Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg royalflush » Tor Des 23, 2010 23:59

Nok et tilfelle hvor media spekulerer vilt i en hendelse som tilfeldigvis er avbildet av :evil:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Ølnes » Fre Des 24, 2010 00:13

journalisten trudde sikkert me åpna sida for å komma lettare te når me legge kjetting,og at da va take away bilen te flom kjetting som kom med ferske kjettinga te snøføret....
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Brændis » Fre Des 24, 2010 00:28

Ølnes skrev:journalisten trudde sikkert me åpna sida for å komma lettare te når me legge kjetting,og at da va take away bilen te flom kjetting som kom med ferske kjettinga te snøføret....

:flire: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire:
I'm back...
Brukerens avatar
Brændis
Veteran

Innlegg royalflush » Fre Des 24, 2010 00:29

Sier jeg også: :flire: :flire: :flire: :flire: :flire:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg oøde » Lør Des 25, 2010 07:10

Nrk har rettet underteksten til bildet.
Stål og Spesialtransport

Drømmer om en DAF
oøde
Lærling

Innlegg Ølnes » Lør Des 25, 2010 12:55

Mget muligt noken ha klaga ja....
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Nordstrøm » Lør Des 25, 2010 18:21

Sist endret av Nordstrøm den Lør Aug 06, 2011 23:32, endret 3 ganger.
Nordstrøm
Nordstrøm
Sykkelbud

Innlegg MF 135 » Lør Des 25, 2010 19:43

Hvorfor går en i utganspunktet fornuftig diskusjon over i en totalt useriøs skrivekrangel?

Alle har lov til å bidra til å tenke fornuftig selv om det finnes mange meninger...

Har noen tenkt på at noen kjettinger er til drivaksel, noen til styrehjul, og noen til tilhenger....

Hva sier forskriften?? I vogntog skal 7 kjettinger medbringes, 4 tilpasset driv, en på styrhjul, og to på henger....

Er ikke det en bra løsning....

Man legger ikke kjetting på hengeren når man skal opp en bakke, det blir tyngre og dra på, og man kommer mest sannsynlig ikke opp i det hele tatt....

Kanskje forskriften tenkte på de som skal andre veien, nedover.... Da kan det kanskje være ok med et par kjettinger om det er svært glatt,,,, Samme med noe på ett forhjul.....

Det hender jo også at kjøretøy har forskjellig dekkdimmensjon foran, bak, og på hengeren..... Tror forskriften kan være ok egentlig, om man velger å tolke den på en positiv måte....

Enig med dere som skriver at 2 akslede trekkere ikke kommer frem på glatte veier selv med kjetting...Det er min opplevelse også...

Dette gjelder faktisk også Norske 2 akslede trekkvogner, ikke bare de utenlandske.....

Hva om vi fikk til litt forskjellsbehandling her, .. ... og faktisk belønnet de som hadde invistert i fornuftig utstyr....

Biler med vanlig løfteboggi, muligens med et par kjettinger på, kjør på.....

Biler med tandemtrekk,,,, samme greia... Kjør på.....

Mens de andre med 2 aksler på trekkeren og tilsvarende hadde blitt vinket til siden til været ble bra igjen.....

Da tror jeg kaoset hadde blitt mye mindre....

Problemet idag er det at alle lastebiler behandles likt, og det er da ikke riktig....

Traktorene mine kommer bedre frem med firehjulstrekk uten kjetting, enn tohjulstrekte traktorer gjør med kjetting....
Med hilsen Massey Ferguson
MF 135
Sykkelbud

Innlegg Desperado » Lør Des 25, 2010 20:31

Og en toakslet trekker med eurotralle og halvt lass kommer lenger enn en treakslet trekker med samme type tralle med fullt lass, så det der var en dårlig idè...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Brændis » Søn Des 26, 2010 14:17

Dere som kjører mye over Hamarøya, er det mye kjetting-bruk over der? Er jo en teit plass med tanke på tunnellene....
Kjørte mye over der for en 10-11 år siden, men kjørte lette blomsterlass nordover, så flaut på farta da....
I'm back...
Brukerens avatar
Brændis
Veteran

Innlegg MB 4154 » Søn Des 26, 2010 15:05

Brændis, Det blir brukt lite kjetting,om alt er "normalt". Så kjettingene henger nok mest og ruster ja,sjøl om man ikke bestandig "flyter på farta"....

Det som gjør at man venter i det lengste er nok tunnelene ja,"langtunnellen" er en sånn plass som dreper både dekk og kjettinger.

Tror ikke tingene er så mye forandret på 10-11 år ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Brændis » Søn Des 26, 2010 15:23

Veidelikeholdet er vell forandra på de årene ;)

Men dere 'berges' vell mye/litt med sandstrøerne?

Blir vell en del kjøring over der over nyåret for min del hørte jeg snakk i...
Er vell ikke akkurat min favplass å kjøre på , hehehe...
I'm back...
Brukerens avatar
Brændis
Veteran

Innlegg MB 4154 » Søn Des 26, 2010 15:40

Brændis, Vegvedlikeholdet er noe varierende,men det ser ut som at de har tatt følgene av at piggene har blitt færre,om ikke annet....

Hmmm...det er ikke ofte jeg har brukt strøerne for og komme meg frem,men det er en skikkelig "back-up" om det blir stopp på en kødden plass...

Høres ut som at det blir en del Kjøpsvik-Drag på deg da? I såfall slipper du unna den biten som henger mest etter mtp vedlikehold.... Jeg venter glatt en time på den ferga for og slippe unna den vegbiten der...
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Ludvig » Søn Des 26, 2010 15:48

Med det utstyret som vi bruker er ikke kjetting ett tema. Jeg kan ikke helt klare å huske sist jeg brukte kjetting på RV eller Europaveg. Sandstrøere brukes jo litt, men der også er det begrenset hvor mye man trenger å strø.

Det var litt værre tidligere når man kjørte F12 eller 141-42 med fjørstokker og dekk som ikke hadde samme egenskaper som det vi har i dag. De motorene som sitter i dagens biler klarer de fleste bakkene i 30-40 km/t på relativt høyt gear. da har man litt mer å gå på om det begynner å "slure" litt.
Jeg tror ikke du skal se mørkt på noen turer over Hamarøya, Brændis, selv om vedlikeholdet ikke er så mye bedre i dag som for 10-11 år siden.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Brændis » Søn Des 26, 2010 16:39

Det med kjettinger er rart... Etter det har snydd sinnsykt mye en dag er det FULLT av kjettingspor langs veiene som gjør att dashbordet detter i fanget på deg, men du ser aldri en bil med kjettinger :mrgreen:

Snakker vi UFO'er??
I'm back...
Brukerens avatar
Brændis
Veteran

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest