Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Re: Volvo - teknisk

Innlegg vegsir » Tor Mar 06, 2014 16:08

filter skal være i orden og ser ut til å være byttet nylig. prata med tidligere sjåfør. og dette var ikke noe nytt problem. men forsto det slik at den ikke hadde pleid å være fullt så tungstartet. men virker som at den starter litt greiere hvis den blir startet hver dag. har også hørt og lest om en knapp til å lufte med. ser i instruksjonsboka at den knappen også kan være til drenering. men uansett så skal det komme opp en lampe i displayet. denne kommer ikke opp hverken når jeg trykker på knappen, eller kjører instrumenttest... hovedstrømbryter er av og på hele tiden. men målte om det var strøm frem til pæra og der var det ingenting. ser det sitter en kontakt bak lykta med 4 skruer i. er det bare å løsne skruene og dra ut kontakten, eller er dette bare en gjennomgang?
vegsir

Innlegg mekanikeren » Tor Mar 06, 2014 17:16

hej
for at drenere eller lufte,så må bilen stå stille og i frigear,og håndbrek trukket.du kan ikke måle strøm i en Volvo til lyset på grund af at der sitter en lysstyreenhet som sender signal ut,men sikringerne til lysstyreenheten sitter bag panelet til højre for radioen
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Lør Mar 08, 2014 13:20

Ja bilen har kun stått med tenninga på når jeg har trykket på knappen. De sikringene du prater om, skal de sitte bak koppholderen, eller er det enda en plass det sitter sikringer? Nå glemte jeg å sjekke om det var strøm ut til den lykta som funker. Men skal det ikke være strøm ut hvis ting funker?
vegsir

Innlegg mekanikeren » Søn Mar 09, 2014 08:05

sikringerne sitter bak kontaktpanelet til højre for radioen,det er strøm til lygter som funker men du kan ikke måle strøm til en lampe som ikke funker på grunn av at lystyreenheten kun sender et kortvarigt signal ut for at se om der er forbruk på lampa ,hvis der ikke er forbruk eller forbruk er for højt så kutter den strømmen direkt,men det er næsten sikkert at en af de 5 sikringerne er gått eller det er et brud på ledningen.tjek da ledningsmåtten speciielt bak på lygta og kontaktstykket inde i hovedlygte
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Man Mar 10, 2014 14:34

http://i67.photobucket.com/albums/h311/ ... 439b7a.jpg
er det her du mener at de sikringene skal sitte?
vegsir

Innlegg mekanikeren » Lør Mar 15, 2014 07:52

de sitter bak det panelet bryterne sitter i, det panelet som bla.boggibryteren sitter i.du må ta bort skinnen som sitter under panelet og der under sitter to skruer som du må fjerne og bak panelet sitter en sikringsholder med 5 sikringer i.
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Lør Mar 15, 2014 15:58

Er det meg som er trolig dum??? Jeg klarer ikke å finne de sikringene.... Sånn du forklarer det så blir det ovenfor spilleren. Og der var ingenting bak der. Er flere som mener at de skal sitte bak/under koppholderen. Der sitter det bare reléer. Hvorfor i all verden kan de ikke klare å samle alt på en plass, og legge det opp på de måte som selv vi som ikke er rakettforskere kan klare å forstå hva som henger sammen?
vegsir

Innlegg mekanikeren » Lør Mar 15, 2014 18:48

nej jeg tror ikke du er dum,men sikringerne er svære at finne,om du ser på bildet dit som du har tatt så må du ta bort den liste som ligner tre og som går fra kopholderen og mot dashbordet,under den sitter to skruer når du har tatt bort dem så kan du dra hele panelet med bryterne frem og det panelet jeg snakker om det er det panelet hvor bryterne sitter i,der er ti brytere som jeg kan se på bildet ret til venstre for kopholderen,om du ikke finner dem bak der så vet jeg ikke hvor de er men hvis det er en 2007 års model så skal de være der,eller de er ihvertfall der på fh 12,men jeg ser ikke så mange fh 16 så de kan være en anden plads men jeg tror ikke det,ellers må du spørge på verkstedet dit
mvh Werner
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Lør Mar 15, 2014 19:00

[quote="mekanikeren"]nej jeg tror ikke du er dum,men sikringerne er svære at finne,om du ser på bildet dit som du har tatt så må du ta bort den liste som ligner tre og som går fra kopholderen og mot dashbordet,under den sitter to skruer når du har tatt bort dem så kan du dra hele panelet med bryterne frem og det panelet jeg snakker om det er det panelet hvor bryterne sitter i,der er ti brytere som jeg kan se på bildet ret til venstre for kopholderen,om du ikke finner dem bak der så vet jeg ikke hvor de er men hvis det er en 2007 års model så skal de være der,eller de er ihvertfall der på fh 12,men jeg ser ikke så mange fh 16 så de kan være en anden plads men jeg tror ikke det,ellers må du spørge på verkstedet dit
mvh Werner[/quote]

ja da hadde jeg av riktig panel. men fant ikke noe bak der. er en 05modell dette. sjefen mente at på han sin så satt de bak koppholderen. men den var en 06,eller 07 tror jeg. Ja jeg må høre med de på verkstedet når den skal på eu. Hvis ikke så gir jeg blanke i hele sikringene, og legger opp ledning fra den andre lykta!!! noe som bringer meg til et annet spørsmål: Hvor kan jeg hente strøm til ekstralys? Har ikke kikket på denne ennå, men så på en som var endel nyere at det gikk en stor kabel inn rett under ruta midt på forran, kan jeg evt hente strøm derfra?
vegsir

Innlegg mattias » Søn Mar 16, 2014 15:22

hvordan kommer jeg åt at skifte pærer i hovedlys, nærlys, parklys? volvo fh v3
Brukerens avatar
mattias
Distribusjonssjåfør

Innlegg mekanikeren » Man Mar 17, 2014 05:58

svar til Vegsir
hvis bilen er en 05 mod så må du skru op de skruerne som selve den store sikringsholder er skrudd fast med,så kan du løfte hele elsentralen op og så sitter sikringerne derunder,jeg hadde fått for mig at bilen var en 07mod.
og hvis du vil ha ekstra lys på bilen så må du lægge op det helt fra start der er ingenting færdig fra fabrik.
til Matias
når du åbner den lille luke i stigtrinnet kan du se en blank bøjle den trækker du til venstre så kan du ta hele lygten frem og skifte pærer,det samme gør du med tåke lygten den bøjle sitter bare lodret men det er samma princip
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg mattias » Man Mar 17, 2014 17:46

Takker en ting til, hvor sitter sikkringerne til lysa (lcm)?
Brukerens avatar
mattias
Distribusjonssjåfør

Innlegg mekanikeren » Tir Mar 18, 2014 11:57

prøv at lese ovenstående om samme emne de sitter enten bak bryterpanelet til højre for radioen eller under el centralen afhængig af hvor gammel bilen er.
mekanikeren
Sykkelbud

Innlegg vegsir » Tir Mar 18, 2014 23:43

Takk. Så litt lysere på det og gikk på med friskt mot og skrudde løs sentralen og løftet opp. Ingen sikringer der heller. er det flere plasser de muligens kan ha gjemt dem? Ang ekstralys, så vet jeg at jeg må legge opp selv, lurte bare på om jeg kunne hente strøm fra dette ''hovedinntaket'' under grillen, uten å risikere at sikringene ryker? Skrudde på lysbryteren og fikk opp feilmelding om parklys , og parklysene i hovedlykta lyste ikke, men parklysene i de andre lyktene som får strøm fra parklyset i hovedlykta fungerte fint. prøvde hovedstrømbryter trikset uten resultat... Noen ide om hvordan dette i det hele tatt kan være mulig??? Alle de pærene er sprett nye!
vegsir

Innlegg mattias » Lør Mar 22, 2014 22:05

Lyssikringer volvo fh v3:
[attachment=0]DSC_0140.JPG[/attachment]

det er et deksel over som gjør at dem er vanskelig å oppdage.
Vedlegg
DSC_0140.JPG
DSC_0140.JPG (129.19 KiB) Vist 6526 ganger
Brukerens avatar
mattias
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest