viewtopic_print
Side 7 av 64

InnleggSkrevet: Ons Des 08, 2010 21:32
NiklasF
Verkade då funka på E134 igår å idag, var neråt -16-17 grader å det var regnvått på backen, men det känns fel för en annan iaf!

InnleggSkrevet: Tor Des 09, 2010 00:30
MB 4154
Da bruker de ikke salt men noe magnesium greier,husker ikke navnet men.... Jævla dyrt,og stoff som bare koker når det treffer isen i 15 minus er neppe sunt for hverken biler,folk eller miljø... :roll:

Såg i dag så var det brukt grus t.o.m. i Oslo,og både på rv 4 til Gjøvik og E6 videre nordover. Fungerer fint det,sliper vekk ishinna som saltet har forårsaket også....

InnleggSkrevet: Tor Des 09, 2010 09:51
Charlzhen
NiklasF skrev:Verkade då funka på E134 igår å idag, var neråt -16-17 grader å det var regnvått på backen, men det känns fel för en annan iaf!


Det er helt riktig. Det føles så feil.. Og jeg blir jævlig skeptisk da. (selv om det sikkert virker)

InnleggSkrevet: Tor Des 09, 2010 10:01
ÅO
Hei
Jeg har alltid 7 kjettinger ombord og tenker ikke så mye over dette. Blir èn eller flere ødelagt/stjålet kjøper jeg nytt omgående uten å nevne dette for sjefen - jeg vet at han ikke vil bli brydd med dette. Vi har fått utlevert en skyss hver, denne har vi ansvaret for, og således kjøper vi det vi ønsker. Slik kan jeg svinge inn til kontroll og bare glise. Slik stabiliserer jeg blodtrykk og magesår etter mange år på veien...
Det jeg lurer på er: Er det jeg som er heldig ? I gamle dager var dette også et økonomisk spm. for mange. Finnes det i 2010 sjåfører som sliter med å få kjøpt kjetting/bytte dekk/utbedre farlige feil etc. p.g.a. sjefen ?
Ingenting i denne tråden som tyder på det kanskje, men jeg spør bare sånn allikevel...

InnleggSkrevet: Fre Des 10, 2010 17:17
69Mustang
En polsk trailer var dårlig skodd, og hadde ikke tilstrekkelig med kjettinger med seg. :kokko:
http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 411432.ece

InnleggSkrevet: Fre Des 10, 2010 17:24
69Mustang
F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818

InnleggSkrevet: Fre Des 10, 2010 17:29
69Mustang
Mange utanlandske vogntog køyrer med dekk som vegvesenet veit er dårlege, men som likevel er lovlege.
Det fører til problem på glatte vintervegar.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.7419112

InnleggSkrevet: Fre Des 10, 2010 17:32
un.1830
69Mustang skrev:F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818


Nånå....

Dette ga ingen særlig mening:

Melder opplyste at også denne traileren kjørte på sommerdekk.

- Traileren fikk kjettinger på sommerdekkene og vinterdekk på resten, opplyser Særsten.


Sommerdekk ble vinterdekk og kjetting på resten? På resten av hva? Når sommerdekkene ble vinterdekk?
Og hvordan kan en som ser på dekkene si at dette er så og resten er slik?

InnleggSkrevet: Fre Des 10, 2010 17:35
69Mustang
un.1830 skrev:
69Mustang skrev:F..ns utlendinger, sommerdekk om vinteren? :twisted: HALLO?? :kokko:
http://radioh.no/les.aspx?artikkel=69818


Nånå....

Dette ga ingen særlig mening:

Melder opplyste at også denne traileren kjørte på sommerdekk.

- Traileren fikk kjettinger på sommerdekkene og vinterdekk på resten, opplyser Særsten.


Sommerdekk ble vinterdekk og kjetting på resten? På resten av hva? Når sommerdekkene ble vinterdekk?
Og hvordan kan en som ser på dekkene si at dette er så og resten er slik?

Et godt spørsmål! Lurte på jeg også!?

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 00:33
Desperado
OlavEmil skrev:
Desperado skrev:Regelverket for dekk og kjetting har vi riktignok nettopp fått. Regelen om riktig lasting, dvs minst 25% på drivende aksel hadde vi i hvertfall før. Om den finnes i veglisten fremdeles er jeg usikker på.


Er det / har det vore ein slik regel? Det vil altså seie at med 50 tonn totalvekt har ein ikkje lov til å ha mindre enn 12,5 tonn på driven, samtidig som vi ikkje har lov til å vere meir enn 11,5? Eller er / var det eigentleg ikkje lov med meir enn 46 tonn totalvekt i Noreg? :-?


Slå opp på side 38 i veglistens 2010-utgave...

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 08:41
OlavEmil
Eg har diverre ikkje 2010-utgåva liggjande her i stova. Kva står det der?

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 09:05
domain

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 09:14
Charlzhen
Skal man ta høyde for 26+24 tonn for semi eller 40(44)tonn? Altså, jeg vet at tillatt totalvekt er 50(56)tonn, men ved å lese her kan man bli usikker.

Uansett så blir 25% av 40 tonn 10tonn på driven, eller 12,5tonn med 50tonn.

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 09:14
OlavEmil
Om det er andre som slit med å finne det, er visst "side 38" på side 40 i .pdf-en i den nedste linken.

Eg ser òg at det står i det avsnittet som gjeld køyrety i internasjonal trafikk, altså generelle EU-reglar. I same avsnitt står det òg at maks tillatne høgde er 4 meter, maks lengde på semi er 16,5 meter og maks tillatne vekt er 40 tonn.

InnleggSkrevet: Lør Des 11, 2010 09:17
Charlzhen
OlavEmil, Måtte lese på arkene jeg også, ikke sideanvisningen oppe i pdfen