Elektronikk og lys

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg christianm » Lør Mai 04, 2013 22:30

Kjella skrev:Korleis får en vekk parklysene på Scania når motoren er stoppet og tenningen står på? Scania sier de skal være slik...var ikkje slik den forrige eg hadde. Erden nye typen med diodelys i hovedlyktene..

Det er et krav om at disse lysene skal være på når motoren er på jf. Brussel-gutta(EU direktiv 2008/89/EC). Og lys-styre-enheten vet neppe forskjell på om motoren er på eller om det kun er tenninga som er på. Derfor er det slik.

Det var ikke krav om DLR(daylight running lights) på din forrige(Hvis jeg går ut ifra at den er et par år). Derfor gikk det på den.

Kilde: Jeg kan ingenting om Scania, men går ut ifra det er slik mtp. regelverket. Men hvis noen andre vet mer enn meg så korriger meg gjerne!

EDIT: La til sitat, da innlegget mitt startet en ny side.
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling

Innlegg Vossingen » Søn Mai 05, 2013 16:31

Ska ikje vera noko vanskeligt og laga til slikt.. Berre kobla styrestraum til dynamoen, so kjem lysa på når motor er i gong... Men sikker ingen problem og kobla vekk... Eg fekk scania til og kobla vekk både automatisk kjøyrelys, sperra for arbeidslys i fart og vendinga for fulltlys... Men det var på ein 2008mod da... Men brukte ca 15min på dataen... Men føler at da e litt etter ka verkstad ein snakke med... :roll:
Brukerens avatar
Vossingen
Veteran

Innlegg Homer Simpson » Tor Mai 09, 2013 12:46

Kjella:
Prøv å holde inne bryteren til spreder/kjørelys mens lysbryteren stend på "0" og tenninga på, når du hører ett relèklikk og lyset i bryterne er slukt er kjørelysautomatikken deaktivert, garanterer ikkje at det virker på heilt nye.
Homer Simpson
Lærling

Innlegg Kjella » Tor Mai 09, 2013 13:22

Homer Simpson, Sprederne er vekke, er diodelys i hovedlysene, samme som parklysene berre sterkare....
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg christianm » Tor Mai 09, 2013 13:32

Vent litt! Har ikke dere med nyere Scania en knapp til høyre på dashbordet hvor det står "DRL". Hva skjer hvis du trykker/holder på den? Kun DRLene som går av?
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling

Innlegg Kjella » Tor Mai 09, 2013 14:16

christianm, Det må eg sjekke...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Erikjorgensen » Tor Jul 18, 2013 10:44

Finner ingenting på forumet så prøver her..
Har nettopp hentet ny henger og der kommer det puls fra bilen i blinklysene, er en Scania som skal dra hengeren og forsto det slik at scania sender puls til blinklys for å "oppdage" henger.
Har fått fatt i en vbg varmeslynge som skal være motstand til å få slutt på blinkingen så lurte på om det er riktig å legge den inn imellom jord og "blink"? :roll:
Erikjorgensen
Distribusjonssjåfør

Innlegg Erik » Tir Jul 23, 2013 19:57

Hallaisen folkens.

Jeg har hatt toghorn en stund.. Etter orginalventilen (Eletrisk) tok kveld har jeg hatt en ventil fra Proflex.. Men den køddet seg så mye.. No har jeg fått ny orginalventil igjen.. Koblet 24V strøm på den og rikelig med luft.. Men den høres mer ut som en tåkelur enn toghorn.. Virker som den ikke får nok luft eller noe.
Har prøvd å bygge på ledningene og...

Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Brukerens avatar
Erik
Bileier

Innlegg stianvell » Lør Okt 05, 2013 00:17

hei!

Lurer på og montere 10 stk led markeringslys foran på en Man TGS..
Er disse: http://vaag.mamutweb.com/Shop/Product/L ... k/EP7-088W

å en lampe drar 0,25W.

Kan jeg koble 5 stk som jeg skal ha i solskjermen inn på parklysa i tusenmeterne, og 2 i grillen og 3 under skiltet inn på evt tåkelys, eller må jeg legge opp eget rele til de?
stianvell
Sykkelbud

Innlegg Morten N » Lør Okt 05, 2013 10:15

Burde gå greit det, men er uansett greit å legge opp en bryter. Større sjans for åslippe mangellapp evt. kontroll. De lampene der får du på ebay mye billigere. 250,- inkl frakt for 10 stk:)
stianvell skrev:hei!

Lurer på og montere 10 stk led markeringslys foran på en Man TGS..
Er disse: http://vaag.mamutweb.com/Shop/Product/L ... k/EP7-088W

å en lampe drar 0,25W.

Kan jeg koble 5 stk som jeg skal ha i solskjermen inn på parklysa i tusenmeterne, og 2 i grillen og 3 under skiltet inn på evt tåkelys, eller må jeg legge opp eget rele til de?
"Running Late"
Morten N
Lærling

Innlegg DagAnderssen » Tir Nov 12, 2013 17:32

Er det noen som vet med sikkerhet om Hella bygger styringsboksen inn i lampehusene sine? Har overtatt 2stk xenon lamper fra 2008 som har sittet på en annen bil, så jeg aner ikke hva som fulgte med lampene når de var nye :) jeg har ringt Hella og spurt men kom bare til kundesenteret. De sa at boksen er innebygd, men erfaring tilsier at selv produsenten av div produkter ofte ikke vet så mye om det tekniske rundt :)
DagAnderssen
Sykkelbud

Innlegg JokkeJackal » Tir Nov 12, 2013 20:11

tenkte å montere markeringslys fremme på volvo'n. En fh 2010mod, kan jeg ta strøm ifra hovedlykta feks. uten problemer? eller må jeg legge opp strømmen til sikringskapet?
JokkeJackal
Sykkelbud

Innlegg DagAnderssen » Tir Nov 12, 2013 23:32

JokkeJackal skrev:tenkte å montere markeringslys fremme på volvo'n. En fh 2010mod, kan jeg ta strøm ifra hovedlykta feks. uten problemer? eller må jeg legge opp strømmen til sikringskapet?
finn ledningen til parklyset i hovedlampa, klipp den og dra strømmen gjennom der :) skru av tenninga mens du holder på for å være sikker på at ikke noe grilles mens du holder på..
DagAnderssen
Sykkelbud

Innlegg Lux » Lør Des 21, 2013 14:04

DagAnderssen skrev:Er det noen som vet med sikkerhet om Hella bygger styringsboksen inn i lampehusene sine? Har overtatt 2stk xenon lamper fra 2008 som har sittet på en annen bil, så jeg aner ikke hva som fulgte med lampene når de var nye :) jeg har ringt Hella og spurt men kom bare til kundesenteret. De sa at boksen er innebygd, men erfaring tilsier at selv produsenten av div produkter ofte ikke vet så mye om det tekniske rundt :)

Legg ut bilde av lykta, så skal du få svar! ;)
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-

Re: Elektronikk og lys

Innlegg imsdal » Fre Apr 17, 2015 23:47

Hei.

Fikk en sub av en kamerat som ikke trengte den lengre, som jeg sliter med å få lyd i... En aktiv sub fra Biltema... Ja, jeg vet den fungerer ;)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilst ... 000019684/

Tenkte å ha den i min nye Scania.. 2015, streamline. Radio med navigasjonskjerm...
Forventer ikke så mye av den.. Men ser for meg det må være bedre enn det som er der orginalt...

Men har trøbbel med å få lyd i den... Noen som har forslag på hva det kan vær ? Koblet inn på originale høyttalerkabler da det ikke er rca (rød/hvit) inngang bake på spilleren...

Alle forslag og tanker settes pris på..
imsdal
Sykkelbud

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest