Tømmertransport og lengde.

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Tømmertransport og lengde.

Innlegg Bill » Fre Feb 19, 2016 01:42

Hei,

Her må jeg innrømme min uvitenhet, for den er total på dette området. Men, hvorfor må tømmertransport være så lang? Jeg ser diskutert at det er ønsket modulvogntog med stor lengde, spesielt for tømmertransportens del.

Og så sitter jeg her som et stort spørsmålstegn, hvorfor ? Er det utelukkende av økonomiske årsaker, altså, jo mere tonn tømmer per tur, jo mere netto. Eller har det med en eller annen standard på tømmerets lengde fordi sagbrukene skal ha så og så lange lengder, eller er det noe helt annet ?

Og da dukker neste spørsmål opp, hvorfor brukes ikke tømmertransport med, ja jeg vet ikke hva den kalles, men et boggisett som trilles opp på trekkvogna med et langt drag på, og som settes av og legges under bakparten på tømmeret og helt mangler ramme. Vesentlig mindre egenvekt på det viset. Men, det har kanskje andre minuser. Brukes mye her i landet (USA) og Canada, og jeg mener og ha sett bilder fra Tyskland med samme patenten.

Bill
Bill
Sykkelbud

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest