Volvo - teknisk
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164
Lysene til hengeren styres av lysstyreenheten.
Men inn til lysstyre enheten sitter det 5 sikringen. Som sitter omentrent rett i bakkant av panelet over radioen. Men antakeligvis har du en kortslutning som gjør at lysstyreenheten har lagt ut kursen. Prøv å se på feilkodene på lysstyreenheten om den ligger inne med feilkoder på akkurat det.
Men inn til lysstyre enheten sitter det 5 sikringen. Som sitter omentrent rett i bakkant av panelet over radioen. Men antakeligvis har du en kortslutning som gjør at lysstyreenheten har lagt ut kursen. Prøv å se på feilkodene på lysstyreenheten om den ligger inne med feilkoder på akkurat det.
-
Stig-Arne - - MODERATOR -
Her er litt info ang lysstyreenheten:
Hengeren må være påkoblet, eller du må belaste minimum 2 kretser samtidig (foreks. høgre og venstre parklys) for at lysstyreenheten skal styre ut strøm til hengerkontakten.
Lysstyreenheten sender ut pulser hele tiden for å føle om henger er påkoblet
Hengeren må være påkoblet, eller du må belaste minimum 2 kretser samtidig (foreks. høgre og venstre parklys) for at lysstyreenheten skal styre ut strøm til hengerkontakten.
Lysstyreenheten sender ut pulser hele tiden for å føle om henger er påkoblet

-
F16 - Hjelpemann
Om ljusstyrenheten är programmerad för Norge får man ju antingen helljus i extraljusen eller orginalstrålkastarna nede. På våran, med xenon på halvljuset, skulle den totala ljusmängden bli för hög med halvljus, orginalhelljus och dom två fabriksmonterade extraljusen på solskärmen, så slog man på extraljusen slocknade orginalhelljuset. En snabb omprogrammering hos Volvo fixade saken, men verkstaden i Norge vägrade, vi fick göra det i Sverige. Så nu lyser alla ljusen samtidigt på helljuset, och dom på solskärmen byttes mot xenon. Ett klart lyft.
- DemonDave
- Langtransportsjåfør
DemonDave, Ja, det er litt derfor jeg vil gjøre det. Orginale volvo lykter er sørgelige greier. Men, om alle kunne lyst så blir det litt bedre.
Stig-Arne, Sorry om jeg virker litt noob her nå. På daffodillen min så brokobla jeg bare ledningene på bryteren til ekstralysene, det var enkelt å greit:)
Når du sier rele, mener du da et rele som allerede er i bilen eller skal jeg handle et nytt å koble imellom de? å må det her klippes å limes i orginalt ledningsnett?
Sheriff, trenger litt mer inngående info.

Stig-Arne, Sorry om jeg virker litt noob her nå. På daffodillen min så brokobla jeg bare ledningene på bryteren til ekstralysene, det var enkelt å greit:)
Når du sier rele, mener du da et rele som allerede er i bilen eller skal jeg handle et nytt å koble imellom de? å må det her klippes å limes i orginalt ledningsnett?
Sheriff, trenger litt mer inngående info.

Assumption is the mother of all fuck-ups!
-
Sheriff - Veteran
Lyseme i hovelykta er styrt av LCM (light control module / lysstyreenheten)
Så for å få langlysene oppe og nede i hovedlykta til å lyse samtidig så må du enten ha annen programvare eller koble om i hovedlykta.
Programvaren er det bare volvo som kan skaffe og jeg tviler sterkt på at du får tak i den her i norge. Så da er løsningen å hente styrestrøm fra de nedre lysene i hovedlykta til å styre strømmen til de øvre.
For du vet jo det at når du setter bryteren i +, så lyser langlysene på taket/solskjermen og de nedre i hovedlyktene. Tar du bryteren ett hakk tilbake så lyser bare langlysene i øvre del av hovedlykta.
Så det er eneste løsningen jeg ser at du henter styrestrøm fra lysene til å styre rele som igjen lar lysene i øvre del lyse.
Mulig andre har andre finurlige løsninger..
Så for å få langlysene oppe og nede i hovedlykta til å lyse samtidig så må du enten ha annen programvare eller koble om i hovedlykta.
Programvaren er det bare volvo som kan skaffe og jeg tviler sterkt på at du får tak i den her i norge. Så da er løsningen å hente styrestrøm fra de nedre lysene i hovedlykta til å styre strømmen til de øvre.
For du vet jo det at når du setter bryteren i +, så lyser langlysene på taket/solskjermen og de nedre i hovedlyktene. Tar du bryteren ett hakk tilbake så lyser bare langlysene i øvre del av hovedlykta.
Så det er eneste løsningen jeg ser at du henter styrestrøm fra lysene til å styre rele som igjen lar lysene i øvre del lyse.
-
Stig-Arne - - MODERATOR -
Alltid-offroad skrev:Sheriff skrev:Jeg vil veldig gjerne at ekstralysene i globen virker også når jeg kjører parklys-grøftlys.
Jeg vil, jeg vil men får det ikke til:)
EDIT: hvor kan jeg trekke kabler til lys i speil og skermer uten å bruke strømtyv, klippe orginalt eller andre hasardiøse metoder?
selv oppererer jeg med å stjele strøm fra tilhengerkursen, fikk beskjed om det på scania.
Hakker man seg inn på hengerkursen vil man få varsel i displayet om at det ikke er ABS på hengeren, når hengeren ikke er koblet til. Det beste er å få verkstedet til å legge opp kabler til deg, som de kobler fra originalkablene, er ikke store jobben.
- mekmek
- Sykkelbud
Stig-Arne skrev:Lyseme i hovelykta er styrt av LCM (light control module / lysstyreenheten)
Jeg vet ikke hvordan de gjorde det men på volvo i arendal koblet de det om slik at langlysa i øvre del lyser samtidig med elglysa på taket,var fort gjort også.
Gjorde det for å få elglysa til å lyse sammen med brøytelyktene.
Hegland&Hansen Transport a/s
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
-
r1morten - Bileier
Skulle gjerne hatt mulighet til å bruke en vannkoker i bilen men 24V uttaket i Fh'en (2008 modell Fh13) har bare 10amp sikring. Leste her det skulle ligge klar ledning for kaffekoker i dashbordet men fant ingen ubrukt ledning inni der.
Så eg lurer på om det lar seg gjøre å lage et uttak med 24V, 20amp sikring, eventuelt fra sikringsboksen på passasjersiden? Noen ideer?
Så eg lurer på om det lar seg gjøre å lage et uttak med 24V, 20amp sikring, eventuelt fra sikringsboksen på passasjersiden? Noen ideer?
- sisusasu
- Hjelpemann
kaffikokarledningen ligge klar den. enten bak sikringholdaren ved golvet på passasjerside,eller oppi under bordet framme. Er to ledninga som er stripsa ilag(kvit/rød) med et koblingsstykke i enden.
The road to hell is paved with good intentions;)
Snart tebakes i en FH16 krokbil
Snart tebakes i en FH16 krokbil

-
Ølnes - Langtransportsjåfør
Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest