FH 16 750 er lansert

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

FH 16 750 er lansert

Innlegg Lysmester`n » Tor Sep 08, 2011 10:30

Idag ble Volvo størst i klassen igjen.
FH 16 750 3550 NM

Når er Scania på banen igjen tro??
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -
 
Innlegg: 496
Registrert: Fre Jan 18, 2008 00:24
Bosted: Hvam, Nes, Romerike

Innlegg klmads95 » Tor Sep 08, 2011 11:11

WTF. SEI NO EJ I VERTFALL
Call me a Prisoner of the Highway, Imprisoned by the Freedom Of the Road!!

VG.2 Transport & Logistikk-> here i come

Mads.K.Løken
Brukerens avatar
klmads95
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 944
Registrert: Ons Apr 22, 2009 12:51
Bosted: vigra,gjøsund,giske,møre og romsdal, noreg

Innlegg Johnny » Tor Sep 08, 2011 11:18

Sist endret av Johnny den Tor Sep 08, 2011 12:13, endret 1 gang
Brukerens avatar
Johnny
Hjelpemann
 
Innlegg: 68
Registrert: Tor Apr 24, 2008 17:35
Bosted: Norge

Innlegg Vpower » Tor Sep 08, 2011 12:11

Brukerens avatar
Vpower
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 676
Registrert: Lør Sep 26, 2009 11:40
Bosted: Målselv (Troms)

Innlegg torsein » Tor Sep 08, 2011 14:03

nei nei.. volvo med 750 :evil: jaja "gratulere da volvo fans" ;)
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3596
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss


Innlegg Stig-Arne » Tor Sep 08, 2011 16:27

Jepp jepp.. tuppen i ræva tel Scania :) Volvo er på banen igjen :)

Imponerende effekt og momentkurve.
750 hk ved 1500 o/min og 3550 Nm ved 1050-1400 o/min

Og ikke minst 2400 Nm allerede ved 900 o/min
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg espen » Tor Sep 08, 2011 16:38

Lurer på hvor dette skal "ende". Det tenker en jo hver gang, men den ene overgår stadig den andre! Likte veldig godt stripene :) Nostalgisk... Pen jubileumsbil, hadde nok ikke takket nei til en sånn!
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg MB 4154 » Tor Sep 08, 2011 19:56

He he...hvor skal dette ende ja... Det har blitt sagt helt siden 140'n og 89 ens tid ;) Medaljens "bakside" på disse bilene er kjørbarheten på glatta,med så mye moment på så lavt turtall sliter man faktisk litt med og finne et turtall der bilen er såpass lat at den ikke orker og sparke seg løs. Sjøl med tandem og 19 tonns trykk... Men men,GRATTIS VOLVO :D
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg sinnastian » Tor Sep 08, 2011 20:11

konge.. jeg gleder meg allerede.. denne skal bli morro og teste..
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -
 
Innlegg: 2099
Registrert: Man Aug 06, 2007 19:32
Bosted: bak en lyngtust i skauen..

Innlegg Stig-Arne » Tor Sep 08, 2011 20:13

Ei utfordring der ja.
Men trenger man nå egentlig det største av det største da ?
Markussen vet jeg jo konsekvent kjører det største som er å levere.. men hvor mye sparer dere i forhold til normal store motorer ? idag er det vel i overkant av 500 hk som er normalt..
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad


Innlegg amg » Tor Sep 08, 2011 20:28

espen skrev:Lurer på hvor dette skal "ende". Det tenker en jo hver gang, men den ene overgår stadig den andre! Likte veldig godt stripene :) Nostalgisk... Pen jubileumsbil, hadde nok ikke takket nei til en sånn!


Husker jeg var på en transportmesse i 1990 (?) hvor jeg var så heldig å komme inn på et foredrag som en en "dr ingeniør" hos Mercedes holdt et foredrag. Der kom han inn på temaet motorstørrelse (HK) og snakket om utviklingen de neste 20-25 årene. Husker at han den gang sa at det ville være en stor, men gradvis effektøkningen i fremtiden. Han mente at i 2010-2015 ville være leverandører med effekter opp mot 750 HK. Største motoren MB hadde den gang var vel 492 HK (F.eks 2448) om man ser bort fra deres V10'er som jeg mener hadde rundt 600 hk. Så kan vel si mannen var sannspådd :D
Finnin
Brukerens avatar
amg
Lærling
 
Innlegg: 234
Registrert: Tir Sep 09, 2008 20:44
Bosted: Valdres

Innlegg sinnastian » Tor Sep 08, 2011 21:06

Stig-Arne, alt til sitt bruk.. 50 tonn oslo stavanger holder det med 540 eller noe.. men for min del blir det aldri nok egentlig.. kjører på mye kleine veier hvor det er veldi greit me mye power..
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -
 
Innlegg: 2099
Registrert: Man Aug 06, 2007 19:32
Bosted: bak en lyngtust i skauen..

Innlegg Stig-Arne » Tor Sep 08, 2011 21:11

Det er sant. Tømmerindustrien har jo vært den som har mast etter mye kraft på lave turtall.. Men langtransporten har vel strengt tatt ikke behov for den enorme kraften tenker jeg.. mulig jeg tenker feil men
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg sinnastian » Tor Sep 08, 2011 21:15

vStig-Arne, du tenker som en bulkbil eier.. 540 må være den perfekte motoren te bulk bil.. mye effekt lite vekt.. men jeg kjørte jo fh13 480 me mel oslo stavanger og det gikk helt greit det.. men alle vil ha scania og fly opp bakkene..
kjøræ tømmæ me bil og hengæ..

dagboka mi fra skauen..
Brukerens avatar
sinnastian
- Sinnatagg -
 
Innlegg: 2099
Registrert: Man Aug 06, 2007 19:32
Bosted: bak en lyngtust i skauen..

Innlegg Stig-Arne » Tor Sep 08, 2011 21:21

Har vel den formening om at idag som man stort sett slipper å gire sel, så går det ikke på helsa løs å ha en mormalmotorisert motor lengre. Ville forstått det mere om man fortsatt måtte røre med spettet i usynkroniserte trange girkasser uten mulighet for servo. Men hvor mye sparer man av tid f.eks Oslo - Harstad med en 700+ kontra en 500 + igrunn ? Om man tar med i beregningen at man holder fartsgrensene med begge bilene..

:)
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Neste

Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest