Andre merker - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg sunflyer » Fre Mai 06, 2011 16:47

Hva er grunnen til at de spyttes svart dritt ut av eksosrøret til aggregatet ?

Fint om noen har peiling.
Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

Innlegg LuckDuck » Tor Jul 21, 2011 14:37

"På siden" eller "Teknisk"...

Vi satt under kaffepausen på jobb og diskuterte Diselmotorer med forskjellige design. Jeg kom etter hvert inn på at diverse lastebilprodusenter har ett sterkt ønske om å kunne bygge lastebilene mest mulig lave(total høyde fra bakken og opp til taket), og da er jo motoren et stort gnagsår. Tar mye plass og bråker som en skadeskutt esel.
-Siden det er en del diesel-professorer her, finnes det en brukbar forklaring på hvorfor boxermotor(vannrette sylindere) ikke er utbredt med diesel?

Subaru har nå levert den første serieproduserte bil med dieseldrevet boxermotor(iflg en tidligere kritisert journalist..), jeg finner ikke for mye informasjon om denne teknologien til å forstå hvorfor den ikke har blitt levert med diesel før(boxer motoren altså).

Det ville jo være genialt med en stor lastebil med en boxermotor med lavt tyngdepunkt og god effekt :)
Jærbu
Brukerens avatar
LuckDuck
Langtransportsjåfør

Innlegg Desperado » Tor Jul 21, 2011 21:17

MAN hadde jo en version hvor motoren lå i rammen, bak hytten. Mener bestemt at den lå sideveis. Dette var på tidlig 70-tall, og bilene ble levert med flatt gulv. MAN Büssing.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Desperado » Tor Jul 21, 2011 21:19

Fant noen bilder i MAN-tråden.
srdjan radovanov skrev:Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Tor Jul 21, 2011 21:50

sunflyer skrev:Hva er grunnen til at de spyttes svart dritt ut av eksosrøret til aggregatet ?

Fint om noen har peiling.
Det er sot fra dieselmotoren. Og kondensvann fra eksosrøret gjør at dette spruter ut i flytende form når aggregatet starter....

JÆVLIG artig når du har nyvasket bil ;)
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg LuckDuck » Fre Jul 22, 2011 20:23

Desperado skrev:MAN hadde jo en version hvor motoren lå i rammen, bak hytten. Mener bestemt at den lå sideveis. Dette var på tidlig 70-tall, og bilene ble levert med flatt gulv. MAN Büssing.

Takk Desperado, det viser meg at det er blitt gjordt før, men jeg lurer da litt på hvorfor produsentene har gått bort fra dette etter 70 tallet?

Jeg har bare en enkel teori om at motoren ikke egner seg for diesel-drivstoff, men kan ikke utdype min teori. Jeg er interessert i å finne et klokt svar på dette :)
Kjempefint hvis noen sitter på noe informasjon der ute på veiene?
Jærbu
Brukerens avatar
LuckDuck
Langtransportsjåfør

Innlegg Desperado » Fre Jul 22, 2011 23:36

Ett problem var i hvertfall at det samlet seg masse skitt og søle på motoren. Kanskje dette resulterte i varmgang...? Men i dag skulle man tro at produsentene klarte å lage til noe som er holdbart. . .
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Stig-Arne » Lør Jul 23, 2011 10:18

Såkalte underliggere med midtmontert motor har jo vært brukt på busser i en heil mengde av år.. Men nå er det slutt med det. Volvo leverer det iallefall ikke
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg Johnny » Lør Jul 23, 2011 14:23

Det er slutt på liggende motorer pga. utslippskrav.
Volvo leverte liggende motorer i busser t.o.m. Euro4.
Brukerens avatar
Johnny
Hjelpemann

Innlegg mb-man » Tir Jul 31, 2012 17:01

Hei

Jeg fant ikke riktig plass hvor jeg kan spøre om, men kansje noen vet noen fordeler eller ullemper på montering hydraulisk tank bakk hytte på krokbil vs nede på side av drivstofftanken?
Folk med hjerne kjører bil med stjerne
mb-man
Sykkelbud

Innlegg tactic » Ons Aug 01, 2012 19:12

mb-man skrev:Hei

Jeg fant ikke riktig plass hvor jeg kan spøre om, men kansje noen vet noen fordeler eller ullemper på montering hydraulisk tank bakk hytte på krokbil vs nede på side av drivstofftanken?

Eg har bare 1 råd!
Har du plass til tanken bak på sia, så monter den der.
På krokbil er det trangt mellom hytta og krokarmen som regel, tanken må da felles inn slik at kroken kan gå "inni" tanken...
Når det gjelder nytte kvalitet og funkjon, er ingen ting bedre enn en tank bak på sia..
tactic
Hjelpemann

Innlegg EB » Ons Aug 01, 2012 19:54

Ad. høyt plassert tank.
Dersom du velger tank plassert bak hytta blir det kanskje en slik tynn slank sak. Har sett flere eksempler på at denne er for dårlig festet til hjelperamma og at det etter noe tid blir sprekker og at ting må forsterkes.
Ved anlegg/byggeplass er en tank bak hytta mer beskyttet. En tank midt på bilen kan komme lavt. Det er en fare for å rive av sugeslange under/bak på tanken dersom denne er laveste punktet. Kommer og litt ann på hvor pumpe er plassert.
Dersom du skal ettermontere hylser for liftdumper har jeg sett disse krasje med tankfester plassert bak hytta.
EB
Sykkelbud

Andre merker - teknisk

Innlegg AMB » Man Mai 26, 2014 14:07

Hei folkens,ny på forumet så bær over meg om jeg poster på feil plass.
Har en scania 2 serie tippbil,som jeg driver og fresher opp.Problemet er att jeg sliter med og få magnetventilene til
luftsentralen til og virke,har målt meg fram til att det elektriske funker og sitter med en mistanke om att ventilene rett og slett sitter fast.Så mitt spørsmål er om noen har tips eller triks for og få disse til og løsne(har prøvd med hammer og trykkluft,rustløser/smøremiddel)
AMB

Forrige

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest