MAN - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

MAN - teknisk

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:46

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer MAN
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Go-carter » Man Okt 05, 2009 20:13

Heisann!

Fersk med C lappen, og har generellt sett lite erfaring, men vurderer å kjøpe meg en MAN 8.223 -95 mod som det dunker (visstnok) noe forjævelig i motoren på. Dunkingen er konstant, uavhengig av belastning eller ei. Men motoren leverer heller ikke luft, så selger går utifra at lyden kommer fra defekt kompressor, og at det er rådebank i den.

Men lyden kan jo selvsagt også komme fra rådebank på motoren... Noen som har noen tips? Virker det sannsynelig at det kan bråke noe så inni h.... fra en havarert kompressor?
Go-carter
Sykkelbud

Innlegg Tangen » Lør Okt 10, 2009 00:49

Har kjørt 12.223 et år, som er samma bilen med litt høyere totalvekt, å er absolutt ikke en bil jeg kunne tenke meg å eie. Var forsåvidt en grei bil, men finnes bare så mye som er bedre. For det første er MAN HELT håpløst på norske standard-veier pga at du misster bakke-kontakten i motsettning til hva du gjør med en svensk bil. Sikkert fine på autobanen, men ikke i norge. Konkret om DEN bilen, vil jeg si meg missfornøyd med hytta, overhenget, luftfjørene (hvis man er så heldig), og med speilene.

Er ei ekstremt lita hytte på med lite instrument-panel å små brytere, som gjør den u-gunstig når du kjører distribusjon å er ut å inn med arbeidshansker på henda å alt skal gå fort. Kan jo legga til at jeg er direkte pusslete å føler meg liten hver gang jeg sitter i en lastebil, men at jeg i den bilen faktisk følte meg som en kjempe å sleit med å bevege meg med mine 60-65 kg.

I tillegg er det ei smal hytte, som gjør at skapet blir så bredt i forhold, å da finner man over hodet ingen god måte å stille inn å bruke speilene på (alt man ser er hjørnene på skapet som på andre biler er dekket av hytta). Det at dørene har "to" hvinduer (det til å sveive ned å det som sitter helt i forrkant som på gamle biler), gjør at man får denna stolpen mellom hvinduene i veien hele tida. Ikke noe stor blind-sone, MEN irretabel og spesielt i veien når man skal kikke i speilene som i utgangspunktet er ALT for små.

Når det gjelder bakløftern, så sleit jeg med at denna stolpen tel løftelemmen subba nedi hver gang jeg brukte den. Resultatet blei at jeg måtte fylle fjørene HELT opp med luft hver gang jeg skulle åpne bak for at ikke noe skulle subbe nedi å det er jo tungvindt.

Kjenner forøvrig en som kjørte en 8.183 tidligere, å den kjørte nesten sidelengs. Hadde den på bukk på verkstedet en gang, å da sto bakhjula igjen på bakken (over hodet ikke festa til bilen).

Når det gjelder det tekniske så skal jeg ikke skryte på meg at jeg har skrudd mye lastebil, men en lastebil full av u-kjente feil er noe jeg ville vært skeptisk til. Forøvrig er jeg svært skeptisk til å kjøpe 7,5 tonner hvis jeg har C-lappen og skal kjøre den sjøl. Da er det like godt å innvistere i en 12 eller 15-tonner. 7,5-tonner går med KONSTANT overlast å er visstnok ikke noe billigere verken å eie eller bruke. Kjøper du den som 7,5-tonner vil den ha nyttelast ca 1500 kg, å det er ikke no mer enn 3 europaller. Hva skal man da bruke de 12 andre palle-plassene til?

Men for all del...jeg veit jo ikke hva du skal bruke den til, men som distribusjons-bil i fast rute ville jeg kalle den u-egna. er den derimot for å ha stående i gårdsplassen å bruke den 2 ganger i året, kan den sikker værra grei nok. En ny kompressor kåster vel ikke allværdens, men man skal ha i bakhuet at når sånne ting begynner å ryke, så ryker det en ny ting uka etter også har man det gående til ALT av innmat å drivverk er skifta, å da hadde man plutselig hatt en ny bil for samma prisen
noen kjører scania, mens andre kommer seinere
Tangen
Lærling

Innlegg tha_man » Man Okt 12, 2009 00:35

hei har noen spørsmål / erfaringer, om automat girkasser til man tga
har hørt mye rart om dem, at dem ikke er så veldig bra, men blei bra i 2006 etter noen forandringer. så la oss si fra 2000 mod og oppover, hvis det er noen har som har litt peil på dette så er jeg veldig inntresert og høre noen meninger.
men di kassene kan vel ikke væra så bånn i bøtta som folk sier, er vel like holdbare disse viss servicer blir hold, eller om kassen blir overhalt , ryker vel ikke annenvher tur :flire:

er det noe forskjellige automat kasser til man tga, hør også hørt om tipmatic
Brukerens avatar
tha_man
Sykkelbud

Innlegg Tangen » Ons Okt 21, 2009 09:04

Har jobba med 06 og 07 modell MAN og jeg....TGM da vel å merke, men er vel samma girkassa. Syns kort å godt dem er ELENDIG, å er ikke aleine om å syntes det. Det JEG syntes er dårlig med dem, er at dem bruker så lang tid i fra du trår på gassen til det kommer noen reaksjon. Står du i en slakk bakke å skal ta i gang, settern i gir, trår på gassen, slipper bremsen, så rekkern å trille 3 meter bakover først før girkassa trer inn. Og står du på litt slafseføre å skal ta i gang (gjerne på flatmark), så kan du trå forsiktig på gassen uten å få reaksjon, før den plutselig rykker tel med fullt spinn på hjula. Hadde en kolega som kjørte seg fast forran lasterampa en gang med TGM, da det var kommet 8 cm ny-snø. Måtte taue ham løs. Men akkurat når du ligger i 80 på tørt føre å fin vei fungerer den greit.

Er nå min erfaring som sjåfør med MAN og automatgir. Min forrige arbeidsgiver hadde bare MAN, og han hadde et EKSTREMT forbruk av baklykter, da det å rygge de siste 10 centimeterne intill lasterampa ofte resulterte u-frivillig høy fart. Kan sikkert si det var mange elendige sjåfører, men er nå overbevist om at slikt aldri ville skjedd med volvo eller scania og dems automat-kasser.
Tangen
Lærling

Innlegg Charlzhen » Ons Okt 21, 2009 09:22

Har kjørt 9.163 og 12.224, i totalt 2,5år, har fått en ny bl.a. Ja, det var noen småting med de, men det er det med alt. Var ikke mye på verksted med de, og de gikk 300-450km om dagen. Stort sett var de gode biler. Kjenner meg overhodet ikke igjen i Tangen sin beskrivelse av bilene. Ang TGL og automat fant jeg fort ut at man måtte bruke R-krabbegir for å rygge seg innat rampa. Ellers gikk det litt for fort.

Eneste man må huske på er at MAN ikke er en røsk og riv bil. Kan ikke behandle den som du behandler en Scania :roll: For når sånne "skal kun ha Scania"-folk hadde vært en runde i MANen "min" medførte det gjerne en liten tur innom den lokale delepusheren..
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Innlegg Aasen » Ons Okt 21, 2009 16:55

Charlzhen skrev:Har kjørt 9.163 og 12.224, i totalt 2,5år, har fått en ny bl.a. Ja, det var noen småting med de, men det er det med alt. Var ikke mye på verksted med de, og de gikk 300-450km om dagen. Stort sett var de gode biler. Kjenner meg overhodet ikke igjen i Tangen sin beskrivelse av bilene. Ang TGL og automat fant jeg fort ut at man måtte bruke R-krabbegir for å rygge seg innat rampa. Ellers gikk det litt for fort.

Eneste man må huske på er at MAN ikke er en røsk og riv bil. Kan ikke behandle den som du behandler en Scania :roll: For når sånne "skal kun ha Scania"-folk hadde vært en runde i MANen "min" medførte det gjerne en liten tur innom den lokale delepusheren..

Kort oppsummer så sitter med andre ord feilen en plass mellom rattet og seteryggen? :-)
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg Aasen » Ons Okt 21, 2009 16:58

Forøvrig er vel "automatkassene" til man produsert av ZF, dvs at det er samme kassa som brukes i flere andre biler, f.eks daf og iveco....
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling

Innlegg Charlzhen » Tor Okt 22, 2009 11:47

Aasen, Du er nok inne på noe. Selvfølgelig har alle merker såkalte mandagsbiler, men en bil blir sjelden bedre enn den som kjører/bruker den daglig. Slitasjen blir også nødvendigvis større når det er flere som deler samme bil.
Mørkets Fyrste
Charlzhen
Bileier

Innlegg Tangen » Tor Okt 22, 2009 18:32

Charlzhen skrev:Eneste man må huske på er at MAN ikke er en røsk og riv bil. Kan ikke behandle den som du behandler en Scania :roll: For når sånne "skal kun ha Scania"-folk hadde vært en runde i MANen "min" medførte det gjerne en liten tur innom den lokale delepusheren..

JEG er scania-fan. Kansje det er der feilen ligger? Har man jobba med Volvo og Scania, blir MAN en STOR nedtur (gjelder uansett type MAN) er en annen måte jeg kunne formulert meg på. VI var forøvrig 4-5 "røsk-å-riv"-folk som til en hver tid delte den MANen, noe som sikker kan ha noe å si.
Tangen
Lærling

Innlegg Tomas1 » Tor Okt 22, 2009 22:05

Tangen, MAN leverer med "Hill holder" på automatkassene nå(ekstra utstyr)... Slik at bilene ikke triller bakover...Men MAN har også håndbrekk på bilene sine... :eek:

Ser at du er scania frelst, men automatkassa til scania er vel den dårligste på markedet... og Volvo på topp?
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg Tangen » Fre Okt 23, 2009 08:56

Tomas1 skrev:Tangen, MAN leverer med "Hill holder" på automatkassene nå(ekstra utstyr)... Slik at bilene ikke triller bakover...Men MAN har også håndbrekk på bilene sine... :eek:

Ser at du er scania frelst, men automatkassa til scania er vel den dårligste på markedet... og Volvo på topp?

Har aldri skryti av automatkassa tel scania heller jeg, men den har i allefal chlutch så man har LITT mer kontroll. å denna "hill-holdern" har jeg aldri vært borti. jeg har kun jobba med de billigste av det billige av MANa, å ikke nyere enn 07.

Men at volvo sin er best skal jeg gå med på.
Tangen
Lærling

Innlegg Charlzhen » Fre Okt 23, 2009 10:31

Tangen, Jeg bare kommenterte min erfaring med bilene, og jeg tror det finnes "røsk og riv-folk" av innenfor alle fanskarer, ikke bare Scaniafans. Nå har ikke jeg kjørt nevneverdig mye Scania i jobb, så vet lite om hvordan de er. Men de MANene jeg har kjørt fungerte godt til jobben. Har også kjørt Volvo FL, i samme type kjøring og de liker jeg ikke... Men det er smak og behag.

Men det kommer sjelden noe godt ut av at flere (mange) deler samme bil (uansett merke vil jeg tro), for da kommer vedlikeholdet litt i annen rekke, ved at enkelte bestandig må ta det ettersom andre ikke gidder...
Mørkets Fyrste
Charlzhen
Bileier

Innlegg Go-carter » Man Okt 26, 2009 22:54

Tangen skrev:...

Takk for hjelpen! Det ble en FL6, til slutt :)

Skal kun brukes til et racingteam ;)
Go-carter
Sykkelbud

Innlegg tha_man » Ons Okt 28, 2009 16:39

Aasen skrev:Kort oppsummer så sitter med andre ord feilen en plass mellom rattet og seteryggen? :-)

hehe, bra med mye tips her nå men, var ikke helt åssen dem var og kjøre jeg mente men mer med teknisk feil og problemer.

det jeg har finni ut er
man manual girkasser kan væra skikkelig røre pinne da er den hydraliske overføringene slitene. koster tusen lapper
skrapern i gira kan du begyne og telle tusen lapper, da er det overhalling av kassa, koster flere tusen lapper hehe.

automat kassa har jeg ikke hørt noen ting om ennå, untatt den modellen som var før tga, prata med en kar og han hadde hatt opp kassa 3 ganger på 1 1/5 mnd va som var gærent husker jeg ikke hva han sa
Brukerens avatar
tha_man
Sykkelbud

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest