Rygge med slep?

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Innlegg Jan Erik80 » Man Feb 15, 2010 21:40

og hvor lenge har du kjørt med bil og slep
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg uffen » Man Feb 15, 2010 22:53

Bruheimenvist du skal kjøre konteinar og ikkje får til å rygge so e det berre å ta på conteinaren på bilen so kobla du på hengaren og tar av konteinaren og kjøyre rett fram so har du konteinaren på hengaren.
Jan Erik80og hvor lenge har du kjørt med bil og slep

Det var jo ett bra tips uansett hvor lenge Bruheimen ikke har kjørt bil og henger vel? :D
Kan hende det bare er meg,men jeg syns ungdommen hadde ett bra forslag hvis ryggingen gikk til helvete i børjan.. og bileier og kundene maser 8-) .Så trener du på kveldstid når det ikke er hastverk. ;)
Brukerens avatar
uffen
Distribusjonssjåfør

Innlegg vabis8 » Man Feb 15, 2010 23:17

Bruheimen skrev:vist du skal kjøre konteinar og ikkje får til å rygge so e det berre å ta på conteinaren på bilen so kobla du på hengaren og tar av konteinaren og kjøyre rett fram so har du konteinaren på hengaren.

Og lærer det aldri..

Bare stupe i det,og ikke gi deg før du har fått det til...
Går seg til etter litt fomling..

Og ikke vær redd for folk som står å ser på deg,for dem har ikke peiling på hvor vanskelig det er... ;) så dette ska du få til etterhvert..

men som stoffi sier.. ta en dag om du kan få låne bil å bare rygg masse,prøv å rygg i sving,så tar du deg en runde og prøver igjen..
Så kan du prøve å stille bil og henger i vinkel... Så begynne å rygge.da er det bare å følge etter hengeren,å rette opp... ;)

Lykke til!!
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg Pekka » Man Feb 15, 2010 23:26

Små rattutslag!
Skulle gjerne vært snill og hjelpsom men jeg vil heller være full og slitsom.
Brukerens avatar
Pekka
- DAF POWER -

Innlegg Jan Erik80 » Man Feb 15, 2010 23:57

uffen skrev:
Bruheimenvist du skal kjøre konteinar og ikkje får til å rygge so e det berre å ta på conteinaren på bilen so kobla du på hengaren og tar av konteinaren og kjøyre rett fram so har du konteinaren på hengaren.
Jan Erik80og hvor lenge har du kjørt med bil og slep

Det var jo ett bra tips uansett hvor lenge Bruheimen ikke har kjørt bil og henger vel? :D
Kan hende det bare er meg,men jeg syns ungdommen hadde ett bra forslag hvis ryggingen gikk til helvete i børjan.. og bileier og kundene maser 8-) .Så trener du på kveldstid når det ikke er hastverk. ;)

ja forslaget var bra det, men har tenkt og mestre kunsten håper jeg, var ikke bruheimen jeg tenkte på, men inlegget før når jeg lurte på hvor lenge han hadde kjørt med slep.
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg Jan Erik80 » Tir Feb 16, 2010 00:02

vabis8 skrev:
Bruheimen skrev:vist du skal kjøre konteinar og ikkje får til å rygge so e det berre å ta på conteinaren på bilen so kobla du på hengaren og tar av konteinaren og kjøyre rett fram so har du konteinaren på hengaren.

Og lærer det aldri..

Bare stupe i det,og ikke gi deg før du har fått det til...
Går seg til etter litt fomling..

Og ikke vær redd for folk som står å ser på deg,for dem har ikke peiling på hvor vanskelig det er... ;) så dette ska du få til etterhvert..

men som stoffi sier.. ta en dag om du kan få låne bil å bare rygg masse,prøv å rygg i sving,så tar du deg en runde og prøver igjen..
Så kan du prøve å stille bil og henger i vinkel... Så begynne å rygge.da er det bare å følge etter hengeren,å rette opp... ;)

Lykke til!!

Skal høre om jeg kan låne bil i helga så jeg får testet litt ikke dumt det.

Ser veldig opp på dem som er flinke til og rygge med slep, noen får det ut til og se så helvetes lett ut..

Folk har liksom en tndens til og stoppe opp og glane som man var en idiot vis det ikke går på første forsøk
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg royalflush » Tir Feb 16, 2010 00:13

Hehe :D Jeg har noen historier på lur når det gjelder rygging med slep. Men det skal jeg ligge i fred i respekt av en avdød kollega.

Det viktigste her, er at den som klarer å rygge under containere med slep henger uten form for problemer, har selv vært en nybegynner engang i tiden. Så dette vet vi alle fleste av oss. Absolutt ingen er født til å rygge. For noen er det kanskje lettere logisk å rygge med slep enn med semi og visa versa for å si det slik. Dette er noe man ikke må tenke engang når det gjelder slepe henger. Det er garantert at du er 10 ganger bedre å rygge rett bakover med semi kontra en som kun har kjørt slep. Hjernen tenker nemlig rutine hele veien og det er det som feller oss fleste når nytt skal prøves og mestres.
Selv var jeg vant med å kjøre slep i begynnelsen av yrkes karrieren og var veldig vant med det, men så måtte jeg kjøre kjærre og det var ikke bare bare. Kjærra var vel over det meste av rundkjøringer og vel så det den første dagen :flire:

Stress ned og ta den tiden du trenger. Bare husk å vri forhjula på bilen den veien hengeren skal gå, altså motsatt av det du er vant med, så kommer resten av seg selv etterhvert tenker jeg. ;)

Lykke til med ny jobb og ny utfordring :D
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Jan Erik80 » Tir Feb 16, 2010 00:24

takk
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg Lille Casper » Tir Feb 16, 2010 16:58

kjørt i litt over to år nå med bil å henger, aldri gjort det før nesten bare semi da jeg starta men jeg lærte å rygge ti runder rundt OBS på rudshøgda for de som vet hvor det er å da med turtall for å gjøre det spennende i følge fatern da, du lærer fort bare husk på at du ikke skal vri mange runder på rattet for da går det rett til helvete, ta det rolig å heller gå ut å se om du er i tvil, legg deg ut i rundkjøringer å ta større plass en du tar for da er du sikker, de kansteina er harde mot dekka å de river du opp fort, å høyre er mye værre en å rygge til venstre, sakser du så er det bare å kjøre en halv meter fram, det er ikke FLAUT å du retter opp draget da, jeg har to meter drag så min er veldig lett å rygge med i alle fall =)

sikkert mange som har skrivi det samme før men dette er i alle fall åsen jeg lærte det =)
omdøpt grunn klager på nicket :P hehe skjønner ikke hvorfor :P
Brukerens avatar
Lille Casper
Bileier

Innlegg Stoffi » Tir Feb 16, 2010 17:34

Jan Erik80 skrev:og hvor lenge har du kjørt med bil og slep

Jeg tok førerkortet i november. Etter det har jeg bare kjørt noen få turer med bil og henger, kjører distribusjon nå om dagen, men skal opp i bil og henger igjen til våren. Men fikk prøvd meg skikkelig på første turen min med hele settet på en fyllingsplass. Var glad at jeg hadde øvd mye på det før for å si det slik. Men fortsatt lenge igjen før jeg vil påstå at jeg kan rygge med bil og henger.
Og som alle andre sier, drit i folk som glaner. Halvparten av dem har aldri gjort det selv, og resten har holdt på akkurat slik som deg en gang i tia også.
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg Jan Erik80 » Tir Feb 16, 2010 19:28

ok lykketil
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg Bredes1 » Tir Feb 16, 2010 21:04

Jan Erik80, Husk på at hengern svinger samme vei som ræva på bilen når du rygger.Det å rygge under cont lærer du greiest på den harde måten øving øving og atter øving men ikke bruk tvang det resulterer bare i at om du har flaks så setter cont seg på ræva har du uflaks så sitter hengerjævelen fast under cont på tvers.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

Innlegg svennern » Tir Feb 16, 2010 23:35

Bredes1, så lenge man får de første rullene under containere så følger vel nesten hengern av seg selv rette veien.

var i værtfall en gammal kusk på nor cargo som fortalte meg det.

men jeg har til dags dato slippi unna å bytte flak de gangen jeg har kjørt container bil.
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg Tomlit1 » Ons Feb 17, 2010 02:00

Slå av radioen, legg på telefonen, ta ned ruta og pust med magen;) Ikke stress så kommer det nok av seg selv. :) I og med du skal rangere containere så skal det vel være en del rygging beint bak. Da har ihvertfall jeg opplevd at slepet går stødigere bakover når jeg slipper ned alle akslinger på slepet.

Ellers så er det vel gode tips du har fått her.

Et triks for hurtig læring av det her er å kjøre deg inn på en trang og jævli plass der du er sikker på at det ikke går an og snu. Når dette er gjort så må du bare lære å rygge:p
Om dette er å anbefale vet jeg ikke. Men det var ihvertfall sånn jeg lærte meg å rygge med slep. hehe:) Lykke til
-Tomlit1- CB NR: 6354

MSN: tomlit1@bommelibom.com
TLF: 46 89 15 53
Dagboka mi
Brukerens avatar
Tomlit1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Bredes1 » Ons Feb 17, 2010 20:32

svennern skrev:Bredes1, så lenge man får de første rullene under containere så følger vel nesten hengern av seg selv rette veien.

var i værtfall en gammal kusk på nor cargo som fortalte meg det.

men jeg har til dags dato slippi unna å bytte flak de gangen jeg har kjørt container bil.

Ikke nødvendigvis for du har ett mellomrom mellom rullene som det er fryktelig lett å få vri på hengern og da sitter du der så må rygge beint med henger.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest