Scania - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Scania - teknisk

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:47

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer Scania
Sist endret av Rubber Duck den Ons Sep 23, 2009 22:33, endret 1 gang
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg vabis8 » Søn Sep 20, 2009 15:06

Da skal e være først ute...
Hvordan får man mer tilt på rattet,mer vinkel altså.. Har sett noen som har det veldig bratt,selv sku jeg gjerne hatt litt mere vinkel på det....
Og hørt det går ann!!
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg semitrucker » Man Sep 28, 2009 23:01

Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at en skrue i rattstammen kan flyttes for å få tiltet ratter lengere ned.
Ikke skyt hvis jeg tar feil :uzi:
Brukerens avatar
semitrucker
Lærling

Innlegg vabis8 » Man Sep 28, 2009 23:14

Skal hvertfall undersøke mer ;) prøve satt den nye R'em i helga,og føte rattet kom mer i vinkel da...!
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg JvhScania » Tir Sep 29, 2009 18:48

Ser ut som om nye R-en har mer vinkel ja. Mer som 4 serien.
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Egil,G » Søn Okt 11, 2009 15:05

Noen som har fordypet seg i Intaractor 600 ? det er jo Windows på den men hvorfor får man ikke lyd ut på stereon? Da kunne man jo hatt musikk på den, den skal jo også kunne spille dvd
Egil,G
Lærling

Innlegg gecco » Ons Okt 14, 2009 00:03

Spørsmål om boggiløft:

Når jeg kjører lastet container får jeg ikke løftet boggi. Men ved hjelp av lastfordeling (om det heter det?) flytter bilen over last på drivaksel, om jeg ikke tar feil? Og i så måte løftes faktisk boggien. Hva er forskjellen på den vanlige boggiløften og lastfordelingen?
gecco
Hjelpemann

Innlegg royalflush » Ons Okt 14, 2009 03:26

Svar på boggiløft. Avlastning (lastfordeleren som du kaller det) dvs. at lufttrykket på boggien reduseres med 10% eller 20% i hver luftpute, slik at vekten flyttes over på drivakslingens luftputer. Dette er noe Norske biler er kjent for ved å kutte ut avlastningen og heller få 100% løft på boggien ved last, slik at boggivekten + litt til, blir flyttet over på drivakslingen, noe som gjør at at drivakslingen får bedre grep i motbakker og nedoverbakker spesielt på vinterstid. Minus med 100% løft, er at man mister mer styring på fremre aksel. Og for at du skal kunne få 100% på din boggi, så tar du en tur innom et scania verksted og ber dem å kutte ut avlastning og evt. montere større/kraftigere luftputer på drivakslingen, slik at du kan få 100% løft på boggien. Kan hende at noen andre kan gi en nærmere korrekt beskrivelse på hvor mye % som blir overført til drivaksel på Scania.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg JvhScania » Ons Okt 14, 2009 05:25

Noen tømmer vel belgen ved avlast.

Kjøp pusher, da kan man løfte og ha like bra styring :D :mrgreen: :cowboy:
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg gecco » Ons Okt 14, 2009 08:01

Okay, så med avlastning så løftes ikke boggie? Mener jeg merket av bilen faktisk løftet seg på baken når jeg brukte avlastning. Var derfor jeg lurte på hvorfor den ikke klarte å løfte ved vanlig boggiløft (for mye last) men at den ved hjelp av avlastning klarte dette.

Et annet spørsmål. Hvis jeg kjører med 3-akslet påhengsvogn og løfter fremste aksel på denne samtidig som jeg bruker avlastning for å få mer av bilens vekt på drivaksel, så vil man jo få et rimelig heftig trykk på drivakselen. Men hvor mye er for mye? Kan man rett og slett ødelegge noe?
gecco
Hjelpemann

Innlegg V8vossing » Ons Okt 14, 2009 11:09

kan vel risikere at belgane ryk t h.... då smell de godt vertfall... når eg kjørte cont bil brukte eg aldri å ha meir en 16-17 ton på driven, men d gjekk fint. men d var kun når eg rygga te rampe me hengar og slikt, for å gjer rygginga lettare. ellers va d fint å legge han på ein 12-13 ton på driven når ein sku te fjells, gjekk fint opp då.
Scan Tank Gass A/S
Brukerens avatar
V8vossing
Langtransportsjåfør

Innlegg tactic » Ons Okt 14, 2009 12:47

På R- serien får du opp vektene på driv og boggi i displayet ved avlastning.
1søyle for driv og 1 for boggi. Settes avlastningsbryteren i faste øvre stilling vil den avlaste boggien 100%, og løfte den, så sant bilen ikkje er tyngre enn løftekrafta til drivbelgane. Max tilgjengelig trykk er ca 12 bar trur eg... Settes bryteren tilbake til nøytral stilling under avlast holder den verdien. feks. 12 tonn på driv, 7 tonn på boggi el.l
tactic
Hjelpemann

Innlegg King V8 » Ons Okt 14, 2009 15:48

vabis8 skrev:Skal hvertfall undersøke mer ;) prøve satt den nye R'em i helga,og føte rattet kom mer i vinkel da...!

Samme syns eg og, men når eg spørte så hadde dei ikkje endra nåke sa dei... :-?
Gaute Føyen
Brukerens avatar
King V8
Bileier

Innlegg Vossingen » Ons Okt 14, 2009 23:01

gecco skrev:Spørsmål om boggiløft:

Når jeg kjører lastet container får jeg ikke løftet boggi. Men ved hjelp av lastfordeling (om det heter det?) flytter bilen over last på drivaksel, om jeg ikke tar feil? Og i så måte løftes faktisk boggien. Hva er forskjellen på den vanlige boggiløften og lastfordelingen?

Den vanlege boggiknappen e innstilt te og ikje løfta ved vekt over 11.5t på driv aksel med boggien i været... Den andre løfte te det smell... Og den held vertfall 23tonn... Meir har eg ikje klart og få på driven...
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg gecco » Tor Okt 15, 2009 23:26

Så man kan gjerne sette seg en grense på 20tonn på driven? Riktignok tror jeg aldri at jeg kommer til å kjøre containere så tunge at jeg kommer over dette, og 20tonn er vel kanskje litt i overkant uansett. Men er jo greit å ha litt sånne ting i bakhode.

Er det noen som vet sånn ca. hvor mye press en 3-akslet "euro-tralle" legger på bilen når man løfter fremste aksling? Vil det f.eks. være lurt å løfte den samtidig som man kanskje har noe sånt som 15tonn og mindre på driven via bilen? På den måten vil man jo da ende opp med maks 15tonn fordelt på drivaksel fra bilens vekt + vekt fra den framtunge hengern. Men samtidig så burde vel denne løsningen kanskje være bedre med tanke på grep på framhjula, siden man i utgangspunktet ikke har fordelt all vekt fra bilen over på drivakselen, men "låner" litt fra hengeren. Eller er jeg på villspor?
gecco
Hjelpemann

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest