Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg 69Mustang » Lør Okt 16, 2010 20:41

LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg 69Mustang » Søn Okt 24, 2010 15:20

Tungbilsjåfører: Husk kjetting og kjør etter forholdene!
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... key=180826
https://www.politi.no/Nyhet_9149.xml
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg un.1830 » Søn Okt 24, 2010 15:31

Når man følger linken videre hvor politiet skal intensivere absolutte regler:

•Konsekvensen av en anmeldelse kan i tillegg medføre tap av førerett for en periode

Så ser jeg det at dette yrket er bare og gi opp. Fordi om reglene er aldri så "absolutte" så blir det forskjell ifra prest til klokker når utlendingene slippes avgårde uten noe videre mikkmakk, etter en tids stillestående.

For hva skjer den dagen man har kranglet seg avgårde og plages ifra Dovre til Saltfjellet og enda skal opp Setsåhøyden, og gjerne nedom en kunde og 2?

Jeg vet ihvertfall med meg selv, og den som påstår noe annet bløffer, men om tverrlenkene spruter opp en bakke, men det går på frem, stopper ikke jeg og bytter kjetting midt i en bakke. Om den kjettingen ramler av, så stopper jeg heller ikke i noe form for motbakke.

Men førerkortbeslag på sandmoen fordi jeg har spunnet ifiller en kjetting over Dovre? Glem det.
Best og hoppe av dette galskapet tenker jeg
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg MB 4154 » Søn Okt 24, 2010 15:56

un.1830, Om et ødelagt tverrlekk går og banker opp i skapet er det ikke mange meterne før det er stopp for min del,da er det frem med kjettingtanga og klippe vekk det lekket. I verste fall er en bergning billigere enn et ødelagt skap :roll:

Om du har en ødelagt av fire drivkjettinger,blir man vel ikke lapplaus av den grunn? :shock: . Tror de skjønner hva som har skjedd om man forklarer på en ordentlig måte :roll:

Men JA,man blir drittlei av dette maset om at kjettinger er løsningen på absolutt allt :sad:

På tide og konsentrere om det man sjøl driver med,og drite i resten ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg un.1830 » Søn Okt 24, 2010 16:08

MB:

Jeg satte ting helt på spissen nå, man ødelegger ikke ting med vilje.

Jeg tror forøvrig at de ikke skjønner noe som helst. Har fått muntlig advarsel på kjøre og hviletid forrige vinter på en nesten 3 timers kontroll på Stav hvor jeg i Desember hadde gått endel opp og ned på E39 og stortsett vært belønnet med og rekke gjennomgangsfergene på kysten.
Når jeg passerte Nordfjoreid på tur nord, og begynte i stigedalen hylte skriveren på rettferdighet, og da har vi enda bjørkedalen og siste milene ut til folkestad.

Kontrolløren var ikke kjent i området men mente bestemt at "det bare var og følge regelverket".
Regelverket som belønner meg med 2,5 time ståtid på en fergekai og dermed ikke rekke noe jeg kan rekke fordi skriveren forteller meg en helt annen virkelighet enn det skivene gjorde?

Sånn var det bare fikk jeg til svar.

Kanskje det ikke hadde vært noe problem om jeg hadde lagt kjetting på innertvillingen på tvers?
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37


Innlegg MB 4154 » Søn Okt 24, 2010 16:17

Joda....kjøre og hviletider er fine saker i kystnorge ;)

Men en muntlig advarsel er da ingenting å ta på vei for?? ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg un.1830 » Søn Okt 24, 2010 16:23

MB 4154 skrev:Joda....kjøre og hviletider er fine saker i kystnorge ;)

Men en muntlig advarsel er da ingenting å ta på vei for?? ;)


Ikke sånn i utgangspunktet.
Det blir værre den dagen vi skal stå der og snakke om steder de ikke er kjent på når man mangler en kjetting eller to fordi en polakk har knabbet dem, eller fordi de er vridd av dekkene...
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg 69Mustang » Tor Okt 28, 2010 15:17

Kostbart for lastebiler uten kjettinger!
http://tb.no/nyheter/kostbart-for-laste ... -1.5754858
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg Vebba » Tor Okt 28, 2010 19:13

Var en god kommentar litt der nede i artikkelen over:
"Hvoran kan ukjente yrkessjåfører vite hvor bratt Tomsbakken er? Det står ikke et eneste skilt med stigningsgrad, det er ikke kjettingplass der, og det er alt for seint å stoppe å legge kjetting når du er kommet frem til bakken. Da står du på skinnegangen, hvis du ikke velger å prøve. Før dette bøtenivået kan tre ikraft, må det skiltes tilstrekkelig. "
Ut på tur, aldri sur.
Vebba
Lærling
 
Innlegg: 140
Registrert: Fre Feb 26, 2010 21:25
Bosted: Stjørdal

Innlegg 69Mustang » Tor Nov 11, 2010 05:21

LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58


Innlegg un.1830 » Tor Nov 11, 2010 13:24

69Mustang skrev:Vil ha dekk-sjekk på grensa.
http://www.nordlys.no/nyheter/article5377540.ece


De får bare ta seg ut.
Og dere andre; Jeg håper dekksjekken på grensene fører til at veiene blir bedre.

Hva som skjer i hodet på Fyhn vil jeg ikke vite, men 3 fastkjørninger er da ikke noe jeg vil kalle ett problem... Tenk på alle de som faktisk har klart seg....
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg MB 4154 » Tor Nov 11, 2010 17:43

Det beste hadde vært og forby hele driten...Det har faktisk vært veger som har vært stengt opptil 7 timer... Ikke har de dekk,ikke har de kjettinger,og pga at de ikke eier 5 øre nekter de på toppen av det hele og ta i mot hjelp... Jeg er enig i at i mange tilfeller hadde det hjulpet med litt grus,men de dagene det snør som f... er det ikke annet enn gode dekk og evt kjetting som hjelper....

Ett annet problem vi nå begynner og merke,er at myndighetene har nærmest tvunget folk til og kjøre piggfritt,med det resultat at veger som er nybrøytet og høvlet faktisk oppleves som glatte for oss som har topp dekk med pigger også.(vi er faktisk avhengige av en viss andel piggdekk for og unngå polering av snødekte veger)...
Da blir jeg litt skremt når jeg møter disse på hockeypucker som satser allt på ABS og antispinn i fritt fall nedover fjellsidene....Jeg tipper at EN dag går det liv på dette her,om en sånn treffer på en kollega eller i værste fall en buss som er på feil sted til feil tid...

Noe annet jeg legger merke til er at om de har vært ute og strødd,kommer første vogntog i et herlig driv midt på vegen,og etter ni biler til så er grusen borte...Enten er det da ikke glatt,eller så henger folk liv og helse på noen sandkorn på vegen... De har neggu ingen enkel oppgave de som driver og prøver og holde vegene i stand heller...
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg 69Mustang » Tor Nov 11, 2010 19:50

Det blir bare verre med årene........ :sad:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 550138.ece
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg un.1830 » Tor Nov 11, 2010 19:59

69Mustang skrev:Det blir bare verre med årene........ :sad:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 550138.ece


Katastrofe.... De tar av kjettingene på toppen av bakken.... Å herre gi meg styrke....

Jeg har alltid hatt fordommer mot trygg trafikk, og jeg ser nå at de bare blir bekreftet.

Når ikke kjettinger iforhold kravet er godt nok, hva mer kan de forlange da?
Og hvem iall verden er det som ikke tar av kjettingene på toppen av en bakke med mindre det er helt spesielle forhold, som f,eks nedstigninger ifra fjellovergangene?

Hvordan ser Trygg trafikk for seg dette?
At man legger kjetting på Elverum og tar den av igjen i Elverum etter og ha snudd i Bodø?

Fordømte klovner som utaler seg....
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg Troeen » Lør Nov 13, 2010 08:39

un.1830 skrev:Hvordan ser Trygg trafikk for seg dette?
At man legger kjetting på Elverum og tar den av igjen i Elverum etter og ha snudd i Bodø?

da skal jeg bytte yrke til 24/7 utryking`s service på kjettinger i mellom elverum og trondheim, med rep og salg på stedet 8-)
Kompetanse - M4,T1,T2,T4,G8,G11
Personløfter - A.B.C
B siden 1989,
BE,C,CE,D,DE,M,S,T
ADR-stykkgods
YSK for persontrafikk og gods
Brukerens avatar
Troeen
Lærling
 
Innlegg: 272
Registrert: Man Des 07, 2009 18:28
Bosted: Kongsvinger

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest