Ulovelig kabotasje

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Ulovelig kabotasje

Innlegg murphy » Tir Sep 04, 2012 11:10

Hei,
Akkurat har eg lest en artikel fra NLF...
Bedriften er dritt lei fra ulovelig kabotasje i Norge og Sverige.
Enig med dette, men......
Kem leie utlandske biler?
Kem har frakt til denne biler?
Norske bedriften som BRING, Tollpost og Schenker kjøpe alle billig inn.
Trur dette er en litt hypokrit....
murphy
Sykkelbud

Innlegg MB 4154 » Tir Sep 04, 2012 19:53

Akkurat... HVEM slapp dem opp i matfatet vårt? Joda,de som skulle tjene seg noen ekstra lettjente penger. SMARTINGER,hæ???? :twisted:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg eirik_h » Tir Sep 04, 2012 21:40

MB 4154, +1
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg 69Mustang » Ons Sep 05, 2012 10:10

Ingen "time out" for utenlandske vogntog
http://transport.nsp01cp.nhosp.no/nyhet ... 4-555.html
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg MB 4154 » Ons Sep 05, 2012 11:52

69Mustang skrev:Ingen "time out" for utenlandske vogntog
http://transport.nsp01cp.nhosp.no/nyhet ... 4-555.html
9000 arbeidsplasser har blitt borte de siste årene,sier de...... Det rimer ikke helt med den veksten vi har hatt i tungtrafikken :roll: :roll: Litt rart at de fortsatt sitter og lurer på hvordan de skal unngå å komme i konflikt med EU-mafia'n...
MB 4154
Bileier

Innlegg DeLutte » Ons Sep 05, 2012 14:00

MB 4154 skrev:Akkurat... HVEM slapp dem opp i matfatet vårt?

Det gjorde Mikhail Gorbatsjov. Han satte igang en prosess med sin glasnost som gjorde at jernteppet til slutt falt og folk fra øst fikk anledning til å reise ut for å søke arbeid som sjåfører.
De som ble hjemme fikk tilført kapital og kunne starte egne transportfirma som senere gjorde sin entre i Europa.

Sakte men sikkert overtar øst Europeerne hengemoniet i vest Europa, hva Transport angår.

Jeg våger den påstanden om at dersom Sovjetunionen og de andre østblokklandene hadde vært inntakte, så ville alt vært som før når det gjelder norsk innenlandstrafikk generelt og utenlandstrafikk spesielt.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Hanzye » Ons Sep 05, 2012 15:52

Men hvis øst-europa får en skikkelig økonomisk oppgang, vil det muligens gagne norsk transportbransje. Da blir lønningene og kostnadsnivået i øst-europa høyere som gjør de dyrere/mindre billige, samtidig som innenlandstrafikken vil øke, noe som igjen øker inntektene for bileierene der nede og tar opp kapasiteten.

Men hvis det går andre veien, kan det bli enda vanskeligere å være norsk sjåfør...
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Desperado » Ons Sep 05, 2012 18:22

Jeg sier det igjen; om alle norske sjåfører og bileiere hadde vært organisert og stått sammen, så kunne vi blitt kvitt kabotasje-problemene i en fei. Likeledes kunne vi fått bukt med andre ting vi er missfornøyd med...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg eirik_h » Ons Sep 05, 2012 20:53

Greit nok å organisere seg, men jeg tviler på at det vil hjelpe stort mot ulovlig kabotasje. Mot det tror jeg strenge straffer mot kjøperne av transport er veien å gå..
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg guff1 » Ons Sep 05, 2012 21:03

det erik h , det er det ingen tvil om
Brukerens avatar
guff1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Ons Sep 05, 2012 21:18

Så lenge myndighetene gir blaffen i ulovlig kabotasje skjer det INGENTING med transportkjøper. Som jeg skrev i forrige innlegg; Hadde vi stått sammen, kunne vi fort tvunget igjennom en regelendring som hadde fått en stopper for dette. Det kunne nok "slått i mot oss" i EU også, men i hvor stort omfang driver vi med kabotasje i utlandet???
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg The Cowboy » Ons Sep 05, 2012 22:24

Desperado, Selv om jeg er organisert selv, så har jeg liten tro at, selv om alle var organisert, ville dette blitt noe bedre.. Men det har mer med hvem som sitter og styrer og steller i toppen av LO (de er de største)..

Vet ikke hvordan toppen av YTF er organisert, men du skal vel ikke se bort fra at AP har litt intresse inni der og!

Den dagen vi får upolitisk styre i organisasjonene, så kan det bli bedre..

Inntil det skjer, er jeg heler usikker!!

Men som nevnt over, hadde det gitt mere straffer å kjøre ulovlig, ikke bare for de som bestiller transporten, men og for de som faktisk kjører (hadde krevd litt mer samarbeid mellom politiet og myndigheter landene mellom, men er det ikke det vi har dette jævla EU og EØS til a??), så hadde det muligens kunne hjelpe seg litt..

Men, vi sliter litt med å vise muskler her i landet.. Vi skal være best i alt, utenlands.. Mens alt innenfor grensene gir "vi" stort fint F i...
Er derfor norske biler blir stoppet og straffet i langt større grad enn utenlandske biler...
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg eirik_h » Ons Sep 05, 2012 22:24

Teorien er god, men jeg tviler på om det holder mål i praksis. Fagbevegelsen sto vel samlet imot vikardirektivet (eller hva det het), uten at det hjalp noe. Politikerne er mer interesserte i å gjøre seg til for EU en å sikre at en skarve lastebilsjåfør har jobb å gå til...
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg MB 4154 » Tor Sep 06, 2012 01:12

DeLutte, Er helt enig med deg,muren burde stått der den sto.Gjerne med noen meter piggtråd på toppen for min del...

Men jeg velger likevel å påstå at en stor del av transportnæringa her hjemme har seg sjøl og takke. Og de store skal ikke ha all skyld,de har bestandig hatt muligheten til og kontrollere meglervirksomheten sin. Det som ikke lot seg kontrollere var alle disse " Harry's transport & godsformidling" som satt/sitter med kun en liten kontorkrok og en mobiltelefon uten en eneste jævla egen kunde og ringer "verden rundt" for og jage 2-3 og kanskje 4'de hånds lass. Disse var kanskje de første som oppdaget "fordelene" ved og bruke billige biler fra øst,og sendte de rundt i landet uten noe som helst slags ansvar. De trekker kun sin passende provisjon de,og gir totalt f..n i resten... Dette her var godt igang allerede på slutten av 90 tallet...
MB 4154
Bileier

Innlegg 69Mustang » Tor Sep 06, 2012 04:09

Trodde vi hadde "sjåføreneskrav"?? Hjelper det?? :roll:
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Neste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest