Begrenset førerett i klasse C og D med automat og manuell

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

Begrenset førerett i klasse C og D med automat og manuell

Innlegg Stig-Arne » Lør Aug 07, 2010 14:15

http://www.tungt.no/transport/article4793.ece

Så nå blir det altså sånn at man må kjøre opp til hver enkelt del, slik som på personbiler.
Kjører man hos en skole med nytt materiell med automat får man altså ikke føre bil med manuell kasse.
Men kjører man opp med manuell kasse får man føre begge typer.

Tungvindt ? Jah..
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg The Cowboy » Lør Aug 07, 2010 14:36

vel.. når jeg kjørte opp til henger lappen, fikk jeg en scania med optikluss på.. der kan man jo velge å gire selv, dog man ikke bruker kløtsj.. samme kan de fleste automatbiler som er innenfor lastebil verden, dog måtene å gire på, kan være knotete..

Så vil da tro at selv om staten kommer med ennå et av sine mange tullete forslag, så kan man nok få brukt "halv-automatene" fortsatt.. :)

Men ja, hvorfor gjøre det enkelt og la ting være, når man kan forsure hverdagen til ola idiot? hehe..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Charlzhen » Lør Aug 07, 2010 20:09

Det har seh jo sånn at det ER enklere å kjøre automat. Så jeg ser ikke det store problemet her. Det betyr bare at kjøreskoler må handle biler med manuell.
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Tom » Søn Aug 08, 2010 09:39

Nå er nok denne saken mye mer komplekst en som det fremstilles i saken fra Tungt.no....

Og til deg Cowboy...det er ikke den Norske stat som vil innføre dette....dette kommer i form av et krav fra EU. Så det blir ganske feil å kritisere de norske myndigheter i denne saken.

Definisjonen på automatgir i hht til EU, er biler uten clutch...OC har clutch, og er ikke automat...
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg un.1830 » Søn Aug 08, 2010 10:03

Tom skrev:Nå er nok denne saken mye mer komplekst en som det fremstilles i saken fra Tungt.no....

Og til deg Cowboy...det er ikke den Norske stat som vil innføre dette....dette kommer i form av et krav fra EU. Så det blir ganske feil å kritisere de norske myndigheter i denne saken.

Definisjonen på automatgir i hht til EU, er biler uten clutch...OC har clutch, og er ikke automat...

Hvor tar de det fra? Eu altså?

Sånn utover det så blir vel de fleste lastebiler idag levert enten med en type opticruise eller tilsvarende løsninger som innebærer en bruk av clutch?
Tenker nødprogrammet til EPS med innfellbar clutch på de første utgavene.

Kan dette ha noe med at clutchpedalen forsvinner og helautomatene gjør sitt inntog?
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg NiklasF » Søn Aug 08, 2010 10:13

Dom där reglerna har vi alltid haft i sverige? Ser inte problemet riktigt? Här definieras bilar med kopplingspedal som manuella bilar, bilar utan kopplingspedal är automatväxlade, har du gått uppläring på en bil utan kopplingspedal får du inte köra annat sen heller!
Sen vad det sitter för växellåda i dom om det är en automatiskt växlad manuell låda eller en hederlig automatlåda skiter dom blanka fan i, det är om det finns kopplingspedal eller inte som avgör!
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
Brukerens avatar
NiklasF
Bileier

Innlegg un.1830 » Søn Aug 08, 2010 10:21

NiklasF skrev:Dom där reglerna har vi alltid haft i sverige? Ser inte problemet riktigt? Här definieras bilar med kopplingspedal som manuella bilar, bilar utan kopplingspedal är automatväxlade, har du gått uppläring på en bil utan kopplingspedal får du inte köra annat sen heller!
Sen vad det sitter för växellåda i dom om det är en automatiskt växlad manuell låda eller en hederlig automatlåda skiter dom blanka fan i, det är om det finns kopplingspedal eller inte som avgör!

Har vært regler for dette i Norge også. På personbiler.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Præstn » Søn Aug 08, 2010 10:32

Nye lover og reglar gjer at folk må tenkje kreativt for å vri seg rundt regelverket. Det må vere råd på ein eller annan måte å få bygd ei manuell styringsenhet som kan koblast til desse sjølvtenkjande girkassene som gjer at dei kan betjenast som ei "gammaldags" manuell kasse. Det trengst ein kløtsjpedal på sin vante plass og ei girstong som betjener ein signalboks som gir ordre til girkassehjernen om kva gir som skal brukast. Dermed kan bilen kjørast på gamlemåten. Dette utstyret vil enkelt plukkast av ved innbytte, og monterast på ein annan bil dersom hjernen er programert for det.

Men for å vere ærleg: har ein førarkort kl B for manuelt gir, har kandidaten vist at han/ho har hjernen er programert for kjøring av manuell girkasse. Dette er berre pirk og tull frå EU si side. Eit tenkt problem må det lagast regelverk for.

Det må heller vurderast om det er råd å få rasjonalisert oppkjøringa på fleire klassar samtidig. Eg kan tenkje meg : Klasse T frå før gir automatisk BE ved oppkjøring til B. Det må vere råd å kunne ta CE på ei oppkjøring i staden for først C og deretter CE. Eit vogntog er meir plasskrevande enn buss. Derfor kan klasse DE automatisk bli med på bestått oppkjøring på CE (evt med attest frå kjøreskule om det er kjørt nokre timar med buss i opplæringa). Sensorar skal det vere mangel på etter det eg har hørt.

Her er også litt ekstra frå EU som Norge vil bli lite ramma av:

http://ing.dk/artikel/110625-eu-rapport ... 0-kmh?bund
Præstn
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Søn Aug 08, 2010 10:48

Præstn skrev:Men for å vere ærleg: har ein førarkort kl B for manuelt gir, har kandidaten vist at han/ho har hjernen er programert for kjøring av manuell girkasse. Dette er berre pirk og tull frå EU si side. Eit tenkt problem må det lagast regelverk for.

Heilt einig. Det er ikkje SÅ avansert med splitt og høgserie, det viktige er jo som du seier at ein forstår og handterar prinsippet.

Elles er det jo ikkje heilt nytt heller, eg tok oppkøyring på C med ein gamal F10 med manuell gir, og CE med ein splitterny FH med I-shift. Eg var den aller første som tok oppkøyring med den bilen, og kanskje den første i landet til å ta oppkøyring med I-shift? Det vart uansett eit sværa rabalder då vi var ferdig og sensor ut frå ingenting gratulerte meg med CE-sertifikat for automatgira bilar. Skulle likt å sett korleis det førarkortet skulle sett ut, C utan avgrensing, men skal eg kople på ein hengjar, må eg versågod skaffe meg automatgir :flire: :flire:.
OlavEmil
Bileier

Innlegg R-620 » Man Aug 01, 2011 17:05

jeg holder på å ta C nå, jeg synes egentlig det er helt greit ta det med manuell, slik at jeg da blir litt mer vant til høy og lav serie i stede for at det event skulle gått ut over arbeids tid med mye bom gir og roting med gir p.g.a. at jeg aldri har hver borti range(event. splitt) gir før.
greit nok det var ikke akkuratt det største problemet når jeg først fikk girt litt og blitt vant til en 8 trinns kasse mot 5 trinns.
men når de aller fleste tar C først event. D da får de jo med seg giringen derfra, da ser jeg ikke problemet med automat på henger lappen. sensor vil jo hovedsakelig se hvilke kunnskaper jeg har med kjøring med henger og ikke hvor flink jeg er å gire selv om rett gir valg og unødvendig giring er en del av oppkjøringen å vise at man kan kjøre miljøbevist

men på den andre siden så har vell de aller fleste transport firma halv eller hel automat nå etterhvert
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest