Kjettinger...

Her diskuterer vi alt som måtte behage oss på denne tråden, forumets "alt-mulig-tråd!" Fyll kaffekruset og sett deg godt tilrette.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg NiklasF » Ons Des 08, 2010 21:32

Verkade då funka på E134 igår å idag, var neråt -16-17 grader å det var regnvått på backen, men det känns fel för en annan iaf!
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
Brukerens avatar
NiklasF
Bileier
 
Innlegg: 2606
Registrert: Tor Sep 27, 2007 14:26
Bosted: Hedemora, Sverige

Innlegg MB 4154 » Tor Des 09, 2010 00:30

Da bruker de ikke salt men noe magnesium greier,husker ikke navnet men.... Jævla dyrt,og stoff som bare koker når det treffer isen i 15 minus er neppe sunt for hverken biler,folk eller miljø... :roll:

Såg i dag så var det brukt grus t.o.m. i Oslo,og både på rv 4 til Gjøvik og E6 videre nordover. Fungerer fint det,sliper vekk ishinna som saltet har forårsaket også....
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2626
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg Charlzhen » Tor Des 09, 2010 09:51

NiklasF skrev:Verkade då funka på E134 igår å idag, var neråt -16-17 grader å det var regnvått på backen, men det känns fel för en annan iaf!


Det er helt riktig. Det føles så feil.. Og jeg blir jævlig skeptisk da. (selv om det sikkert virker)
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier
 
Innlegg: 4842
Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
Bosted: Indre Enfold

Innlegg ÅO » Tor Des 09, 2010 10:01

Hei
Jeg har alltid 7 kjettinger ombord og tenker ikke så mye over dette. Blir èn eller flere ødelagt/stjålet kjøper jeg nytt omgående uten å nevne dette for sjefen - jeg vet at han ikke vil bli brydd med dette. Vi har fått utlevert en skyss hver, denne har vi ansvaret for, og således kjøper vi det vi ønsker. Slik kan jeg svinge inn til kontroll og bare glise. Slik stabiliserer jeg blodtrykk og magesår etter mange år på veien...
Det jeg lurer på er: Er det jeg som er heldig ? I gamle dager var dette også et økonomisk spm. for mange. Finnes det i 2010 sjåfører som sliter med å få kjøpt kjetting/bytte dekk/utbedre farlige feil etc. p.g.a. sjefen ?
Ingenting i denne tråden som tyder på det kanskje, men jeg spør bare sånn allikevel...
Mvh
Åge
ÅO
Sykkelbud
 
Innlegg: 6
Registrert: Ons Des 08, 2010 18:38
Bosted: Molde

Innlegg 69Mustang » Fre Des 10, 2010 17:17

En polsk trailer var dårlig skodd, og hadde ikke tilstrekkelig med kjettinger med seg. :kokko:
http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 411432.ece
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58


Innlegg 69Mustang » Fre Des 10, 2010 17:24

F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg 69Mustang » Fre Des 10, 2010 17:29

Mange utanlandske vogntog køyrer med dekk som vegvesenet veit er dårlege, men som likevel er lovlege.
Det fører til problem på glatte vintervegar.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7419112
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg un.1830 » Fre Des 10, 2010 17:32

69Mustang skrev:F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818


Nånå....

Dette ga ingen særlig mening:

Melder opplyste at også denne traileren kjørte på sommerdekk.

- Traileren fikk kjettinger på sommerdekkene og vinterdekk på resten, opplyser Særsten.


Sommerdekk ble vinterdekk og kjetting på resten? På resten av hva? Når sommerdekkene ble vinterdekk?
Og hvordan kan en som ser på dekkene si at dette er så og resten er slik?
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg 69Mustang » Fre Des 10, 2010 17:35

un.1830 skrev:
69Mustang skrev:F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818


Nånå....

Dette ga ingen særlig mening:

Melder opplyste at også denne traileren kjørte på sommerdekk.

- Traileren fikk kjettinger på sommerdekkene og vinterdekk på resten, opplyser Særsten.


Sommerdekk ble vinterdekk og kjetting på resten? På resten av hva? Når sommerdekkene ble vinterdekk?
Og hvordan kan en som ser på dekkene si at dette er så og resten er slik?

Et godt spørsmål! Lurte på jeg også!?
LordOfTheFords!!
69Mustang
Bileier
 
Innlegg: 7344
Registrert: Tir Jun 03, 2008 19:58

Innlegg Desperado » Lør Des 11, 2010 00:33

OlavEmil skrev:
Desperado skrev:Regelverket for dekk og kjetting har vi riktignok nettopp fått. Regelen om riktig lasting, dvs minst 25% på drivende aksel hadde vi i hvertfall før. Om den finnes i veglisten fremdeles er jeg usikker på.


Er det / har det vore ein slik regel? Det vil altså seie at med 50 tonn totalvekt har ein ikkje lov til å ha mindre enn 12,5 tonn på driven, samtidig som vi ikkje har lov til å vere meir enn 11,5? Eller er / var det eigentleg ikkje lov med meir enn 46 tonn totalvekt i Noreg? :-?


Slå opp på side 38 i veglistens 2010-utgave...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !


Innlegg OlavEmil » Lør Des 11, 2010 08:41

Eg har diverre ikkje 2010-utgåva liggjande her i stova. Kva står det der?
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen


Innlegg Charlzhen » Lør Des 11, 2010 09:14

Skal man ta høyde for 26+24 tonn for semi eller 40(44)tonn? Altså, jeg vet at tillatt totalvekt er 50(56)tonn, men ved å lese her kan man bli usikker.

Uansett så blir 25% av 40 tonn 10tonn på driven, eller 12,5tonn med 50tonn.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier
 
Innlegg: 4842
Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
Bosted: Indre Enfold

Innlegg OlavEmil » Lør Des 11, 2010 09:14

Om det er andre som slit med å finne det, er visst "side 38" på side 40 i .pdf-en i den nedste linken.

Eg ser òg at det står i det avsnittet som gjeld køyrety i internasjonal trafikk, altså generelle EU-reglar. I same avsnitt står det òg at maks tillatne høgde er 4 meter, maks lengde på semi er 16,5 meter og maks tillatne vekt er 40 tonn.
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen

Innlegg Charlzhen » Lør Des 11, 2010 09:17

OlavEmil, Måtte lese på arkene jeg også, ikke sideanvisningen oppe i pdfen
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier
 
Innlegg: 4842
Registrert: Lør Mar 15, 2008 22:16
Bosted: Indre Enfold

ForrigeNeste

Gå til 45'minutter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest