Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Kjettinger...

Innlegg 69Mustang » Man Okt 11, 2010 17:09

No som det er vinter på fjellet, blir det garantert kaos for utenlandske vogntog som ikke husket vinteren sist!

Leste dette:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongb ... er+tungbil

• I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg,
skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.
En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens
drivhjul og to kjettinger skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel,
eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.

P.S. Ikke rart de ikke har råd.......til mange kjettinger.
Hva med at Satans Vegvesen stopper dem ved grensen til Norge?

Snø på Kråkmofjellet idag!! :D
Bilde
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg un.1830 » Man Okt 11, 2010 19:17

Slaps er ikke snø, og akkurat på det føret der hadde ikke jeg stått og lagt 7 kjettinger. Seriøst altså...

Man trenger ikke 7 kjettinger for og komme frem, og en 2 akslet utlending kommer ikke noe lenger opp i bakken om de har aldri så mange kjettinger med seg sålenge skyssen ikke er lastet riktig.

Jeg regner med at det er enkelt og sitte i sofaen og finne frem ett lovverk uten en fjern anelse om hva som skjer ute i den virkelige verden?
At nå er det sesongen hvor alt som går galt er sidestilt med en manglende kjetting til tralla.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Skripis » Man Okt 11, 2010 20:58

Vel, en plass må de begynne. Hva skal de gjøre? Stå på grensa og selge 3-aksla trekkere?

De har i det minste fått litt fokus på dette ovenfor utlendinger, men noen er faktisk skremmende naive og likegyldige. Av både norske og utenlandske transportører/speditører.
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg un.1830 » Man Okt 11, 2010 21:40

Første plassen og begynt hadde vært og brukt litt sunn fornuft iforhold til dette med kjettinger.

Rett og slett vært litt mer edruelig.

Hvor ofte iløpet av en vintersesong vil man egentlig finne det nødvendig og legger 7 kjettinger?
Og om dette er nødvendig, for kraftforbiler, ville ikke disse hatt med både 8 og 9 kjettinger uavhengig av hva loven sier?

Det hadde vært plenty nok med krav om 2 kjettinger tilpasset drivhjul. Alt annet blir som ekstra og regne og med kjettingtang og tverrlenker kommer en langt.

Det er værre at en holder igjen utlendinger når føret er værst og slipper dem når føret blir greit, tiltross for manglende kjetting.
Om utlendingen med manglende kjetting kommer frem, tror jeg at også jeg skal få det til. Ihvertfall når føret blir bra... Selv om jeg bare mangler 1 kjetting til framakslingen....
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Madsen » Man Okt 11, 2010 22:37

vil no sei det at 2 drivhjul kjettinga er for lite.. Kva om du spinn sund ein eller 2 på veg opp t.d. Utvikfjellet og losser/laster på kveldstid og skal over same fjellet ein gang til? Då er det vel greit å vite det at ein har 2 heile kjettingar hengande klar.. Er ikkje alle plassar kjetting er mulig å kjøpe døgnet rundt.. Er jo faktisk ikkje alle sjåførar som kan å lage kjetting..
Pluss at det er jo ikkje noko god reklame verken for selskap eller næringa med alle desse bilane som står fast rundt om kun fordi sjåføren enten ikkje gidd, ellr ikkje kan å legge på kjetting.
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

Innlegg un.1830 » Tir Okt 12, 2010 00:01

Madsen skrev:vil no sei det at 2 drivhjul kjettinga er for lite.. Kva om du spinn sund ein eller 2 på veg opp t.d. Utvikfjellet og losser/laster på kveldstid og skal over same fjellet ein gang til? Då er det vel greit å vite det at ein har 2 heile kjettingar hengande klar.. Er ikkje alle plassar kjetting er mulig å kjøpe døgnet rundt.. Er jo faktisk ikkje alle sjåførar som kan å lage kjetting..
Pluss at det er jo ikkje noko god reklame verken for selskap eller næringa med alle desse bilane som står fast rundt om kun fordi sjåføren enten ikkje gidd, ellr ikkje kan å legge på kjetting.

Trenger man en lov som sier at du må ha med 16 kjettinger itilfelle du spinner opp 9 fra oktober til februar?
Om jeg kjører steder som gjør at jeg trenger og legge 4 kjettinger på henger og 2 styrekjettinger trenger man ikke legge malen og loven til dette og si at dette er noe alle trenger. Hallo liksom??

Til siste avsnittet ditt, så håper jeg virkelig for din del at du ikke blir stående fast noe sted. Tenk så dårlig reklame. Fysj og fy.
Er det sånn at alle fastkjørninger utelukkende skjer fordi man ikke kan eller vil legge kjetting?

Er dette kjetting virkelig gått sålangt at kjetting løser alle problemene?

Vond hals, influensa, motorstopp, kommende snøfall og setningskader, legg kjetting. Vindundermiddel som løser alle problemer. Tilogmed kreft.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Skripis » Tir Okt 12, 2010 08:12

Nå er vel ikke akkurat 7 kjettinger en nymotens oppfinnelse, det kravet har vært der i alle år. Nå har de bare bestemt at man skal ha de med hele sesongen, ikke bare når det snør på hodet til sjåføren.

Og hvordan hadde du følt det hvis Polski slapp unna med to lettkjettinger, mens du måtte finne fram alle 7? Da hadde himmlen revnet fort tror jeg ja.
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg The Cowboy » Tir Okt 12, 2010 08:48

Skripis, slapp helt av.. godeste un.1830 minimaliserer alle farer langs veien..

Går det et stein ras, er det i hans øyne kun et par hekto grus som kommer ned, er bare å kjøre videre!

Dør det noen i trafikk ulykke, er det et unødvendig tap av tid for han!

Står onkel torvald og vinker inn til kontroll, og han mangler kjettinger, så er helvette løs og det er fram med argumenter og diskusjoner i største tro på at han kan alt og han vet best og ingen ting går feil for han, og onkel er bare en idiot som er i veien og stjeler tid og penger fra han..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg un.1830 » Tir Okt 12, 2010 09:43

Skripis skrev:Nå er vel ikke akkurat 7 kjettinger en nymotens oppfinnelse, det kravet har vært der i alle år. Nå har de bare bestemt at man skal ha de med hele sesongen, ikke bare når det snør på hodet til sjåføren.

Og hvordan hadde du følt det hvis Polski slapp unna med to lettkjettinger, mens du måtte finne fram alle 7? Da hadde himmlen revnet fort tror jeg ja.

Det er jo akkurat det som skjer. Norski må 7 kjettinger til enhver tid. Selv når en kjører på en nedsaltet E18 fra Oslo til Stavanger i november, med tilhørende kjøreforbud om en mangler 1 kjetting.

Mens Polski slipper videre fordi "det er ikke kjettingføre nå".
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg un.1830 » Tir Okt 12, 2010 10:00

The Cowboy skrev:Skripis, slapp helt av.. godeste un.1830 minimaliserer alle farer langs veien..

Unnskyld meg, hvor vil du med dette? Og hva har dette med hva loven sier om antall kjettinger?

Har du lagt 7 kjettinger for og losse mel på Alnabru? Eller lagt 7 kjettinger fordi loven krever at du har med meg 7 kjettinger, og dermed lagt på alle sammen?

Og siden vi er på tema, det er en himla masse greier som kan skje, uten at det er noe man trenger og bruke tid på?

I gamle dager, da gamlegutta hadde bladfjærer kjørte dem rundt med kjettingsaks og tverrlenker.
Hvorfor trenger vi helt plutselig 2 kjettinger i "reserve" når det siste paret med kjetting til drivhjul egentlig skal ligge på innertvillingen?
Ville du lagt kjetting på innertvilling på en bladfjæret bil?
Eller skulle du ønske at du hadde hatt bladfjærer?
Klarer vi oss ikke med tverrlenker og en tang idag som ett minimum og med 2 kjettinger? Er ingen som nekter en og ta med flere kjettinger skjønner du.
Om loven sier at bilen skal stå iro i 11 timer blir du ikke bøtelagt om du står i 11t og 30 min.

Idag har vi 7 kjettinger hengende på kroken eller liggende i en pose hvor det aldri blir tatt ut. Jeg regner med at styrekjetting er noe som er forbeholdt melkebiler og kraftforbiler. Ikke de som ligger og kjører langs vei.
Jeg har uansett ikke sett noe annet enn melkebiler med både 7 og 8 kjettinger på, og det har ikke vært i nærheten av Oslo for og si det sånn.
Rundt byer og tettsteder har jeg ikke sett noe annet enn en og annen distribusjonsbil som har brukt kjetting, og ved kolonne er det ikke alltid kjettingkravet har vært tilstede. Noen ganger har det vært kolonne fordi sikten har vært dårlig, ikke fordi føret har vært så forbannet dårlig.

Hvor kommer så kravet om 7 kjettinger inn iforhold til hva som faktisk er normalt da?
Tror du at melkebilene som legger 7 kjettinger gjør dette
a) fordi loven krever at man har med seg 7 kjettinger
b) fordi det er kult
c) bare for og være på den sikre siden
d) sjåføren hadde tett nese den dagen

Eller er kjettingantallet blitt en sovepute idag som vitner om at "alt er på stell", uten at det hverken blir brukt eller ett par av disse kjettingene noen sine kommer til og komme ut av posen?
Om så er tilfelle, hva er da vitsen med og ha med seg den posen? Den plassen kunne manvbrukt til lastsikringsutstyr istedet.

En lov er ingen opplest og vedtatt sannhet, og det er fullt mulig og stille spørsmål omkring enkelte ting uten at man trenger og bli usaklig.

Spør du meg så er ett ras mer alvorlig enn ett par manglende kjettinger.
Men det kanskje var en lastebil som manglet ett par kjettinger som gjorde at det gikk ras? Hva vet jeg?
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg The Cowboy » Tir Okt 12, 2010 10:29

un.1830 skrev:Har du lagt 7 kjettinger for og losse mel på Alnabru? Eller lagt 7 kjettinger fordi loven krever at du har med meg 7 kjettinger, og dermed lagt på alle sammen?

Nei, det har jeg ikke, kanhende for at jeg ikke har kjørt mel på vinteren ennå, men det er en annen sak.. hehe!
Har dog følelsen av at et par av stedene i oslo, kan være greie å ha kjetting tilgjengelig, da de ligger midt i en bratt bakke, eller et sted hvor snøen ikke blir like bra ryddet osv osv, så det kan ikke skade å ha i bakhodet hvertfall!

un.1830 skrev:Er ingen som nekter en og ta med flere kjettinger skjønner du.
Om loven sier at bilen skal stå iro i 11 timer blir du ikke bøtelagt om du står i 11t og 30 min.

der sier du det jo selv.. Er ingen som nekter deg å ta med flere!
Norsk lov sier du skal ha MINIMUM 7 stykk på bilen.. (sett du har bil og henger!), samme er det med hviletiden, MINIMUM 9/11 timer, ingen som straffer deg for lenger pause!

un.1830 skrev:Idag har vi 7 kjettinger hengende på kroken eller liggende i en pose hvor det aldri blir tatt ut. Jeg regner med at styrekjetting er noe som er forbeholdt melkebiler og kraftforbiler. Ikke de som ligger og kjører langs vei.

Vel, har da hvert på vanlig vei hvor det nok hadde hvert tryggest med minst 3-4 kjettinger på sette.. Og det var både flat vei (nye E18 mellom grimstad - kr.sand) og ikke fult så flat vei (E39 mellom kr.sand - moi)

un.1830 skrev:Hvor kommer så kravet om 7 kjettinger inn iforhold til hva som faktisk er normalt da?
Tror du at melkebilene som legger 7 kjettinger gjør dette
a) fordi loven krever at man har med seg 7 kjettinger
b) fordi det er kult
c) bare for og være på den sikre siden
d) sjåføren hadde tett nese den dagen

Vel, kravet kommer vel av at man skal være så sikkret som mulig.. At de velger å slippe østblokken forbi uten stress, går jo på forskjellsbehandlingen vi nordmenn får, kontra østblokk sjaffiser med smugler sprit!
Til vanlig er jeg rimelig enig at at myndighetene kontrollere litt mye over oss, men enkelte ganger har de faktisk kommet med en og annen fornuftig sak og!

un.1830 skrev:Eller er kjettingantallet blitt en sovepute idag som vitner om at "alt er på stell", uten at det hverken blir brukt eller ett par av disse kjettingene noen sine kommer til og komme ut av posen?
Om så er tilfelle, hva er da vitsen med og ha med seg den posen? Den plassen kunne manvbrukt til lastsikringsutstyr istedet.

En lov er ingen opplest og vedtatt sannhet, og det er fullt mulig og stille spørsmål omkring enkelte ting uten at man trenger og bli usaklig.

Spør du meg så er ett ras mer alvorlig enn ett par manglende kjettinger.
Men det kanskje var en lastebil som manglet ett par kjettinger som gjorde at det gikk ras? Hva vet jeg?

Kjettingantallet er nok ingen sovepute, hjelper lite med antall kjettinger, om man ikke bruker de vettu! hehe :D
At de aldri til skjeldent kommer ut av posen er en annen sak, men alle kjører ikke samme ruta hver dag! Og været i detta landet er ikke like hyggelig hver dag heller!!

"En lov er ingen opplest og vedtatt sannhet, og det er fullt mulig og stille spørsmål omkring enkelte ting uten at man trenger og bli usaklig."

Hva mener du egentlig her? At vi kan gjøre nett som vi vil, bare vi kan argumentere for at det var en jævla god ide??
Ser for meg en bankraner/morder/voldtektsmann komme med den retorikken i retten du..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg un.1830 » Tir Okt 12, 2010 10:46

Bare sånn før ting sklir helt ut av proporsjoner, så kan vi jo begynne med det siste du skriver, dette med bankraner etc.
Det er jo akkurat det som skjer i retten. En lov er ikke en opplest og vedtatt sannhet, men åpen for tolkning, og hvorfor tror du noen får lavere straff enn andre i tilsvarende saker?
Fordi dommeren hadde hatt ett forhold med moren til tiltalte? Seriøst....

Kjettingantallet og sovepute:

Det er akkurat det som det er. Har man ikke 7 kjettinger gir dette kjøreforbud og da kan jeg bare gjenta meg selv fra lengre oppe:
En novemberdag på saltete veier mellom Oslo og Stavanger.

Nei, alle kjører ikke det samme, men enting vet jeg og det er at de som hyler høyest om riktig antall og de trenger en kjetting i reserve, ikke fordi loven krever at den er der, legger ALDRI 7 kjettinger. Det kommer ikke du til og gjøre og jeg kommer heller aldri til og gjøre det.

Men for all del, bruk lovverket mot 1 bratt bakke i Oslo som DU losser på, og bruk det for alt det er verdt.

Og slik dagens biler er, endel har sandstrøere, og onspot gir reduksjon i kjettingantallet, dekkene blir bedre og bedre, samt at den ene dagen i året hvor føret kanskje tilsier 7 kjettinger er det bare 1 fordel.
Man møter seg selv iform av en annen bil med 2 timers mellomrom.
Alle andre har godt og lagt seg, hvillket er det eneste fornuftige og gjøre.
Finnes ikke noe holdbart argument for og plages undøvendig hele natten igjennom og træle med kjettinger imellom drivhjulene og tverrlenker som knekker på hengeren.

Så siden vi er på tema:

Siden polski slipper videre med for lite kjettinger fordi føret på kontrollplassen var bra, hvordan kan da norski med 5 kjettinger ha problemer på samme føret siden vi får kjøreforbud?
Og vi kan godt si vi mangler en styrekjetting og en kjetting til drihjul...

Hvor ofte blir kjettingen fysisk sjekket at den passer?
Jeg har selv hatt riktig antall, men kun 4 av de passet. Jeg slapp videre uten mokk når antallet skulle legges sammen.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Madsen » Tir Okt 12, 2010 18:03

un.1830 skrev:
Madsen skrev:vil no sei det at 2 drivhjul kjettinga er for lite.. Kva om du spinn sund ein eller 2 på veg opp t.d. Utvikfjellet og losser/laster på kveldstid og skal over same fjellet ein gang til? Då er det vel greit å vite det at ein har 2 heile kjettingar hengande klar.. Er ikkje alle plassar kjetting er mulig å kjøpe døgnet rundt.. Er jo faktisk ikkje alle sjåførar som kan å lage kjetting..

Trenger man en lov som sier at du må ha med 16 kjettinger itilfelle du spinner opp 9 fra oktober til februar?
Om jeg kjører steder som gjør at jeg trenger og legge 4 kjettinger på henger og 2 styrekjettinger trenger man ikke legge malen og loven til dette og si at dette er noe alle trenger. Hallo liksom??

Til siste avsnittet ditt, så håper jeg virkelig for din del at du ikke blir stående fast noe sted. Tenk så dårlig reklame. Fysj og fy.
Er det sånn at alle fastkjørninger utelukkende skjer fordi man ikke kan eller vil legge kjetting?

Er dette kjetting virkelig gått sålangt at kjetting løser alle problemene?

Vond hals, influensa, motorstopp, kommende snøfall og setningskader, legg kjetting. Vindundermiddel som løser alle problemer. Tilogmed kreft.

Hjelpe kjetting mot vondt i halsen? Flott, då tek eg meg ein tur på terminalen og legg på ein kjetting imårra so eg blir frisk...
Nei , ikkje alle fastkøyringa skjer pga at ein ikkje gidd legge på kjetting. Men når ein står t.d og venter på kolonne over fjellet og første mann i køa krangler seg til å sleppe kjetting fordi han har vinterlass og tandem. Og når kolonna starter so kjem han halveis opp i første bakke og køyre seg fast og sperrer vegen i lengre tid. Og dette på grunn av at han ikkje gadd legge på kjetting mens han venta, noko so tek 5 minutt. So meiner eg at det er dårleg reklame ja.

Og loven om 7 kjettinga er eit minimum for at bilane skal vere godt nok utstyrt for trygg ferdsel på vinterføre. Om du treng 4 hengarkjettinga og 2 styrekjetting på di køyring so utstyrer du bilen med det. Det seier seg sjøl. Det er å vise ansvar for eigen og andres sikkerhet. Sjølvsagt vil det virke meiningslaust å få køyreforbud for manglande kjetting i november på salta veg mellom Oslo og Kristiansand. Men loven er der, so får du eit slikt køyreforbud so har ein kun seg sjølv å takke.
Lat oss sjå på denne novemberdagen med salta veg mellom Oslo og Kristiansand. Og lat oss sei den regelen om kjettingar ikkje eksistera. So står du i Oslo og skal laste Stavanger. Sol og fint i Oslo og du tenker, faen treng ikkje ta med kjetting på denne turen, er jo salta veg og flott føre og komplett lass tilbake til Oslo. Plankekøyring. Etter lossing får du beskjed om at lasset du skulle ha ikkje blir noko av. Klokka blir seint på ettermiddagen og alle butikkar blir stengt. Og so får du beskjed om å laste fisk austover frå Hjelmeland og losse litt i Røldal undervegs. Over Haukeli er snøen komt og årets første kolonne er igang. Og der kjem du, kjettinglaus fordi du meinte du ikkje trengte det i november. Jaja tenkt du, da går sikkert fint, vi skrøna og seie kjettingane er på. Du legg avgårde og etter nokre 100 meter står du på tverrs og sperrer vegen. Då hadde loven om 7 kjettinga vert på sin plass, for då hadde du ikkje stått og sperra vegen, for kjettingane hadde vert med. Og det same med utlendingane frå Spania, sola skine der og vermeldinga seier pent ver i Noreg, treng ikkje kjetting i november då tenker nok dei, og etter endt lossing i Haugesund so kjem snøen. Då hadde det igjen vert greit at kjettingane var der..
So kva er det egentlig du har imot kjettinggloven om 7 kjettinga som er tilpassa bilens hjul?? Det er er jo berre eit minumumskrav, på lik linje med krav om mønsterdjupne i vinterdekk..
ikkje lenger i Mærsjen
Brukerens avatar
Madsen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Tir Okt 12, 2010 18:35

The Cowboy skrev:Vel, har da hvert på vanlig vei hvor det nok hadde hvert tryggest med minst 3-4 kjettinger på sette.. Og det var både flat vei (nye E18 mellom grimstad - kr.sand) og ikke fult så flat vei (E39 mellom kr.sand - moi)

:shock: Alvorlig??? Selv har jeg hatt på mer enn to kjettinger èn gang. Det var ned fra Vikafjellet mot Voss, og det pissregnet oppå 5 cm is. Hadde en kjetting på hver side på drivakselen, en styrekjetting og en på trallen...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg The Cowboy » Tir Okt 12, 2010 19:23

Desperado, sa ikke jeg brukte det.. hehe! Sa bare det hadde hvert mere fornuftig og brukte det.. Men gikk greit nok uten, bare man tok det med ro..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Neste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest