Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Alltid-offroad » Søn Mai 05, 2013 21:29

Vpower skrev:Ca. 15.000 + lakk...
Bilde

ca. 8000 + lakk for tilsvarende sett som du har på bildet der. (til fh globe?)

var det mitt sett kom på.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg Vpower » Søn Mai 05, 2013 21:56

Ser eg skrev 15.000, har sjekka opp regninga og der står det 12.000...

8000 inklusiv alt av festemateriell?

Bilen på bildet, FH Globe ja :)
Brukerens avatar
Vpower
Distribusjonssjåfør

Innlegg Homer Simpson » Lør Mai 18, 2013 08:48

Skal til å koble noe lys på en `07 FH16, skal legge opp nytt til tusenmeterne, og da få koblet parken til på rett plass, ikkje på toppmarkeringslysa.

Noen som kan beskrive hvilke stikk og kva slags stikk en trenger for å koble til park og fjernlys oppi der?
Eg skal montere markeringslys ved stigtrinna, hvor er rette plassen å hente strøm til de, er det ikkje en plass man henter strøm til dette i påbyggerboksen eller noe?

Kva med snabler ved baklyktene, bare å koble seg på ledningen til baklysa?

Må jo få litt ekstra lys på bilen.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Kranmann » Ons Mai 22, 2013 21:02

Hei.
Vurderer å kjøpe en brukt FH
Er det noen som vet hvilke motorer som har turbokompound ?
Dette er vel egentlig 2 turboer ?
Kranmann
Sykkelbud

Innlegg Stig-Arne » Lør Mai 25, 2013 21:03

Kranmann skrev:Hei.
Vurderer å kjøpe en brukt FH
Er det noen som vet hvilke motorer som har turbokompound ?
Dette er vel egentlig 2 turboer ?

Turbocompund forsvant i 2005, 2006 kom D13 med 520hk
Er bare em turbo, men den er koblet direkte til svinghjulet
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg Homer Simpson » Søn Mai 26, 2013 08:39

FH12-500 som har TC, men FH16-750 har vel også det tror jeg.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Johnny » Tir Mai 28, 2013 18:16

Kranmann skrev:Er det noen som vet hvilke motorer som har turbokompound ?

D12D 500 som finnes i FH12 med 500hk.

Homer Simpson skrev:men FH16-750 har vel også det tror jeg.

Nei, vanlig turbo.
Brukerens avatar
Johnny
Hjelpemann

660 som har litt trøbbel med bremser og motorkraft

Innlegg Homer Simpson » Lør Jul 06, 2013 00:21

Kjører en `07 FH16 660 som jeg syns er litt dau, gikk fra en 610 som gikk som ei kule(manuell), og syns øyeblikkelig denne var daffere, men syns jo og biler med I-shift føles daffe tross høyere fart oppover bakkene.
Dog er ikke dette så stort problem.

Det andre problemet er at bremseeffekten/følelsen varierer. Det er aldri slik at jeg ikke har bremser, men at jeg må bruke mye mere kraft på pedalen, hengeren har alltid gode bremser.

Etter en prat med Volmax, koblet jeg ut EBS(ved å plugge ut grønne stikket til bremsepedalføleren).
Da kreves det mere kraft på pedalen, ettersom EBS-biler har tynner luftslanger enn de uten.
Første jeg merker meg, er mye bedre bremser, lettere å posjonere, men syns hengeren bremser litt seint.
Neste jeg merker, er at bilen går betraktelig bedre, ikke noe ekstrem forbedring, men godt merkbart, igjen så går tydligvis kassa i noe nødmodus, siden den konsekvent girer som den står i P(restanda).

Kobler jo dette tilbake etterpå, og da har jeg en god bremsepedal, og bilen går som "normalt" igjen.

Det er ikke aktuelt å kjøre slik, ettersom ABS, CC ikke er med, girkasse går i nødmodus og pedalen krever litt vel mye kraft, og ikke minst at hengeren bremser litt seint som jeg merker i baken på bilen.

Har merket eg at noen ganger drar bilen dårlig, så kan jeg trykke på TCS-knappen og den drar bedre, da kommer gjerne "spinning" opp i dashbordet, men ikke alltid(føler ikke at den slipper), setter jeg CC på eks 90 km/t i 40 km/t, så drar den som oftest veldig tregt, kanskje tilsvarende 10% pådrag.

Syns også bilen bruker litt vel mye drivstoff, og liten forskjell om jeg kjører singel bil eller med henger(eks 5,1 singel bil, 5,4 med henger), går tippkjøring så går 50% tom, 50% 50t+.
Syns også den føles å gå litt tungt.

Regner jo ikke med at dere her har ett supersvar, og løsningen er nok volvo, men skader jo ikke å spørre.

Skal ta full service på bilen til neste uke, skifter alle filter utenom kjølevæske, alle oljer, og håper jo at det kan hjelpe litt.

Det skal også legges til at jeg syns trykket på bremsetankene ligger en anelse lavt, spesielt på krets 1, og at bilen varsler tett luftfilter ved full belastning(som selvfølgelig skal skiftes), men lufttrykket virker ikke å ha noen sammenheng med pedalen.

Tenker jo at dette fort kan være EBS/TCS-relatert hele greia.
Bilen er fullparabel med skivebremser, kjerre har EBS

Servicen tar jeg selv, er mekaniker egentlig, men ingen ekspert på lastebil.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Ølnes » Lør Jul 06, 2013 11:28

det med bremsen er vel at kver tiende bremsing så får du ikkje hjelp av retarder/motorbrems. er et system for å friske opp bremsane av og til. eg og syntes det var uvant til å begynne med. hadde samme opplevelsen ang trekk kraft når eg gikk fra 610 til 660. og tett luftfilter har en klar effekt på trekk kraft og dieselforbruk.
The road to hell is paved with good intentions;)

Snart tebakes i en FH16 krokbil ;)
Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Homer Simpson » Lør Jul 06, 2013 13:15

Er forresten kun Motorbrems på den, og følelsen er den samme om den er av.
Regner med at skifte av luftfilter vil gi en effektøkning, samme med div oljer og dieselfiltre.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Ølnes » Lør Jul 06, 2013 19:15

har du og da problemet? har og en fh16 600 med KUN motorbrems! Totalt hjelpelaust! Løge at da ikkje ringer ein alarm på samlebåndet når da passera en fh16 me kun motorbrems..... høyre ikkje heima noken plass. Problemet e at volvoselgarane prata om veb+ so en erstatning for retarder og da e pisspreik! veb+ e genialt i tillegg te retarder men totalt ubrukele åleina!!!!!! hvertfall i dagens trafikkbilde! føle nesten eg må ha på nødblinken i utforbakkane for ikkje å bli rævkjørt av dei med retarder....

Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Homer Simpson » Søn Jul 07, 2013 13:53

VEB`n i min er det da futt i, holder 52 tonn ned lierbakken i 85km/t, skulle gjerne hatt litt til, men det funker...
Heller det enn Pritarderen til MAN.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Ølnes » Søn Jul 07, 2013 14:26

synest da e totalt hjelpalust eg. brukbart i lengre bakkar,men jævla irriterande i kupert terreng her på Vestlandet. trekk kraft på lavt turtall og bremsing på høgt turtall resultera i mykje giring og sløsing med diesel.
neste gang eg ska bytta jobb ska eg hvertfall sjekka om bilen ha retarder før eg takka ja!

Brukerens avatar
Ølnes
Langtransportsjåfør

Innlegg Homer Simpson » Man Jul 08, 2013 14:49

På vestlandskjøringa kan eg jo se det, merker eg bruker mye fotbrems i Vest-telemark au.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Alltid-offroad » Man Jul 08, 2013 21:00

Vpower skrev:Ser eg skrev 15.000, har sjekka opp regninga og der står det 12.000...

8000 inklusiv alt av festemateriell?

Bilen på bildet, FH Globe ja :)

Ja,alle alluklemmene + to braketter og to klips.
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest