Motor og drivverk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Motor og drivverk

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:49

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til motor og drivverk
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11255
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Bredes1 » Søn Sep 20, 2009 10:22

Skrevet: Lør Sep 19, 2009 18:05 Tittel: Merc på fri exsos

--------------------------------------------------------------------------------

Trenger tips lurer litt på fri eksos på merc actros med ad blue hvordan gjøre dette uten at adblue roter det til?.
_________________
Endelig egen bil og henger.
Medlem av TIA Norge CB 6449
----
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier
 
Innlegg: 2182
Registrert: Lør Jul 12, 2008 11:29
Bosted: Nord-Odal

Innlegg MB300Diesel » Tir Feb 23, 2010 10:20

Du kan jo ta en titt på eksosanlegget og se om du ser dysa? så lenge du ikke modder eksosen mellom motoren og dysa vil det vel gå bra... Evt. kan du ta en telefon til Mercedes?
MB300Diesel
Sykkelbud
 
Innlegg: 15
Registrert: Ons Nov 26, 2008 12:04
Bosted: Trondheim

Innlegg olss » Ons Apr 28, 2010 19:02

Trenger hjelp til å skaffe diverse deler til Daf mb200 . Det jeg trenger er trykkplaten til clutsj og armen som utløserlageret sitter i. Setter pris på tips om hvem som kan ha noe slikt liggende og kontakt info om lastebil/buss opphuggere i landet som kanskje kan ha. Dette er alt for dyrt å kjøpe nytt

På forhånd, takk for svar. :D

Haakon
Brukerens avatar
olss
Sykkelbud
 
Innlegg: 12
Registrert: Ons Mar 24, 2010 10:21
Bosted: bryne

Innlegg solberget transport » Fre Nov 11, 2011 23:21

Hei!
Eg har eit spm. Har vore oppe med motoren paa min Volvo F10. Maa bytte turbo. saag at det var olje i roeret fraa intercooleren og til turboen. Kan dette vaere en stor feil som kan vaere dyrt? Turboen veit eg er dyr, men lyt eg bytte intercooler ogsaa?

Hilsen
Thomas
!Volvo F10 4x2!
Brukerens avatar
solberget transport
Lærling
 
Innlegg: 79
Registrert: Fre Apr 03, 2009 00:28
Bosted: Løkken Verk


Innlegg mekanikeren » Lør Nov 12, 2011 08:49

hej Thomas
du behøver ikke bytte intercooleren,du må bare demontere slangen i bunn på intercooleren så du kan få evt olierester til at renne ut,deretter når du har byttet turboen sørger du for at jekke ned hytta før du starter motoren op så du er inne i hytta for det som kan ske er at når motoren får olierester i seg kan den løbe løbsk og den eneste måten at kvæle den på er at ha bilen i gear så du kan enten begynne at kjøre eller bremse den med ved at slippe clutchen,dette er det som skjer i verste fall,men i bedste fall vil motoren bare ryke fælt ind til den får brænt olieresterne af,men husk at sitte i hytta så du kan stoppe den hvis det værste skjer.
hilsen
Mekanikeren
mekanikeren
Sykkelbud
 
Innlegg: 15
Registrert: Tor Mai 28, 2009 20:31

Innlegg Marcus » Lør Nov 12, 2011 12:55

Er ikke det litt dumt a? Tenker gammel bil, lite luft. Starter du opp og motor flyr i fri rus og man ikke har nok luft til å sette bilen i gir så blir det fort dyrt. Er det ikke bedre og starte med hytta oppe og uten luft filter. Ha noe som du kan dekke til luft inn og kvele motor på denne måten? Bare en idee
Bedre med en røvare i polen,enn en polare i røven
Marcus
Lærling
 
Innlegg: 158
Registrert: Tir Mar 28, 2006 21:20

Innlegg solberget transport » Tir Nov 15, 2011 08:25

Mekanikeren: Takk for svar! Da skal eg prøve det.
!Volvo F10 4x2!
Brukerens avatar
solberget transport
Lærling
 
Innlegg: 79
Registrert: Fre Apr 03, 2009 00:28
Bosted: Løkken Verk

Innlegg dibben » Fre Aug 17, 2012 19:36

Har fyllt opp en kanne som det var AdBlue på tidligere med vann.Dette til å vaske hendene i når vi blir skitne. Hva skjer visst jeg i ett svimeslått øyeblikk fyller dette på AdBlue-tanken??Hva skade kan en gjøre??
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling
 
Innlegg: 161
Registrert: Tor Feb 28, 2008 19:25
Bosted: Maudal,Gjesdal kommune

Innlegg Stig-Arne » Tor Aug 23, 2012 12:05

Skjer ikke så mye, utenom feilmeldinger med for høy nox verdi og effektreduksjon.
Så er bare å tømme tanken å fylle på ny Adblue så går det seg til :)
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad


Innlegg dibben » Ons Aug 29, 2012 20:59

ikke verre nei :)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling
 
Innlegg: 161
Registrert: Tor Feb 28, 2008 19:25
Bosted: Maudal,Gjesdal kommune

får ikke disel??

Innlegg hansidooks » Ons Sep 05, 2012 08:40

Har et spørsmål angående en Volvo FL7 1992 mod. Når tanken blir ca 1/3 full, så mister motoren kraften i oppoverbakke. Den lugger liksom litt. Men det skjer kun når tanken er ca 1/3 full og nedover. Har akkurat renset sila i tanken, bytta alt av filtre, og sjekka tanken for vann. Noe forslag?
hansidooks
Sykkelbud
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Aug 20, 2012 18:23

Innlegg MB 4154 » Ons Sep 05, 2012 12:02

hansidooks, Dra opp armaturen i fra tanken og sjekk om røret som suger opp diesel er i orden.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2628
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg hansidooks » Lør Sep 08, 2012 18:20

MB 4154 skrev:hansidooks, Dra opp armaturen i fra tanken og sjekk om røret som suger opp diesel er i orden.


Der var det et mikroskopisk hull ja. Takk for tipset:-)
hansidooks
Sykkelbud
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Aug 20, 2012 18:23

Innlegg hansidooks » Lør Sep 08, 2012 18:21

MB 4154 skrev:hansidooks, Dra opp armaturen i fra tanken og sjekk om røret som suger opp diesel er i orden.


Der var det et mikroskopisk hull ja. Takk for tipset:-)
hansidooks
Sykkelbud
 
Innlegg: 8
Registrert: Man Aug 20, 2012 18:23

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest