MAN - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg mauer`n » Søn Jan 08, 2012 21:32

Hei! noen som vet hvordan jeg demonterer plast dekselet på døra der speilet er festet på en MAN tgs???
Brukerens avatar
mauer`n
Bileier

Innlegg The Cowboy » Søn Jan 08, 2012 21:44

trucker'n skrev: :rødme: ehm..må nok innrømme at det har gått litt i glemmeboken..skal se hva jeg kan få til :)

Nå har det gått i overkant av 1 år siden du sa du skulle se hva du fikk til..

kommet noe videre?? Litt nysgjerrig på den der selv.. hehe!!

Og på annen side, jeg vet at scandalia folket har funnet en greit plass å henge våte hansker, slik at de tørker mens man er på vei til/fra steder..
Er den noen slike finurlige steder på MAN og eller??

Har hatt 2 par hansker til tørk foran webastoen denne helga.. De tørka jo hvertfall ikke ved å ligge i skapet :roll:
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Tomas1 » Man Jan 09, 2012 19:24

Noen som vet hva slags pærer som sitter i tåkelysen til MAN TGX.
og hvor mye watt kan man sette inn ? :D
Bilde

MAN, What else?
Tomas1
Veteran

Innlegg mauer`n » Man Jan 09, 2012 19:43

Tomas1 skrev:Noen som vet hva slags pærer som sitter i tåkelysen til MAN TGX.
og hvor mye watt kan man sette inn ? :D

H4 på min ;)
Brukerens avatar
mauer`n
Bileier

Innlegg trucker'n » Fre Mai 18, 2012 22:04

noen her som har erfaring/tips til dette med styring og hjul som sporer som f...? bilen min har rulla nesten 400 000 km nå og den har byndt å spore noe sinnsykt på styrehjula (selv på nylagt asfalt uten spor i veibana)..hjula er ikke halvslitte en gang og det virker som om hjula forsvinner til hver side selv om jeg holder rattet beint rett fram..prøvde en annen bil her en dag med samme hjula, nesten utslitte, og den var helt annerledes så jeg har vanskelig for å tru at det er hjula i seg selv som gjør dette.. jeg mistenker at det er snekka, MEN verkstedet er IKKE enig, og mener det er veiene som gjør det...anyone?
Mads'n CB NR 6396
Brukerens avatar
trucker'n
Bileier

Innlegg tactic » Lør Mai 19, 2012 19:11

Når man feilsøker problemer som dette er hjulstillingskontroll nr. 1 . Hjula må peike samme veg.
Det er også nødvendig med en del forundersøkelser før kontrollen.
(Kontroll av akselinnfesting-kingboltslitasje-styrekuler-lufttrykk i dekk).

Dersom man etter kontroll av alt dette fremdeles er like klok, kan man kanskje begynne å sjå på snekke etc.

Erfaringsmessig kan også bevegelser mellom hytte og chassi opplevast som ustødig/lite retningsstabil bil..

Prøvd å bytte tralle ?

Det var mine første tanker.. :-)
tactic
Hjelpemann

Innlegg trucker'n » Søn Mai 20, 2012 01:35

tactic skrev:Når man feilsøker problemer som dette er hjulstillingskontroll nr. 1 . Hjula må peike samme veg.
Det er også nødvendig med en del forundersøkelser før kontrollen.
(Kontroll av akselinnfesting-kingboltslitasje-styrekuler-lufttrykk i dekk).

Dersom man etter kontroll av alt dette fremdeles er like klok, kan man kanskje begynne å sjå på snekke etc.

Erfaringsmessig kan også bevegelser mellom hytte og chassi opplevast som ustødig/lite retningsstabil bil..

Prøvd å bytte tralle ?

Det var mine første tanker.. :-)

lufttrykket i dekka er korrekt, kingbolta å styrekuler er sjekka på sist eu kontroll, å akslingane både bak å framme er lasra så spissing er ok..har også prøvd anna tralle..kan også nemne at rattet har en liten dødgang..
Mads'n CB NR 6396
Brukerens avatar
trucker'n
Bileier

AUX kabel på TGX

Innlegg HansChristian » Ons Jun 27, 2012 18:23

Hei.

Ser på TGX'en at det står AUX på skjermen på spilleren.. Er vell største orginal anlegg, med navi som står i bilen.

Er det bare å plugge i en kabel en eller annen plass, eller må man montere boks eller noe bakpå spilleren? Noen som vet noe?? Fant ikke noe om det i instruksjonsboken for stereoen.

Takk :D
HansChristian
Sykkelbud

Re: AUX kabel på TGX

Innlegg sunflyer » Søn Sep 09, 2012 08:37

HansChristian skrev:Hei.

Ser på TGX'en at det står AUX på skjermen på spilleren.. Er vell største orginal anlegg, med navi som står i bilen.

Er det bare å plugge i en kabel en eller annen plass, eller må man montere boks eller noe bakpå spilleren? Noen som vet noe?? Fant ikke noe om det i instruksjonsboken for stereoen.

Takk :D

Dem sa til meg på MAN at man måtte ha et nytt ledningsnett til spilleren for å kunne få en AUX utgang. Dette måtte bestilles fra Tyskland. Finnes det noen uorginale løsninger på dette da ?
Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

Innlegg HansChristian » Søn Sep 09, 2012 13:00

Det jeg har klart å finne ut nå, er at spilleren er identisk med en VW spiller som heter MFD eller MFD2, husker ikke helt hvilken. Om spilleren er 12 volt, med omformer, burde man kunne bruke det som selges til VW spiller. Noen som vet om spilleren er 12 v?
HansChristian
Sykkelbud

Innlegg sunflyer » Søn Sep 09, 2012 15:46

Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

Innlegg sunflyer » Søn Sep 09, 2012 16:52

Hvordan får man ut spillern foresten ?

(http://www.bilkomponenter.no/products/a ... vd-version)
Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

Innlegg HansChristian » Søn Sep 09, 2012 18:01

mener å ha lest at du må dra av volum knappen og den andre store knappen, så er det noen små torx skruer inni der..
HansChristian
Sykkelbud

Innlegg sunflyer » Søn Sep 09, 2012 18:19

Må ikke av med den sorte ramma rundt altså? Sitter foresten noe j.... rundt spillern så jeg tør ikke bryte på den for mye.
Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

Innlegg HansChristian » Søn Sep 09, 2012 21:36

er ikke sikker,men mener jeg leste enn eller annen plass at det ikke var noe mer enn de skruene, men er som sagt ikke 100% sikker.. men gi meg en lyd om den er 12 el 24v når du får den utav da :)
HansChristian
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest