DAF - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

DAF - teknisk

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:45

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer DAF.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg msagelv » Lør Okt 10, 2009 19:16

hei
noen som har gode tips om montering av sub/forsterker i daf xf 105?
hvor finner jeg 12v?
og ellers tips med daf`n som kan være kjekt å vite om..

:)
msagelv
Hjelpemann

Innlegg Ole-H » Lør Okt 10, 2009 19:39

msagelv skrev:hei
noen som har gode tips om montering av sub/forsterker i daf xf 105?
hvor finner jeg 12v?
og ellers tips med daf`n som kan være kjekt å vite om..

:)

Heisann msagelv!

Som stolt "medeier (slave, sjåfør - for gammer`n)" har jeg har lagt opp til sub i en 105. Jeg la opp eksta strømkabel fra batteri til en egen terminal i bilen. Derifra tar jeg ut strøm til 230v omformer og 24v forsterker til sub. Målte meg frem til at 105`n gir ut 12v til radioen, men denne omformeren er nok for liten om du skal ha noe med trøkk i ;)

Husk og legg inn sikring maks 40 cm. fra batteri. Jeg har satt inn "glass sikring" nærme batteri og en automat sikring ved terminalen om jeg vil bryte kretsen ved f.eks døgnhvile. Ikke vits og ha sub som trekker strøm til film ;)

Her er noen bilder fra jeg la opp kabel.

Fra hovedstrømsbryter
Bilde

Bilde

Videre fremover
Bilde

Trekt i rør
Bilde

Frem mot hytte
Bilde

Opp fra gulv
Bilde

Møtte ta en skjøt
Bilde

Jording ned ved rattstamme
Bilde

Og opp til terminal - omformer.
Bilde

Når det gjelder plasering av sub. Jeg har satt min 12" Kicker L7 i "verktøy luka" på passasjer siden. Der gir den mest effekt ved førersetet.

Håper dette hjalp deg, og lykke til!

Livin' Loud! :D
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg msagelv » Lør Okt 10, 2009 19:50

oj, flotte greier.. men må man ha en egen omformer fra 24v til 12v, eller finn man 12v fra hovedstrøms bryttern?:P
msagelv
Hjelpemann

Innlegg msagelv » Lør Okt 10, 2009 19:58

aha, du har en 24v forsterker:P les man alt så skjønne man mer.. hehe..
veit d blir lagt opp omformer fra 24v til 230v i biln før den leveres, så kan jo koble meg inn på samme kretsen som den, med eventuelt en omformer til 12v.. har hørt snakk om en hvit krets bak spillern som e 12v!? har ikke tenkt på stort anlegg, mulig en aktiv sub + 6x9
msagelv
Hjelpemann

Innlegg Ole-H » Lør Okt 10, 2009 20:08

Trur nok jeg ville satset på en 24v forsterker. Ellers må du kjøpe en veldig ampere sterk 24v - 12v omformer. Og det er ikke billig. Blir billigere og legge dem pengene i en 24v forsterker.

Her har du noen 24v forsterkere

Jeg bruker Caliber CA 400V2-OR 24V på 1x 680 RMS mono watt. Suben er en Kicker 12" L7 på 1000 watt i RMS effekt. Har i tillegg orginal utvidet stereo pakke fra DAF.
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg msagelv » Lør Okt 10, 2009 20:31

okioki.. takk for gode tips:)
msagelv
Hjelpemann

Innlegg Marko » Lør Okt 10, 2009 21:22

Er enda enklere om du henter strøm i hyttegjenomføringa. På passasjersiden så er det 3 terminaler som ligger nesten helt nede på gulvet. en til jord, en til strøm når nøkkel står i posisjon 2 og en som gir konstant strøm.

Disse finner du om fjerner dekslene som er under sikringsboksen. Brukte disse da jeg monterte anlegg i min xf95, og blir mindre kabelstrekk og tryggere mtp kortslutning enn om man henter fra batteriet.
Det blir til hva man gjør det til selv....
Ha en fin dag :-)

Marko Pedersen
Brukerens avatar
Marko
Hjelpemann

Innlegg Marko » Lør Okt 10, 2009 21:24

for å få styrestrøm til forsterker måtte jeg koble meg inn på releet til 12v omformeren, dette var eneste plassen jeg fant som ga 24v med nøkkel i position 1

Marko Pedersen
Brukerens avatar
Marko
Hjelpemann

Innlegg Ole-H » Lør Okt 10, 2009 21:29

Men husk om du har en strømsterk forsterker Marko, så må man brått ha 30m2 kabel kun til forsterkeren. Kabelen kan fort bli litt varm ;) Ellers er det lettest slik du forklarer :)
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier

Innlegg msagelv » Lør Okt 10, 2009 21:47

men me e aktivsub e man ikke avhengi av strøm, eller tar eg feil? har ikke vært bort i d før.. veit en kar som har montert 12v forsterker på d enne bateriet bare, men d funka vist heller dårlig, me at d blei "feil" tapping av strøm på d enne bateriet:P
msagelv
Hjelpemann

Innlegg Marko » Lør Okt 10, 2009 21:53

Aktiv sub må ha strøm da den har innebygget forsterker.
Ligger en kabel med konstant 12v i dashen ved spilleren, kan bruke denne hvis du ikke skal ha no voldsomme greier. Brukte denne til en 200w forsterker i 2 år uten problemer, og styrestrøm henter du fra spilleren.

Marko Pedersen
Brukerens avatar
Marko
Hjelpemann

Innlegg msagelv » Søn Okt 11, 2009 20:24

ja riktig, kom til å tenke på d. men skal forske litt på d, så blir d nåkk bra:) greit me litt eksta lyd i bil..:P
msagelv
Hjelpemann

Forsterker/bass/ekstra anlegg

Innlegg Stoppie_Master » Tor Nov 12, 2009 18:32

Hei, jeg kjørte CF før, etter at jeg hadde brukt litt tid på finne ut hvordan jeg skulle gjøre dette. Så valgte jeg å gå til innkjøp av en 24v 3 kanals forsterker fra bilradiospesialisten i Trondheim. Den koblet jeg til samme tilkobling som startmotoren går på (er ikke sikker, men det sa mekanikeren på daf at det var). Uansett, den er koblet til på en terminal under sikringene på høyre siden i bilen, nede med gulvet. Forsterkeren ligger under køya på høyre side, sammen med basskassa som har en 12" i seg. Samt at jeg kjøpte nye høytalere i bakveggen som er koblet til forsterkeren.

Forsterkeren: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Basskassa: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Ville ha valgt en annen basskasse, men det var denne som lå i garasjen min :) Anbefaler en lukket kasse "nedi der", alla denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Bakhøytalerne jeg fikk i bakveggen var disse: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Ble en populærbil når jeg var borte fra jobben :)
Med dvd spiller og usb port og masse sanger...
Brukerens avatar
Stoppie_Master
Sykkelbud

Innlegg jvsandem » Fre Des 04, 2009 13:32

Har et problem med DAF'en her som kanskje en av dere har en løsning på?

Når jeg bruker de orginale xenonlysa på taket begynner det å suse noe jævlig i stereoen. Finnes det noen enkel løsning på dette?
Vil du ha en større kopi av ett av mine bilder? Send meg en PM.

Dagboka mi: http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=6592
Brukerens avatar
jvsandem
- utenrikssjåfør -

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest