viewtopic_print
Side 2 av 64

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 20:19
royalflush
Hvem er det her på forumet som har opplevd å legge på 7 kjettinger iløpet av hele sin yrkeskarriere?

Jeg er med på den at 7 kjettinger på en gang kan virke ekstremt. Men min teori og praksis, tilsier at man har faktisk behov for 7 kjettinger, men dog ikke på en og samme gang. For da parkerer jeg, trekker for gardinene og håper på en bedre dag neste dag. Men, jeg har den formeningen at enkelte ganger trenger man ikke styrekjetting, men legger heller på en ekstra kjetting på hengeren f.eks. Alt etter behov med andre ord. Og det er vel den teorien myndighetene også har kommet frem til også. Noen ganger trenger man 4 på driven og en på styringen, mens andre ganger tranger man 2 på driven, en på styringen og en på hengeren.

Etter å ha fartet Øst/Vest i noen år over Haukeli, Hardangervidda og Hemsedal iløpet av min yrkeskarriere itillegg til Østerdalen, så har jeg lagt maks 3 kjettinger på en og samme gang, men i ulike kombinasjoner avhengig av man skal opp eller ned og antall terpentinsvinger som man finner nok av i Vest Telemark osv. osv. Men en ting er iallefall sikkert, at omtrent alle mine kjettinger har blitt brukt i en eller annen sammenheng/kombinasjon.

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 20:30
Ølnes
E da noken her so synest da e plagsomt å ha 7 kjettinga hengande på ramma???
Lovkravet e dar og da e berre å følga da først som sist.
Bli feil å klaga på et fornuftigt lovkrav!
kjettinga kan ryka,og dao e da vel ikkje feil å ha litt fleire å ta av?
E jo ikkje noken lov so seie at ein ska bruka alle på ein gang!

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 20:32
mortenFH
Hvor er det bildet fra korgFJELLET tatt, siden vi nå kjører inn i en tunnell før fjellet er påbegynt?

Hilsen en som parkerer å legger seg når han må ha på kjetting på annet enn driven.

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 20:49
69Mustang
mortenFH skrev:Hvor er det bildet fra korgFJELLET tatt, siden vi nå kjører inn i en tunnell før fjellet er påbegynt?

Hilsen en som parkerer å legger seg når han må ha på kjetting på annet enn driven.

Mener du Korgfjellet eller Kråkmofjellet?
Bilde
Bilde

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 20:57
mortenFH
OI :rødme: :rødme: :rødme: Bomma litt der :D bodd litt for lenge sørpå

InnleggSkrevet: Tir Okt 12, 2010 21:00
Asfalttaxi
Den dagen jeg vurderer behovet til 7kjettinger finner jeg heller dyna og trekker for gardinene :mrgreen: Ingenting haster så mye :)

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 01:27
un.1830
Ølnes skrev:E da noken her so synest da e plagsomt å ha 7 kjettinga hengande på ramma???
Lovkravet e dar og da e berre å følga da først som sist.
Bli feil å klaga på et fornuftigt lovkrav!
kjettinga kan ryka,og dao e da vel ikkje feil å ha litt fleire å ta av?
E jo ikkje noken lov so seie at ein ska bruka alle på ein gang!


Det er klart. Kravet er der fordi en kjetting kan ryke. Ikke fordi det er tenkt annerledes.

Dette blir like dumt som og si at jeg har 4 ekstra kjettinger til driven bare for sikkerhetsskyld. De andre kan jo ryke eller bli stjelt. Det blir omtrent like dumt og patetisk som og sikre godset for biltilsynet.

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 02:04
MB 4154
Ølnes skrev:E da noken her so synest da e plagsomt å ha 7 kjettinga hengande på ramma???
Lovkravet e dar og da e berre å følga da først som sist.
Bli feil å klaga på et fornuftigt lovkrav!
kjettinga kan ryka,og dao e da vel ikkje feil å ha litt fleire å ta av?
E jo ikkje noken lov so seie at ein ska bruka alle på ein gang!
Enig,ser overhodet ingen problemer med å ha med nok kjetting.... Har vært i kniper der jeg har lagt på 5,da var det kun lettkjettingene til driven som hang igjen på krokene.... Jeg har brukt og hatt 4 til driven,sjøl om jeg får brukt kun to om gangen. Ett par tettlenket for bruk i bakker og knipetak,ett par lettkjettinger for å kjøre på over lengre strekk,f.eks ved kollonnekjøring over fjelloverganger eller under forhold der jeg bare vil være på den sikre siden.... Og med 1 styrekjetting og 2 lettkjettinger på treakslet slephenger så er vi på 7.Synes ikke det er noe å rope så høyt om jeg da...

Og "bare" og gå og legge seg?? joda,sikkert fint det med en henger på 25 tonn som ikke vil stå i ro....

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 02:23
MB 4154
mortenFH skrev:Hvor er det bildet fra korgFJELLET tatt, siden vi nå kjører inn i en tunnell før fjellet er påbegynt?

Hilsen en som parkerer å legger seg når han må ha på kjetting på annet enn driven.
Litt misvisende den der siden det står fjellet... Kameraet står i enden av rettstrekket etter campingen,og bildet blir tatt i retning sør.Du skimter litt av gamlevegen og campingen der det står "luft" "asfalt" til venstre på bildet...

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 14:11
torsein
onkel sa ein gong att vist han måtte ha på allle kjettingene så komm han til å slutte å kjøre lastebil

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 16:00
MB 4154
torsein, Sånn er lett og si,men kommer man midt opp i et skikkelig væromslag der vegen skifter farge fra hvit til blank fremfor seg har man ikke så mye valg. Da er det bare og pakke på det man har for å berge bil og lass til man kommer seg til en egnet plass og stoppe på ;) . Litt for dumt å bare parkere midt på vegen under sånne forhold,sjansen er stor for at man kan bli torpedert av andre biler da.... :roll:

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 17:44
un.1830
Når ting ikke lenger står iro er det igrunnen bare enting og gjøre, mens man innser at man gjerne har dradd strikken litt vel langt, det er jo og fortsette til man finner en egnet plass for videre action med kjetting hvor regnet kommer nedenifra og opp, eller en plass hvor det står i ro.

Jeg går ikke ut når ting sklir avgårde på egen hånd for og prøve og legge kjetting!

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 17:59
torsein
MB 4154,tror han mente å kjøre ferdi og slutt etterpå men det er noen år siden han sa det

InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 23:38
odnes
Bedre førevar eller ettersnar å med det riktige anntall så er det nesten! bare kos ja j sa nesten!!
odnes ønnsker nesten alle ein fin vinter :)

InnleggSkrevet: Lør Okt 16, 2010 20:35
69Mustang