Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Stig-Arne » Søn Okt 18, 2009 14:47

Er ingen lysstyreeneht på disse bilene så det er vel egentlig bare å fjerne den vendebryteren og koble litt ihopen.
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg terje » Søn Okt 18, 2009 16:24

Skal koble opp kaffetrakter i bilen. Prøvde å få strøm i 24 volt sigarettennerer uten hell, bytta sikring oppe i dashboredet der det stod cigarett lighter/light center consol.

Fant en sikring nr 29 der det sto coffee maker, men da lurer jeg på om noen som vet hvor det uttaket er.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg Stig-Arne » Søn Okt 18, 2009 17:03

Er det versjon 1 eller versjon 2 ?
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg terje » Søn Okt 18, 2009 17:06

er en 2006 mod fh 12
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg someone » Søn Okt 18, 2009 17:12

På gamle FH`n jeg kjørte (versjon 2.) lå det 2 ledninger oppunder dash`n på passasjersiden. De var til kaffeselskapet.
Om dette var orginalt aner jeg ikke, men de virket iallfall.
someone
 


Innlegg terje » Søn Okt 18, 2009 17:16

takker for tipset.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg Birting » Søn Okt 18, 2009 17:23

På den forrige FL'n jeg kjørte var det justerbar interval på vindusviskerne, men det er det ikke på den jeg har nå. Det er en -07 mod.
På transporteren min sitter den justerbare intervallen i viskerrelèet. Er det sånn på FL'n også?
I såfall kan jeg da bytte til et relè fra en eldre FL?
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran
 
Innlegg: 1754
Registrert: Tir Des 19, 2006 19:39
Bosted: Frei

Innlegg terje » Søn Okt 18, 2009 18:17

someone, Måtte du av med hele dashen på passasjesiden el?
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg Stig-Arne » Søn Okt 18, 2009 18:24

Birting: Intervallene ligger antageligvis i releet ja.
Terje: Om du ikke klarer å få tak i ledningen under dashbordet så må du løs med dashen ja. Er ikke så mye jobb..
Om det i det hele tatt er montert:)
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg Birting » Søn Okt 18, 2009 18:42

Da må jeg ut å finne meg et relè. :D
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran
 
Innlegg: 1754
Registrert: Tir Des 19, 2006 19:39
Bosted: Frei


Innlegg someone » Søn Okt 18, 2009 18:48

terje skrev:someone, Måtte du av med hele dashen på passasjesiden el?


Som Stig Arne sier så må du kanskje ta av nedre delen på passasjersiden hvis du ikke får stikki hånda inn.
someone
 

Innlegg someone » Søn Okt 18, 2009 18:51

Stig-Arne skrev:Er ingen lysstyreeneht på disse bilene så det er vel egentlig bare å fjerne den vendebryteren og koble litt ihopen.



Hmmmm... Liker ikke sånn koble sammen masse ledninger jeg.. Det ender somregel med evakuering og storbrann etterpå..
Jeg får skru av hovedstrømbryteren og kikke litt bak knappen og se om jeg kan bli litt kamerat med ledningene inni der.
Takker for svaret. :D
someone
 

Innlegg Stig-Arne » Søn Okt 18, 2009 19:18

Vel, bryteren er ganske enkel, om du har ett mulitmeter så måler du hvor strøm kommer inn og hvor strøm går ut.
Og der strøm går ut er antakeligvis til lysene. så kobler du de i hopen, til en utgang. Vips :)
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg terje » Søn Okt 18, 2009 22:18

Har vært en tur bort i bilen no. fikk strøm igjen i 24 volt uttaket, men går det å koble kaffemaskinen rett på der da, 24 volt sigarettuttaket, bare sånn nødløsning til jeg kommer hjem fra Stavanger. 24 volt og 10 amp sikring på den kursen.
Er en 24 volt 380w trakter det er snakk om her.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg drageid'n » Man Okt 19, 2009 08:22

Mener at verkstedet kan ordne det me en pc.
Skevig's Lastebiltransport A/S
Brukerens avatar
drageid'n
Hjelpemann
 
Innlegg: 56
Registrert: Søn Jul 20, 2008 15:38
Bosted: Ler

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron