Elektronikk og lys

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Roxor » Fre Feb 03, 2012 21:53

Okei :) , takker for svar , noen som vet prisen på dekslene som kan være uten på grøftlysene ?
Roxor
Sykkelbud

Innlegg Lux » Lør Feb 04, 2012 14:35

Lux skrev:
Lux skrev:
Asfalttaxi skrev:Lux, For oss vanlige dødelige :) Er det mulighet å bygge om Hella 3003 til Xenon :) :)

Ja, enkleste måten er å ta hull til gummi-gjennomføringa i bakkant på lyktehuset pga. at sokkelen på pæra bygger for mye bakover til å få plass. Et konisk bor er fint å bruke her. Hullet mener jeg skal være 22-24mm hvis jeg husker riktig...? :roll:
Skal du ha 35w-kit trenger du ikke gjøre noe mer, men skal du ha mer power, må du file opp "pærehullet" i reflektoren ca. 1-2 mm. med ei rundfil e.l., da Hella sine h1-lykter er litt trange... Litt arbeid er det med det, men de fleste klarer fint dette!

Vil du ha en mer "cleen" finnish, snakker vi varmepistol og strekking av huset i bakkant, samt pelling av kontakter og bruke den originale kabelgjennomføringa, krever litt mer arbeid...

Vil du ha en mer "cleen" finnish, snakker vi varmepistol og strekking av huset i bakkant, samt pelling av kontakter og bruke den originale kabelgjennomføringa, krever litt mer arbeid...

(Har lest litt på et Svensk forum om at dette ikke egner seg på 3003'n, da det er snakk om inntil 15mm plassmangel i huset til å romme bakenden på xenonpæra. Det kan fort bli i meste laget å presse ut? Men om dette kun gjelder den nye med ref.50% (da denne har litt dypere reflektor enn de vanlige med ref.17,5% og 37,5%), vet jeg ikke sikkert... :roll: )

Har prøvd varmepistol-metoden på ei 3003-lykt (ref.50%) nå, og det gikk egentlig greit, brukte ei mindre øse til å lage kulen og ei "t-stang" å presse med. Rommer nå sokkelen på ei 100w xenon-pære... ;)
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-

Innlegg Asfalttaxi » Lør Feb 04, 2012 19:58

Lux skrev:
Lux skrev:
Lux skrev:
Asfalttaxi skrev:Lux, For oss vanlige dødelige :) Er det mulighet å bygge om Hella 3003 til Xenon :) :)

Ja, enkleste måten er å ta hull til gummi-gjennomføringa i bakkant på lyktehuset pga. at sokkelen på pæra bygger for mye bakover til å få plass. Et konisk bor er fint å bruke her. Hullet mener jeg skal være 22-24mm hvis jeg husker riktig...? :roll:
Skal du ha 35w-kit trenger du ikke gjøre noe mer, men skal du ha mer power, må du file opp "pærehullet" i reflektoren ca. 1-2 mm. med ei rundfil e.l., da Hella sine h1-lykter er litt trange... Litt arbeid er det med det, men de fleste klarer fint dette!

(Har lest litt på et Svensk forum om at dette ikke egner seg på 3003'n, da det er snakk om inntil 15mm plassmangel i huset til å romme bakenden på xenonpæra. Det kan fort bli i meste laget å presse ut? Men om dette kun gjelder den nye med ref.50% (da denne har litt dypere reflektor enn de vanlige med ref.17,5% og 37,5%), vet jeg ikke sikkert... :roll: )

Har prøvd varmepistol-metoden på ei 3003-lykt (ref.50%) nå, og det gikk egentlig greit, brukte ei mindre øse til å lage kulen og ei "t-stang" å presse med. Rommer nå sokkelen på ei 100w xenon-pære... ;)

Vurdere prøve dette kanskje. Bilder :D
When god gave out brains I thought he said trains so i asked for a slow one.
Brukerens avatar
Asfalttaxi
Bileier

Innlegg halizz » Tor Feb 09, 2012 10:37

'''
Sist endret av halizz den Lør Aug 03, 2013 17:28, endret 1 gang
"Gi ungdommen pils før idretten tar dei" !
Brukerens avatar
halizz
Veteran

Innlegg Lux » Lør Feb 11, 2012 16:42

halizz skrev:Hei, tenkte dette var rette sted å spørre:

Jeg tenkte å sette på 2 stk. 1000m på privatbilen min som er en hyundai H1 03 modell. Jeg er ganske dårlig på elektronikk så det jeg lurte på var om det er vanskelig å montere dem på selv med ledninger og det hele eller om det må gjøres av verksted :?: Noe som vil bli veldig dyrt for meg :-? Har tatt en titt under panseret og ved siden av der man bytter hovedlyktene sitter det en ledning uten kobling, er dette til ettermontering av ekstralys kanskje :?: :roll:

Håper på noen fornuftige svar ;)

Tvilsomt, men ta gjerne bilde av det du snakker om... ;)

Det å koble opp ekstralys er noe alle kan klare, det er en simpel sak.
Enkleste er å kjøpe et "rele-kit" for ekstralys. Her står fremgangsmåten som regel skrevet på baksida av embalasjen. Selges på de fleste bilrekvisita-butikker.
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-

Innlegg terje » Lør Feb 11, 2012 19:27

Lux skrev:
halizz skrev:Hei, tenkte dette var rette sted å spørre:

Jeg tenkte å sette på 2 stk. 1000m på privatbilen min som er en hyundai H1 03 modell. Jeg er ganske dårlig på elektronikk så det jeg lurte på var om det er vanskelig å montere dem på selv med ledninger og det hele eller om det må gjøres av verksted :?: Noe som vil bli veldig dyrt for meg :-? Har tatt en titt under panseret og ved siden av der man bytter hovedlyktene sitter det en ledning uten kobling, er dette til ettermontering av ekstralys kanskje :?: :roll:

Håper på noen fornuftige svar ;)

Tvilsomt, men ta gjerne bilde av det du snakker om... ;)

Det å koble opp ekstralys er noe alle kan klare, det er en simpel sak.
Enkleste er å kjøpe et "rele-kit" for ekstralys. Her står fremgangsmåten som regel skrevet på baksida av embalasjen. Selges på de fleste bilrekvisita-butikker.

Mamma hadde en hyundai som jeg skulle koble ekstralys på, viss jeg ikke husker helt feil så er det vel + som går i jord viss dere skjønner hva jeg mener. Altså, - skal kobles på pæra.

El er jeg totalt på vidda her no. :flire:
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg Hansen22 » Lør Feb 11, 2012 22:40

Mazda`n til mamma var alt - styrt,klødde meg litt i hue å koble relè på ekstralysa men gikk bra.bare finne - styringa fra bryteren å bruke det som styring å ha en link på + på begge + inngangene så jord blir styringa..Hvis noen skjønte det,hehe
Suldal Transport...

Hansen22 er nå 25,den 21 januar...
Brukerens avatar
Hansen22
Distribusjonssjåfør

Innlegg The King of Plaza » Søn Feb 12, 2012 13:30

her er et koblingskjema fra Mazda-forumet ;)

http://www.mazda-ogn.org/viewtopic.php? ... 437bc7a1e0
tlf priv 95156332..

"knights of thunder"

My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
Brukerens avatar
The King of Plaza
Veteran

Innlegg royBSD » Fre Feb 24, 2012 11:55

Jeg har ikke markeringslys på tilhengeren, men brems og blinklys funker.
Kun venstre side som er fri for lys, resten lyser.
Noen tips om det er en sikring eller noe lignende som kan være kaputt ?

Takker for alle svar
royBSD
Sykkelbud

Innlegg Geeri » Fre Feb 24, 2012 16:06

royBSD skrev:Jeg har ikke markeringslys på tilhengeren, men brems og blinklys funker.
Kun venstre side som er fri for lys, resten lyser.
Noen tips om det er en sikring eller noe lignende som kan være kaputt ?

Takker for alle svar

Kan være sikring, eller kabelbrudd. Hva slags bil dreier det seg om?
Det finnes gode dager og det finnes dårlige dager.
CB 622o TIA en for alle, alle for en
Bilde
Brukerens avatar
Geeri
Lærling

Innlegg eirik_h » Fre Feb 24, 2012 20:51

Bakre markeringslys pleier å være koblet til baklys på motsatt side, slik at man alltid skal ha lys på begge sider selv om det ryker en sikring (altså baklys høyre side og bakre markeringslys venstre side og omvendt).

Har alle markeringslysene kutta ut, eller er det fortsatt en som lyser? Sjekk pærene i den bakeste (hvis det ikke er dioder, da). Og ta med prøvelampe, den kommer somregel godt med

;)
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg Morten N » Søn Feb 26, 2012 11:12

Lux skrev:
Lux skrev:
Lux skrev:

Lux,

Har du prøvd å sammenligne lysbildet på noen 3003 lamper med xenon vs 100/130w halogen? Har konvertert noen sånne lamper, men syns ikke lysbildet blir 100%. Får liksom ikke samme jevne fine lysbildet som med halogen, værst synes jeg det er med innsatsene 37,5% ref. Har selv ikke fått prøvd med de nye ref. 50% innsatsene. Har bestilt meg to stk som jeg er spent på å prøve med xenon vs halogen. Hvordan synes du lysbildet i ref. 50% innsatsen er i forhold til 17,5 og 37,5?
Morten N
Lærling

Innlegg royBSD » Søn Feb 26, 2012 22:13

Geeri, Det er en Volvo FH 540 det er snakk om, er sikkert kabelbrudd. Snakket litt med andre sjåfører om dette og mest sannsynlig sa dem at det kunne være kabelbrudd, men skal sjekke sikringen også.
royBSD
Sykkelbud

Innlegg royBSD » Søn Feb 26, 2012 22:15

eirik_h, alle har kuttet ut på venstre side av tilhengeren, eneste som funker er brems og blinklys ellers er alt mørkt.
royBSD
Sykkelbud

Innlegg Booster » Man Feb 27, 2012 00:42

Roybsd: det kan jo vere en kontakt inni vbg 'n så har gått ut, prøv bytt ut med en anna hengerkontakt el åpne din egen å sjå.
Brukerens avatar
Booster
Veteran

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest