Ulovelig kabotasje

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg cato » Man Jul 08, 2013 17:04

Må nok innse at kabotasje er kommet for å bli, samtidig må vi nå innse at det meste av norsk transport vil forsvinne, hva skjedde med fisketransporten?
Finnes knapt norske biler igjen der. Se hva som skjer rundt oss, Vlantana med norsk avdeling, Girteka kjøper seg inn i Thermomax. Flere kommer garantert.
Transportører i utlandet er nok opptatt av det samme som oss, tjene penger.

Snakket med en kar for ikke lenge siden, han har en kompis i statens vegvesen.
Han kunne fortelle at det var kommet et skriv fra samferdselsdepartementet om at de skulle slutte å sjekke kabotasjekjøring. Om dette er sant vet jeg ikke, men vi kan tenke høyt, Bring er vel statseid, og den transportøren som har hatt mest "pes" med kabotasje ?

Samtidig må jeg si meg enig med flere over her, hadde vi bare stått SAMMEN.
Da kunne vi ha gjort noe med det meste, se bare til Frankrike, de står virkelig SAMMEN, resultater får de også.
Hva skjedde under streikene her hjemme, joda, dispans på det meste, og de uorganiserte kjørte som aldri før. Det er alltid noen som ser sitt snitt i å tjene litt ekstra. Ved en streik MÅ alt stå stille, absolutt alt, bare da får folk se hva transporten gjør i det daglige, samtidig synes jeg at man skulle laget en webside der bilder, reg.nr. evt navn på alle streikebrytere ha blitt offentliggjort.
Ved anbudskonkuranser kunne man lagt ved en henvisning til denne siden, med et hint om å velge en seriøs samarbeidspartner.
cato
Lærling

Innlegg 69Mustang » Tir Sep 17, 2013 15:24

Schenker anmeldes for brudd på kabotasjeregler!!
http://www.tungt.no/transportmagasinet/ ... 862591.ece
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg 69Mustang » Lør Nov 02, 2013 20:09

LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Re: Ulovelig kabotasje

Innlegg 69Mustang » Lør Feb 08, 2014 09:28

Berre lækkert og fantastisk!!!! :D
Fekk 900.000 i bot for ulovleg køyring!!
http://www.nrk.no/sognogfjordane/900.00 ... 1.11524553
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg 69Mustang » Man Jun 23, 2014 18:51

Taper milliardsummar på at utanlandske transportørar ikkje betaler moms............
http://www.nrk.no/sognogfjordane/ap-og- ... 1.11790355
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg The Cowboy » Man Jun 23, 2014 21:29

69Mustang skrev:Taper milliardsummar på at utanlandske transportørar ikkje betaler moms............
http://www.nrk.no/sognogfjordane/ap-og- ... 1.11790355

De som nå krever at regjeringen skal rydde opp, satt selv i 8 år og gjorde nada! Blir litt lei på disse folka som sier at FrP og Høyre ikke gjør jobben sin, når de selv ga en komplett fin faen i de 8 åra de satt.. Dette er ikke et nytt fenomen, det har pågått lenge..

Dog håper jeg jo at dagens regjering faktisk tar tak i dette, og gjør noe med det.. Men vi må vel pent finne oss i å vente litt til.. Vi styres fortsatt under et RG budsjett.. Det er begrenset hvor mye man får flikket på dette!!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg 69Mustang » Ons Okt 21, 2015 15:31

Skremmende utvikling!! :shock: :shock:

Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slo­va­kiske laste­bil­sel­skap!! :shock:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/1 ... bilselskap
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Re:

Innlegg Bill » Tor Feb 18, 2016 21:57

cato skrev:Må nok innse at kabotasje er kommet for å bli, samtidig må vi nå innse at det meste av norsk transport vil forsvinne, hva skjedde med fisketransporten?
Finnes knapt norske biler igjen der. Se hva som skjer rundt oss, Vlantana med norsk avdeling, Girteka kjøper seg inn i Thermomax. Flere kommer garantert.
Transportører i utlandet er nok opptatt av det samme som oss, tjene penger.

Snakket med en kar for ikke lenge siden, han har en kompis i statens vegvesen.
Han kunne fortelle at det var kommet et skriv fra samferdselsdepartementet om at de skulle slutte å sjekke kabotasjekjøring. Om dette er sant vet jeg ikke, men vi kan tenke høyt, Bring er vel statseid, og den transportøren som har hatt mest "pes" med kabotasje ?

Samtidig må jeg si meg enig med flere over her, hadde vi bare stått SAMMEN.
Da kunne vi ha gjort noe med det meste, se bare til Frankrike, de står virkelig SAMMEN, resultater får de også.
Hva skjedde under streikene her hjemme, joda, dispans på det meste, og de uorganiserte kjørte som aldri før. Det er alltid noen som ser sitt snitt i å tjene litt ekstra. Ved en streik MÅ alt stå stille, absolutt alt, bare da får folk se hva transporten gjør i det daglige, samtidig synes jeg at man skulle laget en webside der bilder, reg.nr. evt navn på alle streikebrytere ha blitt offentliggjort.
Ved anbudskonkuranser kunne man lagt ved en henvisning til denne siden, med et hint om å velge en seriøs samarbeidspartner.

Gammel tråd, men tradisjonen tro regner jeg ikke med at det er blitt gjort så mye på området siden "tråden var varm".

Etter mitt syn burde det ikke være behov for at lastebileiere stod sammen om dette. Dette er noe myndigheter i et hvert land burde ta på alvor og gjøre noe med, for å beskytte egen næring. Det er jo sånn at politikerne egentlig er valgt inn av folket for å gjøre en jobb for nettopp "folket". Det er jo ikke sånn at de skal ha en egen privat agenda og motarbeide sitt eget folk, kanskje til beste for seg selv.
Jeg er fullt klar over at politikk er plukk råtten egenagenda i hvilken potens det enn måtte være i, men det er jo ikke sånn det skal være.

Dårlig næringspolitikk fra den til enhver tid sittende regjering, for det er vel ikke noen som virkelig har arbeidet så mye for lastebilnæringen i Norge.
Og dette med globalisering har jo tatt helt overhånd etter mitt syn. De bruker forsyne meg mer tid på å passe på at naboene over grensene har gode nok vilkår i Norge enn Norges egen befolkning har hjemme i sitt eget land.

Kabotasjeregler mellom Mexico, USA og Canada.

The goods must be entering or leaving the United States, and remain in the stream of international commerce.
Cargo that has its origin and final destination within the United States generally moves in the stream of domestic, rather that international commerce. The mere fact that goods originate from a foreign source does not make such goods “foreign” for purposes of immigration laws. The goods must remain in the international stream of commerce – once they have come to rest they assume a domestic character.
A driver bringing goods from Canada or Mexico may transport those goods to one or several locations in the United States, and may pick up goods from one or several U.S. locations for delivery to Canada or Mexico, but the driver may not load, haul, or deliver a cargo that is both picked up and dropped off at a destination within the United States.
The entry of the driver must be for the purpose of an international movement of goods.
Drivers may not engage in any activity that qualifies as local labor for hire.
The burden of proof remains with the driver to establish eligibility for entry.

Regelen sier også at om noen bryter reglene, så skal sjåføren deporteres ut av USA, og får ikke vende tilbake mere, og lastebil og last blir beslaglagt til fordel for statskassen.

Kanskje det hadde vært litt bedre forhold i Norge om de hadde brukt lignende regler.

Bill
Bill
Sykkelbud

Innlegg 69Mustang » Tir Mar 01, 2016 20:24

LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Forrige

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest