Dekk og dekkutrustning

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Dekk og dekkutrustning

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:50

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til dekk og dekkutrustning som kjetting o.l.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg gecco » Fre Okt 09, 2009 15:05

Hvilken type vinterdekk er tillatt på lastebiler?

Bemerker meg at det har vært skrevet ganske mange ganger den siste uka etter at snøen kom, om utforkjøringer, kollisjoner osv. som har involvert en eller flere lastebiler/vogntog. Senest i går torsdag mistet en person livet da en lastebil kom over i feil kjørefelt og smadret en personbil. Idag var en annen lastebil på tur inn i et bolig hus men stoppet etter en ferd på 15-20m ned en bakke.

Samtlige av bilene som har vært involvert har hatt helårsdekk som er godkjent på vinterføre for lastebiler. Men er dette nok? Og hvorfor er ikke samme type dekk godkjent på personbiler? Hvorfor skal vi som kjører større, tyngre og farligere biler være tilgodesett med noe dårligere?
gecco
Hjelpemann

Innlegg dibben » Fre Okt 09, 2009 19:20

gecco skrev:Samtlige av bilene som har vært involvert har hatt helårsdekk som er godkjent på vinterføre for lastebiler. Men er dette nok? Og hvorfor er ikke samme type dekk godkjent på personbiler? Hvorfor skal vi som kjører større, tyngre og farligere biler være tilgodesett med noe dårligere?

Det er vel fordi vi er eldre og har bedre styring på hva vi driver med???Selv om det ikke er sannheten alltid,desverre.Det blir jo bevist flere ganger hver vinter...

Jeg har pigdekk forran og skikkelig vinteredekk bak.Det er helt konge å kjøre på.Anbefales på det eh....kaldeste... ;)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg Desperado » Fre Okt 09, 2009 20:34

Er vi eldre og har bedre styring??? Mange av oss er nok det, men man har faktisk lov å kjøre 50-tonns vogntog når man er 18 år.....
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg royalflush » Fre Okt 09, 2009 21:01

Slik er iallefall loven pr. dags dato når det gjelder dekk utrustning uavhengig aldar av fører:

§ 1-4. Hjul 1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.

b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.

c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.

2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel. I kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal det, hvis det kan ventes kjøring på offentlig veg som er snø- eller isdekket, og i alle fall i tiden fra og med 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag, medføres kjetting som er tilpasset kjøretøyets hjul og som er slik at det alltid er kontakt mellom kjetting og vegbane. Kjettingen skal være laget av metall/stål, være egnet for føreforholdet og tåle den påkjenning den blir utsatt for ved kjøring på vinterføre. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.

Antall kjettinger som skal medføres etter annet ledd:
a) I motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg skal det medføres minst tre kjettinger, hvorav en er tilpasset motorvognens forhjul og to er tilpasset drivhjul.

b) I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3.500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul. Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.

c) I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene (« on spot ») erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

3. Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Vegdirektoratet kan gjøre unntak fra dette forbudet.

4. a) Dersom bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, tilhenger/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems eller motorsykkel utstyres med piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.
Bil som nevnt i foregående ledd kan likevel ha piggdekk på en aksel og kjetting ellers.

b) Dersom bil med tillatt totalvekt over 3.500 kg utstyres med piggdekk, skal den ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. Det samme gjelder traktor/motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t.

c) Det er tilstrekkelig at bare ett hjul i tvillingmontering har piggdekk så framt piggdekkene plasseres symmetrisk om kjøretøyets lengdeakse.

d) På kjøretøyet skal det være tilnærmet like mange pigger i alle piggdekk.

e) Reservehjul må bare brukes når det oppfyller de krav som gjelder kjøretøyets øvrige hjul. Ved tilfeldig skade på et dekk kan det likevel kortvarig brukes piggdekk på sommerføre eller sommerdekk på vinterføre. I slikt tilfelle kan ulike dekktyper blandes.
På personbil er plass-sparende eller lett reservehjul tillatt. Dekket eller felgen må være merket med høyeste fart. Bruken må være beskrevet i anvisning som følger hjulet eller er tatt inn i bilens instruksjonsbok. Hjulet må bare nyttes under nødvendig transport til nærmeste reparasjonssted.

5. Kjøretøy må ikke volde uforholdsmessig skade på vegbanen.

Slik jeg ble forklart engang fra en offentlig tjenestemann innen biltilsynet (2002/2003) ved en uformel prat, så gikk forklaringen enkelt ut på at vogntog og lastebiler hadde flere dekk på vegbanen enn en personbil som da har 4 dekk på vegbane og at dette var årsaken til at man hadde større toleranse til mønsterdybde (1 mm) pr. dekk enn på personbil hvor toleransen var 3 mm. Idag er toleransen minimum 3 mm. uansett kjøretøy og at et godkjent vinterdekk er merket med M+S.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg gecco » Fre Okt 09, 2009 23:02

Stemmer det at det er relativt strenge begrensninger når det kommer til piggdekk på tungbiler? Så strenge at vinninga går opp i spinninga? Stusser litt på at så og si ingen (i alle fall av de jeg har sett og kjenner til i mitt området) kjører med pigg. Greit nok at piggfritt har blitt veldig bra, men fortsatt er det ikke mulig å få like godt grep på blankisen uten skikkelig pigger.
gecco
Hjelpemann

Innlegg royalflush » Fre Okt 09, 2009 23:19

Pigg eller piggfritt. Alt avhengig av hva man stort sett kjører på. 90% is og 10% asfalt eller 90% asfalt og 10% is. Dette har også noe med økonomi å gjøre når man tenker på hvor mye et dekk koster og hvor lenge et transportfirma helst vil ha km. ut av dekket. Har den meningen om at dersom man er usikker på sine egne kjøreferdigheter på vinteren med å kunne tilpasse fart etter kjøre forhold osv., så kjører man med pigg. Ikke vanskelig å kjøre med piggfritt på glattisen så lenge man tar sine forhåndsregler. Kjører man 50/50 på is og asfalt med pigg, så må man også ta i betrakning om at piggene kan utgjøre en falsk trygghet.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Tom » Lør Okt 10, 2009 08:34

gecco skrev:Stemmer det at det er relativt strenge begrensninger når det kommer til piggdekk på tungbiler? Så strenge at vinninga går opp i spinninga? Stusser litt på at så og si ingen (i alle fall av de jeg har sett og kjenner til i mitt området) kjører med pigg. Greit nok at piggfritt har blitt veldig bra, men fortsatt er det ikke mulig å få like godt grep på blankisen uten skikkelig pigger.

i forbindelse med "vinterpakken" til vegdirektoratet ble det innført noen rare regler med tanke på pigging av dekk.

vegdirektoraet har satt et skille på antall pigger på over og under 16" hjul.
På kjøretøyer med 16" og større tillates 130 pigger i hvert dekk.
Dette vil si at jeg kan ha like mange pigger i hvert dekk på min V70,..som på drivhjula på vogntogene mine.

Med et antall på 130 pigger i 22,5" hjul,..kan man like godt la være å pigge.
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg gecco » Lør Okt 10, 2009 10:17

Det var det jeg syntes jeg hadde hørt noe om ja. Da er det som du sier nesten ikke noe vits, og det forklarer jo også den minimale bruken av piggdekk.
gecco
Hjelpemann

Innlegg jyppe » Lør Okt 10, 2009 18:14

Drev å diskuterte dette med Lade Dekkservice i Trondheim forleden dag her. Jeg skal ha pigg (skal ikke starte med hva som er bra og ikke her) og fikk høre om den nye regelen med max 130 pigger. Så i år blir det pigg med 160 pigger, gleder meg til å se han stakkaren som skal telle pigger i dekka mine om han stopper meg.

Og så et spørsmål til Tom, boggihjul. Hva er grensen for lovlig dekk der??
Don´t follow my tracks, you might get killed

Tlf. jobb 908 56 899, priv 924 82 080
Brukerens avatar
jyppe
Bileier

Innlegg Tom » Lør Okt 10, 2009 20:31

boggihjul skal ha minimum 3 mm på vinteren....kan pigges dersom de er merket m+s..med maks 130 pigger
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg jyppe » Søn Okt 11, 2009 06:43

Tom, ok, takk skal du ha. Men hvilken betydning har det å pigge boggihjula da??
Don´t follow my tracks, you might get killed

Tlf. jobb 908 56 899, priv 924 82 080
Brukerens avatar
jyppe
Bileier

Innlegg Desperado » Søn Okt 11, 2009 08:26

Boggihjulene er jo med å bremse bilen og holde den på veien i svinger. Mange som ikke synest det er så viktig med gode hjul på boggien...
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg EPson » Søn Okt 11, 2009 23:46

Dette var en fin tråd.
Jeg sliter virkelig med dekk til bilen jeg kjører !!
I følge biltylsynet er fører ansvarlig for at han kjører lovlig etter forholdene, når det gjelder snøføre så er kun dekk som er merket M/S som er lovlig eller så må du på med kjettinger det hjelper ikke og pigge vanlige dekk.
Grunnen til at jeg har fått dette til svar er at jeg har en boggie kjerre med super single dekk 425/19,5 tror jeg det var og til denne dimen så produseres ikke M/S dekk og da lurer jeg på hva jeg skal gjøre når det blir snø og vinter ?? Kan da ikke ha kjettinger på kjerra over alt der det er et noen snøkorn/is for at jeg skal kjøre lovlig ?????
Brukerens avatar
EPson
Lærling

Innlegg Desperado » Man Okt 12, 2009 09:24

Et alternativ er jo regummierte dekk. Da får man jo det mønsteret man vil ha.
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest