Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg svein1 » Man Nov 21, 2011 19:29

takk for teikningen men finne ikkje rett nr . har lett overalt. nokre spesifikke plasse den kan være gjemt`?
mvh svein
svein1
Sykkelbud

Innlegg Vabbis » Ons Nov 23, 2011 19:35

Har litt problemer med programering av webaston. 2010 mod fh16. Den starter dagen etter jeg har programert den, men når jeg programerer den på en torsdag og kommer på mandags morgen, har ingenting skjedd. Tips å råd mottas med takk :-)
Brukerens avatar
Vabbis
Distribusjonssjåfør

Re: Volvo - teknisk

Innlegg haugbakken » Fre Des 30, 2011 20:32

Rubber Duck skrev:Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer Volvo

Hei holder på med en volvo f 16 har problemer med strømmen mistet
plutselig viskerene, stoppen, og lysene som kommer på når en dreier på nøkkelen den eletriske tilkoblingen til kraftutakket forsvant og kan det være en jordings feil?
haugbakken
Sykkelbud

Innlegg MANFA410 » Lør Des 31, 2011 14:37

Hei, kan noen fortelle meg hvor jeg kan hente ut strøm til kaffetrakter i volvo FH12, 97 modell? (Royal nr.309) på forhånd takk:) godt nyttår!
MANFA410
Sykkelbud

Innlegg Westcoast » Lør Jan 07, 2012 23:10

Hei, har en Volvo FM7 1999 mod. der jeg har problem med magnetventil som gir luft til eksosbremsen.
Bremsen står på hele tiden. Tok ut sikring nr. F20 og da slapp bremsen, når jeg setter på plass sikringen så legger den inn eksosbremsen igjen.

Det hele startet da jeg brukte eksosbrems på kald motor.

Hva kan være galt?
Noen som har erfaring med dette?
Sensorer? Programfeil?
WC
Westcoast
Sykkelbud

Innlegg westfrost » Søn Jan 08, 2012 23:45

Hei, har en volvo n86 som sperreventilen fjærer selv om trykket er på ca 7-8bar, Har prøvet å tappe ned våt-tanken slik at kompressoren starter igjen, da den kobler ut når trykket er normalt virker parkbremsen helt fint, tar jeg av parkbremsen så på igjen skvetter sperreventilen på? Hører også att kompressoren sliter noe med å få inn luft på tankene? Har tenk noe på denne to-kretsventilen? men vet ikke sikkert. Er det noen som ide å dette kan være?? Ps..sperreventilen er overhalt, virker helt ok,holder på luften...
Brukerens avatar
westfrost
Sykkelbud

Innlegg Morten Andre » Lør Feb 11, 2012 20:52

Hei, Jeg har fått en Volvo Fh12 med XL hytte og tydeligvis et integrert sound system, med subwoofer. Jeg lurer på om noen har spesifikasjoner på denne subben. Da jeg vil bytte ut skittn.. Men beholde den orginale kassen.

Også et spørsmål angående Vr-300 anlegget. Har lest en plass at de har to innganger bak, en til telefon og en til jeg ikke husker hva var. Men det jeg urer på, er om jeg kan få AUX inngang på denna? eller må jeg bruke opp et 12 volts uttak til en fm-sender?
Roser er røde
fioler er blå
jeg kan ikke rime
Scania er no dritt.
Morten Andre
Sykkelbud

Volvo N86 problemer med olje i kjølevann og i våttank +++

Innlegg Rudi » Søn Mar 04, 2012 20:16

HJELP....

Har et problem med min N86. Den har olje i kjølevannet og den blåser vann over overløpet på radiatoren.

Siden jeg har olje i våtanken og at det er olje i radiatoren, samt at det bobler i radiatoren har jeg en teori om at det er kompressoren som er problemet. Kan dette stemme? Ingen lukt eller skum i kjølevannet. Vil det kunne komme luft i kjølesystemet via kompressor om toppakningen på kompressoren er gåen?

Virker som om at det bobler mer ettersom trykket i bremsekretsene stiger. Men lader luft kun ved rusing av motor.

Kompressoren er en Bendix TU-FLO 500 med nummer 280 737. Er det mulig å overhale eller kjøpe en byttekompressor? Priser? Hvor eller hvem kan kontaktes?

Tips mottas med STOR takk!

(Tror ikke det er toppakningen på motoren som er gåen, eller dyserør som lekker. Er tipset om dette også...)
Motoren er en td70 på ca 200 hk

HJELP!

:-? :-? :-?
Rudi
Sykkelbud

Innlegg Alltid-offroad » Søn Mar 04, 2012 21:13

Morten Andre skrev:Hei, Jeg har fått en Volvo Fh12 med XL hytte og tydeligvis et integrert sound system, med subwoofer. Jeg lurer på om noen har spesifikasjoner på denne subben. Da jeg vil bytte ut skittn.. Men beholde den orginale kassen.

Også et spørsmål angående Vr-300 anlegget. Har lest en plass at de har to innganger bak, en til telefon og en til jeg ikke husker hva var. Men det jeg urer på, er om jeg kan få AUX inngang på denna? eller må jeg bruke opp et 12 volts uttak til en fm-sender?

Har orginalt Aux + usb på nye bilen min, (FH13)
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Re: Volvo N86 problemer med olje i kjølevann og i våttank ++

Innlegg mekanikeren » Tir Mar 06, 2012 06:24

hej Rudi
det høres ud som du har ret i at det er kompressoren,du kan evt tjekke det ved at luse vannslangerne sammen utenom kompresseren og så starte op kortvarigt for at se om det stadig bobler i kjølesystemet,gjør det det fortsat er det ikke kompresser der er problemet,gjør det ikke har du fejlen,er det kompresser kan den sikkert fortsat fåes som ombytning,prisen kjenner jeg ikke men den kan du få hos volvo,er det ikke kompresser kan det være en utæt oliekjøler hvis en sådan er monteret.
mvh.Mek

Har et problem med min N86. Den har olje i kjølevannet og den blåser vann over overløpet på radiatoren.

Siden jeg har olje i våtanken og at det er olje i radiatoren, samt at det bobler i radiatoren har jeg en teori om at det er kompressoren som er problemet. Kan dette stemme? Ingen lukt eller skum i kjølevannet. Vil det kunne komme luft i kjølesystemet via kompressor om toppakningen på kompressoren er gåen?

Virker som om at det bobler mer ettersom trykket i bremsekretsene stiger. Men lader luft kun ved rusing av motor.

Kompressoren er en Bendix TU-FLO 500 med nummer 280 737. Er det mulig å overhale eller kjøpe en byttekompressor? Priser? Hvor eller hvem kan kontaktes?

Tips mottas med STOR takk!

(Tror ikke det er toppakningen på motoren som er gåen, eller dyserør som lekker. Er tipset om dette også...)
Motoren er en td70 på ca 200 hk

HJELP!

:-? :-? :-?[/quote]
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg mekanikeren » Tir Mar 06, 2012 06:31

hej Rudi
det høres som du har ret i at det er kompresser,du kan tjekke det ved at afmontere vannslangerne fra kompresser og luse dem sammen deretter starter du op kortvarigt,er problemet med bobler der fortsat er det ikke kompresser,hvis det er borte er det kompresser,du kan sikkert kjøpe den hos volvo som ombytning,prisen kjenner jeg ikke da jeg ikke har jobbet i Norge de siste mange år,problemet med olie i kjøler kan oså komme fra oliekjøler hvis bilen har en sånn
mvh Mek
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg hd » Tir Mar 06, 2012 12:10

Hei,jeg har en N86 mod 69 som det må skiftes gearkasse på,men er det samme gearkasse i alle disse bilene.jeg har fått tak i en brukt kasse,men vet ikke om jeg kan bruke denne pga ukjent årsmodell

Fint hvis noen kan gi meg noen gode tips her

Mvh
Helge
hd
Sykkelbud

Innlegg Rudi » Tir Mar 06, 2012 15:40

hej Rudi
det høres som du har ret i at det er kompresser,du kan tjekke det ved at afmontere vannslangerne fra kompresser og luse dem sammen deretter starter du op kortvarigt,er problemet med bobler der fortsat er det ikke kompresser,hvis det er borte er det kompresser,du kan sikkert kjøpe den hos volvo som ombytning,prisen kjenner jeg ikke da jeg ikke har jobbet i Norge de siste mange år,problemet med olie i kjøler kan oså komme fra oliekjøler hvis bilen har en sånn
mvh Mek

Nå er kompressor sjekket ut av saken. Det var ikke den som forårsaker bobling i radiator.

Neste sjekk går på dyseforinger og topakning. Om det hadde vært sylinderforinger som hadde seget ville ikke motoren gått så utrolig pent som det den gjør, iflg volvo mekaniker...

Forslag eller tips?
Rudi
Sykkelbud

Innlegg hd » Tir Mar 06, 2012 22:52

Hei,jeg har en N86 mod 69 som det må skiftes gearkasse på,men er det samme gearkasse i alle disse bilene.jeg har fått tak i en brukt kasse,men vet ikke om jeg kan bruke denne pga ukjent årsmodell

Fint hvis noen kan gi meg noen gode tips her

Mvh
Helge
hd
Sykkelbud

Innlegg hd » Ons Mar 07, 2012 09:13

Er det noen som vet om gearkassen i en N86 er den samme i alle mod,jeg har en 69 mod u/Boggi
Grunnen til spm er at jeg har fått tak i en gearkasse,men årsmodell er ukjent.
Disse bilene ble også lev uten turbo,men hadde de samme gearkasse??

Håper noen kan gi meg noen tips

Mvh
Helge
hd
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest