Scania - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Morten N » Lør Okt 05, 2013 10:10

Er det mange som har fått mangellapp på doble spredere på r-serie???
"Running Late"
Morten N
Lærling
 
Innlegg: 156
Registrert: Ons Jun 15, 2011 17:17

Innlegg CoopRidder » Søn Okt 06, 2013 18:56

Nei, jeg fikk ikke på den jeg hadde.. Ble stoppet mer eller mindre daglig i Lærdal og i Bergens området uren att de kommenterte det.
Haugsdal Transport..
Brukerens avatar
CoopRidder
Lærling
 
Innlegg: 203
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:43
Bosted: Bergen

Innlegg M|Fjeld » Fre Okt 11, 2013 22:23

Er det mulig å løfte bakerste akselen på en tandem med luft?
M|Fjeld
Sykkelbud
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Apr 15, 2013 17:42
Bosted: Lommedalen

Innlegg MB 4154 » Lør Okt 12, 2013 20:12

M|Fjeld, NEI... Du får avlastet en god del,men du kommer aldri under 2,1-2,3 på den bakre akslingen,ikke engang med tom bil.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2626
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg ice_man » Søn Okt 13, 2013 06:42

+1
Ice_man
The Line Below Is True!
The Line Above Is False!
ice_man
Lærling
 
Innlegg: 194
Registrert: Lør Feb 11, 2012 10:22


Innlegg Desperado » Søn Okt 13, 2013 09:36

Morten N skrev:Er det mange som har fått mangellapp på doble spredere på r-serie???


Dersom du skal montere boble spredere, kan du da være så snill å justere de sånn at du ikke blender møtende biler. De fleste med doble spredere synest visst at det er litt kult når møtende blir blendet :evil:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg MB 4154 » Søn Okt 13, 2013 18:45

Desperado, :tommel: :tommel: :tommel: Enig med du ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2626
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg Lux » Søn Okt 13, 2013 23:30

Desperado skrev:
Morten N skrev:Er det mange som har fått mangellapp på doble spredere på r-serie???


Dersom du skal montere boble spredere, kan du da være så snill å justere de sånn at du ikke blender møtende biler. De fleste med doble spredere synest visst at det er litt kult når møtende blir blendet :evil:


Ser enkelte som bare kobler om så alle 4 lyser samtidig uten å skifte reflektorer i de innerste! :evil: Da blender det ihvertfall!!!

By the way..... Dere som kjører med 4XDRL i mørket; dere ser ikke en dritt og vi ser heller ikke en dritt når vi møter dere!!! :roll:
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-
 
Innlegg: 1500
Registrert: Fre Mar 14, 2008 00:43
Bosted: Trondheim

Innlegg CoopRidder » Man Okt 14, 2013 21:40

Nå vet jeg att jeg pisser i motvind, men hvis man fester blikket der du skal. Litt ut mot siden eller forbi bilen du møter,, så skal det jo egentlig ikke ha noe å si.. Men så klart folk bør være flinkere med å bruke lysene på bilen riktig. Jeg er veldig lite flink selv å slå av tåkelysene på bilen når jeg er ute å kjører.. Men så slår jeg ikke på nærlys før det er veldig mørkt heller da,, hehe
Haugsdal Transport..
Brukerens avatar
CoopRidder
Lærling
 
Innlegg: 203
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:43
Bosted: Bergen

Innlegg Desperado » Man Okt 14, 2013 23:08

Det hjelper lite å "se riktig" dersom møtende biler sender lysstråler rett i øynene på deg... :|
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !


Innlegg R-620 » Tir Okt 15, 2013 00:28

Nå sier jeg riktig nok bare min erfaring. Jeg bytter på å bruke briller og linser når jeg er ute å kjører. Når jeg bruker briller er det ikke alltid det hjelper å se på siden av bilen eller på hvit stripen som kjørelærerne sier, da glasset i brillene blir reflektert fra møtende bil. Altså jeg blir blendet uansett med mindre jeg lukker øynene.. Også liker jeg å kunne se etter å ha passert en bil i stede for å sitte med tunnel syn i en halvtime etter hver bil jeg passerer :-)

Jeg har riktig nok ikke dette problemet med linser, men skal jeg bruke de hver dag blir øynene helt ødlagt også koster de ca 6000kr i året (de kostet hvertfall det før)
Brukerens avatar
R-620
Bileier
 
Innlegg: 2805
Registrert: Lør Mar 25, 2006 21:39
Bosted: bergen/loddefjord

Innlegg R-620 » Tir Okt 15, 2013 00:32

M|Fjeld skrev:Er det mulig å løfte bakerste akselen på en tandem med luft?


Noen kan det, men nå vet jeg ikke hvordan det er på de nyeste. Men de første (hvertfall noen) R-serier går det på (Hvertfall 3 akslet bil eller 4 akslet med 2 styre akslinger fremme)
Men du får ikke løft på samme måte som boggi bil, da er det å kjøre den helt opp på luften bak
Brukerens avatar
R-620
Bileier
 
Innlegg: 2805
Registrert: Lør Mar 25, 2006 21:39
Bosted: bergen/loddefjord

Innlegg M|Fjeld » Ons Okt 16, 2013 06:01

Takker for gode svar :) Prata med Scania på rud, og dem skulle ordne med løft på akselen. Når vi fikk bilen tilbake gikk den ikke lavere enn 2.1-2.2 tonns trykk på bakerste aksel. Så da var vi like langt.. Har ringt drammen for å høre om dem kan ordne med tom belg. Bilen har jo helluft bak, så skjønner ikke hvorfor dette ikke går..
M|Fjeld
Sykkelbud
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Apr 15, 2013 17:42
Bosted: Lommedalen

Innlegg Desperado » Ons Okt 16, 2013 13:09

Det må nok være litt luft igjen i belgene på boggien også. Det BØR i hvertfall det. Ellers ligger den og spretter bortetter veien når veidekket er ujevnt. Dessuten er det vel belgtrykket som styrer bremsetrykket?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7823
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg M|Fjeld » Ons Okt 16, 2013 20:06

Bilen brukes til utplassering/henting av containere, komprimatorer osv. Ofte på trange plasser i oppkjørsler, på skoler eller i parkeringshus, så er kun der det er aktuelt og få avlastet bakre aksel 100%. På vanlig landeveiskjøring kjøres den med normal aksellast. MEN, ringte Scania drammen idag, og dem kunne heller ikke omprogrammere så bilen avlaster 100% på bakre aksel så saken er lagt død :)
M|Fjeld
Sykkelbud
 
Innlegg: 13
Registrert: Man Apr 15, 2013 17:42
Bosted: Lommedalen

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest