19,54 m, 193 passasjerer, i Stavanger

Her kan du lese om nyheter, prototyper og nyvinninger knyttet til lastebiler og transportrelatert utstyr. Tråden er knyttet opp til tungt.no sin nettside, og her er det mulig å poste og diskutere aktuelle nyheter i overnevnte kategori.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Administrator

19,54 m, 193 passasjerer, i Stavanger

Innlegg Rune » Man Des 06, 2010 17:46

Brukerens avatar
Rune
Lærling
 
Innlegg: 111
Registrert: Søn Jul 22, 2007 03:44
Bosted: Mosterøy

Innlegg OlavEmil » Man Des 06, 2010 18:41

Eg er heilt einig i avslutningsreplikken. Tenk kor mange millionar dei hadde spart her i Bergen om dei laga nøyaktig same trasè som bybana, men utan skinner (det var rekna på det då det vart diskutert, og eg trur det var ca. halve prisen), og så kjøpt inn slike bussar.

I tillegg til halve byggjeutgifta kjem MYKJE billigare materiell, ca. null ekstra opplæring av mannskap (og då ikkje dei rekrutteringsproblema dei slit med no), og sist, men ikkje minst, ein nærast uavgrensa fleksibilitet, i sterk kontrast til det dei har no, der det kun er kapasitet for dei 6 (?) vognene som er. Når dette ikkje er nok til å rydde unna passasjerane, kva då? Byggje ein ny, parallell bybane som skal supplere den "gamle"? Bussar kan ein setje inn og ta ut, slik at ein kan styre kapasiteten etter behov.

Motorstopp? Ikkje noko problem, dei andre bussane kan jo berre køyre forbi. Det er jo ikkje annan trafikk som korkar seg opp. No, derimot, står det jo ein vogn og sperrar sporet, og vi veit jo at det ikkje berre er å svinge rundt med trikk. Og etterpå kan ein berre setje inn ein gamal reservebuss. Eg har ikkje sett nokon gamal reservetrikk enno.

Eg får avslutte denne totale avsporinga med å seie at ein bybane slik vi har no, er mykje betre enn ingenting! :)
OlavEmil
Bileier
 
Innlegg: 3908
Registrert: Man Jun 19, 2006 14:30
Bosted: Hegglandsdalen

Innlegg klmads95 » Tor Des 09, 2010 18:57

stilig, tøff, lang, 193prs...
Call me a Prisoner of the Highway, Imprisoned by the Freedom Of the Road!!

VG.2 Transport & Logistikk-> here i come

Mads.K.Løken
Brukerens avatar
klmads95
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 944
Registrert: Ons Apr 22, 2009 12:51
Bosted: vigra,gjøsund,giske,møre og romsdal, noreg

Innlegg Erik » Tor Des 09, 2010 21:07

Bussen tar aldri 193 pers.... Kanskje 93..
Brukerens avatar
Erik
Bileier
 
Innlegg: 3323
Registrert: Man Jan 15, 2007 23:10
Bosted: Bergen

Innlegg torsein » Tor Des 09, 2010 21:18

Erik, en vanlig leddbuss tar ca 137 står det og denne tar 193. men tror ikke det før jeg får se det da

;)
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3596
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss


Innlegg domain » Tor Des 09, 2010 21:28

Burde gå greit det. Gå jo over 100 i en vanlig 15 meter buss. Det kommer an på hvordan det er i leddet. Dersom det er plass til passasjere der er det ikke noe problem.
domain
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 392
Registrert: Fre Mai 30, 2008 21:34

Innlegg Erik » Tor Des 09, 2010 21:48

Denne bussen her er 5 meter lengre.. Den tar 186 pers..

http://www.rhf.no/25m.htm
Brukerens avatar
Erik
Bileier
 
Innlegg: 3323
Registrert: Man Jan 15, 2007 23:10
Bosted: Bergen

Innlegg DeLutte » Fre Des 10, 2010 03:38

Erik skrev:Bussen tar aldri 193 pers.... Kanskje 93..




Stemmer, den tar "bare" 37 passasjerer. Det vil si at 37 av de 193 plassene er sitteplasser.
De resterende 156 plassene er ståplasser :)

Og hva så med en skikkelig bråbrems av denne bussen ?
156 passasjerer liggende i en stor haug, over, rundt og oppå den stakkars sjåføren ?? :-)


De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4415
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg Tangen » Tor Des 23, 2010 16:30

en typisk 13 meter by-buss er registrert for 110 passasjerer (både sitteplasser og stå plasser). man får ikke inn mer enn 50-60 før man står som "sild i tønne", og ALDRI om man får 110 personer inn i en vanlig by-buss, sjøl om det er det som står i vognkortet. Det er akkurat det samma med den ny super-bussen. At det står 193 passasjerer i vognkortet, betyr ikke at det er plass til mer enn 100 ;)
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling
 
Innlegg: 178
Registrert: Tir Sep 23, 2008 09:37
Bosted: Ålesund for øyeblikket

Innlegg tommyk » Man Jan 10, 2011 14:19

Tenker bare på den bussulykken som nettopp har vært. Tenk hvis en slik buss blir innblandet i ei slik ulykke. Det kan aldri gå bra. Og med så mange ståplasser vil jo utfalle kunne bli veldig mye mer tragisk.

Men så er det jo bybuss, og jeg kjenner ikke til denne strekningen bussen kjører på. Men her går bybussen også i 70 og 80 km/t sone. Hvor også bussjåførene presser bussen opp til maks. Så jeg hadde aldri tort og stå i en slik buss, heller ikke i noen andre busser i slike hastigheter.
tommyk
Hjelpemann
 
Innlegg: 42
Registrert: Tir Feb 17, 2009 13:32


Innlegg Troeen » Man Jan 10, 2011 15:23

det delt opp 3 grupper det med buss og antal stå plasser.
city busser
inter-city
turbusser/expressbusser

siste gruppe har vanlighvis ikke stå plasser i det hele tatt
det slikt kan vel de som kjører buss fast i hode :mrgreen:
Kompetanse - M4,T1,T2,T4,G8,G11
Personløfter - A.B.C
B siden 1989,
BE,C,CE,D,DE,M,S,T
ADR-stykkgods
YSK for persontrafikk og gods
Brukerens avatar
Troeen
Lærling
 
Innlegg: 272
Registrert: Man Des 07, 2009 18:28
Bosted: Kongsvinger

Innlegg Præstn » Søn Jan 30, 2011 16:29

Her er eit anna opplegg for å få med seg mange passasjerar pr. sjåfør. Eg trur dessutan at dette er eit meir fleksibelt opplegg enn leddbuss der det er råd å bruke dette. Utanom høgtrafikk kan det kjørast singel buss.

http://www.goeppel-bus.de/index.php?id=166

Det er ein videosnutt som viser korleis dette er å koble og kjøre. For dei som ikkje er stø i tysk, finst det mulighet å få teksten på engelsk nederst til venstre.
Præstn
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 497
Registrert: Ons Aug 20, 2008 21:58

Innlegg halizz » Søn Feb 13, 2011 12:54

domain skrev:Burde gå greit det. Gå jo over 100 i en vanlig 15 meter buss. Det kommer an på hvordan det er i leddet. Dersom det er plass til passasjere der er det ikke noe problem.



I en 15m. buss går det MAX 70 , hvis det er en by-buss , kansje 75-80, men neppe det heller ........
Brukerens avatar
halizz
Veteran
 
Innlegg: 1839
Registrert: Tir Nov 02, 2010 22:55

Innlegg Martin Holm » Søn Feb 13, 2011 18:43

For alle som er kritiske til Mercedes-Benz CapaCitys passasjerkapasitet, vil jeg bare minne om at Mercedes-Benz opplyser på sine egne nettsider om Mercedes-Benz CapaCity at passasjerkapasiteten er følgende:

Sitteplasser (standard) 37
Ståplasser (standard) 156
Totalt (standard) 193

Jeg forsøkte også å finne svar på hvor stor passasjerkapasitet VanHools AGG300 har, men det kunne jeg dessverre ikke finne på nettsidene til VanHool.

Imidlertid fant jeg en artikkel på Wikipedia som opplyser at AGG300 tar ca 180 passasjerer.

Det er åpenbart at Mercedes-Benz har redusert antall sitteplasser i forhold til VanHool. Det vil gi en økning i antall ståplasser, som totalt sett øker passasjerkapasiteten.

Jeg håper og tror vi vil få oppleve slike "superbusser" i Norge også i fremtiden. Disse bussene vil øke kollektivtrafikkens kapasitet, i tillegg til at de kan sees på som et reelt alternativ til bybaner og andre typer skinnegående materiell. I tillegg er de kostnadseffektive, da de enten kan bruke eksisterende vei, eller det kan lages egne lukkede traseer for disse bussene, noe som er mye billigere enn å lage traseer med skinner.
Martin Holm
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Feb 14, 2010 17:27
Bosted: Skien

Innlegg DemonDave » Ons Mar 02, 2011 14:09

I Göteborg körs 24-meters dubbelledad bussar sedan några år, och nu beställs fler från Volvos bussfabrik i Säffle

http://www.nwt.se/mera/motor/article859432.ece
DemonDave
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1051
Registrert: Søn Mar 30, 2008 10:27


Gå til Nyheter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest