Dekk og dekkutrustning

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg royalflush » Søn Okt 31, 2010 01:39

Desperado skrev: Kjettingen må jo på uansett når politiet er på ferde. De klarer jo ikke å skilne på en norske bil med gode dekk og boggiløft og en øst-europeer med knall-harde dekk og to-akslet bil :evil:

Når UP som stopper alle kjøretøyer på sørlandet f.eks. og som mener at det er uforsvarlig å kjøre med dekk som er vintergodkjente. Da sier det seg selv om kompetansen til UP når "biltilsynet" rett etterpå konfronterer UP at dette er totalt feil vurdering og at bilen kan kjøre videre.

Min mening er at UP ikke har myndighet til å velge hvem som kan kjøre videre og hvem som skal stå stille mht. kunnskap om dekk, strøkasser og antall kjettinger! Her stoler jeg faktisk på mer på hva folka fra Statens Trafikkstasjon (biltilsynet) sier. Og dette bør alle ha i minne hvis dem blir utsatt for lignende episode hvor UP vinker inn kjøretøyer hvor Statens vegvesen (biltilsynet) er til stedet. La Biltilsynet vurdere dekk utrustning og annet utrustning på kjøretøyet og ikke UP, for de har faktisk ikke snøring på hva som er vinterdekk og det som er sommerdekk!!!
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg MB 4154 » Søn Okt 31, 2010 12:28

royalflush, Helt enig...Den dagen en nyutdannet politispire forteller meg at jeg SKAL legge på kjetting tror jeg at jeg kommer til å dra på meg ei bot for sjikanering av offentlig tjenestemann :roll:

Det her er en sak for de som faktisk jobber med bil,og har litt innblikk i hvilken bil som er sånn eller slik. Altså folk fra biltilsynet.Sitter med inntrykk av at de fleste der opererer med sånn ca.brukbar bakkekontakt...

Lurer forresten på hvor bla. NLF er i denne saken? De burde komme på banen her før dette ender i total galskap....
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg un.1830 » Søn Okt 31, 2010 17:42

MB 4154 skrev:royalflush, Helt enig...Den dagen en nyutdannet politispire forteller meg at jeg SKAL legge på kjetting tror jeg at jeg kommer til å dra på meg ei bot for sjikanering av offentlig tjenestemann :roll:

Det her er en sak for de som faktisk jobber med bil,og har litt innblikk i hvilken bil som er sånn eller slik. Altså folk fra biltilsynet.Sitter med inntrykk av at de fleste der opererer med sånn ca.brukbar bakkekontakt...

Lurer forresten på hvor bla. NLF er i denne saken? De burde komme på banen her før dette ender i total galskap....

NLF sitter i samme styre som UP og mener at rullemønster på boggi og traller er livsfarlige sommerdekk som kun egner seg til sommerbruk.

Likeens blir det med kjettinger, tenk da på sørlandet hvor det allerede er godt over til galskap, hvor biler blir stoppet når det snør og du ikke får kjøre videre før du har lagt kjetting på de hjulene som de mener har rullemønster, eller at du mangler en styrekjetting, og da snakker vi om kontinentbiler som skal til Stavanger fra Kristiansand...

Så joda, det har gått over til galskap for lengst og lenge siden, og det værste med dette er at kjetting ikke lenger er ett knipetak, men noe man skal kjøre på.
Og da lurer jeg på hvor lenge man skal kjøre på dette, 1 mil, 10 mil, 100 mil, fra oktober til mai??
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg MB 4154 » Søn Okt 31, 2010 17:49

un.1830, Ble du litt mer glad i piggene dine i natt? ;)

På sørlandet ER det kaos når det snør,og det er ikke rart når man ser på trafikk og type bil mange kommer iland i Kr.sand med....

Men at politiet skal stå og vurdere dette over det ganske land blir helt på trynet.... De får i det minste "ta" han som lager kaos,ikke alle de som kommer kjørende i god tro,og kjenner vegen og forholdene og har skodd seg der etter.Det er ingen som likssom planlegger en stopp i f.eks. Setså bakken... En person(politi) som er mer eller mindre blank på det her skal ikke kunne stå og skrive ut bøter på alle de som må stoppe pga han ene som feilberegnet og står på "halv tolv" oppi der. Det er det jeg er redd kommer til å skje om de får fullmakt til å skrive ut bøter på 11000,- i hytt og pine hver gang det blir stopp i en bakke....
Sist endret av MB 4154 den Søn Okt 31, 2010 18:16, endret 1 gang
MB 4154
Bileier

Innlegg un.1830 » Søn Okt 31, 2010 17:54

MB 4154 skrev:un.1830, Ble du litt mer glad i piggene dine i natt? ;)

Kjører piggfritt!

Holdt på og gå rett i elven da det slapp i 80 - 90 i Driva! Vannet drev og plutselig så var det klink is!
Stoppet på siden da det ikke var mulig og fote seg engang, sklei i alle retninger en periode ble bedre da de fikk på litt salt!

På toppen hvor jeg møtte deg var det ikke så glatt.. Før man måtte bremse!

Det var litt spøkefullt ned fra Hjerkinn, hadde ikke noe problemer, men likte meg ikke!
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Desperado » Søn Okt 31, 2010 18:02

Drivdalen kan være lunefull ja. Selv kom jeg nedover, og rett før der hvor man går over jernbanen stod det noen biler i veikanten med sjåfører utenfor som veivet febrilsk med armene. Tenkte jeg skulle stoppe å høre hva som var på ferde, men jeg slapp det. Fant det nemlig ut da jeg trykket på motorbremsen... :shock: Heldigvis stod det ingen i kjørebanen nedover, og i svingen før broen lå det to sandkorn som jeg klarte å bremse og styre på, så det gikk jo glatt... Videre hadde det ikke frøset på, eller det var saltet.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg un.1830 » Søn Okt 31, 2010 18:14

Og igår var det 6 grader i luften! :cowboy:
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Desperado » Søn Okt 31, 2010 22:14

Min episode skjedde for flere år siden...
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Rockeren » Ons Nov 03, 2010 00:51

Er det helt normalt at flett nye vinterdekk (spesielt bridgestone M729 på driv og W990 på framhjul?(mener å huske det var det)) er såpeglatte og et helvete å kjøre på våt asfalt den første tida?
Kjørte en MAN i går,og på våt asfalt når jeg måtte bremse litt hardt for noen hjort i veien så låste iallefall framhjula seg.Bilen var et rent helvete å holde på veien,rett og slett ei vinglef...Var så og si omtrent nytteløst prosjekt å holde den stødig..

Er det normalt? Flere som har opplevd det?Er det bare meg? :-?
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg MB 4154 » Ons Nov 03, 2010 01:07

Rockeren, At nye dekk føles glatte kan jeg ikke huske og ha opplevd... Men at bilen blir vannvittig urolig/vinglete den første tiden er helt normalt....Du har sikkert kjørt på godt slitte dekk som gjerne har blitt litt harde og oppleves som faste mot asfalten,disse kan vel nesten sammenlignes med sk.slicks på løpsbiler....Når du da får helt nye med mye gummi og mønster som "vrir" seg etter belastningen blir dette som gele i forhold de gamle....

Kjør pent,det kommer seg etter noen få tusen km ;)

Er det ikke 788 du har foran da? 990 er ett av de bedre vinterdekk for drivhjul :roll:
Sist endret av MB 4154 den Ons Nov 03, 2010 01:17, endret 1 gang
MB 4154
Bileier

Innlegg Rockeren » Ons Nov 03, 2010 01:14

Hadde en liten formening om at det var slik ja,de er jo godt seipet også..
Får bare ta det pent da ;)
Oppvokst i scaniahytta :)
Det er bedre å være ulærd og klok,enn lærd og dum! :D
H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS sommeren -11
JVB Tur A/S 2012->September -14
Knut Enger Transport september-14 ->
Rockeren
Bileier

Innlegg kentiver » Lør Sep 22, 2012 19:45

Dere som kjører med piggdekk, hvor mange pigger bruker dere å ha i?er det blitt lov med 170 nå?er det noen av dere som bruker å ha pigger i boogiehjulene?de bremser jo også;)
kentiver
Sykkelbud

Dere som kjører med piggdekk, hvor mange pigger bruker dere å ha i?er det blitt lov med 170 nå?er det noen av dere som bruker å ha pigger i boogiehjulene?de bremser jo også;)
kentiver
Sykkelbud

kentiver
Sykkelbud

Innlegg Kenneth Kvåle » Lør Mai 18, 2013 11:29

Rockeren skrev:Er det helt normalt at flett nye vinterdekk (spesielt bridgestone M729 på driv og W990 på framhjul?(mener å huske det var det)) er såpeglatte og et helvete å kjøre på våt asfalt den første tida?
Kjørte en MAN i går,og på våt asfalt når jeg måtte bremse litt hardt for noen hjort i veien så låste iallefall framhjula seg.Bilen var et rent helvete å holde på veien,rett og slett ei vinglef...Var så og si omtrent nytteløst prosjekt å holde den stødig..

Er det normalt? Flere som har opplevd det?Er det bare meg? :-?

At MAN drar te sia, er helt Normalt, vi har 3 biler i firmaet, alle er så å si nye.

Jeg hadde en nesten front mot front for en tid tilbake, da jeg måtte bråbremse for no dyr som kom i rennafart over veien, og da dro'n rett ut i venstrefeltet, så det var EKKELT!
-Kenneth Kvåle-
Brukerens avatar
Kenneth Kvåle
Lærling

ForrigeNeste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest