un.1830 » Tor Nov 18, 2010 14:22
Bare en liten tanke jeg fikk her om dagene, 43 berginger på Helgeland på ymse veier, er den statestikken så ille egentlig?
Hvor mange oppdrag er det rundt østlandet på dager hvor føret er bedre enn det er på Helgeland?
Det har helt garantert passert 1000 vogntog bare på E6 mellom Trondheim og Bodø iløpet av en mnd, og da blir prosenten som står fast på hysteriske 4,3%.
Er ikke ille det om en ser på landsbasis.
Det er ikke sjåførene, speditørene eller oppdragsgiverene sin feil at man i Norge har motforestillinger mot og strø på enkelte steder. Og det er ihvertfall ikke noen andre sin feil at veinettet i Norge er så avleggs at det som fungerte i 1950, fungerer ikke i dag. Til det er trafikkmengden blitt for stor.
I 1960 var bilene 2,30 brei, og endel av veinettet vi kjører på idag stammer jo fra 60 tallet, så den gangen var det ikke bra, men blir det noe bedre idag, når bilene er 2.60 og lengden er vokst med 4-5 meter, og man kan komme ifra ett nybygd parti som holder standard, og plutselig rundt en sving kommer riksveistandarden og da skiltet med smalere vei dukker opp kommer motbakken, med 90 grader sving i bunn, eller rundkjøring i bunn.
Med dekk som er tilpasset snø og isføre kommer en lengre enn vanlig, det er da ingen som helst tvil om, men hvor mye av ansvaret skal en dytte på sjåførene når de lokale forskjellene er så store som de er på steder som Helgeland?
Fordi om vi som bor oppi dette landet er vant til det, men se på sommertrafikken, og turistene. De skaper mer problemer der på de rette stedene enn det ett uhell langs veien gjør.
At en vei er stengt i x antall timer pga 1 fastkjørning er da ikke bare at man er kjørt fast, men når vi får problemer med og finne en plass og stoppe og legge kjetting fordi veien er litt for smal til at man kan stå fornuftig og legge kjetting, hvordan klarer man og snu en bergingsbil der?
Og når avstandene ofte begynner og nærme seg 20 mil, fordi deler av Helgeland ligger i ødemarken, så er dette ting man bare må ta med. At sånn er det.
For veiene blir ikke noe breiere av at man sjekker mønsterdybde og ordner kjettingutsalg på grensene. Og endel av vintervedlikeholdet er for tregt ute når det blir væromslag på begynnelsen av vinteren.
Man er flink til og si at bilistene er treg til og få på dekk osv, men hvordan forsvarer en da at de som sitter og følger med værmeldingen og har ansvaret for brøyting og strøing/salting kommer klagende på at "jammen det står biler på kryss og tvers".
Har de klart og ha beredskapen helt iorden når det kommer sålangt?
Ved normale forhold så går det greit også, men selv da går det galt, og det går galt på sommeren.
Er det værre at det går galt på vinteren enn på sommeren? Og isåfall, hvor mange ganger har en ikke vært 1 cm over stolen, holdt så ratt i rattet att knokene vitner og man klarer seg frem der man skal - blek men fattet - uten og legge kjetting fordi man ikke fant noen steder og legge de?
Kan man da fortsette og legge skylden på utlendingene at det er sånn, når vi alle vet innerst inne at sand og grus er ikke verneverdig. Og man må ikke spare på is og snø, det kommer mer til neste år. Akkurat samme opplegget. Akkurat samme diskusjonen og akkurat samme debatten.
H2SO4