Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Hovve » Man Sep 09, 2013 16:42

Noen som har erfaringer om å chippe lastebiln? Kortere levetid? Mye slitasje?
Hovve
Sykkelbud

Innlegg grusomkis » Lør Sep 14, 2013 23:32

Mange som chipper, med godt resultat. Spørs hvilken motor det er, men kjører man med hodet bør det gå bra. Det man må huske er at man øker momentet i motoren, og belaster man for mye med økt moment, sliter det mere på drivverket.
Det man også kan merke seg, er at får man problemer med f.eks AD-blue eller annen motorrelatert feil og kjører inn på verksted, kan verkstedet kjøre ny programmering på motorstyreenheten som et ledd i feilsøkingen, og chippingen vil da mest sansynlig forsvinne om det er omprogramert motorstyrenhet som er chippingen. Husk også at det er 2 års drivlinjegaranti, så det er dumt å gjøre noe innenfor den tiden. Også om man kjører med f.eks gullkontrakt.
Happier than a tornado in a trailerpark
grusomkis
Sykkelbud

Innlegg G8-C » Fre Sep 27, 2013 19:42

Noen her som har montert ryggekamera i Volvo FM '07?

Har omsider fått tak i dette kit'et fra TTI: http://cmsno.waeco.se/%28S%28ngc2mw1toutrgpyzbqla2x2h%29%29/engine.wbf?pid=6438

Eventuelle hint/tips/obs osv mottas med takk! :)
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Brukerens avatar
G8-C
Hjelpemann

Innlegg The Cowboy » Fre Sep 27, 2013 19:44

G8-C, Får du ikke damian & co til å fikse det for deg a? hehe :lol:
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg JokkeJackal » Tir Okt 01, 2013 15:57

Lurer på hvor man får kjøpt adapter til vabis ratt, som skal sitte i en FH 2010mod.

Er det mye jobb å bytte om rattene?
JokkeJackal
Sykkelbud

Innlegg tutigard » Søn Okt 06, 2013 07:07

Helt ny på forumet her, så jeg prøver meg med et spørsmål her. Har lyst å handle en eldre kranbil til privatbruk. Det gjelder denne: http://www.finn.no/finn/b2b/truck/objec ... e=44293755

Men hva mener dere om denne bilen? Hvordan er det med deletilgang, motoreffekt, hjelpebrems, og ikke minst, hvordan er kvaliteten på disse? Er det noe spesielt jeg bør være obs på når jeg ser på en slik bil?

Jeg fikk kjørt opp på klasse C i fjor, men tok desverre ikke CE da jeg ikke hadde tid. På denne bilen, er det noe avgiftsmessig fordel for meg å registrere om slik at denne ikke kan dra tilhenger på en måte? Jeg tenker på slik som når man nedregistrerer ift vekta på bilen, er det tilsvarende for tilhenger også?

Vist jeg kjøper denne, eller en lik, hva bør jeg gjøre av vedlikehold og når? Jeg har eget verksted, og har jobbet med mye med mekanisk arbeid samt reparasjon av bil. Men lastebil er ganske nytt for meg. Tenker på interval på oljeskift, og andre ting rundt om på bilen?

Vist jeg kjøper en bil som dette langt hjemmefra, hva bør jeg gjøre på bilen før jeg legger ut på langtur når jeg ikke vet helt sikkert hvordan den er tatt vare på før? Bør jeg bestille meg et luftfilter å bytte det før langturen hjem?
Som jeg alltid gjør når jeg kjøper en slik ting så blir det full gjennomgang når jeg kommer hjem, men greit å være så sikker som mulig på hjemturen også!

Håper på svar, og alle meninger/info setter jeg stor pris på!
På forhånd takk.

Tobias.
tutigard
Sykkelbud

Innlegg Brutus » Søn Okt 06, 2013 15:59

Denne tror jeg du kan kjør hjem/er sikker på at du kommer hjem med uten problem.
Deler er ikke noe problem.Service holder til du kommer hjem.Med din bruk av FL7n så er det nok med en gang i året. Du skal vel ikke kjør 20-40 mil vær dag!
Du kjøper jo en gammel bil så noe vil det være.Men ikke noe som du bør ta din natte søvn. er bilen slik du ønsker det så tror jeg at jeg ville kjøpt den.
Mvh Brutus 100%VOLVO Mann.
Brutus
Lærling

Innlegg tutigard » Søn Okt 06, 2013 16:15

Det blir nokk ikke mange mil om dagen, men kan fort bli en del timer. Det er nemmelig kranen der som frister mest. Finner jeg en måte jeg kan få lastet på bil på en enkel måte i tilegg så er det jo topp! Jeg har ikke noe i mot å skru litt, men jeg har mye imot å stå fast over fjellet med skjært motor. Men det er jo ikke akkurat slik at jeg kan ta oljeskift på den i hagen til han som eier den.

Så det er ikke noe spesielt på disse jeg bør sjekke før jeg legger ut på langtur?

Hvilken motor er det på denne? Hva kan jeg beregne som forbruk på den tom?
tutigard
Sykkelbud

Innlegg Alltid-offroad » Man Okt 07, 2013 19:18

tutigard skrev:Det blir nokk ikke mange mil om dagen, men kan fort bli en del timer. Det er nemmelig kranen der som frister mest. Finner jeg en måte jeg kan få lastet på bil på en enkel måte i tilegg så er det jo topp! Jeg har ikke noe i mot å skru litt, men jeg har mye imot å stå fast over fjellet med skjært motor. Men det er jo ikke akkurat slik at jeg kan ta oljeskift på den i hagen til han som eier den.

Så det er ikke noe spesielt på disse jeg bør sjekke før jeg legger ut på langtur?

Hvilken motor er det på denne? Hva kan jeg beregne som forbruk på den tom?

Hva har du tenkt å bruke krana til? løfter jo ikke alverdens..
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg tutigard » Man Okt 07, 2013 20:06

Blir mest småting, løfte på plass noen takstoler, vedpaller å hente litt utstyr.
Skal også flytte på noen biler og traktorer/gravemaskiner. Jeg er litt i tvil på hvordan det blir å laste på bilene, men det skal vel ordne seg det også.
tutigard
Sykkelbud

Innlegg JokkeJackal » Tir Nov 12, 2013 20:07

ser noen som har montert michelin gubber i solskjermen på volvo'n. Noen som vet hvordan?
Er de skrudd rett i solskjermen eller er de festet med ett beslag som går bort til selve feste til solskjermen?
JokkeJackal
Sykkelbud

Re: Volvo - teknisk

Innlegg GeoTrail » Tir Feb 25, 2014 20:09

Håper noen kan hjelpe meg her før jeg blir gal.
Jeg kjører en 2007 FH13 4 akslet dumper. Utetemperatur måleren er dø, og siden klimaanlegget justerer innetempen etter "ute temperaturen" så går den fra iskald luft til glovarm på noen minutter. Ene øyeblikket viser den at det er -40 grader ute (i Bergen) i det andre øyeblikket viset den pluss 40 grader.
Jeg har kjøpt en ny temperaturgiver hos Volvo i Åsane og har sjekket mot den andre bilen jeg kjører, en 2012 FH16, der ligger tempmåleren på høyre side framme. Rett bak lykten i det mellomrommet som er foran døren. Vet ikke helt hva det heter. Men på FH13 finner jeg ikke temperaturmåleren i det hele tatt. Har lett i 2 dager nå, under støtfanger, og så og si over alt framme på bilen. Så, er det noen som har noen ideer om hvor denne kan sitte på denne bilen?
Brukerens avatar
GeoTrail
Sykkelbud

Innlegg mekanikeren » Fre Feb 28, 2014 06:28

hej
om du ikke har funnet den endnu,så kan jeg fortælle at den sitter bag sideblinklygten på højre side,du kan se den hvis du kigger ind fra baksiden af stigtrinnet,da sitter den på højde med blinklygten.
mvh Werner
Sist endret av mekanikeren den Ons Mar 05, 2014 06:01, endret 1 gang
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Tir Mar 04, 2014 13:06

Har blitt ''velsignet'' med en 05modell fh16 550 som jeg har diverse problemer med. for det første så sliter jeg med å få start på den, må kjinne ufattelig lenge for å få start på den. virker som at det kan være dieselen som renner tilbake. noen som har vært borti dette, og har tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke?
neste problem er at ene tåkelyset ikke funker. pæra ser ut til å være hel, men har ikke fått sjekket at det er strøm frem til lykta. la merke til at de fleste markeringslysa forran på samme side ikke funker også. men parklyset i hovedlykta funker så regner med at det ikke kan være en sikring heller? har testa de sikringene jeg klarte å finne og de var i orden...
vegsir

Innlegg mekanikeren » Ons Mar 05, 2014 06:09

hej
med hensyn til startproblem så tjek først at brændstoffiltre sitter fast,skift evt til nye.og husk endelig at oliere pakningerne først det er også meget vigtig at oliere den indvendige pakning i forfiltret,ellers prøv at tjekke slangerne på sugesiden,der vil der nemlig normalt ikke være spild at se hvis de er læk,med hensyn til tåkelyset så sitter der sikringer som beskytter lysstyreenheten,der sitter 5 25a sikringer for sig selv trulig sitter e bak panelet ved radioen,ellers kan der være brud på ledningsmåtte bak forlygten,vær obs på at det nogen gange er nødvendig at frakoble hovedbryteren efter pæreskift,dette fordi at lysstyreenheten så prøver at sende signal til pæren igen
mekanikeren
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest