Nå kommer fartsskriveren som varsler om uregelmessigheter

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

Nå kommer fartsskriveren som varsler om uregelmessigheter

Innlegg Rubber Duck » Tir Mar 04, 2014 21:21

Om tre år vil fartskrivere kommunisere med kontrollutstyr langs veien og tipse kontrollører om uregelmessigheter allerede før du er stanset.

Bilde

Les mer om den på tungt: http://www.tungt.no/transportmagasinet/ ... 894665.ece

Er dette til nytte med tanke på å stoppe potensielt grove lovbrytere, eller er det nok et ledd i overvåking av yrkessjåfører?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Nå kommer fartsskriveren som varsler om uregelmessighete

Innlegg formann » Tir Mar 04, 2014 21:49

Det er begge deler: Enda et middel å bruke for statsansatte som vil ta folk enkelt og greit for forseelser. Men samtidig er det også et nødvendig verktøy for å avdekke litt av det bransjen er belemret med. Men med alt av følere og givere og elektronikk i moderne biler burde de jo også kunne bruke bilens datasystem, f.eks. for å ta dem med dårlige bremser?
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Ons Mar 05, 2014 21:34

Enig med deg der, med alle datasystemer og mulighet til overvåkning av bilens tekniske stand slik f.eks Volvo og flere merker har utviklet for rask service, burde det vært mulig med en slik monitorering.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg formann » Ons Mar 05, 2014 22:22

Det vil i alle fall bli for dumt rett og slett, dersom dette kun skal brukes til å overvåke sjåfører.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg The Cowboy » Ons Mar 05, 2014 23:30

Problemet er jo at i følge vegvesenet, er det ikke lastebilen som er feil, selv om den har mangler som ikke ligner grisen, det er sjåføren!
Og til dels er jeg enig med de, for vi sjåfører kan sjekke dekk og kjetting og slikt selv..

Men hvor mange av oss kryper under og ser over bremseskivene daglig? Og av de som gjør det, hvor mange står over jobben til feilen er fikset?

Jeg vet med meg selv, at kommer det til tekniske feil og mangler, så er jeg prisgitt et verksted som kan finne feilen og fikse den (en advarsel av noe slag kommer gjerne i display, så at noe er feil, vet jeg og!!)
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest