Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg OlavEmil » Ons Nov 17, 2010 05:46

Desperado skrev:Regelverket for dekk og kjetting har vi riktignok nettopp fått. Regelen om riktig lasting, dvs minst 25% på drivende aksel hadde vi i hvertfall før. Om den finnes i veglisten fremdeles er jeg usikker på.

Er det / har det vore ein slik regel? Det vil altså seie at med 50 tonn totalvekt har ein ikkje lov til å ha mindre enn 12,5 tonn på driven, samtidig som vi ikkje har lov til å vere meir enn 11,5? Eller er / var det eigentleg ikkje lov med meir enn 46 tonn totalvekt i Noreg? :-?
OlavEmil
Bileier

Innlegg Desperado » Ons Nov 17, 2010 09:15

Akkurat det spørsmålet tok jeg opp med Transportmagasinet. De sjekket, og skrev faktisk en liten notis om det. Men den regelen gjaldt kun "Europa-vogntog". Altså to-akslete biler. ;) Jeg så for meg at alle norske biler helst skulle hatt tandem :|
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Charlzhen » Ons Nov 17, 2010 11:01

Desperado, Kostnaden for at en toller eller annen ansatt i SVV tok seg en runde rundt hvert vogntog på svinesund/ørje/eda og sjekka dekktype, mønsterdybde og kjettinger kan umulig bli så stor. Sjekken er gjort på ti minutter...
Tatt i betrakting hva man sparer av samfunnsøkonomiske kostnader..

Og alle vogntog, uansett opprinnelsesland, som ikke oppfyller kravene blir plassert inn på et inngjerdet område frem til de får ordnet opp. Dvs en leverandør som kommer og leverer/monterer det som trengs..

Selvfølgelig vil baklastede 2aksla trekkere fremdeles stå fast i visse områder, men ihvertfall så er de skodd etter føret.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg NiklasF » Ons Nov 17, 2010 19:20

Charlzhen, det där har jag också tänkt på, vore det inte jävligt enkelt att ha en mann/kvinne som stog å checka alla vogntog som skulle in i landet, dom skall ju lik förbannat in i tullen å prata? Tar ju 10 min å kolla så kättingar hänger där osv?
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
Brukerens avatar
NiklasF
Bileier

Innlegg 69Mustang » Ons Nov 17, 2010 20:14

Litauisk sjåfør tok «snarveg» med blankslipte dekk! :shock: :kokko:
http://www.avisa-st.no/nyheter/samferds ... 262345.ece

Helt idiotisk sier jeg bare...........
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

Innlegg MB 4154 » Ons Nov 17, 2010 23:52

69Mustang skrev:Litauisk sjåfør tok «snarveg» med blankslipte dekk! :shock: :kokko:
http://www.avisa-st.no/nyheter/samferds ... 262345.ece

Helt idiotisk sier jeg bare...........
Ja ja....da fyker han fortsatt rundt som ei tikkende bombe. Er nå man kan lure på logikken ved og få mangellapp for og ha skodd seg for godt :evil:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg eirik_h » Tor Nov 18, 2010 00:39

MB 4154, logikken (eller snarere mangel på sådan) er at de som har skodd seg "for godt" somregel er norske. Og dermed lettere å få til å betale bøtene.. :roll:

Skjønn det den som vil.. :evil:
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg royalflush » Tor Nov 18, 2010 01:39

Jeg spør meg selv i den tråden her, om selve problemet vil forsvinne og alle vil leve sine lyklige dager etter, men jeg tviler mer og mer hver gang jeg trykker på denne tråden!!!
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Rockeren » Tor Nov 18, 2010 13:56

Ja,vi kan godt sitte her og diskutere problemene,komme med vettuge forslag og meninger..Det har jeg ingen problemer med...men å tro at det hjelper,og blir bedre?nei det gjør jeg ikke..det klarer vi ikke bare ved å skrive i en slik tråd..Men så er vel ikke det å finne løsningen på det,meningen med tråden heller..?

Jeg mener iallefall selv,personlig...at skal vi bli kvitt alle polakker,latviere,estlendere++ som skaper trøbbelet for oss..så må de nektes å komme lengre enn grensa.La norske transportørene overta norsk innenlandstransport.opp med prisene,ned med avgiftene,opp med lønna..bruk norske sjåfører..alternativt svenske..biler bygd for nordiske forhold..og lastet etter forholda.
Norsk transport må stables på beina igjen,og det kan man kun få til ved hjelp av myndighetene..

Og jeg tror dessverre ikke vi får noen bedrede vinterforhold når vi har samferdselsministre som ikke aner hva det betyr å ha norske veier som arbeidsplass..
Mer penger til vedlikehold,mer til strøing,mer til salt på vinteren..og brøyting..

Og til slutt et lite rævspark til enkelte cowboyer:om du ikke gidder legge på kjetting før du står fast,så håper jeg iallefall at du står så du ikke hindrer meg,eller andre som faktisk gadd å legge på kjetting før det ble stopp!
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg un.1830 » Tor Nov 18, 2010 14:22

Bare en liten tanke jeg fikk her om dagene, 43 berginger på Helgeland på ymse veier, er den statestikken så ille egentlig?

Hvor mange oppdrag er det rundt østlandet på dager hvor føret er bedre enn det er på Helgeland?

Det har helt garantert passert 1000 vogntog bare på E6 mellom Trondheim og Bodø iløpet av en mnd, og da blir prosenten som står fast på hysteriske 4,3%.

Er ikke ille det om en ser på landsbasis.

Det er ikke sjåførene, speditørene eller oppdragsgiverene sin feil at man i Norge har motforestillinger mot og strø på enkelte steder. Og det er ihvertfall ikke noen andre sin feil at veinettet i Norge er så avleggs at det som fungerte i 1950, fungerer ikke i dag. Til det er trafikkmengden blitt for stor.

I 1960 var bilene 2,30 brei, og endel av veinettet vi kjører på idag stammer jo fra 60 tallet, så den gangen var det ikke bra, men blir det noe bedre idag, når bilene er 2.60 og lengden er vokst med 4-5 meter, og man kan komme ifra ett nybygd parti som holder standard, og plutselig rundt en sving kommer riksveistandarden og da skiltet med smalere vei dukker opp kommer motbakken, med 90 grader sving i bunn, eller rundkjøring i bunn.

Med dekk som er tilpasset snø og isføre kommer en lengre enn vanlig, det er da ingen som helst tvil om, men hvor mye av ansvaret skal en dytte på sjåførene når de lokale forskjellene er så store som de er på steder som Helgeland?

Fordi om vi som bor oppi dette landet er vant til det, men se på sommertrafikken, og turistene. De skaper mer problemer der på de rette stedene enn det ett uhell langs veien gjør.

At en vei er stengt i x antall timer pga 1 fastkjørning er da ikke bare at man er kjørt fast, men når vi får problemer med og finne en plass og stoppe og legge kjetting fordi veien er litt for smal til at man kan stå fornuftig og legge kjetting, hvordan klarer man og snu en bergingsbil der?

Og når avstandene ofte begynner og nærme seg 20 mil, fordi deler av Helgeland ligger i ødemarken, så er dette ting man bare må ta med. At sånn er det.

For veiene blir ikke noe breiere av at man sjekker mønsterdybde og ordner kjettingutsalg på grensene. Og endel av vintervedlikeholdet er for tregt ute når det blir væromslag på begynnelsen av vinteren.

Man er flink til og si at bilistene er treg til og få på dekk osv, men hvordan forsvarer en da at de som sitter og følger med værmeldingen og har ansvaret for brøyting og strøing/salting kommer klagende på at "jammen det står biler på kryss og tvers".
Har de klart og ha beredskapen helt iorden når det kommer sålangt?

Ved normale forhold så går det greit også, men selv da går det galt, og det går galt på sommeren.
Er det værre at det går galt på vinteren enn på sommeren? Og isåfall, hvor mange ganger har en ikke vært 1 cm over stolen, holdt så ratt i rattet att knokene vitner og man klarer seg frem der man skal - blek men fattet - uten og legge kjetting fordi man ikke fant noen steder og legge de?

Kan man da fortsette og legge skylden på utlendingene at det er sånn, når vi alle vet innerst inne at sand og grus er ikke verneverdig. Og man må ikke spare på is og snø, det kommer mer til neste år. Akkurat samme opplegget. Akkurat samme diskusjonen og akkurat samme debatten.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Rockeren » Tor Nov 18, 2010 20:14

Godt skrevet!
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg Egil,G » Ons Nov 24, 2010 20:31

Ja helt enig
sand er en styggedom og må ikke brukes på veier,
men nå koster det 11000,- v manglende eller ikke tilstrekkelig bruk av kjetting så da får de kansje råd til et sandlass eller to.
Så hvis jeg er ute å kjører på en av de breie flotte veiene våre, og møter en østfra (og da mener jeg ikke oslo :) ) som for å klare svingen har bevilga seg litt mer plass, som jeg streng tatt jeg kunne hatt bruk for, og jeg da kjører i grøfta, og glatt er det, og jeg har lagt på kjettinger på driven.
Så kommer myndighets mannen og sier, jasså gutten min, gikk litt fort detta eller? (bilen østfra har jo blitt borte) hadde du hatt på fler kjettinger hadde det gått bra og som premie får jeg 11000,- i bot, og som bonus få du et par lapper i bot for å ikke ha på toppen av skjermene :-? de har begynt å skrive bøter for det også nå har jeg hørt, på boggien også
Egil,G
Lærling

Innlegg Skripis » Ons Nov 24, 2010 21:18

Det er lett å være etterpåklok, men heller ett knust speil enn 6 aksler i været. Smeller det så smeller det...hold godt i rattet. Skal ikke påstå at jeg vil kunne å klare å være så kald i hodet den dagen man får en imot men ikke f. om jeg ville lagt meg ut for en som ikke holder sia.
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg Egil,G » Ons Nov 24, 2010 21:28

Det er jeg helt enig i, så detta var jo bare noe jeg dikta opp :flire:
men du veit åssen det er, plutselig skjer de dummeste ting
Egil,G
Lærling

Innlegg 69Mustang » Tor Nov 25, 2010 16:05

Nei, det var ikke siste gang...
Her står nok et vogntog fast i Møllenesbakken. Det skulle ikke skje etter 2008, lovte Statens vegvesen. :roll:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 407571.ece
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest