Endring i yrke, fra håndverker til...?

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Endring i yrke, fra håndverker til...?

Innlegg Krivem » Fre Feb 12, 2016 17:13

Hei!

Som emnetittelen sier, vurderer jeg å gjøre et endring hva arbeid angår. For tiden jobber jeg som elektrofagarbeider, og har gjort dette i mange år.

Etter som jeg søker andre ufordringer, og jeg samtidig har hatt en drøm hele tiden om å kjøre lastebil, henvender jeg meg til dere, i søken etter svar.

Hva vil være en naturlig vei å gå for å kunne jobbe innenfor transportbransjen? Jeg ser for meg, uten at jeg har noen erfaring med det, at å kjøre tippbil vil være en fin start.

Slik jeg ser det, er det to reelle muligheter (lærling tror jeg utgår):
Ta kjøretimer på C og evt E og søke jobb etterpå,
eller
Ta 19-ukers yrkessjåførkurs. Hva dette kurset innebærer har jeg så langt ikke funnet ut enda, men det burde ikke være så vanskelig. For så å søke jobb.

Samtidig må jeg jo også tenke på lønn, og er jo vant til å tjene ok, samtidig som arbeidsdagen er fra 7-15. Dette vil nok variere veldig, i forhold til hvilken transporttype jeg skulle finne på å søke jobb i, men lønnen går det vel an å si/gjette noe om?

For all del, jeg går gledelig ned i lønn, hvis trivselen på jobb er omvendt proporsjonal..
Krivem
Sykkelbud

Re: Endring i yrke, fra håndverker til...?

Innlegg The Cowboy » Fre Feb 12, 2016 20:57

Av skolegang, vil jeg anbefale 19 ukers kurset.. Rett og slett for at det er det billige alternativet, samt det mest omfattende av de du nevner..
Du lærer mao litt mer enn bare sving høyre sving venstre..

Men du vil jo uansett være borte fra lønnet arbeid over en stund.. Men på 19 ukers kurs, så har man rett på stipend, det kan muligens hjelpe litt på.. :)

Når det kommer til jobb, ville jeg vel gjerne alt nå, før du begynner på skolen, gått til de firmaene som virker interessante for deg, og snakka med de og om dine planer.. Kan jo hende du får napp hos en eller flere av de..

Utenom dette ønsker jeg deg lykke til.. :)
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Hanzye » Tir Mar 08, 2016 23:54

Det er to ting du må bite deg merke i hvis du vil kjøre lastebil: 1. Arbeidsdagen starter en gang mellom 00 og 24. Noen starter relativt normalt (06-09), noen starter midt på natta og noen andre igjen starter langt utpå dagen. Tippbiler følger normalt sett maskinførerne, så de starter som regel på relativt menneskelige tider.

2. Arbeidsdagen er ikke slutt før siste lass er levert. Det kan ta alt fra tre til tretten timer. Selv om du kjører tippbil for en maskinfører som går hjem klokka 15, så betyr det ikke at du er ferdig. Lastebiler er dyre i drift og har ofte marginale fortjenester, så finnes det kjøretid finnes det kjøring. Når graveren har gått hjem til middag kan du gjerne ta en tre timers tur for å flytte en gravemaskin. Den skal selvsagt inn i det trangeste nabolaget du har sett, du kjører feil og det ender i at maskinen må beltes en kilometer og du må rygge 50 meter med slep. Tre timer ble til fem. Sjefen har vært igjennom dette flere ganger en han kan telle, så sympati kan du lete lenge etter.

Det er vanskelig å gi noen fasitsvar når det gjelder transport iom at det er mangslungent. Noen kjører samme rute med de samme pakkene hver dag, andre vet ikke hvilket fylke de sover i imorgen. Men du bør forberede deg på mer jobb, lengre dager og mer uforutsigbarhet. Lønnsmessig vil du nok gå ned pr time, men timetallet vil nok gå opp og ender du hos en mer seriøs arbeidsgiver enn jeg er hos for øyeblikket får du overtidsbetalt også. Så summen som kommer inn på konto kan gå opp for den saks skyld. Her igjen er det få fasiter da alt avhenger av type kjøring og type arb giver. Som tippbilsjåfør ligger startlønna på rundt 170-200 kr timen normalt sett. Kjører du på store anlegg, kan det være noe høyre grunnet eventuelle skift/rotasjon/tunneltillegg. Det er også fare for nattarbeid i noen firmaer i forbindelse med asfaltering, asfaltfresing, brøyting, snøkjøring etc. Eller rett og slett fordi de jobber skift eller må grave over en vei.

Men det er mye kos og morro med lastebiler også. Hva du kommer til å foretrekke av kjøring, gjenstår å se. Noen kjeder vettet av seg uten tett trafikk, tettere leveringskjemaer og en million kolli som skal leveres på 999 999 forskjellige plasser. Andre igjen synes at E134 nattestid i Mai er i overkant trafikkert og at mer enn en lasting eller lossing om dagen kvalifiserer som distribusjonskjøring. Jeg trives godt som gruskusk og foretrekker lass som lastes med maskin og losses med tre knappetrykk. Tippbilkjøring byr både mye variasjon ettersom anleggene alltid endres og tar slutt på et tidspunkt, men også en del ensformighet da det ofte kreves bortkjøring av store mengder masse til den samme tipplassen 10 minutter vekk og innkjøring av like mye masse fra et pukkverk 12 minutter vekk. Det er nok av utfordringer mtp plass, underlag og føre, men når man kommer seg greit ut av en knipe så kommer alltid mestringsfølelsen snikende. Tippbil er en grei plass å starte, siden bilene normalt sett er korte og man som regel rekker å bli kjent med plassen før man flytter videre.

Å være yrksesjåfør er ikke for alle, problemet er bare at det kan man ikke vite før man har prøvd ;) uansett må du ha masse lykke til også håper jeg du finner deg til rette bak rattet og finner en kjøring og et firma som passer for deg.
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Konsulent K/H Tid » Man Apr 11, 2016 11:04

Hva må jeg lære for å bli yrkesjåfør ?
Veien frem til rollen som yrkessjåfør
· - Trafikalt grunnkurs …………………………………jf Trafikkopplæringforskriften § 2-1 , 2 avsnitt.
· - kl B må inneha dette før kl C……………………… jf traffikoppæringforskriften 2-1 , 5 avsnitt
· -Kl C 21 år aldersgrense ……………………………..jf Førerkortforskriften § 3-1 nr 7.
· -Yrkesjåførkompetansebevis ……………………… ..jf førerkortforskriften § 1-5
Yrkekompetansebevis må alle ha ,om de vil utføre gods –persontransport mot vederlag/lønn .
Du trenger ikke å ha førerrett i kl C for å begynne å ta denne kompetansen, men du må ha fullført sikkerhetskurs på veg i trinn 4 i opplæringen av kl C
jf. Yrkesjåførforskriften § 10, 2

Når du er ferdig med fullstendig grunnutdanning(280 timer ) og fått yrkekompetansebeviset kan du begynne å utføre godstransport . Jf yrkesjåførforskriften § 8

Mvh
http://hviletid.blogspot.no/p/veien-fram-mot.html
Konsulent K/H Tid
Sykkelbud

Innlegg Hanzye » Tor Apr 28, 2016 15:16

Konsulent K/H Tid skrev:Hva må jeg lære for å bli yrkesjåfør ?
Veien frem til rollen som yrkessjåfør
· - Trafikalt grunnkurs …………………………………jf Trafikkopplæringforskriften § 2-1 , 2 avsnitt.
· - kl B må inneha dette før kl C……………………… jf traffikoppæringforskriften 2-1 , 5 avsnitt
· -Kl C 21 år aldersgrense ……………………………..jf Førerkortforskriften § 3-1 nr 7.
· -Yrkesjåførkompetansebevis ……………………… ..jf førerkortforskriften § 1-5
Yrkekompetansebevis må alle ha ,om de vil utføre gods –persontransport mot vederlag/lønn .
Du trenger ikke å ha førerrett i kl C for å begynne å ta denne kompetansen, men du må ha fullført sikkerhetskurs på veg i trinn 4 i opplæringen av kl C
jf. Yrkesjåførforskriften § 10, 2

Når du er ferdig med fullstendig grunnutdanning(280 timer ) og fått yrkekompetansebeviset kan du begynne å utføre godstransport . Jf yrkesjåførforskriften § 8

Mvh
http://hviletid.blogspot.no/p/veien-fram-mot.html

280 timers kurs gjelder nok bare for de som utdanner seg gjennom videregående. Tar man lappen på en kjøreskole, så slipper man unna med 140 timers YSK. Og det holder ;)
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest