Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg 69Mustang » Søn Nov 14, 2010 16:30

43 vogntog i trøbbel bare i november :shock: :shock:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7380200
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg Rockeren » Søn Nov 14, 2010 19:08

Jeg kan ikke etter beste vilje eller evne klare å bli overrasket over det der....
Men hva skjer?overhodet ingenting.... :roll:
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg Desperado » Søn Nov 14, 2010 21:57

Kanskje det er like før NLF kommer på banen og oppfordrer alle sine medlemmer til å kjøre med kjetting så fort det kommer snø, selv om det er flatt? Det KAN jo komme en bakke eller en annen situasjon hvor man trenger litt ekstra grep... Vinter-fartssperre på 60 km/t? NLF er jo så opptatt av å gå forran med gode eksempler for tiden...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Man Nov 15, 2010 01:04

Jeg synes nå det ser ut som at de begynner å vinkle fokus i riktig retning.... Riktignok 5 år for sent :roll:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Ølnes » Man Nov 15, 2010 09:44

da virka jo faktisk at dei e begynnt å opna augene for eit stort problem.
Spørsmålet e om dei rekke å gjera noke før våren kjemme.....
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Desperado » Man Nov 15, 2010 10:58

Mener dere virkelig at dersom man er ukjent på veien og det er snøføre, at man skal kjøre med kjetting i tilfelle det kommer en bakke, og det er flatt der man er? Sånn som myndighetene vinkler problemene, så er det jo sånn det kommer til å bli. Å kjøre og sko seg etter forholdene går rett og slett ikke an dersom man er ukjent på veien. Utlendingene er som kjent ukjent på veien. Det er vi faktisk alle dersom vi ikke har vært der før...
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Ølnes » Man Nov 15, 2010 14:10

nei,synest berre da e bra dei prøve å kontrollera at dekk og kjetting e i orden før dei kjemme te nermaste fjell og laga eit helvette.
ekje bilen skodd ekje da hjelp i ke dei brøyte og strør....
alle kan setta seg fast hvis ein e pao feil plass te feil tid men vinterdekk e eit minimum
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg MB 4154 » Man Nov 15, 2010 17:51

Ølnes skrev:da virka jo faktisk at dei e begynnt å opna augene for eit stort problem.
Spørsmålet e om dei rekke å gjera noke før våren kjemme.....
Det skjer nok ikke noe i år,kanskje ikke neste år heller.Men uansett så blir det et stort fremskritt når forandringene måtte komme....
Jeg synes det er kjempefint at politikere ser denne problematikken,og kanskje tar et oppgjør med de rette instanser....

Og Desperado,det handler ikke om kjetting-ikke kjetting,det handler mer om type dekk og kjøretøy,og ikke minst hvordan disse kjøretøyene er lastet....
Når hovedvegnettet blir stengt i MANGE timer av vogntog MED kjetting,trenger selv ikke en politiker rare fantasien for og se at her er det noe riv ruskende galt.... Det ER faktisk på tide noen tør og sette fokus på dette her....
Mange av disse bilene blir lastet av terminalarbeidere som ikke har den ringeste anelse om at bilene skal frem over Norske høgfjell,eller nord for polarsirkelen med de klimatiske forhold som råder. Sånn som transporten i EU/EØS områdene har blitt i dag er det neggu ikke sikkert engang bileier eller sjåfør riktig vet hvor bilen skal...
Da er det ikke mer enn rett og rimelig at de Norske myndigheter setter foten ned og forteller at sånn kan vi ikke ha det....

Det har kommet sånn ca fra 5 til 40cm snø nordover nå,og de dagene snøen har falt har det vært bortimot unntakstilstand på vegnettet. Jeg håper nå i det minste at vi Norske sjåfører kan være enig i at dette er uholdbart? Sjøl så er jeg fristet til å forslå at vi rotter oss sammen og forlanger fritak fra en del av kjøre og hviletids regelverket.Når det går 5-7 timer i dass fordi at det står en østeuropeer i vegen som mangler det meste blir jeg provosert av og høre om folk som blir anmeldt fordi at 15 timeren gikk i vasken den dagen....Men jeg er vel sikkert alene om akkurat det? :roll:
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Man Nov 15, 2010 20:06

Joda, enig i at utlendingene lager mye krøll langs veiene våre. Men å bøtelegge dem for manglende bruk av kjetting synest jeg blir for drøyt. Da må de i så fall også bøtelegg oss nordmenn når vi står fast. Og det gjør de jo... Og det er da dette med å være kjent på veien kommer inn. Ingen kjører med kjetting i tilfelle det skulle dukke opp en bakke.

Regelverket for dekk og kjetting har vi riktignok nettopp fått. Regelen om riktig lasting, dvs minst 25% på drivende aksel hadde vi i hvertfall før. Om den finnes i veglisten fremdeles er jeg usikker på.

Å løse problemet er forholdsvis enkelt; På hver grensestasjon må det anlegges vekt hvor det tas stikkontroller, hvor også riktig drivaksel-trykk blir sjekket. Kontinuerlig kontroll tror jeg ikke er lovlig. Uansett, norske bileiere betaler så mye i avgifter at for oss burde det være gratis å bli kontrollert. For utlandske biler derimot, burde det kostet en gitt sum å bli kontrollert. Dermed hadde kontrollen blitt selvfinansiert, og vi hadde spart oss for mye tull og farlige situasjoner. Men fremdeles synest jeg at det er for dårlig vinterberedskap i Norge. Joda, jeg vet at vi bor i et vinterland. Nettopp pga av det synest jeg beredskapen er for dårlig....
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Tir Nov 16, 2010 02:25

Skal være enig i at vedlikeholdet til tider er litt for dårlig,spes. mtp strøing,men det har kommet seg en del. Men ved snøfall bør folk være forberedt på hvit veg,snøen kommer fortsatt ikke ferdig brøytet.... Sjøl om noen prøver og få det til og se sånn ut... http://www.an.no/bil/article5383832.ece ,det stoffet her er livsfarlig på de deler av vegnettet som ligger under en viss ÅDT (årsdøgntrafikk). Saltet fryser pga at trafikken blir for liten,og den isen blir griseglatt.Og kommer det nysnø oppå fester den seg ikke,og det blir verre enn noe annet...Og ser utlendingene at det er saltet,tror de at det er bare å stå på.DET kommer til å skape kjempesmell en dag.....

Men nå gidder jeg ikke jabbe særlig mer om dette her,det begynner å ligne stygt på piggdekk tråden jeg hadde.... Skriver en masse skit bare for at folk liker å sammenligne oss med sentraleuropa :sad:
Får bare håpe ingen av oss her inne står i vegen den dagen smellen kommer.....
MB 4154
Bileier

Innlegg Charlzhen » Tir Nov 16, 2010 15:04

MB 4154, Det ordner seg på sikt vettu, vi blir pensjonister, alt gods går på bane og ingen mat i butikkene.... Men over til saken, synes du har et godt poeng, det har også Ølnes. I tillegg til at Desperado er inne på noe sentralt.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg 69Mustang » Tir Nov 16, 2010 16:11

Statens vegvesen i Sogn og Fjordane er fullt klar over at mange utanlandske vogntogsjåførar ikkje veit kva vegar dei legg ut på.
Dei vurderer no å setje opp fleire informasjonsskilt.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7383741
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg 69Mustang » Tir Nov 16, 2010 23:09

Fast med sommardekk og for få kjettingar :shock:
http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/a ... 384285.ece
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg Desperado » Tir Nov 16, 2010 23:52

69Mustang skrev:Fast med sommardekk og for få kjettingar :shock:
http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/a ... 384285.ece

Får han fortsette på sommerdekk :shock: ???
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg eirik_h » Ons Nov 17, 2010 01:01

Desperado, skulle ikke forundre meg mye. Det ser ut til at utlendinger bare trenger kjettinger, dekk er det ikke så nøye med.. :|
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest