Er det verdt det?

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Er det verdt det?

Innlegg gluggen » Man Feb 24, 2014 15:29

Går og vurderer å ta C+CE lappen, helst intensivkurs. Da jeg er helt fersk i gamet oppdaget jeg at man også trenger "yrkessjåførdirektiv-kurs" til nesten 30.000 kr. Totalt vil det komme opp i ca 110-120 tusen kroner før man er kvalifisert til å søke sin første jobb. Men hva slags jobb kan man forvente seg den første tiden uten erfaring? Er behovet stort i f.eks anleggsbransjen? Jeg har hørt at å kjøre tipp-bil kan være godt betalt. Om man må arbeide hardt er ikke så farlig, så lenge muligheten faktisk er der.

Har et par års erfaring med å kjøre budbil/varebil så selv om jeg ikke har noe tungtransport under beltet er jeg ihvertfall greit vant med å kjøre mye og ofte i tett trafikk osv. Vet ikke om dette hjelper på CV'n ift. de første jobbene?

Og til slutt, er det vanlig/mulig å skaffe seg en kontrakt om jobb etter bestått kurs med et firma? Det er jo en økonomisk rissiko å låne penger til et såpass dyrt kurs så det er jo fint om man har en viss sikkerhet for å komme i arbeid raskt etter kurset.
gluggen
Sykkelbud

Re: Er det verdt det?

Innlegg 69Mustang » Man Feb 24, 2014 17:16

Vi har snakket om sånt her inne på Bergli, her er noen av linkene.

viewtopic.php?f=8&t=12192

viewtopic.php?f=8&t=12163

Men ellers lykke til med den "prøvelsen"!! 8-)
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg gluggen » Man Feb 24, 2014 23:20

Takker for svar, hører gjerne fra flere også.
Og, er det en idé å starte med å bare ta C-lappen og YSD, for så å utvide til CE seinere ved behov, eller vil jeg da være for begrenset i forhold til arbeidsmarkedet?
gluggen
Sykkelbud

Innlegg The Cowboy » Tir Feb 25, 2014 02:02

Vil anbefale et 6 mnds kurs jeg..
Rett og slett for at selv om du bruker lenger tid, så sliper du billigere unna..

Om YSD er med i dette kurset vet jeg ikke, da jeg tok lappen før dette ble påkrevd..

Og du kan jo jobbe etter skoletid og i helger mens du går på skolen, og det er stipendmuligheter..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Hanzye » Ons Feb 26, 2014 18:14

Et 6 måneders kurs er billigere, men man kan miste fire-fem måneders inntekt hvis man er uheldig. Holder på med C+CE nå, begynte den 17 februar og hvis jeg består oppkjøringene er jeg ferdig den 17 mars med selve sertifikatene. YSD må jeg ta så fort det er mulig. Hele skiten ender på rett rundt 100k. Får jeg jobb tidlig nok, vil jeg kunne tjene inn mesteparten av det man sparer på å ta 19 ukerskurset. Blir jeg gående lenge nok ledig har jeg bæsjet litt smått på leggen.

Det er jo en viss mulighet til å kjøre uten direktivet, men begrenser seg mye til maskinflytting eller kjøring på lukket område.

Inngangsporten er distribusjon og tippbil. Du har jo strengt tatt kjørt distribusjon som budbilsjåfør, så det vil nok gjøre det littegrann lettere å få jobb.
Lønna som "ren" tippbilsjåfør? Tja, du er heldig hvis du kommer over 200 i timen den første tiden, men timene kan det til gjengjeld bli mange av. Innen anlegg vil det jo selvsagt hjelpe med maskinførerbevis og erfaring med slikt.

Noen arbeidsgivere er villig til å gi garantier eller tilogmed spandere hele/deler av kursene, men det varierer kraftig ettersom hvem du prater med og hva slags kapasitetsmangel de har.

Lykke til uansett :D
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg halizz » Ons Feb 26, 2014 19:13

gluggen skrev:Går og vurderer å ta C+CE lappen, helst intensivkurs. Da jeg er helt fersk i gamet oppdaget jeg at man også trenger "yrkessjåførdirektiv-kurs" til nesten 30.000 kr. Totalt vil det komme opp i ca 110-120 tusen kroner før man er kvalifisert til å søke sin første jobb. Men hva slags jobb kan man forvente seg den første tiden uten erfaring? Er behovet stort i f.eks anleggsbransjen? Jeg har hørt at å kjøre tipp-bil kan være godt betalt. Om man må arbeide hardt er ikke så farlig, så lenge muligheten faktisk er der.

Har et par års erfaring med å kjøre budbil/varebil så selv om jeg ikke har noe tungtransport under beltet er jeg ihvertfall greit vant med å kjøre mye og ofte i tett trafikk osv. Vet ikke om dette hjelper på CV'n ift. de første jobbene?

Og til slutt, er det vanlig/mulig å skaffe seg en kontrakt om jobb etter bestått kurs med et firma? Det er jo en økonomisk rissiko å låne penger til et såpass dyrt kurs så det er jo fint om man har en viss sikkerhet for å komme i arbeid raskt etter kurset.

Hvis du tenker på å ta et 19 ukers kurs kan det være lurt å tenke seg om både 1 og 2 ganger! Går selv på det kurset nå og ser jo det at opplegget er alt for lang drøyt! Blir litt for mye "skole" opplegg når det gjelder undervisning osv.. Det er faktisk en grunn for at det er en muligheten til å ta et "hurtig" kurs, og det er fordi det faktisk er mulig å gjennomføre. Så kan en jo spørre seg selv hvor mye man vil tape på å kjøpe et kurs selv eller ta et 19 ukers kurs, og på den måten tape "hverdags pengene" for et halvt år...
Når det gjelder kjøring har du rett filosofi ihvertfall , er som regel tippbil, kranbil, distrub. osv... som er lettest å få som første gangs jobb ;) Er ikke så verst betalt heller når du begynner å regne på timer, kontra å kjøre langtransport og ha 15timers dag, men det er jo selvfølgelig mange måter å se et regnestykke på ;)

Lykke til !
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

Innlegg gluggen » Tor Feb 27, 2014 21:43

Takker for innspill om 19-ukers kurset. Jeg kjenner til det, men for min del er ikke det aktuelt, nettopp pga det Hanzye sier om tapt arbeidsinntekt ift om man tar alt på et intensivkurs. Om man ligger på rundt 200kr timen for å kjøre tippbil synes jeg ikke det er så værst jeg, så lenge man får jobbe mange timer:D Noen som vet hva som er vanlig arbeidsmengde i en slik jobb?
gluggen
Sykkelbud

Innlegg The Cowboy » Tor Feb 27, 2014 22:24

gluggen skrev:Takker for innspill om 19-ukers kurset. Jeg kjenner til det, men for min del er ikke det aktuelt, nettopp pga det Hanzye sier om tapt arbeidsinntekt ift om man tar alt på et intensivkurs. Om man ligger på rundt 200kr timen for å kjøre tippbil synes jeg ikke det er så værst jeg, så lenge man får jobbe mange timer:D Noen som vet hva som er vanlig arbeidsmengde i en slik jobb?

Så du vil heller ha 100K i gjeld, uten sikker jobb når du er ferdig, enn å spare penger ved å gå den litt lengre veien?
Vel, ditt valg ;) hehe.. Du får jo og tid til å søke jobber mens man går skolen, og da mener jeg lenger tid.. I dagens arbeidsmarked, er det få forunt å få svar på dagen om man har jobb eller ikke..

For mitt valg er jeg glad jeg tok skolen, da jeg fikk mere enn bare "her er gir, der er ratt, kjør" opplæring..
Samt at jeg fikk plusset på manglende trucker, kran og ADR.. Litt ekstra kostnad, men langt lavere enn om jeg hadde tatt det utenom skolen!

Et pluss til, stipend og studielån kan man få, som er lavere enn de 100K du sitter igjen med ellers.. Samt, går du vårkurset, er det nok med fri og, slikt er alltid et pluss ;) hehe..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Hanzye » Ons Mar 05, 2014 16:29

19-ukers kontra intensivkurs er noe man må se an i forhold til økonomi, jobb og livssituasjon generelt. Hadde jeg f.eks visst helt sikkert at jeg nå etter jul ville vært arbeidsledig, hadde 19-ukeren vært aktuelt, men fikk ikke skikkelig svar fra arbeidsgiver før søknadsfristen var gått ut. Derfor var alternativene hvis jeg skulle få meg klasse 2 å enten vente til august og håpe jeg kom inn eller begynne på et intensiv kurs og være ferdig med sertifikater i Mars og direktivskitet i juni.

Det økonomiske aspektet kan diskuteres fram og tilbake, siden det kommer an på hva slags, hvor mye og hvor fort man får jobb etter sertifikatene er i boks.

Angående tippbil: Startlønna ligger på alt fra 150 til over 200 i timen. Noen småaktører betaler heller ikke overtidstillegg. Aktiviteten i anleggsbransjen varierer stort fra område til område. Her sørpå er det forholdsvis stille nå, Stavanger-regionen og Oslo-regionen er travel for tiden.

19-uker VS intensiv: Fordeler og bakdeler med begge, så det blir veldig individuelt som sagt.

:D
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest