sølesprut

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

Risikerer 20 dagers fengsel etter sølesprut

Innlegg scaniaV8power » Ons Okt 07, 2009 15:24

Les saken her:
http://www.tungt.no/transport/article3374.ece
Hva f... er det de driver med? :|
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

Innlegg jvsandem » Ons Okt 07, 2009 17:32

Syke politimenn og et sykt rettsapparat er det de driver med. Håper hav kjører denne saken hele veien gjennom rettsystemet.
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Dennis » Ons Okt 07, 2009 18:02

Nå blir man ikke kastet i fengsel eller bot. Tenker det står subsidiært 20 dager i fengsel. Skulle det være hjemmel for dette i straffeloven, er det opptil 20 dager. Uansett en svært dårlig måte å skrive en artikkel på. Ligger i bane som se og hør. At man itillegg påstår at sjåføren kjørte uaktsomt som ett kanskje blir bare for dumt.
Dennis
Bileier

Innlegg jvsandem » Ons Okt 07, 2009 18:38

Dennis, så du mener at han kjørte uaktsomt? Du bremser ned til 10-20 km hver gang det står folk ved siden av veien og det er vått?

20 dager subsidiert betyr at han kan risikere å måtte sone 20 dager i fengsel dersom han av en eller annen grunn ikke kan betale boten, så det er da helt reellt.

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Re: Risikerer 20 dagers fengsel etter sølesprut

Innlegg royalflush » Ons Okt 07, 2009 18:41

scaniaV8power skrev:Hva f... er det de driver med? :|

SVAR: Myndighetene med hjelp av Politiet driver med systematisk fjerning av yrkessjåfører. Til slutt har man ingen annen alternativ enn å bruke utenlandske uvitne yrkessjåfører og sende all gods på jernbane.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Dennis » Ons Okt 07, 2009 18:51

jvsandem skrev:Dennis, så du mener at han kjørte uaktsomt? Du bremser ned til 10-20 km hver gang det står folk ved siden av veien og det er vått?

20 dager subsidiert betyr at han kan risikere å måtte sone 20 dager i fengsel dersom han av en eller annen grunn ikke kan betale boten, så det er da helt reellt.

Jeg siterer tungt.no

Så langt kan vi følge saken. Kanskje kjørte sjåføren noe uaktsomt, og vi kan naturlig nok ikke ta stilling før vi har hørt politiets versjon.

Jeg mener ingenting. Bare det at denne saken er skrevet i god gammel dags se og hør stil.
For det første:
Det står ingenting om at det er tatt ut en tiltale med strafferamme på opptil 20 dager.
For det andre:
Det er ikke mulig å feiltolke dette som igjen er sitert fra tungt.no

- Noen uker senere ramlet en bot på hele 10.000 kroner inn i postkassen, forteller lastebilsjåføren. Politijurist Richard Røed ved Hedmark politidistrikt synes 10.000 kroner eller fengsel i 20 dager er en passende straff.

Det er stor forskjell på å skrive bot eller fengsel, som jeg regner med at det egentlig står:
10.000 i bot subsidiært 20 dager fengsel.
Og nei Jvsamdem. Det praktiseres ikke med fengsel i Norge om du ikke vil, orker, passer deg, eller på andre måter at du er ubemidlet til å betale bøtene dine.

I beste fall er dette bare en pen omskriving av forelegget. I værste fall en dramatisk måte å skape en overskrift ut av halvsannheter.

En grei regel er som følger:
Hva politiet sier i veikanten om ett eventuelt bøtenivå er helt uinterresant, og slett ingen ledesnor for diffuse lovbrudd, det er noe en jurist fikser på bakgrunn av rapporter og eventuelle anmeldelser fra kollegaene sine.

Dernest er det ingen grunn til å godta noe forelegg i veikanten om man føler at det er urettferdig, eller at en eventuell hjemmel for overtredelse ikke finnes.

At saken er håndtert klossete fra politiet sin side er hevet over enhver tvil, og det som gjør dette litt spesielt er at det er politiet det gikk utover.
De har makt og paragrafer som gjør at dem i prinsippet kan gjøre som dem vil, når dem vil, og i utgangspunktet kunne dem også tatt sertifikatet fra denne sjåføren.

Derfor er denne saken i utgangspunktet svært tynn fra politiet sin side, om det stemmer hva som står i artikkelen, og jeg regner med at de av dere som fremdeles klarer å se en hviss helhet i denne saken også ser hvor det ender. Og det er ikke fengsel... Ei heller bot...
Dennis
Bileier

Innlegg jvsandem » Ons Okt 07, 2009 18:56

Dennis skrev:Og nei Jvsamdem. Det praktiseres ikke med fengsel i Norge om du ikke vil, orker, passer deg, eller på andre måter at du er ubemidlet til å betale bøtene dine.

Hmm.. Merklig da at jeg har et 2 år gammelt brev liggende hjemme der jeg blir innkalt til soning for manglende betaling av bøter på tilsammen 18.000 kroner. 41 dager skulle jeg sone, men heldigvis hadde jeg penger på konto da, så jeg fikk lov til å betale.

Hadde jeg IKKE hatt penger akkurat da så hadde det bare vært å møte på Kroksrud fengsel på Kløfta.

Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Innlegg Dennis » Ons Okt 07, 2009 19:03

jvsandem skrev:
Dennis skrev:Og nei Jvsamdem. Det praktiseres ikke med fengsel i Norge om du ikke vil, orker, passer deg, eller på andre måter at du er ubemidlet til å betale bøtene dine.

Hmm.. Merklig da at jeg har et 2 år gammelt brev liggende hjemme der jeg blir innkalt til soning for manglende betaling av bøter på tilsammen 18.000 kroner. 41 dager skulle jeg sone, men heldigvis hadde jeg penger på konto da, så jeg fikk lov til å betale.

Hadde jeg IKKE hatt penger akkurat da så hadde det bare vært å møte på Kroksrud fengsel på Kløfta.

Enda rarere blir da at minstepensjonist Hansen som gikk til VG og fortalte at hun ble nektet soning for ett forelegg, siden dette ikke var "normal" praksis, eller vanlig å gjøre...
Uten at jeg husker hvilken type forelegg det her var snakk om.
Godt mulig det er ulik rettspraksis i ulike forelegg?
Eller forskjell fra politidistrikt til politidistrikt?
Dennis
Bileier

Innlegg royalflush » Ons Okt 07, 2009 19:17

Vil tro at bøter i størrelse mellom 500-5000 ikke blir satt til soning, men noe helt annet blir det hvis det er alt over 10.000,- og hvor stor inntekt man har osv. Men dette vet jeg svært lite om og skulle gjerne ha vist hvor grensen ligger. Men at det finnes en grense et sted, er jeg rimelig sikker på.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Gå til Diskutér reportasjer og aktuelle saker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest