Dodge Ram

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Dodge Ram

Innlegg S.Lien » Fre Jan 22, 2010 22:45

Hallo.

Jeg vurderer å skaffe meg en Dodge Ram. Årsmodell rundt 04/05.

Er sikkert noen hær som har noe erfaring med slike tenker eg.

Hvilken dieselmotor (størelse) burde man velge.
Hvor mye Diesel bruker de?

Andre ting man bør se etter?
S.Lien
Hjelpemann

Innlegg The Cowboy » Fre Jan 22, 2010 23:54

skal du skaffe deg dodge, så må du jo ha V8 hemi motor.. Alt annet blir pusslete (sier jeg som ikke har hemi selv..hehe)

Men har hørt at de største motorane du får i rammen, kicker virkelig rumpe for å si det slik.. hehe!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg S.Lien » Lør Jan 23, 2010 00:09

kunne vert tøft med den SRT-10 utgaven ja men skulle jeg skaffe meg en måtte det blitt diesel.

Har ikke prøvekjørt noen enda men hvordan er de å kjøre? stabilitet, fjæring?

åsså dieselforbruk da?
Lien Transport Kolvereid
7970 Kolvereid
S.Lien
Hjelpemann

Innlegg RamDodge » Lør Jan 23, 2010 01:08

Du bør besøke offroad.no, der er det en Dodge-tråd med all info du trenger. En Ram 2500 er en lastebil på godt og vont, relativ myk foran og stiv i baken uten lass. Cummins er regnet som en medium tung dieselmotor i en lett lastebil så framakselen er tung, er ikke å anbefale uten 4x4 i vårt klima. Ram 4x4 har en stor svakhet og det er forstillingen, sjekk nøye at bære og styrekuler ikke er utslitt. Deler er sinnsykt dyre på merkeverksted her hjemme, men er veldig billig om man handler selv over nett i USA.

Cummins er derimot ikke noe særlig glad i mat, du kjører normalt på 1,2-1,4. På langkjøring så kan man nærme seg literen om man er forsiktig på gasspedalen. Nesten alle Ram med diesel er levert med 5,9l her i Norge, den har nå blitt avløst av 6,4l Cummins, men er nok ikke importert så mange hit ennå. Common Rail ble introdusert i 3.gen Ram som kom i 03, effekten på de fleste er rundt 305hk. Å trimme de er latterlig enkelt, men er ikke å anbefale hvis man ikke oppgraderer automaten.
Til og med fremtiden var bedre i gamle dager.
RamDodge
Hjelpemann

Innlegg S.Lien » Lør Jan 23, 2010 01:59

Tusen takk for fint svar.
Lien Transport Kolvereid
7970 Kolvereid
S.Lien
Hjelpemann

Innlegg The Cowboy » Lør Jan 23, 2010 10:56

Beste i dagens verden er vel å få en som er regga som klasse B bil.. Da slipper man unna farts sperre og shit! Vet ikke om det har kommet skriver i disse bilane og men, husker det var snakk om det hvertfall..

Syns det er helt tragisk at en bil som veier 5 kg over grensa, og av den grunn blir regga som lett lastebil skal få en fartssperre på 80 pga det, mens naboen din som kjøper makan bil, men denne veier 5 kg under grensa, kan kjøre så fort han vil!!

Heia norge.. Et land som elsker usa, men hater alt som kommer derfra! (tenker her på RG sin metode å behandle saker som kommer fra statene!)
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg RamDodge » Lør Jan 23, 2010 23:29

The Cowboy skrev:Beste i dagens verden er vel å få en som er regga som klasse B bil.. Da slipper man unna farts sperre og shit! Vet ikke om det har kommet skriver i disse bilane og men, husker det var snakk om det hvertfall..

Syns det er helt tragisk at en bil som veier 5 kg over grensa, og av den grunn blir regga som lett lastebil skal få en fartssperre på 80 pga det, mens naboen din som kjøper makan bil, men denne veier 5 kg under grensa, kan kjøre så fort han vil!!

Heia norge.. Et land som elsker usa, men hater alt som kommer derfra! (tenker her på RG sin metode å behandle saker som kommer fra statene!)

Kan ikke se at dette er noe stort problem faktisk. Som bilkjøper så må man bare ta et valg. De fem kiloene der er forskjellen på nesten 200 000.- i avgifter, så da kan man velge om man vil kjøre sånn ca 10km/t under fartsgrensa på motorvei som vi ikke har fått så mange mil med her i Norge ennå. Nå er det heller ikke så veldig mange av disse bilene som har fartsperre, men som lastebilregga så kommer det noen bakdeler. Og ikke minst, om man vil ha en Dodge med Cummins så er det lastebil som gjelder, den er ikke å få som varebil på grønne skilter.

Jeg vet ikke om du har fått det med deg jeg, men man kan faktisk ikke kjøre så fort man vil her i steinrøysa. Jeg vet du er en brennende FRP-mann, men det å skylde all elendighet med bilhold på de RG er faktisk bare tull, etter 8 år med Sentrum-Høyre så var det ikke noe særlig nedgand i hverken veibygging eller bilavgifter. I tre av disse åra var gromguttene dine direkte ansvarlige i statsbudsjettet. Vi må bare en gang for alle forstå at det er byråkratene som styrer avgiftsnorge. Det er penger som skal inn for å dekke driften av AS Norge, og da er billistene et takknemlig offer enten det er røde eller blå som tillsynelatende styrer skuta.
Til og med fremtiden var bedre i gamle dager.
RamDodge
Hjelpemann

Innlegg OlavEmil » Søn Jan 24, 2010 09:33

:applaus: :applaus: :applaus:
OlavEmil
Bileier

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 24, 2010 13:45

RamDodge skrev:Kan ikke se at dette er noe stort problem faktisk. Som bilkjøper så må man bare ta et valg. De fem kiloene der er forskjellen på nesten 200 000.- i avgifter, så da kan man velge om man vil kjøre sånn ca 10km/t under fartsgrensa på motorvei som vi ikke har fått så mange mil med her i Norge ennå. Nå er det heller ikke så veldig mange av disse bilene som har fartsperre, men som lastebilregga så kommer det noen bakdeler. Og ikke minst, om man vil ha en Dodge med Cummins så er det lastebil som gjelder, den er ikke å få som varebil på grønne skilter.

Vel, her skal jeg ikke si deg i mot på noen ting! Dette har du selvsagt helt rett i..

RamDodge skrev:Jeg vet ikke om du har fått det med deg jeg, men man kan faktisk ikke kjøre så fort man vil her i steinrøysa. Jeg vet du er en brennende FRP-mann, men det å skylde all elendighet med bilhold på de RG er faktisk bare tull, etter 8 år med Sentrum-Høyre så var det ikke noe særlig nedgand i hverken veibygging eller bilavgifter. I tre av disse åra var gromguttene dine direkte ansvarlige i statsbudsjettet. Vi må bare en gang for alle forstå at det er byråkratene som styrer avgiftsnorge. Det er penger som skal inn for å dekke driften av AS Norge, og da er billistene et takknemlig offer enten det er røde eller blå som tillsynelatende styrer skuta.

Oki.. Nå begynner alvoret her.. hehe!
Hvi i alt jeg har skrevet, har jeg sagt og ment at man har LOV å kjøre så fort man vil?? Regna med du skjønte hva jeg skrev, men siden svaret ditt avslører deg litt her nå, så må jeg si at jeg i første omgang er overrasket ovar at du kjører lastebil, og for det andre så syns jeg det er rart du vil kjøpe større amerikansk bil.. Men det er en annen debat, så kan gå oss privat i mellom om ønskelig! hehe :D

At det er byrokrater som styrer, skal vi pent være enig i.. Men man trenger ikke være skarp for å se hvor disse kommer fra! Og om de fleste hele tiden skal se 10-15-20-25-30 år tilbake i tid, og bruke dette som grunn til å enten ikke stemme på et parti, eller hakke ned på det partiet i dag, så blir det feil.. Men så pleier ikke sosialister å tenke logisk heller, så de vet ikke at andre folk kan vokse med åra.. (sier ikke du gjør dette til vanlig, men du gjorde det rett over her nå nettopp med FrP.. hehe)

Og en sak er sikkert, vi som stemmer FrP, vi er ikke takknemlige offre.. Vi er pisse sure ofre! hehe.. Men det er for at utav alle i norge, så virker det som at vi er de eneste som vet at minst mulig av penga våre går til veien!! hehe..

Men dette er en annen debatt.. ikke en politisk bil debatt! :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg mrblack » Søn Jan 24, 2010 21:33

The Cowboy: meget bra skrevet......
mrblack
Hjelpemann

Dodge Ram

Innlegg Bratlibon » Ons Mai 21, 2014 23:37

Hei! Jeg vurdere å skaffe meg en dodge Ram 2000 mod. Men jeg vil ha en front fra en 2002 mod med luft intak på panser! må jeg da skifte dører å skjermer, eller blir dette mye arb med, eller er det bare å skifte å montere på nytt?
Dette er en 5.9 (218 hk motor), er dette en dårlig motor eller en bra motor som starter å går som ei klokke.. Hva er svakhetene på en slik bil. Jeg hadde en silverado tidligere som gikk bra å var sjelden noe galt med, diesel å olje fikk den så da gikk den uten noe annet store kostnader!
Denne Ram`en er en dieselbil å det er 4x4. og det er en 5 seter. og den er reg som lett lastebil! Går det ann å reg den ned til person bil?
Grunn for jeg vil ha ein slik mod, er for at den har denne delen bak å det er "skjulte" bakdører på denne, kanskje litt mindre plass bak enn på di nyere. men jeg skal ikke sitte bak så det går bra :) Regner med det er billigere å bestille fra USA om jeg skal skaffe deler til front osv, og kanskje det er noen som kan hjelpe meg med dette her!
skriver mere om jeg kommer på mere :)
Takker for alle gode svar :)
Bratlibon
Sykkelbud

Re: Dodge Ram

Innlegg agrowheels » Man Okt 20, 2014 22:22

Hadde ein 2500 2001 mod 5,9 l tidligare, C1 regga.. Var bruktimportert frå Tyskland, så der var det kvilebenk bak og null fartsperre... :D Svakheten til Dodge er vel automatkassen er eg redd, men kjekke bilar :) Einaste tingen som kan bli et stort savn om du skal litt utanfor kvitstripa på asfalten er mangelen på diff.sperre...
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest