Rygge med slep?

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg frodelb » Ons Feb 17, 2010 20:49

øve øve øve øve øve øve øve øve øve øve øve øve

kan være en fordel å bruke litt av fritida for å mestre det. f.eks en lørdag formiddag. det gjorde jeg.... spesielt veksling av containere. jeg pleide å slippe ned låsene på hengern, rygge så rullene kom under containeren, heise hengern litt så rullene lå oppe i sporet på containeren og prøve å rygge så beint som mulig, da går det nesten av seg selv.
frode
frodelb
Distribusjonssjåfør

Innlegg vabis8 » Tor Feb 18, 2010 20:27

Tomlit1 skrev:Slå av radioen, legg på telefonen, ta ned ruta og pust med magen;) Ikke stress så kommer det nok av seg selv. :) I og med du skal rangere containere så skal det vel være en del rygging beint bak. Da har ihvertfall jeg opplevd at slepet går stødigere bakover når jeg slipper ned alle akslinger på slepet.

Ellers så er det vel gode tips du har fått her.

Et triks for hurtig læring av det her er å kjøre deg inn på en trang og jævli plass der du er sikker på at det ikke går an og snu. Når dette er gjort så må du bare lære å rygge:p
Om dette er å anbefale vet jeg ikke. Men det var ihvertfall sånn jeg lærte meg å rygge med slep. hehe:) Lykke til

Det funker... Gjort mye av det ;)
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg mattias » Tor Feb 18, 2010 22:58

Jan Erik80 skrev:
mattias skrev:rygge under container er nok rimeli vanskeligt viss du ikke kjørt slep tidligare.

betrygende hehe var det jeg var redd for. jaja blir vel ei uke eller to med knott og rot så går det seg vel til får en håpe :|

jeg gikk fra å va så obrukelig som det går an at bli til at jeg klarte meg helt greit på et par uker. Hygglige kolleger å vilje til å bli bedre hjelper mye. Viktigast er kanske at arb.givaren ikke førventer at du ska klare like mange lass som de andre fra dag en å gir deg mulighet å tid til å bli bedre. Blir vel som regel bedre fortare av positive oplevelser.
Brukerens avatar
mattias
Distribusjonssjåfør

Innlegg Petters » Fre Feb 19, 2010 07:47

Bruheimen skrev:vist du skal kjøre konteinar og ikkje får til å rygge so e det berre å ta på conteinaren på bilen so kobla du på hengaren og tar av konteinaren og kjøyre rett fram so har du konteinaren på hengaren.

Om du har lift på bilen da ;)
Roar Pettersen
Mob 41201506
------------------------------------------------------
Absolutt verdensherredømme.
Aafk norgesmester 2011.
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Vossingen » Fre Feb 19, 2010 08:44

Petters, Passa på at du har langt nok drag da.... :-P E nokon so gjer da på posten i oslo og på ringnes... Men det e helst når dei tek av containaren på henger og bil samtidig...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Vossingen » Fre Feb 19, 2010 08:44

Petters, Passa på at du har langt nok drag da.... :-P E nokon so gjer da på posten i oslo og på ringnes... Men det e helst når dei tek av containaren på henger og bil samtidig...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Jan Erik80 » Lør Feb 20, 2010 09:46

Takk for alle gode råd, i morgen får jeg bruke lastebilen til rygge trening :) så det blir spennende
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg Bredes1 » Lør Feb 20, 2010 16:39

Hvem skal du kjøre for?
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

Innlegg Jan Erik80 » Lør Feb 20, 2010 17:39

DM transport.
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Innlegg Bredes1 » Søn Feb 21, 2010 13:52

Jan Erik80, Ok men de har vel oppdrag for noen som feks Tp.Schenker el lignende.Må vite hvem man skal hilse på vet du.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier

Innlegg Jan Erik80 » Søn Feb 21, 2010 20:55

hehe slik ja, tollpost er det vi har kjøring for..

Ble ikke noe rygging siden en kollega hadde misforstått og parkert hengeren på innelåst områd i helgen. så da blir det bare og ta det som det kommer i morgen :cowboy:
Big Boyz, Big toyz
Jan Erik80
Hjelpemann

Re: Rygge med slep?

Innlegg GeoTrail » Søn Apr 13, 2014 11:47

Jeg tok lappen på henger forrige tirsdag. Allerede torsdag var jeg ute med maskinhenger/slepvogn alene. På torsdag opplevde jeg alle's mareritt. Kjørte feil vei, med slepvogn med to maskiner på, og fullt lass på bilen. Måtte rygge et stykke for å komme rundt en sidevei. Det var et rent helvete. Ble ganske svett i trøyen da.Skal ikke si hvor lang tid jeg brukte for å rygge det lille stykke men det tok tid. Har lest tipsene her og tar det til etterretning og tenkte jeg skulle ta meg en tur ut i dag å øve litt når ingen ser på ;)
Asfalt cowboy.
Brukerens avatar
GeoTrail
Sykkelbud

Innlegg The Cowboy » Søn Apr 13, 2014 14:04

Har litt flaks der selv.. Pleier å rygge bil og henger inn i gata mi, og bak garasjene.. Og for å komme inn, må jeg ta en 100+ graders sving inn (i revers).. Så jeg avslutter alltid uka med en rygge øvelse av en annen verden!!

Merker jeg blir bedre og bedre på dette, samt at den øvelsen jeg har fått med smal vei og over 90 graders sving, har hjelp meg på andre plasser rundt om og..

Enest jeg kan si til de som er ny på bil og henger, øvelse gjør mester.. Men å tenke langt nok frem, så man slipper å bli kasta ut i flammehavet (slik som du ble GeoTrail), kan være en fordel og.. hehe!

Så og noen mente man skulle tenke på at fremvogna på hengeren.. Jeg finner det lettere å tenke at baken på bilen skal samme vei som baken på hengeren (som utgangspunkt.. Man skjønner fort man må rett opp og kontra styre litt og... hehe), men dette er vel smak og behag tenker jeg.. :)

Lykke til til alle ryggende sjåfører der ute..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Hanzye » Søn Apr 13, 2014 14:37

Bare et tips som fungerer: ØVE! MASSEVIS!

Ta en kveld eller lørdag formiddag eller noe og rygg til krampa tar deg! Er det inne på bedriftens område og bilen allikevel står parkert der, så ikke sett inn kortet, bare for å slippe å tenke på det ;) begynn med å prøve å få fine venstre svinger inn mellom streker, hengere, containere eller lignende. Lag marerittaktige laste/lossescenarioer i hodet og øv til du får det til. Ta med kaffe og niste, slå av telefonen og slit ut reversen! Det er helt rått hva noen få timer kan gjøre.
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg bjervamoen » Tor Apr 17, 2014 20:59

Du er ikke aleine hvertfall,begynte i ny jobb for ca 2 uker siden og der fikk jeg bil og slep.Når man da er vant til å kjøre semi siden man tok lappen var ikke det bare bare. :D Første uke kjørte jeg feil borti Sverige og oppi et byggefelt og måtte rygge ett stykke tilbake får så å rygge rundt et kryss.Etter masse banning og svetting gikk nå det også 8-)
bjervamoen
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest